به گزارش مشرق به نقل از ايرنا ، ' محمد صادق مفتح ' در مراسم افتتاح نماد اعتماد الکترونيکي ( فروشگاه هاي اينترنتي ) اظهار داشت : تاکنون بيش از چهار هزاردرخواست براي عضويت دراين اتحاديه به مرکز توسعه تجارت الکترونيک ارسال شده است.
وي بابيان اينکه اتحاديه فروشگاه ها ي اينترنتي براي هربستر سنتي ، فعاليت اينترنتي در حوزه عرضه و تقاضا را ايجاد مي کند و تمام واحدهاي خرده فروشي و زنجيره اي را مي تواند تحت پوشش خود قراردهد ، افزود: آيين نامه هاي راه اندازي اتحاديه فروشگاه هاي اينترنتي درحال تدوين است.
معاون وزير بازرگاني با بيان اينکه با راه اندازي اتحاديه فروشگاه هاي اينترنتي جلو کساني که فعاليت غيرقانوني دربستر اينترنت دارند ،گرفته مي شود ، افزود: دراين حوزه نيز مرجع صدور پروانه مشخص مي شود.
وي ادامه داد : براي ايجاد اتحاديه نيازمند هماهنگي با ساير ارگان ها بوديم که اين کار نيز صورت گرفت و براساس اين آيين نامه ،صلاحيت افرادي که مي توانند به اين اتحاديه بپيوندند مورد بررسي قرار مي گيرد.
**اعتماد مبناي خريد وفروش در بستر اينترنت
وي با بيان اينکه مبناي معامله و کسب و کار از ابتدا تا انتها اعتماد است گفت: به هر ميزان سطح معاملات افزايش يابد به همان اندازه نياز به اعتماد بيشتر مي شود.
مفتح ادامه داد : در فضاي خريد و فروش معمولي ابزارهاي کسب اعتماد د دو طرف شامل تاييد مراجع رسمي و يا برخي اسناد کاملا مشخص است و شرط عقد قراداد و انجام معامله نيز کسب اعتماد طرفين است اما در فضاي سايبري شناخت طرفين ( امضاي الکترونيک ) و بستر تجارت الکترونيک اعتماد را ايجاد مي کند.
معاون وزير بازرگاني افزود:در فروشگاه هاي الکترونيکي سايت يا فروشگاه بايد در فضاي سايبر مورد اعتماد قرار گيرد.
وي از افتتاح نماد اعتماد الکترونيکي به عنوان يکي از مهمترين زيرساخت هاي مورد نياز توسعه تجارت الکترونيک نام برد وگفت: براين اساس فرد از مرجع رسمي تاييد را دريافت کرده و ميزان اعتماد آن مشخص مي شود.
به اعتقاد مفتح عمده ترين علتي که در فضاي خريد و فروش الکترونيکي درزمان حاضر مشاهده مي شود ،نبود اعتماد است درحالي که بايد بستر اعتماد نسبت به سايت عرضه کننده کالا ايجاد شود که نماد اعتماد الکترونيکي اين کار را مي کند.
معاون وزير بازرگاني افزود:براين مبنا مي توان بستر فروشگاه هاي الکترونيکي را سامان داد و ميزان اعتماد را براساس اين بستر ارزيابي کرد.
* 80 فروشگاه خواهان عضويت در نماد اعتماد الکترونيکي
رئيس مرکز توسعه تجارت الکترونيکي وزارت بازرگاني نيز دراين مراسم با بيان اينکه تاکنون 80 فروشگاه درخواست عضويت دراين نماد را ارايه کرده اند ، گفت :بالارفتن حق انتخاب ،دسترسي به اطلاعات کالا وخدمات ،کاهش سفرهاي درون شهري ،حذف واسطه و ايجاد فرصت براي بنگاه هاي کوچک و متوسط از هدف هاي راه اندازي نماد اعتماد الکترونيکي است.
' جعفر محمودي ' سپس با استناد به آمارهاي جهاني گفت :60 درصد خريداران اگر نخستين خريد آنها از سايتي با موفقيت صورت گيرد اين کار را ادامه مي دهند و 74 درصد کاربران اينترنتي نسبت به امنيت دراين فضا اطمينان ندارند.
وي با بيان اينکه 84 درصد خريداران اينترنتي با لوگوي اعتماد احساس راحتي در خريد دارند ، گفت : پنج ميليون نفر از مردم آمريکا در سال 2008 نتوانستند کالاي سفارش داده شده خود را از طريق اينترنت دريافت کنند و درحقيقت پول پرداختي آنها توسط واسطه برداشته شد.
محمودي ،آموزش حداقلي به کاربران براي اطمينان از جعل نشدن علامت نماد اعتماد را مورد توجه قرار داد وگفت :هر چند که لوگوي اعتماد قابل جعل است اما با توجه به اينکه قابل خدشه نيست با آموزش مي توان به راحتي شيوه تشخيص واقعي بودن آن را به کاربر ياد داد.
وي اين موضوع را نيز گفت که نماد اعتماد الکترونيکي نسبت به سايتي که کاربر براي خريد به آن مراجعه مي کند اين اطمينان را مي دهد اما نسبت به محتوا ، ارزش کالا ، کيفيت و رعايت قوانين و مقررات در مبادلات صورت گرفته اطمينان نمي دهد.
محمودي افزود:نماد اعتماد الکترونيکي هم اکنون در بسياري از کشورها با مرکزيت دولت و يا بخش خصوصي ايجاد شده است.
اعطاي نماد الکترونيکي براي وب سايت هايي تجاري با هدف قانون مند کردن و چارچوب دهي به فعاليت فروشگاه هاي مجازي توسط وزارت بازرگاني انجام مي شود.
نماد اعتماد الکترونيکي به شکل يک علامت درسايت هايي که از نظر قانوني فعاليت آنان مورد تاييد است، به نمايش در مي آيد.
خريداران بايد با جستجو در فهرست وب سايت هاي مورد تاييد، از صحت نماد اعتماد الکترونيکي به نمايش در آمده در وب سايت ها اطمينان حاصل کنند.
مردم درهنگام مشاهده تصوير نماد الکترونيکي بر روي سايت فروشگاه هاي اينترنتي مي توانند جهت اطمينان از صحت نماد به دو روش اقدام کنند. نخست آنکه با کليک بر روي تصوير نماد مي توانند صفحه صحت سنجي نماد را که حاوي اطلاعات فروشگاه است مشاهده و از طريق مقايسه اطلاعات فروشنده با اطلاعات که در صفحه صحت سنجي آمده ، پي به اصالت نماد ببرند.
همچنين آنها بامراجعه به بخش جستجوي فروشگاه هاي داراي نماد در سايت www.ecne.ir و درج دامنه فروشگاه مورد نظر مي توانند پي به درج اصالت نماد در آن سايت ببرند.
کد خبر 34219
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۰
- ۰ نظر
- چاپ
معاون توسعه فناوري اطلاعات و تجارت الکترونيکي وزارت بازرگاني ،از نماد اعتماد الکترونيکي به عنوان يکي از زيرساخت هاي جدي توسعه تجارت الکترونيک نام برد.