رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران اطلاع‌رسانی مستقیم به جامعه را بهترین راه دانست و گفت: غیرعلنی بودن دادگاه مهدی هاشمی باعث سوءاستفاده فرصت‌طلبان و سیاسی‌کردن آن می‌شود.

سلیمی نمین: کیفرخواست مهدی هاشمی به‌صورت رسمی منتشر شود
به گزارش مشرق، عباس سلیمی‌نمین رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران، با اشاره به آغاز دادگاه رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی، گفت: آنچه ما طی سال‌های گذشته از آن رنج می‌بردیم، سوءاستفاده‌های افراد فرصت‌طلب از حلقه‌های ضعیف اطرافیان شخصیت‌ها بود که خوشبختانه این موضوع در سال‌های اخیر تا حدودی برطرف شده است، یعنی حاشیه امنی که در ارتباط با برخی شخصیت‌ها ایجاد شده بود، تضعیف شده است که باید آن را یک نقطه قوت دانست و یک گام به جلو تعبیر کرد.

وی با بیان "هنوز هم در این قضایا به عدالتی که از جمهوری اسلامی ایران انتظار داریم، نائل و نزدیک نشده‌ایم" اظهار داشت: بهترین گواه این ماجرا این است که پرونده آقای مهدی هاشمی بیش از یک دهه قبل در اروپا و آمریکا مطرح شده و طرف رشوه‌دهنده محکوم شده است، اما هنوز جمهوری اسلامی در گیرو‌دار رسیدگی به این امر است، در حالی که عدالت اسلامی حکم می‌کرد که ما قبل از اروپا و آمریکا به این پرونده رسیدگی می‌کردیم و ملت را از سردرگمی رهایی می‌بخشیدیم.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران اضافه کرد: اینکه سال‌هاست گفته می‌شود افرادی در پرونده استات اویل رشوه گرفته‌اند و این رشوه گرفتن باعث زیر پا گذاشتن منافع عمومی شده و خلاف مصالح عمومی عمل شده است، در اذهان عمومی وجود داشته، اما قوه قضاییه ما با این تأخیر غیر قابل فهم و درک، امروز در حال رسیدگی به این پرونده است، البته همین که امروز هم این پرونده در حال رسیدگی است، جای شکر دارد و یک گام به جلو محسوب می‌شود، چراکه در گذشته نه‌چندان دور اصلاً کسی جرئت نمی‌کرد وارد حریم امن برخی شخصیت‌ها شود و باید این را به فال نیک گرفت.

سلیمی‌نمین اضافه کرد: بر این نکته تأکید می‌کنم و از جریانات سیاسی می‌خواهم که ضعف برخی از حلقه‌های اطرافیان شخصیت‌ها را به حساب شخصیت‌ها نگذارند که این کار اجرای عدالت را دشوار می‌کند؛ گرچه برخی جریانات سیاسی به‌زعم خودشان از این مسئله بهره می‌گیرند و تقویت عدالت را تضعیف می‌کنند.

وی با بیان "باید مسائل بالاتری را در نظر بگیریم" تصریح کرد: تقویت عدالت در کشور یک اصل بسیار مهم است و نباید افراد و جریانات سیاسی با سوءاستفاده از این پرونده‌ها علیه شخصیت‌های بزرگ از جمله جناب آقای هاشمی رفسنجانی این هدف را تضعیف کنند. ساحت ایشان از هرگونه لغزش اقتصادی پاک است؛ هم گذشته و هم حال ایشان از هرگونه لغزش اقتصادی پاک است.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران ادامه داد: آقای واعظ طبسی هم همین‌طور و ساحت ایشان از لغزش‌های اقتصادی پاک است، اما اگر فرزند آقای واعظ طبسی تخلفاتی داشته و این تخلفات به‌طور گسترده در جامعه مطرح شد؛ اگر کسی این تخلفات را به حساب آقای واعظ طبسی بگذارد، به اجرای عدالت ظلم می‌کند. حتماً باید سوءاستفاده‌ها را در این قضیه محدود کرد تا بتوانیم در نظام جمهوری اسلامی عدالت را تقویت کنیم.

