کد خبر 335435
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵

وزیر راه با بیان اینکه معاون وزیر بهداشت برای پیگیری درمان مصدومان سانحه سقوط ایران 140 مأمور می‌شود، گفت: یکی از جعبه‌های سیاه هواپیمای مذکور بازخوانی شده است که نتایج آن توسط کمیسیون بررسی سانحه ایران 140 اعلام می‌شود.

به گزارش مشرق، عباس آخوندی‌ در بازدید از مصدومان سانحه ایران 140 ‌سخنان مصدومان را در مورد نحوه وقوع حادثه و وضعیت درمان آنها شنید و در تماس تلفنی با وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خواستار رسیدگی بیشتر به حادثه‌دیدگان شد.

وی بیان کرد: با وزیر بهداشت تلفنی گفت‌‌و‌گو کردم و قرار شد، معاون وزیر برای پیگیری درمان مصدومان سانحه هواپیما مأمور شود و تمام جزئیات درمانی را کنترل و مورد رسیدگی قرار دهد.

آخوندی‌ با اشاره به اینکه کمیته بررسی سوانح در حال پیگیری علل حادثه است، یادآور شد: یکی از جعبه‌های سیاه هواپیما بازخوانی شده است که اطلاع رسانی آن بر عهده کمیته سوانح است.

وی‌ تاکید کرد: تمام اطلاعات مورد برسی سانحه هواپیما در اختیار مردم قرار می‌گیرد و گفته‌ام کارشناسان مسئول برای رسیدگی محدودیتی ندارند و به هر سندی دسترسی خواهند داشت و برای مصاحبه به هرکسی می‌توانند رجوع کنند.

آخوندی‌ در پاسخ به پرسشی درباره تعلیق مسافرگیری 126 دستگاه اتوبوس اسکانیا گفت: کمیسیون ایمنی راه‌ها مرتب در وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود و در این کمیسیون بحث خودرو‌ها، رانندگان، رفتارهای پرخطر و دیگر موارد موثر در ایمنی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و کمیسیون مسئولیت زیادی را در این زمینه دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به ایجاد حساسیت نسبت به اتوبوس اسکانیا کمیسیون ایمنی راه ها مقرر کرد برای ارتقای ایمنی تردد شرکت سازنده اسکانیا در ایران تمام اتوبوس های این شرکت را فراخوان و مورد بازرسی فنی و مطابقت با استاندارد های کارخانه قرار دهد و شرکت موظف به برطرف کردن آنها باشد.

