به گزارش گروه فرهنگی مشرق، «هنر معاصر ایران: از خیابان تا استودیو» ، عنوان کتاب جدیدی است که طی چند روز اخیر توسط انتشارات دانشگاه شیکاگو منتشر شده است.
این کتاب نوشته «تالین گریگور»، استادیار معماری مدرن و معاصر دانشکده هنر دانشگاه «برندیس» شهر بوستون، است.
او که ارمنی و متولد ایران است، پیش از این نیز کتابهایی چون «هویت سیاسی در معماری مدرن ایرانی_هندی» (چاپ سال 2013 میلادی) و «ساختمان سازی ایران: مدرنیسم، معماری و میراث ملی در دوره سلطنت پهلوی» (چاپ سال 2009 میلادی) را در کارنامه کاری خود دارد.
کتاب «هنر ایران معاصر از خیابان تا استودیو»، 296 صفحه است و به سه بخش «خیابان»، «استودیو» و «هنر خارج از ایران» تقسیم میشود.
او در این کتاب با نادیده گرفتن پیشرفتهای که در عرصه هنر در دوران پس از انقلاب انجام گرفته است، هنر در ایران را قربانی سیاست میداند، این در حالی است که در کتاب قبلی خود تحت عنوان «ساختمان سازی ایران»، به بررسی هنر در دوران پهلوی پرداخته و در نهایت آن را به فرح پهلوی تقدیم میکند.
او حتی در بخشی از مقدمه کتاب «هنر معاصر ایران»، ضمن اشاره به این مطلب، متذکر میشود که همواره نگران این مطلب بوده که نکند بخشهایی از کتاب «ساختمان سازی ایران»، «فرح پهلوی» را رنجیده خاطر کند.
در مجموع مطالب کتاب «هنر معاصر ایران» در سه بخش «هنر رسمی و مورد تایید دولت»، «هنر آوانگارد تولیدی در استودیوها و نمایش داده شده در گالریها و موزهها» و همچنین «هنر هنرمندان ایرانی خارج از ایران و فعال در عرصه هنر بینالمللی» آورده شده است.
«تالین گریگور» که تاکنون بارها بالاخص در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به ایران و شهرهای مختلف کشورمان سفر کرده است، کتاب خود را از زمان فرار شاه و ورود امام خمینی به ایران آغاز کرده و در ادامه به بررسی دورههای مختلف ریاستجمهوری از خاتمی گرفته تا احمدینژاد بر فضای هنری ایران میپردازد.
«گریگور» در بخشی از مقدمه کتاب «هنر ایران معاصر از خیابان تا استودیو» مینویسد: هدف من از نگارش این کتاب این بود که خوانندگان بتوانند پس خواند کتاب به احساس درستی درباره هنر و فضاهای حاکم بر هنر در ایران معاصر دست یابند.
کتاب «هنر ایران معاصر» را در حقیقت میتوان ادامه کتاب «ساختمان سازی ایران:مدرنیسم، معماری و میراث ملی در دوره سلطنت پهلوی» چاپ سال 2009 میلادی، دانست.
سایت آمازون درباره این کتاب مینویسد: انقلاب و سنت دو روی سکهای مشابه در کتاب گریگور درباره معماری ایران هستند. «گریگور» در این کتاب هنری پس از سال 1925 و به سلطنت رسیدن «رضا پهلوی» را بررسی میکند.
او در این کتاب مدعی میشود که در این دوره در توجه خاصی به گذشته و بازسازی میراث گذشته میشده و در واقع آن را تلاشی برای ساختن ایرانی مدرن و ملتی غیروابسته میدانستهاند. آنچنانکه در این دوره ساخت مقبره برای قهرمانان ملی همچون عمر خیام از سیاستهای حکومت بوده است.
این کتاب نوشته «تالین گریگور»، استادیار معماری مدرن و معاصر دانشکده هنر دانشگاه «برندیس» شهر بوستون، است.
او که ارمنی و متولد ایران است، پیش از این نیز کتابهایی چون «هویت سیاسی در معماری مدرن ایرانی_هندی» (چاپ سال 2013 میلادی) و «ساختمان سازی ایران: مدرنیسم، معماری و میراث ملی در دوره سلطنت پهلوی» (چاپ سال 2009 میلادی) را در کارنامه کاری خود دارد.
کتاب «هنر ایران معاصر از خیابان تا استودیو»، 296 صفحه است و به سه بخش «خیابان»، «استودیو» و «هنر خارج از ایران» تقسیم میشود.
او در این کتاب با نادیده گرفتن پیشرفتهای که در عرصه هنر در دوران پس از انقلاب انجام گرفته است، هنر در ایران را قربانی سیاست میداند، این در حالی است که در کتاب قبلی خود تحت عنوان «ساختمان سازی ایران»، به بررسی هنر در دوران پهلوی پرداخته و در نهایت آن را به فرح پهلوی تقدیم میکند.
او حتی در بخشی از مقدمه کتاب «هنر معاصر ایران»، ضمن اشاره به این مطلب، متذکر میشود که همواره نگران این مطلب بوده که نکند بخشهایی از کتاب «ساختمان سازی ایران»، «فرح پهلوی» را رنجیده خاطر کند.
در مجموع مطالب کتاب «هنر معاصر ایران» در سه بخش «هنر رسمی و مورد تایید دولت»، «هنر آوانگارد تولیدی در استودیوها و نمایش داده شده در گالریها و موزهها» و همچنین «هنر هنرمندان ایرانی خارج از ایران و فعال در عرصه هنر بینالمللی» آورده شده است.
«تالین گریگور» که تاکنون بارها بالاخص در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به ایران و شهرهای مختلف کشورمان سفر کرده است، کتاب خود را از زمان فرار شاه و ورود امام خمینی به ایران آغاز کرده و در ادامه به بررسی دورههای مختلف ریاستجمهوری از خاتمی گرفته تا احمدینژاد بر فضای هنری ایران میپردازد.
«گریگور» در بخشی از مقدمه کتاب «هنر ایران معاصر از خیابان تا استودیو» مینویسد: هدف من از نگارش این کتاب این بود که خوانندگان بتوانند پس خواند کتاب به احساس درستی درباره هنر و فضاهای حاکم بر هنر در ایران معاصر دست یابند.
کتاب «هنر ایران معاصر» را در حقیقت میتوان ادامه کتاب «ساختمان سازی ایران:مدرنیسم، معماری و میراث ملی در دوره سلطنت پهلوی» چاپ سال 2009 میلادی، دانست.
سایت آمازون درباره این کتاب مینویسد: انقلاب و سنت دو روی سکهای مشابه در کتاب گریگور درباره معماری ایران هستند. «گریگور» در این کتاب هنری پس از سال 1925 و به سلطنت رسیدن «رضا پهلوی» را بررسی میکند.
او در این کتاب مدعی میشود که در این دوره در توجه خاصی به گذشته و بازسازی میراث گذشته میشده و در واقع آن را تلاشی برای ساختن ایرانی مدرن و ملتی غیروابسته میدانستهاند. آنچنانکه در این دوره ساخت مقبره برای قهرمانان ملی همچون عمر خیام از سیاستهای حکومت بوده است.