به گزارش مشرق، برخی پژوهش ها عنوان می کنند که صاحبان سگ در موارد زیادی، شباهت زیادی به حیوان خود دارند و غریبه ها می توانند با مقایسه چشمان فرد و حیوان، با دقت 80 درصد این مسأله را تشخیص دهند.
«ساداهیکو ناکاجیما» از محققان دانشگاه «گاکوئین» ژاپن این مسئله را با انجام یک آزمایش ثابت کرد.
وی تصاویری از چهره سگ ها و صاحبان آنها تهیه کرد و این تصاویر در دو مرحله آزمون به 502 دانشجو نشان داده شدند.
مرحله اول شامل 20 جفت تصویر بود که نیمی از آنها به تصویر کامل چهره صاحب اصلی سگ و حیوان و نیم دیگر به تصویر کامل چهره یک فرد غریبه و سگ تعلق داشت.
در مرحله دوم تنها بخشی از تصویر صاحب حیوان با حذف ویژگی هایی مانند دهان یا چشم ها به داوطلبان نشان داده و از آنها خواسته شد که صاحب اصلی حیوان را شناسایی کنند.
در شرایطی که داوطلبان تصویر چهره کامل را مشاهده می کردند، با دقت 80 درصدی می توانستند صاحب حیوان را شناسایی کنند و این مسأله در حالت دوم – نمایش برخی ویژگی های چهره – 73 درصد بود.
محققان دانشگاه وین از این مطالعه ایده گرفته و در تحقیقات خود نشان دادند که صورت افراد شباهت زیادی با بخش جلو خودرو آنها دارد.
در این مطالعه 30 عکس سیاه و سفید از صاحبان خودرو و بخش جلو خودرو تهیه شد؛ یکی از پیش شرط های این مطالعه این نکته بود که خود فرد خودرو را خریداری کرده و آن را هدیه نگرفته باشد.
سپس تصاویر صاحبان اصلی خودرو با تصاویر افراد دیگر که مالک خودرو نبودند، به 169 داوطلب نشان داده شد و از آنها خواسته شد که میزان شباهت خودرو به فرد را در مقیاس یک تا شش (بیشترین تا کمترین شباهت) مشخص کنند؛ در اکثر موارد داوطلبان با تشخیص درست صاحب خودرو، نمره یک را برای وی در نظر گرفتند.
در مرحله بعد به جای بخش جلوی خودرو، قسمت پشت خودرو انتخاب شد که میزان پاسخ های صحیح بطور قابل ملاحظه ای کاهش یافت که این مسئله نشان می دهد، ظاهر خودرو شباهت زیادی با چهره صاحب خودرو دارد.
این بدان معناست که اکثر افراد خودرویی را خریداری می کنند که (از لحاظ ظاهری) شبیه خود آنها است.
«ساداهیکو ناکاجیما» از محققان دانشگاه «گاکوئین» ژاپن این مسئله را با انجام یک آزمایش ثابت کرد.
وی تصاویری از چهره سگ ها و صاحبان آنها تهیه کرد و این تصاویر در دو مرحله آزمون به 502 دانشجو نشان داده شدند.
مرحله اول شامل 20 جفت تصویر بود که نیمی از آنها به تصویر کامل چهره صاحب اصلی سگ و حیوان و نیم دیگر به تصویر کامل چهره یک فرد غریبه و سگ تعلق داشت.
در مرحله دوم تنها بخشی از تصویر صاحب حیوان با حذف ویژگی هایی مانند دهان یا چشم ها به داوطلبان نشان داده و از آنها خواسته شد که صاحب اصلی حیوان را شناسایی کنند.
در شرایطی که داوطلبان تصویر چهره کامل را مشاهده می کردند، با دقت 80 درصدی می توانستند صاحب حیوان را شناسایی کنند و این مسأله در حالت دوم – نمایش برخی ویژگی های چهره – 73 درصد بود.
محققان دانشگاه وین از این مطالعه ایده گرفته و در تحقیقات خود نشان دادند که صورت افراد شباهت زیادی با بخش جلو خودرو آنها دارد.
در این مطالعه 30 عکس سیاه و سفید از صاحبان خودرو و بخش جلو خودرو تهیه شد؛ یکی از پیش شرط های این مطالعه این نکته بود که خود فرد خودرو را خریداری کرده و آن را هدیه نگرفته باشد.
سپس تصاویر صاحبان اصلی خودرو با تصاویر افراد دیگر که مالک خودرو نبودند، به 169 داوطلب نشان داده شد و از آنها خواسته شد که میزان شباهت خودرو به فرد را در مقیاس یک تا شش (بیشترین تا کمترین شباهت) مشخص کنند؛ در اکثر موارد داوطلبان با تشخیص درست صاحب خودرو، نمره یک را برای وی در نظر گرفتند.
در مرحله بعد به جای بخش جلوی خودرو، قسمت پشت خودرو انتخاب شد که میزان پاسخ های صحیح بطور قابل ملاحظه ای کاهش یافت که این مسئله نشان می دهد، ظاهر خودرو شباهت زیادی با چهره صاحب خودرو دارد.
این بدان معناست که اکثر افراد خودرویی را خریداری می کنند که (از لحاظ ظاهری) شبیه خود آنها است.