گروه تاریخ مشرق- قالي
ايران در گذر قرنها نه تنها جلوهاي بزرگ از هنر و صنعت اين سرزمين بلكه
جزيي از زندگي مردم نيز بوده است. درباره تاريخچه گستردني در ايران، فردوسي
در شاهنامه خود اشارهاي به تهمورث ديوبند، پسر هوشنگ (از سلسله
پيشداديان) دارد كه هنگامي كه به تخت نشست، گفت:
هر آن چيز كاندر جهان سودمند
کنم آشكارا، گشايم، ز بند
پس، از پشت ميش و بره، پشم و موي
بريد و به رشتن نهادند روي
به كوشش ازو كرد پوشش، به راي
به گستردني بود هم او رهنماي
براساس نوشته رودنكو دانشمند شوروي و كاشف قاليهاي پازيرك قرنها پيش از ميلاد قاليهاي زيبايي در بابل، آشور، پارس و ماد بافته ميشد.
كهنترين نمونه نقش قالي را دانشمندان آشور شناس در نقشهاي برجسته كاخ نينوا (پايتخت آشور، سرزمين قديمي در بخش وسطاي رود دجله) يافتهاند كه گل و حاشيه آن تقليدي از گلدوزيهاي بابل به نظر ميرسد. تاريخ اين نقشها را قرن هفتم پيش از ميلاد ميدانند بهترين نمونه اين نقش متعلق به خورسآباد در موزه لوور نگهداري ميشود.
كهنترين نمونه قالي، فرشهايي است كه در پازيريك (1949م) به دست آمده است. در پازيريك پنج مقبره بزرگ و نه مقبره كوچك كشف شد. در مقبره پنجم آثاري از صنعت بافندگي زمان هخامنشيان پيدا شد كه از جمله دو فرش از گونه قاليچه براي زين اسب (فرش غاشيه) است كه اندازه يكي از آنها 83/1×2 متر و كلفتي 2 ميليمتر است با رنگ قرمز سير، آبي، سبز، زرد كمرنگ و نارنجي كه به جز بخش كوچكي از آن بقيه سالم مانده است.
فرش دوم نيز قاليچهاي است كه چند تكه شده است و نقش آن چهار گوشههايي است به رنگ قهوهاي روشن يا آبي با نقش چند زن هخامنشي در برابر آتشدان كه نمونه آن در مهرهاي عصر هخامنشي نيز ديده ميشود.
فرش
معروف دوره ساسانيان فرش بهارستان است كه گفته ميشود براي خسرو انوشيروان
بافته شد و تا زمان يزدگرد سوم در موارد خاصي در قصر مدائن از آن استفاده
ميشد. به كارگيري نخهاي عالي و ابريشم و زر و سيم و به نخ كشيدن انواع
جواهر رنگارنگ در آن از قابليت بافت هنرمندان آن عصر نشان دارد. پس از آن
زمان تا پيش از قرن نهم هجري نمونهاي از فرش بجا نمانده است. جز آنكه در
كتاب جهانگردان و تاريخنويسان اشارههايي به شهرت قالي ايران آمده است.
دوره شكفتگي صنعت فرش ايران (و گسترش بازرگاني آن) به قرنهاي دهم و يازدهم
هجري در زمان صفويه ( 907-1135ه.ق) مربوط ميشود.
توجه هنرمندان و گسترش
امكانات از يك سو و همكاري استادان تذهيب و پيشرفت صنعت رنگرزي از سوي ديگر
باعث شد كه قاليبافي در اين زمان مقامي ويژه در زمينه هنر و صنعت پيدا كند
همچنان كه معماري و پارچهبافي. كارگاههاي بزرگ براي بيشتر هنرها در
اصفهان داير شد و قاليهايي كه امروزه به نام فرشهاي نفيس ايران در موزههاي
عمومي و خصوصي جهان نگهداري ميشود و نشاني از استادي ايرانيان در نقش و
بافت دارد، ثمره تلاش بافندگان، طراحان و زنگرزان اين دوره است. در همين
زمان است كه تبريز به مركز بزرگ هنر و صنعت ايران تبديل ميشود و فرش ايران
به دوره طلايي خود ميرسد. و از جمله، به عنوان هديه به پادشاهان و اميران
كشورهاي ديگر داده ميشود.
منبع: فرشنامه ايران تاليف دكتر حسن آذرپاد و فضلالله حشمتي رضوي
منبع تصاویر : طراحان بزرگ فرش ایران سیری در مراحل تحول طراحی فرش. تالیف: شیرین صوراسرافیل.