به گزارش مشرق، اگرچه تغییرات مداوم قیمت خودرو در شورای رقابت و عقب نشینی خودروسازان از افزایش قیمتها و همراهی با دولت، کاهش 3 تا 5 درصدی قیمت برخی از مدلهای پرمصرف خودرو را رقم زد، اما گویا مردم کاهش 5 درصدی را چندان خوشایند نمیدانستند و منتظر مانده اند تا ببینند گفته های نمایندگان مجلس مبنی بر کاهش 30 درصدی قیمت چه زمانی به تحقق می پیوندد، چراکه به باور مردم، کاهش 30 درصدی قیمت، اختلاف نرخ 5 تا 6 میلیون تومانی را بر روی برخی از مدل های خودرو رقم می زند که به طور قطع برای مصرف کنندگان جذاب است.
همین اظهارنظرهای متناقض، بازار را از حرکت باز داشته و نوعی رکود بر آن حاکم کرده است که به نظر می رسد تا تعیین تکلیف نهایی قیمت و قیمت گذاری خودرو، چندان خروج از رکود دست یافتنی نباشد، این را بازار به صراحت نشان می دهد. مگر اینکه طرح خاصی از سوی خودروسازان برای تحریک بازار خودرو پیاده و اجرایی شود که بتواند مردم را به خرید تشویق کند.
از سوی دیگر، خبرها از نمایندگی های خودروسازان نشانگر این است که برخی از مردم برای دریافت پول خودروهای ثبت نامی خود به نمایندگی ها مراجعه می کنند و این را یک تدبیر برای خود می دانند تا شاید خودرو ارزان شود و آنها بتوانند همان خودرو را با پرداخت مبلغی کمتر از مبالغ فروش فعلی، دریافت کنند، بنابراین نمایندگیها هر روز مواردی را مشاهده می کنند که اگرچه شاید موعد تحویل خودروشان نیز چندان دور نباشد، اما ترجیح می دهند که به نوعی از بازار خارج شوند.
نکته دیگری که در این میان به چشم میخورد، طرح نمايندگان مجلس به منظور بازنگری در قیمت های تعیین شده برای خودروهای داخلی است که اگرچه مشخص نیست چه زمانی به سرانجام نهایی رسد و آیا بر کاهش قیمت به میزان چشمگیر یا همان 30 درصدی که برخی نمایندگان عنوان می کنند، تاثیر گذار است، اما توانسته توقفی را بر معاملات خودرو در بازار ایجاد کند.
در این میان، خودروسازان می گویند مردم زمانی که موعد پرداخت ودیعه های دوم و سوم خودروهای پیش فروش کرده شان به سر می رسد، دست نگاه می دارند و از واریز وجه جدید خودداری میکنند تا شاید قیمتها کاهش یابد و آنها بتوانند سود بیشتری را نصیب خود کنند. همین امر خودروسازان را نیز در دریافت به موقع منابع مورد انتظار خود از فروش های چند مرحله ای، دچار مشکل کرده است.
کارشناسان اما معتقدند که اکنون زمان آن رسیده خودروسازان فروشهای اقساطی یا شرایطی را در بازار آغاز کنند تا شاید بازار تحریک شود و در کنار فروشهای نقدی، بتوانند تحرکی را نیز در بازار به وجود آورد، موضوعی که گویا از سوی خودروسازان نیز در دستور کار قرار گرفته است. البته برخی از خودروسازان به خصوص مونتاژ کنندگان خودروهای چینی، این طرح را آغاز کرده اند و به نظر می رسد چینیها سریعتر از مدیران خودروسازی ایران، برای داشتن سهم بیشتر از بازار دست به کار شده اند.
در این میان، سعید مدنی، مدیرعامل یکی از غولهای خودروسازی ایران می گوید: برای تحریک بازار به خرید خودرو، طرح فروشهای لیزینگی در دستور کار قرار گرفته است و بر این اساس، آمارها نشان می دهد فروش لیزینگی ما در 5 ماهه اول سال جاری، به اندازه سال گذشته بوده است.
وی می افزاید: فروش لیزینگی را نیز با شرایط مناسب برای مردم در برنامه قرار داده ایم تا بتوانیم بخشی از نیاز بازار را که البته دسترسی به منابع مالی کمتری دارند، پوشش دهیم. در این میان طرح هایی نیز در ماههای گذشته به اجرا درآمد که توانست رضایت مردم را جلب کند.
به هرحال، به نظر می رسد که باید فکر اساسی برای رکود موجود در بازار خودرو کرد، چراکه هرچقدر میزان تولید افزایش یابد اما تقاضایی در بازار بوجود نیاید، به طور قطع منفعتی برای تولید خودرو در کشور نخواهد داشت.
قیمت انواع خودروهای داخلی
قیمت پژو 206 در نمایندگی ها 34 میلیون و 140 هزار تومان و در بازار آزاد 37 میلیون و 600 هزار تومان است، همچنین قیمت هر دستگاه پژو 206 صندوقدار وی8 معادل 34 میلیون و 640 هزار تومان و در بازار آزاد 38 میلیون تومان است. قیمت هر دستگاه پژو پارس جدید در نمایندگی 34 میلیون و 800 هزار تومان و در بازار آزاد 38 میلیون و 500 تومان است.
قیمت هر دستگاه تندر 90 ای 2 در بازار آزاد 38 میلیون و 500 هزار تومان و در نمایندگی 35 میلیون تومان است. قیمت هر دستگاه رانا در بازار آزاد 32 میلیون و 500 هزار تومان و در نمایندگی 32 میلیون تومان است. قیمت هر دستگاه سمند ال ایکس در نمایندگی 28 میلیون و 630 هزار تومان و در بازار آزاد 30 میلیون تومان است.
قیمت هر دستگاه تیبا در بازار آزاد 24 میلیون تومان و در نمایندگی 23 میلیون و 500 هزار تومان است. قیمت هر دستگاه پراید 111 اس ایکس هم در بازار آزاد 20 میلیون و 700 هزار تومان و در نمایندگی 19 میلیون و 830 هزار تومان است. قیمت هر دستگاه پراید 132 اس ایکس هم در بازار 20 میلیون و 300 هزار تومان و در نمایندگی 19 میلیون و 850 هزار تومان است.
همین اظهارنظرهای متناقض، بازار را از حرکت باز داشته و نوعی رکود بر آن حاکم کرده است که به نظر می رسد تا تعیین تکلیف نهایی قیمت و قیمت گذاری خودرو، چندان خروج از رکود دست یافتنی نباشد، این را بازار به صراحت نشان می دهد. مگر اینکه طرح خاصی از سوی خودروسازان برای تحریک بازار خودرو پیاده و اجرایی شود که بتواند مردم را به خرید تشویق کند.
از سوی دیگر، خبرها از نمایندگی های خودروسازان نشانگر این است که برخی از مردم برای دریافت پول خودروهای ثبت نامی خود به نمایندگی ها مراجعه می کنند و این را یک تدبیر برای خود می دانند تا شاید خودرو ارزان شود و آنها بتوانند همان خودرو را با پرداخت مبلغی کمتر از مبالغ فروش فعلی، دریافت کنند، بنابراین نمایندگیها هر روز مواردی را مشاهده می کنند که اگرچه شاید موعد تحویل خودروشان نیز چندان دور نباشد، اما ترجیح می دهند که به نوعی از بازار خارج شوند.
نکته دیگری که در این میان به چشم میخورد، طرح نمايندگان مجلس به منظور بازنگری در قیمت های تعیین شده برای خودروهای داخلی است که اگرچه مشخص نیست چه زمانی به سرانجام نهایی رسد و آیا بر کاهش قیمت به میزان چشمگیر یا همان 30 درصدی که برخی نمایندگان عنوان می کنند، تاثیر گذار است، اما توانسته توقفی را بر معاملات خودرو در بازار ایجاد کند.