سلیمی‌نمین افزود: وقتی شما این سوءاستفاده‌ها را به آقای طبسی و آقای هاشمی پیوند بزنید و سوءاستفاده فرزند آقای ناطق را به خود آقای ناطق پیوند بزنید، که ساحت ایشان هم پاک است، کار اجرای عدالت را سخت و دشوارتر می‌کند.

وی با بیان اینکه گرچه این قضیه بسیار دیرهنگام در جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد اما یک گام به جلو محسوب می‌شود و باید در آن دقت و از آن مراقبت کرد و آن را سیاسی نکرد، گفت: قطعاً در این صورت کسانی که در چارچوب حاشیه امن شخصیت‌ها به سوءاستفاده مشغول بودند یا هستند، تلاش می‌کنند این مسئله را سیاسی کنند، چراکه در این وضعیت است که آنها مصون خواهند ماند.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران افزود: سیاسی کردن موضوع یعنی اینکه گویا می‌خواهند به شخصیت آقای هاشمی خدشه‌ای وارد کنند و آنها با این شیوه می‌توانند همچنان حریم امنی را برای خود حفظ کنند. آنها قطعاً نخواهند پذیرفت که اجرای عدالت حکم می‌کند که به تخلفات حاشیه امنها پرداخته شود، آنها خواهند گفت که قرار است یک حرکت سیاسی علیه یک شخصیت برجسته صورت گیرد و با این سناریو همچنان خود را در حاشیه امن محفوظ خواهند داشت.

سلیمی‌نمین با اظهار "تمهید قوه قضاییه در خصوص غیرعلنی بودن دادگاه مهدی هاشمی را نمی‌پذیرم و برایم قابل درک نیست" گفت: فقط در یک صورت این تمهید را می‌پذیرم که قوه ‌قضاییه برای اینکه شخصیت جناب آقای هاشمی در این قضیه مورد هجمه قرار نگیرد، دادگاه را محرمانه برگزار می‌کند، اما در مجموع من این تمهید را تمهید درستی نمی‌دانم چرا‌که فرصت‌طلبان از محرمانه بودن دادگاه برای سیاسی جلوه دادن آن استفاده خواهند کرد.

وی با بیان "به‌نظر من تنها مطلبی که قابل فهم و پذیرش است این است  که ریاست محترم قوه قضاییه برای جلوگیری از تسرّی تخلفات اقتصادی موجود در پرونده مهدی هاشمی به شخصیت آقای هاشمی رفسنجانی، دادگاه را محرمانه کرده باشد" اظهار داشت: پایه و اساس این تمهید را چندان قبول ندارم و معتقدم نتیجه آن به‌عکس خواهد شد، یعنی کسانی که در حریم امن آقای هاشمی قرار دارند، تلاش می‌کنند از محرمانه بودن دادگاه سوءاستفاده کنند و این‌گونه به افکار عمومی جلوه‌گر کنند موضوعی که در دادگاه‌های اروپا و آمریکا محکوم شده، یک مسئله سیاسی است و نه اقتصادی.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران تصریح کرد: افرادی که در حاشیه امن قرار دارند در حالتی می‌توانند این دادگاه را سیاسی جلوه‌گر کنند که اطلاعاتی به جامعه منتقل نشود و علنی بودن دادگاه می‌تواند در یک روند منطقی دوجانبه که هم نظام حقوقی کشور و هم طرف محکوم استدلالات خود را مطرح و از خود دفاع کنند تا هم اتهامات مطرح شود و هم دفاع مطرح شود و جامعه به این جمع‌بندی برسد که این مسئله سیاسی است یا تخلفات اقتصادی.

سلیمی نمین با بیان اینکه در سیستم قضایی سایر کشورها نیز این پرونده بدون اینکه جنبه سیاسی مطرح باشد، بررسی شد، خاطرنشان کرد: چراکه اگر این‌گونه بود قطعاً آنها طرف یک جریان سیاسی را در پایان می‌گرفتند که گرایش بیشتری به غرب دارد و آنها باید ملاحظات جریان تاحدودی متمایل به غرب را لحاظ می‌کردند، در حالی که این کار را نکردند و طرف رشوه دهنده را محکوم کردند.

