به گزارش مشرق، نیسان تیانا، قشقایی، ماکسیما، ریو، هیوندایی آوانته، هیوندایی ورنا، مزدا 2، لیفان 520، چری ویانا و زانتیا از جمله سواریهایی هستند که تولید آنها در کشور متوقف شده است.
نیسان تیانا محصول مونتاژی شرکت نیسان در پارس خودرو بود که در حدود یک سال اخیر تولید آن به دلیل مسائل تحریم و عدم ورود قطعات متوقف شده است.
قشقایی نیز دیگر محصول مونتاژی شرکت نیسان در پارس خودرو بود که تولید این خودرو نیز حدود دو سال پیش به دلیل مشکلات در تامین قطعه متوقف شد.
ماکسیما هم محصول مونتاژی شرکت نیسان در پارس خودرو بود که تولید آن در سال 1391 به دنبال پایان قرارداد دو شرکت، متوقف شد. البته در آن زمان انتقاداتی به پارس خودرو در زمینه عدم برنامهریزی برای تولید مدلهای جدید این خودرو وارد شد.
اما خودروی کرهای ریو نیز به عنوان نسل دوم خودروی پراید به دنبال عدم موافقت شرکت کیا با نصب کیسه هوا بر روی این خودرو در سال 1391 از خطوط تولید شرکت سایپا خارج شد.
ریو طرفداران خاص خود را در بازار ایران داشت، اما به دنبال اجباری شدن نصب کیسه هوا روی خودروهای سواری تولیدی، مسوولان شرکت سایپا تصمیم گرفتند با توجه به عدم موافقت شرکت صاحب برند ریو (کیا) با نصب کیسه هوا روی این خودرو، قید تولید این خودرو پرطرفدار در بازار ایران را بزنند.
هیوندایی آوانته و هیوندایی ورنا نیز دو محصول کرهای مونتاژی در خودروسازی راین بودند که به دنبال قطع ارسال قطعات از سوی شرکت هیوندا، تولید آنها در سال 1390 متوقف شد.
دلیل توقف تولید خودروهای هیوندای آوانته و ورنا در خودروسازی راین نیز تغییر سیاست شریک کرهای این شرکت بود بهگونهای که سال 1390 اعلام شد که به دلیل تغییر در سیاست CKD کاری شرکت هیوندای و قطع صادرات قطعه، تولید دو خودرو تحت برند این شرکت (آوانته و ورنا) در ایران متوقف خواهد شد.
مزدا 2 نیز خودروی ژاپنی پرطرفداری در بازار ایران بود. این خودرو در بهمن موتور مونتاژ میشد و چند سال پیش تولید آن متوقف شد. بهمن موتور مزدا 3 به عنوان نسل جدید این خودرو را همچنان تولید میکند.
مونتاژ محصول چینی لیفان 520 نیز حدود سه سال پیش به دلایل مختلف متوقف شد. از یک سو با توجه به تولید و عرضه لیفان 620، مدل 520 این خودرو دیگر طرفدار چندانی در بازار نداشت و از آن سو مشکلاتی در زمینه اخذ استانداردهای جدید بهویژه استاندارد آلایندگی یورو 4 برای این خودرو وجود داشت که در نهایت موجب توقف تولید آن در کرمان موتور شد.
اما دیگر محصول چینی مونتاژی در ایران یعنی چری ویانا نیز سرنوشت تلختری از این خودروها داشت بهگونهای که حدود سه سال پیش شرکت سناباد خودرو توس (تولیدکننده چری ویانا) به دنبال برخی مشکلات فعالیتش را متوقف کرده و به دنبال آن تولید چری ویانا نیز متوقف شد.
زانتیا نیز خودروی فرانسوی (سیتروئن) تولیدی در شرکت سایپا بود که در سال 1389 تولید آن متوقف شد. در آن زمان دلیل توقف تولید زانتیا، عدم تولید این خودرو در فرانسه و مشکلات تامین قطعات یدکی این خودرو عنوان شد.
نیسان تیانا محصول مونتاژی شرکت نیسان در پارس خودرو بود که در حدود یک سال اخیر تولید آن به دلیل مسائل تحریم و عدم ورود قطعات متوقف شده است.
قشقایی نیز دیگر محصول مونتاژی شرکت نیسان در پارس خودرو بود که تولید این خودرو نیز حدود دو سال پیش به دلیل مشکلات در تامین قطعه متوقف شد.
ماکسیما هم محصول مونتاژی شرکت نیسان در پارس خودرو بود که تولید آن در سال 1391 به دنبال پایان قرارداد دو شرکت، متوقف شد. البته در آن زمان انتقاداتی به پارس خودرو در زمینه عدم برنامهریزی برای تولید مدلهای جدید این خودرو وارد شد.
اما خودروی کرهای ریو نیز به عنوان نسل دوم خودروی پراید به دنبال عدم موافقت شرکت کیا با نصب کیسه هوا بر روی این خودرو در سال 1391 از خطوط تولید شرکت سایپا خارج شد.
ریو طرفداران خاص خود را در بازار ایران داشت، اما به دنبال اجباری شدن نصب کیسه هوا روی خودروهای سواری تولیدی، مسوولان شرکت سایپا تصمیم گرفتند با توجه به عدم موافقت شرکت صاحب برند ریو (کیا) با نصب کیسه هوا روی این خودرو، قید تولید این خودرو پرطرفدار در بازار ایران را بزنند.
هیوندایی آوانته و هیوندایی ورنا نیز دو محصول کرهای مونتاژی در خودروسازی راین بودند که به دنبال قطع ارسال قطعات از سوی شرکت هیوندا، تولید آنها در سال 1390 متوقف شد.
دلیل توقف تولید خودروهای هیوندای آوانته و ورنا در خودروسازی راین نیز تغییر سیاست شریک کرهای این شرکت بود بهگونهای که سال 1390 اعلام شد که به دلیل تغییر در سیاست CKD کاری شرکت هیوندای و قطع صادرات قطعه، تولید دو خودرو تحت برند این شرکت (آوانته و ورنا) در ایران متوقف خواهد شد.
مزدا 2 نیز خودروی ژاپنی پرطرفداری در بازار ایران بود. این خودرو در بهمن موتور مونتاژ میشد و چند سال پیش تولید آن متوقف شد. بهمن موتور مزدا 3 به عنوان نسل جدید این خودرو را همچنان تولید میکند.
مونتاژ محصول چینی لیفان 520 نیز حدود سه سال پیش به دلایل مختلف متوقف شد. از یک سو با توجه به تولید و عرضه لیفان 620، مدل 520 این خودرو دیگر طرفدار چندانی در بازار نداشت و از آن سو مشکلاتی در زمینه اخذ استانداردهای جدید بهویژه استاندارد آلایندگی یورو 4 برای این خودرو وجود داشت که در نهایت موجب توقف تولید آن در کرمان موتور شد.
اما دیگر محصول چینی مونتاژی در ایران یعنی چری ویانا نیز سرنوشت تلختری از این خودروها داشت بهگونهای که حدود سه سال پیش شرکت سناباد خودرو توس (تولیدکننده چری ویانا) به دنبال برخی مشکلات فعالیتش را متوقف کرده و به دنبال آن تولید چری ویانا نیز متوقف شد.
زانتیا نیز خودروی فرانسوی (سیتروئن) تولیدی در شرکت سایپا بود که در سال 1389 تولید آن متوقف شد. در آن زمان دلیل توقف تولید زانتیا، عدم تولید این خودرو در فرانسه و مشکلات تامین قطعات یدکی این خودرو عنوان شد.