به گزارش مشرق، شماری از تجار روز سه شنبه اظهار داشتند: طبق توافق دو جانبه باید روزانه 140 دستگاه کامیون از گمرک مرزی اینچه برون وارد ترکمنستان شود اما اکنون به دلیل افزایش ترددها، حداقل زمان توقف کامیون ها در گمرک مرزی اینچه برون به 10 تا 12 روز افزایش یافته است.
آنان معتقدند، بروز این مشکل در حالی است که زمان توقف کامیون های حامل بارهای با دوام بین سه تا چهار روز پیش بینی شده و توقف طولانی مدت این کامیون ها باعث افزایش نرخ کرایه و تحمیل هزینه ها به تجار و صادرکنندگان شده است.
تجار و بازرگانان با انتقاد از طولانی شدن توقف کامیون های حامل بارهای صادراتی در گمرک مرزی اینچه برون خواهان عملی شدن توافقات دو جانیه در این زمینه شدند.
«صمد خان دورزی» عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان گلستان می گوید: مدت زمان توقف کامیون ها در گمرک اینچه برون برای ورود به ترکمنستان بیش از یک هفته است.
وی به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این در حالی است که طبق قرارداد کامیون ها باید تنها سه روز ترافیکی باشند و برای اضافه زمان از ما کرایه اضافی دریافت می شود.
وی افزود: دریافت کرایه مازاد به معنای افزایش قیمت تمام شده کالا است و این روند رقابت ما را با تجار کشورهای همسایه دچار مشکل کرده است و باید در این زمینه دولتمردان به دنبال عملیاتی شدن توافقات دو جانبه باشند.
مدیرکل حمل و نقل و پایانههای گلستان مهمترین مشکل گمرک مرزی اینچه برون را ترافیک کامیون ها دانست و گفت: اکنون روزانه 250 تا 300 دستگاه کامیون حامل بارهای صادراتی وارد گمرک مرزی اینچه برون می شود.
مهدی میقانی اظهار کرد: به طور میانگین در بهترین وضعیت روزانه 130 دستگاه کامیون از گمرک مرزی اینچه برون مجوز ورود به ترکمنستان را می گیرند و بقیه باید پشت دروازه این کشور منتظر روزهای بعدی بمانند.
وی اضافه کرد: باید هماهنگی بیشتری با فرماندهی هنگ مرزی اترک برای افزایش صدور مجوز ورود کامیون ها اخذ شود تا مشکل ترافیک کامیون ها کاهش یابد.
میقانی اختلاف ساعت بین دو کشور را علت دیگری برای ترافیک کامیون ها در گمرک مرزی اینچه برون دانست و گفت: باید ساعت کاری ادارات مرتبط در نیمه دوم سال در داخل استان گلستان از هفت صبح شروع شود تا کارها با سرعت بیشتری انجام شود.
معاون بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان گفت: براساس توافق با کشور ترکمنستان حداکثر روزانه 130 تا 140 دستگاه کامیون مجوز ورود به این کشور را از گمرک مرزی اینچه برون خواهند داشت.
«درویشعلی حسن زاده» اظهار کرد: تعداد خودروهایی که روزانه وارد مرز اینچه برون می شوند سه تا چهار برابر میانگین توافق است و این موضوع از جمله عوامل ترافیک کامیون ها است.
وی اضافه کرد: ترافیک کامیون ها بیشتر مربوط به کالاهای بادوام بوده و کالاهای فاسد شدنی در صورتی که تا ساعت 12 صبح به گمرک برسند، در همان روز و خارج از نوبت مجوز ورود دریافت می کنند.
وی افزود: باید برای کامیون های مازاد و توقفشان در گمرک مرزی اینچه برون برنامه ریزی صورت گیرد تا زمان توقف کاهش داشته باشد.
در همین ارتباط رییس سازمان توسعه تجارت ایران مهمترین مشکل گمرک مرزی اینچه برون را توقف 12 روزه کامیون ها برای ورود به کشور ترکمنستان عنوان کرد.
امان الله افخمی در گرگان به خبرنگار ایرنا گفت: توقف 12 روزه کامیون ها هزینه های زیادی را به صادرکنندگان تحمیل می کند و با این کار قیمت تمام شده کالاهای ایرانی نیز برای ورود به ترکمنستان افزایش می یابد.
وی اظهار کرد: باید در این زمینه توافق های جدیدی صورت گیرد تا زمان توقف کامیون ها در مرز کاهش یابد.
در نیمه نخست امسال 175 میلیون دلار کالا از استان گلستان به خارج کشور صادر شده که سهم گمرک اینچه برون 125 میلیون دلار است.
آنان معتقدند، بروز این مشکل در حالی است که زمان توقف کامیون های حامل بارهای با دوام بین سه تا چهار روز پیش بینی شده و توقف طولانی مدت این کامیون ها باعث افزایش نرخ کرایه و تحمیل هزینه ها به تجار و صادرکنندگان شده است.
تجار و بازرگانان با انتقاد از طولانی شدن توقف کامیون های حامل بارهای صادراتی در گمرک مرزی اینچه برون خواهان عملی شدن توافقات دو جانیه در این زمینه شدند.
«صمد خان دورزی» عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان گلستان می گوید: مدت زمان توقف کامیون ها در گمرک اینچه برون برای ورود به ترکمنستان بیش از یک هفته است.
وی به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این در حالی است که طبق قرارداد کامیون ها باید تنها سه روز ترافیکی باشند و برای اضافه زمان از ما کرایه اضافی دریافت می شود.
وی افزود: دریافت کرایه مازاد به معنای افزایش قیمت تمام شده کالا است و این روند رقابت ما را با تجار کشورهای همسایه دچار مشکل کرده است و باید در این زمینه دولتمردان به دنبال عملیاتی شدن توافقات دو جانبه باشند.
مدیرکل حمل و نقل و پایانههای گلستان مهمترین مشکل گمرک مرزی اینچه برون را ترافیک کامیون ها دانست و گفت: اکنون روزانه 250 تا 300 دستگاه کامیون حامل بارهای صادراتی وارد گمرک مرزی اینچه برون می شود.
مهدی میقانی اظهار کرد: به طور میانگین در بهترین وضعیت روزانه 130 دستگاه کامیون از گمرک مرزی اینچه برون مجوز ورود به ترکمنستان را می گیرند و بقیه باید پشت دروازه این کشور منتظر روزهای بعدی بمانند.
وی اضافه کرد: باید هماهنگی بیشتری با فرماندهی هنگ مرزی اترک برای افزایش صدور مجوز ورود کامیون ها اخذ شود تا مشکل ترافیک کامیون ها کاهش یابد.
میقانی اختلاف ساعت بین دو کشور را علت دیگری برای ترافیک کامیون ها در گمرک مرزی اینچه برون دانست و گفت: باید ساعت کاری ادارات مرتبط در نیمه دوم سال در داخل استان گلستان از هفت صبح شروع شود تا کارها با سرعت بیشتری انجام شود.
معاون بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان گفت: براساس توافق با کشور ترکمنستان حداکثر روزانه 130 تا 140 دستگاه کامیون مجوز ورود به این کشور را از گمرک مرزی اینچه برون خواهند داشت.
«درویشعلی حسن زاده» اظهار کرد: تعداد خودروهایی که روزانه وارد مرز اینچه برون می شوند سه تا چهار برابر میانگین توافق است و این موضوع از جمله عوامل ترافیک کامیون ها است.
وی اضافه کرد: ترافیک کامیون ها بیشتر مربوط به کالاهای بادوام بوده و کالاهای فاسد شدنی در صورتی که تا ساعت 12 صبح به گمرک برسند، در همان روز و خارج از نوبت مجوز ورود دریافت می کنند.
وی افزود: باید برای کامیون های مازاد و توقفشان در گمرک مرزی اینچه برون برنامه ریزی صورت گیرد تا زمان توقف کاهش داشته باشد.
در همین ارتباط رییس سازمان توسعه تجارت ایران مهمترین مشکل گمرک مرزی اینچه برون را توقف 12 روزه کامیون ها برای ورود به کشور ترکمنستان عنوان کرد.
امان الله افخمی در گرگان به خبرنگار ایرنا گفت: توقف 12 روزه کامیون ها هزینه های زیادی را به صادرکنندگان تحمیل می کند و با این کار قیمت تمام شده کالاهای ایرانی نیز برای ورود به ترکمنستان افزایش می یابد.
وی اظهار کرد: باید در این زمینه توافق های جدیدی صورت گیرد تا زمان توقف کامیون ها در مرز کاهش یابد.
در نیمه نخست امسال 175 میلیون دلار کالا از استان گلستان به خارج کشور صادر شده که سهم گمرک اینچه برون 125 میلیون دلار است.