در این میان، خودروسازان می گویند مردم زمانی که موعد پرداخت ودیعه های دوم و سوم خودروهای پیش فروش کرده شان به سر می رسد، دست نگاه می دارند و از واریز وجه جدید خودداری میکنند تا شاید قیمتها کاهش یابد و آنها بتوانند سود بیشتری را نصیب خود کنند. همین امر خودروسازان را نیز در دریافت به موقع منابع مورد انتظار خود از فروش های چند مرحله ای، دچار مشکل کرده است.
کارشناسان اما معتقدند که اکنون زمان آن رسیده خودروسازان فروشهای اقساطی یا شرایطی را در بازار آغاز کنند تا شاید بازار تحریک شود و در کنار فروشهای نقدی، بتوانند تحرکی را نیز در بازار به وجود آورد، موضوعی که گویا از سوی خودروسازان نیز در دستور کار قرار گرفته است. البته برخی از خودروسازان به خصوص مونتاژ کنندگان خودروهای چینی، این طرح را آغاز کرده اند و به نظر می رسد چینیها سریعتر از مدیران خودروسازی ایران، برای داشتن سهم بیشتر از بازار دست به کار شده اند.
در این میان، سعید مدنی، مدیرعامل یکی از غولهای خودروسازی ایران می گوید: برای تحریک بازار به خرید خودرو، طرح فروشهای لیزینگی در دستور کار قرار گرفته است و بر این اساس، آمارها نشان می دهد فروش لیزینگی ما در 5 ماهه اول سال جاری، به اندازه سال گذشته بوده است.
وی می افزاید: فروش لیزینگی را نیز با شرایط مناسب برای مردم در برنامه قرار داده ایم تا بتوانیم بخشی از نیاز بازار را که البته دسترسی به منابع مالی کمتری دارند، پوشش دهیم. در این میان طرح هایی نیز در ماههای گذشته به اجرا درآمد که توانست رضایت مردم را جلب کند.
به هرحال، به نظر می رسد که باید فکر اساسی برای رکود موجود در بازار خودرو کرد، چراکه هرچقدر میزان تولید افزایش یابد اما تقاضایی در بازار بوجود نیاید، به طور قطع منفعتی برای تولید خودرو در کشور نخواهد داشت.
قیمت انواع خودروهای داخلی
قیمت پژو 206 در نمایندگی ها 34 میلیون و 140 هزار تومان و در بازار آزاد 37 میلیون و 600 هزار تومان است، همچنین قیمت هر دستگاه پژو 206 صندوقدار وی8 معادل 34 میلیون و 640 هزار تومان و در بازار آزاد 38 میلیون تومان است. قیمت هر دستگاه پژو پارس جدید در نمایندگی 34 میلیون و 800 هزار تومان و در بازار آزاد 38 میلیون و 500 تومان است.
قیمت هر دستگاه تندر 90 ای 2 در بازار آزاد 38 میلیون و 500 هزار تومان و در نمایندگی 35 میلیون تومان است. قیمت هر دستگاه رانا در بازار آزاد 32 میلیون و 500 هزار تومان و در نمایندگی 32 میلیون تومان است. قیمت هر دستگاه سمند ال ایکس در نمایندگی 28 میلیون و 630 هزار تومان و در بازار آزاد 30 میلیون تومان است.
قیمت هر دستگاه تیبا در بازار آزاد 24 میلیون تومان و در نمایندگی 23 میلیون و 500 هزار تومان است. قیمت هر دستگاه پراید 111 اس ایکس هم در بازار آزاد 20 میلیون و 700 هزار تومان و در نمایندگی 19 میلیون و 830 هزار تومان است. قیمت هر دستگاه پراید 132 اس ایکس هم در بازار 20 میلیون و 300 هزار تومان و در نمایندگی 19 میلیون و 850 هزار تومان است.