آخوندی گفت: در فراخوان اولیه مشخص شد که 126 دستگاه اتوبوس اسکانیا مطابق استانداردهای شرکت سازنده دستکاری شده‌اند که کارت هوشمند این اتوبوس ها به حالت تعلیق درآمده است، تا وقتی که نتوانند گواهی استاندارد را بگیرند حق جا‌به‌جایی مسافر را نخواهند داشت.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    1- سوانح هوایی ، ریلی ، جاده ای و دریایی علی رغم تمامی تلخی و اندوهی که به مردم تحمیل می کنند اما چیز جدیدی نیست قطعا در آینده نیز مانند سایر کشورها ناچار از تحمل غم چنین وقایعی خواهیم بود چنانکه همزمان با سقوط دلخراش ایران 140 ، سه قطار در مسیر تهران – مشهد و تهران اهواز از خط خارج و در دو حادثه جاده ای در سیستان و بلوچستان بیست نفر کشته شدند لذا ضمن آرزوی صبری عظیم برای خانواده محترمی که عزیزانشان را از دست دادند و سلامتی برای بازماندگان تصور می کنم اشاره به چند نکته مفید باشد. 2- حادثه هوایی باعث گردید وقوع سه حادثه ریلی و چند حادثه دلخراش جاده ای با بیست کشته به راحتی توسط مسئولین ذی ربط مانند وزارت راه و مسکن نادیده گرفته شود حوادثی که هر کدام به تنهایی در بسیاری از کشورها از ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به یک فاجعه اجتماعی و اقتصادی و برکناری مقامات برخوردار اما طی روزهای مذکور از سوی دستگاههای نظارتی و حتی رسانه ها با سکوت همراهی شدند. 3- اینکه مشکلات ناشی از تحریم ظالمانه و همه جانبه و به قول مقامات آمریکایی فلج کننده تا چه حد در بروز چنین شرایطی و وقوع چنین صدماتی موثرند قطعا نیازمند بحث و بررسی جدی کارشناسی است اما نمی توان این واقعیت را نیز نادیده گرفت که بسیاری از اتفاقات و کاستیها نیز توسط مدیران و دست اندرکارانی واقع می گردند که در زمان مسئولیتشان از کفایت ، ناتوان ، شایستگی و صداقت لازم برخوردار نبودند چنانکه در موارد اخیر علی الخصوص واقعه ایران 140 می توان مورد بررسی جدی قرار گیرد. 4- آقای عابدزاده و همسر محترمشان در یادآوری لحظات تکاندهنده سقوط هواپیمای آنتونوف 140(ایران 140) می فرمایند: - این هواپیما‌ها چون کوچک هستند اصلا فضای استانداردی ندارند صندلیها و مسافر‌ها چفت هم نشسته‌اند انگار هیچ استانداردی برای جا نمایی درست صندلی‌ها انجام نشده است. - کاپیتان اکراینی که آخرش هم نفهمیدم اسمش چی بود و تنها یک «اف» معروف ته اسم و فامیلش داشت یک خوش آمد گویی دست و پا شکسته تحویلمان داد مودبانه از تاخیر به وجود آمده معذرت خواهی کرد و موتور‌ها روشن شد. - صدای مکالمات کاپیتان با برج مراقبت را می‌شنیدم بعد صدای وحشتناک ملخهای موتور هواپیما که واقعا گوش خراش و وحشتناک هستند. هواپیما یک نیم دور چرخید روی باند تا در مسیر تیک آف قرار بگیرد. هواپیما از روی باند بلند شد. خلبان یک چیزهایی به برج مراقبت گفت یک دقیقه بیشتر طول نکشید من منتظر بودم که پرنده آهنی دور بزند اما همچنان به سمت کرج پرواز می‌کرد. - یکی از موتور‌ها از کار افتاده بود صدای ملخ ایران ۱۴۰ خیلی زیاد و گوش خراش است از پنجره می‌دیدم که ملخ سمت راست کار نمی‌کرد. 5- مسئولین هوایی و مدیران پروژه طراحی و ساخت(مونتاژ) چند فروند هواپیمای ایران 140(آنتونوف 140) در توضیحاتی سالهای نچندان دور در توجیه اجرای این پروژه مدعی بودند. - صداي مجاز درون کابين اين کلاس از هواپيماها بايد 85 دسيبل باشد که صداي داخل کابين در هواپيماي ايران140 از اين اندازه پايين تر است. مجموع صداي هواپيما در بيرون آن بايد 281 دسيبل باشد که در هواپيماي ايران140 جمعاً 253 د سيبل است. - اين هواپيما با يك موتور هم قادر به ادامه پرواز و صعود به ارتفاع ايمن جهت جلوگيري از برخورد با كوههاي مرتفع كشور است. - ايران 140 از تجهيزاتي استفاده کرده که تا 50 سال آينده بتواند در صحنه باقي بماند. در دو سال گذشته تمامي مقررات جديد در هواپيماي ايران140 اعمال شده است. از آن جمله مي توان به نصب سامانه هاي هوشمند هشدار آتش در کابين مسافر و سامانه هاي هوشمند اخطار وقوع يخ زدگي در ارتفاعات اشاره کرد. - طراحي داخلي کابين اين هواپيما و طراحي صندلي هاي آن، تماماً بر اساس مدل غربي است که راحتي و نظر مسافران ايراني در اين زمينه تأمين مي گردد. - همچنين سيستم تهوية اين هواپيما نيز توسط يک شرکت فرانسوي طراحي شده تا تهوية اين هواپيما نيز به بهترين شکل فراهم گردد. - این هواپیما دارای سیستم های ناوبری جدید از قبیل هدایت ماهواره ای جی پی اس سیستم جلوگیری از سانحه تی سی ای اس و رادار ونشان دهنده ی دیجیتالی می باشد. 6- ماحصل مصاحبه با تعدادی از کارشناسان و خلبانان در سالهای اولیه مونتاژ آنتونوف 140 نیز در خصوص تجربه پرواز با این هواپیمای در حال تست شاید جالب توجه باشد. - دو هواپيماي ايران 140 و 140AN به موازات هم در ايران و اكراين طراحي و ساخت آن شروع شد ولي در هواپيماي آنتونوف 140 تغييراتي در موتور و ساير دستگاهها انجام شد. به خصوص از نوع جديد آلات دقيق پروازي هواپيما به نام GLASS COCKPIT استفاده شد كه اين تغييرات در هواپيماي ايران 140 اعمال نشده است. - هواپيماي كوچك جت در صورت از دست دادن يك موتور بعد از بلند شدن و اوج گيري هواپيما و مراجعت به فرودگاه مبدا با مشكلاتي روبرو خواهد شد. اين مشكل در هواپيماهاي ايران 140 با شدت بيشتري وجود دارد. لذا بهتر است در بدو شروع عمليات مجدد هواپيماهاي ايران 140 محدوديتهايي اعمال شود. - خلباناني کشورمان ترجيح مي دهند كه كمك خلبان هواپيماهاي غربي باشند ولي خلبان ايران 140نباشند اگر نتوانيم خلبان با تجربه بالا براي ايران 140 پيدا كنیم باید از خلبان با تجربه اي در حدود 3000 ساعت در كوتاه مدت بعنوان راه حل جایگزین استفاده کنیم شايد هم استخدام خلبانان خارجي بايد مورد توجه قرار گيرد. 7- ایران 140 از بدو ورود به صنعت هوایی با عدم استقبال خطوط هوایی روبرو شد که بارها از طرف مسئولین ذی ربط پروژه مورد انتقاد قرار گرفتند در عین حال چهار فروند ایران 140 با سرنوشت ذیل همراه بودند. - اولین ایران 140 مونتاژی 1382 در حوالی باقر آباد تهران سقوط و 44 کشته بر جای گذاشت. - ایران 140 دوم در شاهین شهر اصفهان با كوه برخورد و تمام سرنشينان هواپيما کشته شدند. - خلبان در پرواز آزمایشی بدلیل از دست دادن یکی از موتورها برای فرود اجباري به سمت اراك هدايت و حین نشستن از باند خارج شد به هواپيما خسارت كلي وارد و خوشبختانه به مسافرين آسيبي جدی ندیدند. - آخرین هواپیما نیز همانی است که اقای عابدزاده از فاجعه سقوطش گفتند. 8- لذا پروژه مونتاژ آنتونوف 140 با نابودی هر چهر هواپیما و کشته شدن تعداد قابل توجهی از هوطنان و علی رغم ادعای مدیریت پروژه برای صادرات جهانی این هواپیما ضمن تحمیل هزینه های بسیار قابل توجه مادی و معنوی و از دست دادن فرصتهای مناسب جایگزین بسیار ارزشمند با شکست تام روبرو گردید. 9- مسئولین وقت و فعلی بخشی از صنعت هوایی و عناصر بی ربط اما موثر در این صنعت بسیار تلاش کردند طی حداقل 24 سال گذشته از اهمیت این پروژه بعنوان یکی از نمادهای توانمندی فنی و مهندسی ملی یاد کنند بسیار تلاش کردند تا تمامی شرکتهای هوایی را با استفاده از ابزار مدیریتی و سیاسی ملزم به پذیرش استفاده از این هواپیما در خطوط داخلی کنند که خوشبختانه با عدم تمکین شرکتها همراه و احتمالا جان و مال بسیاری از مردم حفظ گردید. 10- تصور می کنم ریاست محترم قوه قضاییه و دادستان کل کشور یا دستگاههای تخصصی هوایی ضروری است برای دفاع ابتدایی از حقوق مردم و سلامت خطوط هوایی کشورمان باید نسبت به بررسی دقیق سوابق مربوط به روند شکل گیری پروژه و مراحل و هزینه های پرداختی اقدام فرمایند تا مردم بدانند جان و مالشان برای دست یابی کشور به پروژه ای علمی و فنی هزینه می شود یا تمایل به سفرهای خارجی و مدیریت پروژه برخی افراد بی ارتباط با صنعت هوایی کشور ما را به تحمل چنین شرایطی وادار ساخته است. بنده نیز بدلیلی گروه بازدید و مذاکره کننده هوایی به کشور روسیه را در سالهای 72 – 73 همراهی می کردم کارشناسان و مدیران هوایی حاضر در گروه مدعی بودند که در این سفر ناخواسته با در دست گرفتن یک دکمه بدنبال خیاطی هستیم تا کت و شلوارش را برایمان بدوزد مسئولین با پیگیری سوابق مذکور می توانند به درک درستی از چرایی شکل گیری پروژه و حوادث مذکور دست یابند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس