به گزاش مشرق، دو ماه و اندی از متنوعسازی و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما میگذرد، اقدامی که مسئولان و دستاندرکاران صنعت حملونقل هوایی روی اثرات آن برای مصرفکنندگان و شرکتهای هواپیمایی بهعنوان ارائه دهنده خدمات هوایی مانورهای فراوانی کردند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی معتقد بود توسعه و استفاده بهینه از زیرساختها، قیمتها واقعی و شفاف، کاهش قیمت متناسب با کشش بازار و تقاضای مصرفکننده از جمله اثرات آزادسازی بلیت هواپیماست.
علیمحمد نوریان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی که فقدان حضورش در سانحه سقوط آنتونوف 140احساس شد نیز اواخر خردادماه در رابطه با آزادسازی و متنوعسازی قیمت بلیت هواپیما گفته بود: «متنوعسازی قیمت بلیت هواپیما از 28 اردیبهشت امسال آغاز شده است.
در آزادسازی قیمتها نیز که آغاز شده آزادسازی نرخ و مسیر مطرح است و اگر ایرلاینها نرخ را بی حساب و کتاب اعلام کنند مردم دیگر تمایلی به استفاده از سفرهای هوایی ندارند و شرکت هوایی شکست میخورد.»
اما بخشی از پیشبینی قائم مقام وزیر راه درست از آب در نیامده چراکه چند وقتی است برخی ایرلاینها با زیرکی خاصی از مردم نرخهای بی حساب و کتاب میگیرند و مصرفکنندگان هم چارهای جز پرداخت مبلغ مورد نظر شرکتهای هواپیمایی ندارند.
ماجرا از این قرار است که هواپیمایی قشمایر با دور زدن آژانسهای مسافرتی نرخهای مورد نظر خود را از مسافران اخذ میکند.
یکی از مسافران پرواز هواپیمایی قشمایر به مقصد قشم در اینباره گفت: از یکی از آژانسهاس مطرح بلیت چارتری تهران-قشم را با قیمت 190 هزار تومان خریداری کردم، اما دیروز صبح که برای عزیمت به قشم عازم فرودگاه مهرآباد شدم در کمال تعجب کارمند قشمایر گفت که اسمم در لیست پرواز نیست.
وی با اشاره به اینکه کارمند قشمایر توصیه کرد برای حل مشکل به مدیریت مراجعه کنم افزود: کارمند دیگر این ایرلاین گفت معمولا آژانسها در پروازهای چارتر فراموش میکنند اسم مسافران را بنویسید، اگر هواپبما جا داد به شما بلیت میدهم.
وی ادامه داد: برای دریافت بلیت دوباره فرمی را در اختیارم قرار دادند که آنرا پر کردم و پس از زدن مُهر بلیت مجدد تهران-قشم صادر شد.
وی با بیان اینکه قیمت بلیت چارتر 190 هزار تومان بود، بیان کرد: این در حالی بود که هواپیمایی قشمایر 222 هزار و 300 تومان یعنی نرخ مصوب را برای صدور مجدد بلیت دریافت کرد.
مسافر پرواز شماره قشمایر در بخش دیگری از سخنانش گفت: مشکل بلیت حل شد، اما در فرودگاه قشم تازه متوجه گرفتاری دیگری شدم. زمان تحویل بار هر چه انتظار یکی از چمدانهایم را کشیدم فایدهای نداشت و در نهایت هم به یکی از کارمندان فرودگاه مسئله را در میان گذاشتم و وی گفت این پرواز دیگر باری ندارد.
وی تصریح کرد: موضوع را از قشمایر پیگیری کردم که گفتیند برو و فردا بیا. در نهایت پس از چند ساعت دوندگی چمدانم با پرواز دیگری از تهران به قشم ارسال شد.
وی در پایان تاکید کرد: با آژانسی که بلیت چارتر را خریداری کرده بودم تماس گرفتم و متاسفانه آنها گفتند برخی ایرلاینها برای اینکه تمام پول بلیت را دریافت کنند از این راهکار استفاده میکنند و مسافران نیز آژانسها را مقصر میدانند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی معتقد بود توسعه و استفاده بهینه از زیرساختها، قیمتها واقعی و شفاف، کاهش قیمت متناسب با کشش بازار و تقاضای مصرفکننده از جمله اثرات آزادسازی بلیت هواپیماست.
علیمحمد نوریان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی که فقدان حضورش در سانحه سقوط آنتونوف 140احساس شد نیز اواخر خردادماه در رابطه با آزادسازی و متنوعسازی قیمت بلیت هواپیما گفته بود: «متنوعسازی قیمت بلیت هواپیما از 28 اردیبهشت امسال آغاز شده است.
در آزادسازی قیمتها نیز که آغاز شده آزادسازی نرخ و مسیر مطرح است و اگر ایرلاینها نرخ را بی حساب و کتاب اعلام کنند مردم دیگر تمایلی به استفاده از سفرهای هوایی ندارند و شرکت هوایی شکست میخورد.»
اما بخشی از پیشبینی قائم مقام وزیر راه درست از آب در نیامده چراکه چند وقتی است برخی ایرلاینها با زیرکی خاصی از مردم نرخهای بی حساب و کتاب میگیرند و مصرفکنندگان هم چارهای جز پرداخت مبلغ مورد نظر شرکتهای هواپیمایی ندارند.
ماجرا از این قرار است که هواپیمایی قشمایر با دور زدن آژانسهای مسافرتی نرخهای مورد نظر خود را از مسافران اخذ میکند.
یکی از مسافران پرواز هواپیمایی قشمایر به مقصد قشم در اینباره گفت: از یکی از آژانسهاس مطرح بلیت چارتری تهران-قشم را با قیمت 190 هزار تومان خریداری کردم، اما دیروز صبح که برای عزیمت به قشم عازم فرودگاه مهرآباد شدم در کمال تعجب کارمند قشمایر گفت که اسمم در لیست پرواز نیست.
وی با اشاره به اینکه کارمند قشمایر توصیه کرد برای حل مشکل به مدیریت مراجعه کنم افزود: کارمند دیگر این ایرلاین گفت معمولا آژانسها در پروازهای چارتر فراموش میکنند اسم مسافران را بنویسید، اگر هواپبما جا داد به شما بلیت میدهم.
وی ادامه داد: برای دریافت بلیت دوباره فرمی را در اختیارم قرار دادند که آنرا پر کردم و پس از زدن مُهر بلیت مجدد تهران-قشم صادر شد.
وی با بیان اینکه قیمت بلیت چارتر 190 هزار تومان بود، بیان کرد: این در حالی بود که هواپیمایی قشمایر 222 هزار و 300 تومان یعنی نرخ مصوب را برای صدور مجدد بلیت دریافت کرد.
مسافر پرواز شماره قشمایر در بخش دیگری از سخنانش گفت: مشکل بلیت حل شد، اما در فرودگاه قشم تازه متوجه گرفتاری دیگری شدم. زمان تحویل بار هر چه انتظار یکی از چمدانهایم را کشیدم فایدهای نداشت و در نهایت هم به یکی از کارمندان فرودگاه مسئله را در میان گذاشتم و وی گفت این پرواز دیگر باری ندارد.
وی تصریح کرد: موضوع را از قشمایر پیگیری کردم که گفتیند برو و فردا بیا. در نهایت پس از چند ساعت دوندگی چمدانم با پرواز دیگری از تهران به قشم ارسال شد.
وی در پایان تاکید کرد: با آژانسی که بلیت چارتر را خریداری کرده بودم تماس گرفتم و متاسفانه آنها گفتند برخی ایرلاینها برای اینکه تمام پول بلیت را دریافت کنند از این راهکار استفاده میکنند و مسافران نیز آژانسها را مقصر میدانند.