وی اضافه کرد: طرف رشوه‌دهنده در این پرونده محکوم شده، اما در داخل کشور نیز رشوه‌گیرنده‌ای وجود داشته است؛ این رشوه‌گیرنده در آن دوران چه‌کسی بوده است؟ این اصلاً بحث سیاسی نیست. وقتی رشوه‌دهنده محکوم می‌شود، یک رشوه‌گیرنده‌ای هم در داخل کشور وجود دارد. این چه ربطی به بحث سیاسی دارد؟ وقتی شما دادگاه را به‌دلیل حرمت گذاشتن به آقای هاشمی یا هر دلیل دیگری غیر‌علنی می‌کنید، روند طبیعی اطلاع‌گیری جامعه را می‌بندید.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران انتشار عمومی کیفرخواست مهدی هاشمی را حداقل و کمترین انتظار جامعه دانست و گفت: انتشار کیفر خواست می‌تواند تا حدی موضوعات را برای جامعه مشخص کند.

سلیمی‌نمین اظهار داشت: امیدواریم در ادامه قوه قضاییه به این جمع‌بندی برسد که این کار خطا بوده تصمیم خود را اصلاح و دادگاه را علنی برگزار کند.

وی با بیان اینکه این دادگاه طولانی خواهد بود، گفت: شما خواهید دید که کسانی که در حریم امن شخصیت‌ها مأوا گزیده‌اند، با تمام تلاش و امکانات وسیع اعم از حمایت رسانه‌های داخلی و خارجی سعی می‌کنند این روند را به‌گونه دیگری جلوه دهند و از این تمهید قوه قضاییه سوءاستفاده کنند.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران تصریح کرد: امیدوارم قوه قضاییه به این جمع‌بندی برسد که تصمیمش در اعطای امتیاز به آقای هاشمی خطا بوده؛ چراکه افراد در حاشیه تلاش خواهند کرد این مسئله را به ایشان مرتبط کنند.

سلیمی‌نمین خاطرنشان کرد: تنها قضیه‌ای که می‌تواند جلوی این سوءاستفاده را بگیرد این است که قبول کنیم فردی فرزند هر شخصیتی می‌خواهد باشد، می‌تواند خاطی باشد؛ همان‌طور که فرزند پیامبر و فرزندان ائمه معصومین خاطی بودند.

وی اضافه کرد: شما در تاریخ فرزند یک فرد را به آن فرد متصل نمی‌کنید و گناهان او را تمام به حساب آن شخصیت نمی‌گذارید. اگر این گونه بود پیامبران زیادی زیر سوال می‌رفتند در حالی که این گونه نشد. بنابراین ما باید بپذیریم که اگر فرزند آقای طبسی خطاکار است، که هست، آن را به حساب آقای طبسی نگذاریم و این یک مساله بسیار طبیعی است.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران گفت: انسان‌های متخلف برای این که برای خود امنیت ایجاد کنند لخت و عریان به صحنه نمی‌آیند بلکه  پشت سر فرزندان و حلقه ضعیف از یک فرد یا جایی قرار می‌گیرند که اگر تخلفشلان آشکار شد، با این پیوند خود را مصونیت ببخشند.

سلیمی‌نمین اظهار داشت: ما نباید خودمان نباید این پیوندها را بپذیریم و بگوییم که اگر مسئله‌ای مطرح شد، به شخصیت آقای هاشمی لطمه می‌زند. اصلا این طور نیست. مهدی هاشمی یک شخصیت حقیقی است و آقای هاشمی یک شخصیت حقیقی کاملا متفاوتی است. فرزند یک فرد می‌ توان سالم یا ناسالم باشد. او خودش باید پاسخگو باشد.

وی مرتبط کردن خطای فرزندان به پدران را بعد از گذشت سه دهه و نیم از انقلاب اسلامی، خطای فاحشی دانست و افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته با پیوند دادن اینها با یکدیگر برای آنها مصونیت و برای اجرای عدالت دشواری ایجاد کرده‌ایم و عملکرد قوه قضاییه گواه این است که ما خودمان این مسئله را دشوار کرده‌ایم، وگرنه قبل از دادگاه آمریکا ما باید چنین دادگاهی را برگزار می‌کردیم، چراکه ما مدعی هستیم که بیشتر از آنها هوادار عدالت هستیم.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه طرف غربی رشوه داده و منافع ملی ما را با خطر مواجه کرد، گفت: منافع ملی آنها که با خطر رو به رو نشد، منافع ملی ما  را زیر پا گذاشته شد؛ رشوه‌دهنده رشوه می‌دهد تا منافع ملی ایران مخدوش شود، اما آنها برای اینکه سلامت خودشان را مدنظر دارند، در این قضیه شرکتی را به طرف ایرانی رشوه داده بود و توانسته منافع ملی بیشتری از ایران ببرد، محکوم کردند.

سلیمی‌نمین تصریح کرد: همین که رسیدگی به این پرونده بیش از یک دهه به تأخیر افتاده است به‌دلیل ایجاد این پیوند است. مقامات و قوه قضاییه باید اعلام کنند که هرکسی سوءاستفاده و میان فرزند آقای هاشمی و خود آقای هاشمی پیوند ایجاد کرد، تخلف کرده باید با قدرت با او برخورد شود.

وی خاطرنشان کرد: افراد باید مسئول پاسخگویی به عملکرد خودشان باشند و هر فرد عاقل و بالغی مسئول پاسخگویی به اعمالش است.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران اطلاع‌رسانی مستقیم به جامعه را بهترین راه و اطلاع‌رسانی غیر‌مستقیم را مضرترین راه عنوان کرد و افزود: فرصت‌طلبان تلاش می‌کنند که هدایت اطلاع‌رسانی غیرمسقیم را در دست بگیرند و نتیجه عکس ایجاد کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    اگه سر حالم اگه شادم واسه اینه که پشتم گرمه راحت تو خونه اگه لم دادم واسه اینه که پشتم گرمه کیفم کوکه و دردهام رفته از یادم پشتم گرمه یه پا ورزشکارم و از پا نیافتادم پشتم گرمه
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    برادر همه سر کاریم قبلا شاه کلید ماجرا وشاهد یعنی یزدان پناه در دبی کشته شده! مثل سعید امامی در پرونده قتلهای زنجیره ای .... واین با ر هم پدر خوانده بازی را خوب بلده...
  • مهدی ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    کاملا موافقم.
  • یک نفر ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    الان سلیمی نمین طرفدار کدوم است. مهدی یا قوه
  • سادات ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    موضع گیری در آخر کار و زمانی که مملکت افتاده دست خودشون فایده ندارد. نباید در انتخابات ریاست جمهوری سوتی میدادید که دادید
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    شعر نخوان. حرفت رو بزن
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    روحت شاد...
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    زمان شاه خائن هم مردم انقلاب کردند نه اینها
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    داداش خواهش میکنم به مواضع ونظرات اینجور ادمها بیشتر دقت کنید خیلی چیزها دستگیرتون میشه
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    چه فرقی میکنه
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    هر دو
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    موافق چی؟
  • اخراجی ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    ببخشید منم تلویزیون و چراغ والور میخوام
  • مهدی ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    کلا با این صفحه و مشرق و کاربراش موافقم.آخه چرا باید دادگاهش غیر علنی باشه؟ خوب آدم نگران میشه نکنه یه وقت...
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    آقازاده ترین آقازادها!!! اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ الاَْمانَ يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَلابَنُونَ اِلاّ مَنْ اَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ
  • مشرق منتشر کن عواقبش با من ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    حرفهای اقای سلیمی نمین هرچند واقعیه ولی جنبه ویترینی داره!!!! همه ما میدونیم در میدان عمل هیچگاه محقق نخواهد شد!!!!
  • علی ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    این دادگاه بعد از این همه سال هم از صدقه سر احمدی نژاد بود که تابوی این خانواده را شکست!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس