به گزارش مشرق، علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه سی و
یکمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور که در دانشکده علوم
پزشکی تهران برگزار شد با اشاره به اینکه مدیریت آموزشی باید به رهبری
آموزشی تبدیل شود، اظهار داشت: رهبر آموزشی کسی است که بر زیردستان نفوذ
دارد به طوری که دیگران با میل و رغبت کار کنند.
وی افزود: مدیران در مدارس و ادارات باید بر زیرمجموعه خود نفوذ داشته باشند و وقتی این باور به وجود بیاید که رئیس حق رئیس بودن دارد آن وقت شرط مقبولیت هم برای رهبری آموزشی در آموزش و پرورش لازم است.
فانی تأکید کرد: مرکز برنامهریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات دوره آموزشی رؤسای آموزش و پرورش کشور را برنامهریزی کند تا آن را اجرا کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه محوری یک بحث جدی است که آن را دنبال میکنیم خاطر نشان کرد: رویکردی در آموزش و پرورش است که با حاکمیت اخلاق بر اصول مشارکت پذیری و تفویض اختیار همراه است که این موضوع مدرسهمحوری است.
وی با اشاره به اینکه در پرورشی و امور تربیتی نیاز به کار محتوایی داریم تا منجر به تغییر رفتار گروهی شود، تصریح کرد: پس از انقلاب در بعضی مواقع اسیر کار دکوری و کمیت شدهایم که اینها را نمیخواهیم و رفتار مطلوب نسبتا پایدار باید در مربی ایجاد شود.
اقامه نماز به همراه دانشآموزان
فانی با بیان اینکه اقامه نماز یک واجب شرعی برای رؤسای آموزش و پرورش است و خود رئیس باید در نماز جماعت اداره شرکت کند، گفت: مدیر مدرسه باید در اقامه نماز جماعت دانشآموزان شرکت کند؛ بیایید عهد کنیم که در نماز جماعت بچهها شرکت کنیم.
وی با اشاره به آثار شهید مطهری خاطر نشان کرد: در خصوص ترویج دیدگاههای استاد شهید مطهری کتابهایی توسط معاونت پرورشی و فرهنگی برای دانشآموزان تهیه شده است که در قالب فوق برنامه و مسابقات انجام خواهد شد.
* تعطیلی پنجشنبههای مدارس به متوسطه اول فشار وارد کرد
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هم اکنون پنجشنبهها از روز آموزشی مدارس حذف شده است، اظهار کرد: با مطالعات تطبیقی که از مدارس ژاپن داشتم آنها برای این کار ابتدا حجم کتابها را کاهش دادند و آن یک روز را هم تعطیل نکردند اما در کشورمان حجم کتابها کم نشده است و یک روز هم تعطیل شد در نتیجه در دوره متوسطه اول در هر روز ۸ ساعت تدریس انجام میشود که فشارهایی به این بخش وارد شده است.
وی افزود: امسال در ۲ هزار مدرسه پنجشنبهها را داوطلبانه تسری میدهیم و از آن نیز ارزشیابی میکنیم که اگر مثمرثمر بود ادامه میدهیم وگرنه ادامه نمیدهیم؛ عنوان روز پنجشنبههای مدارس یک روز بانشاط است.
فانی با اشاره به سخنان رئیسجمهور در مهر سال گذشته گفت: امسال باید کتابخانهها را فعالتر کنیم به خصوص کتابخانههای کلاسی را و اعتبارات آن نیز تهیه شده تا روحیه کتابخوانی در دانشآموزان احیا شود.
از مهر ۹۳ بیسواد تولید نخواهیم کرد
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انسداد مبادی بیسوادی اظهار داشت: از امسال حتی یک دانشآموز ۶ تا ۱۰ ساله نباید خارج از مدرسه بماند و از مهر ۹۳ بیسواد تولید نخواهیم کرد.
پوشش ۸۵ درصدی دانشآموزان در متوسطه اول
فانی تصریح کرد: در حال حاضر در دوره متوسطه اول در حال حاضر ۸۵ درصد تحت پوشش کشوری هستند و طبق قانون پنجم توسعه پوشش دوره اول متوسطه باید به صد در صد برسد؛ در این باره اولویت با مدارس روستامرکزی است و مدارس شبانهروزی آخرین راهحل است.
اضافه شدن ۱۰۰ پژوهشسرای دانشآموزی به آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال ۱۰۰ پژوهشسرای دانشآموزی به پژوهشسرای آموزش و پرورش اضافه میشود و با اعتباراتی که داریم نسبت به تجهیز این پژوهشسراها اقدام خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه ۲۵ درصد قبولی در کنکور مربوط به امتحانات نهایی سال سوم متوسطه است، خاطر نشان کرد: امسال امتحانات نهایی متوسطه مفهومیتر و عمیقتر بود و بعضا اعتراضاتی به همراه داشت اما سؤالات همگی از کتابهای درسی بود؛ مبنای تدریس باید کتاب باشد و امتحانات نهایی از کتابهای درسی خواهد بود.
دریافت پول بابت کارنامه و ثبتنام خلاف قانون و اخلاق است
فانی با اشاره به روش نامطلوب درخواست کمک از خانوادهها گفت: روشی نامطلوب وجود دارد و برخی مدیران میگویند تا پول ندهید کارنامه نمیدهیم و ثبتنام نمیکنیم که این موضوع خلاف قانون و خلاف اخلاق است؛ توصیه میکنم مدیران ثبتنامها را انجام دهند و در طول سال تحصیلی اولیای دانشآموزان را کلاس به کلاس دعوت و گزارشی بدهند، آن وقت خودشان کمک میکنند.
وی تصریح کرد: پیش دبستانی در مناطق برخوردار به کمک اولیاء و در مناطق کمتر برخوردار با کمک آموزش و پرورش دایر شود و تأکید بیشتر بر مناطق دو زبانه است؛ آموزش و پرورش عشایری در تحت پوشش بردن دختران توجه ویژهای کند.