کد خبر 35373
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۳

نوروز، يعنى روزى نو در تاريخ بشر و حالتى نو در زندگى انسانها. يعنى روزى که شما با عمل خودتان، با حادثه‌ا‏يى که اتفاق مى‏افتد، آن را نو مى‏کنيد.

به گزارش مشرق به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، رهبر معظم انقلاب نيز در فرمايشات خود نوروز را در معنايي ديني اينگونه تشريح کرده اند:
در معناى نوروز و اين‏که نوروز چيست، در روايات مختلف، تعبيرات مختلفى هست. مثلاً آن روزى که رسول اکرم(صلّى‏اللَّه‏عليه‏واله‏وسلّم)، اميرالمؤمنين را به خلافت منصوب کرد، آن روز، نوروز بود. يا در روايت ديگر، آن روزى که دجّال در آخرالزمان، به‏دست حضرت مهدى(ارواحنافداه) به قتل برسد، آن روز، نوروز است. يا حتّى در بعضى از روايات آمده، آن روزى که آدم هبوط کرد، آن روز، نوروز بود. نوروز، يعنى روزى نو در تاريخ بشر و حالتى نو در زندگى انسانها. على‏الظاهر در اين روايات، امام نمى‏خواهند بفرمايند که آن روزى که اين وقايع در آن اتفاق افتاده است، يا خواهد افتاد، با روز اول حَمَل، مصادف بوده يا خواهد بود. نه، خيلى مستبعد است که مراد اين باشد؛ مراد اين است که معناى نوروز را بفهميم.
نوروز، يعنى روزى که شما با عمل خودتان، با حادثه‌ا‏يى که اتفاق مى‏افتد، آن را نو مى‏کنيد. روز بيست‏ودوم بهمن که ملت ايران، حادثه‏ عظيمى را به کمک خدا تحقق بخشيد، روز نويى (نوروز) است.
آن روزى که امام امت، قاطعاً به دهانِ مستکبرِ قلدرِ گردن‏کلفت دنيا - يعنى امريکا - مشت کوبيد، آن روز، روز نو و راه نويى (نوروز) بود؛ حادثه‏ى نويى بود که اتفاق مى‏افتاد و افتاد. ما بايد نوروز را، نو روز کنيم. نوروز به حسب طبيعت، نوروز است؛ جنبه‏ى انسانى قضيه هم به دست ماست که آن را نوروز کنيم.

*رهبر معظم انقلاب در ديدار با مسؤولان کشورى و لشکرى در نخستين روز از سال نو 1369 و در آستانه‏ ماه مبارک رمضان
بيانات رهبر انقلاب در ديداربا روساي جمهور شرکت کننده در جشن جهانى نوروز (????/??/?? )
بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم‌
خوشامد مي گوئيم به آقايان رؤساى جمهور محترم و رؤساى هيئتهاى نمايندگى و همه‌ى برادرانى که در جلسه حضور دارند. عيد شما مبارک باشد.
شما دوستان عزيز، برادران خوب و همسايگان همراهمان، براى گردهمائى و تبادل نظر در مسائل گوناگون، مناسبت خيلى خوبى را انتخاب کرديد. عيد نوروز يک عيد شرقى و حامل ارزشهاى برجسته و ممتازى است. در واقع عيد نوروز يک نماد است؛ نماد نوآورى و طراوت و جوانى و نشاط، همچنين نماد مهربانى و محبت به يکديگر، سرکشىِ برادران از يکديگر، محبت خانواده‌هاى خويشاوند به يکديگر، محکم کردن روابط دوستى و مهربانى ميان دوستان، آشنايان و زدودن کينه‌ها؛ چون بهار مظهر طراوت است، مظهر نشاط است و همه‌ى اين معانى در واقع در بهار وجود دارد. و اين يک امتياز است براى ملتهاى ما که نوروز را آغاز سال نوِ خودشان قرار دادند، مبدأ تاريخ قرار دادند؛ به خاطر اينکه حامل اين معانى برجسته است.
اين جشن يک جشن ملى است؛ جزو اعياد دينى نيست؛ لکن از سوى بزرگان شرع مقدس ما هم، نوروز مورد تأييد قرار گرفته. ما روايات متعددى داريم که در آنها از نوروز تجليل شده و روز نوروز گرامى داشته شده. اين موجب شده است که نوروز وسيله‌اى بشود براى اظهار عبوديت انسانها در مقابل پروردگار و تواضع ما در مقابل پروردگار. در واقع فرصتى است براى اينکه انسان دل خود را با ياد خدا هم طراوت ببخشد.
در کشور ما رسم بر اين است؛ سالهاى متمادى است که روز نوروز و ساعت تحويل، مردم در عبادتگاه‌ها و زيارتگاه‌ها و مراکز معنوى جمع ميشوند و از خداى متعال طلب خير ميکنند، طلب برکت مي کنند؛ سال خوبى را براى خودشان و براى ديگران از خداوند متعال طلب ميکنند و ميخواهند. بنابراين نوروز مناسبت خيلى باارزش و برجسته‌اى است؛ هم از لحاظ معنوى، هم از لحاظ ملى، هم از لحاظ بين‌المللى ميان ملتهائى که نوروز را گرامى ميدارند.
امسال هم، اينکه نوروز به عنوان يک جشن بين‌المللى ثبت شد، اين حسن بزرگ را داشت و دارد که اين نوعى هديه‌ى ملتهاى ما به ملتهاى جهان و به ملتهاى غربى و انتقال اين فرهنگ به آنهاست. اگرچه متأسفانه عادت بر اين شده که هميشه جريان فرهنگى از آن طرف باشد. آنها عادت کردند فرهنگ خودشان را به کشورهاى ما و کشورهاى شرق صادر کنند؛ لکن مشرق سرشار و لبالب از ارزشهاى والاى فرهنگى است؛ چه بهتر که بشود اينها را صادر کرد؛ بشود به دنيا اينها را هديه داد. ملتهاى شرقى خيلى ارزشهاى برجسته و ممتازى را در طول تاريخ در خودشان داشته‌اند و اين فرصت بايد به وجود بيايد که اينها را هديه کنند به ملتهاى عالم؛ و اين يکى از آن مناسبتهاست.
من اين گردهمائى‌اى که امسال دوستان عزيز ما، برادران خوب ما در تهران تشکيل داديد - به همت دولت محترم و رئيس جمهور محترم ما، جناب آقاى دکتر احمدى‌نژاد - از اين جهت هم بسيار گرامى ميدارم که اين يک وسيله‌اى است براى هر چه نزديک‌تر کردن دولتهاى اين منطقه و ملتهاى اين منطقه به يکديگر. امروز متأسفانه بعضى از قدرتهاى بزرگ درصدد بحران‌آفرينى ميان ملتها هستند؛ ميان ملتها بحران‌آفرينى ميکنند؛ ملتهاى برادر را در مقابل هم قرار ميدهند. اينجور وانمود ميکنند که منافع اين ملتها در تقابل با يکديگر هست. واقعيت چيز ديگرى است؛ واقعيت اين است که منافع ملتهاى ما نه فقط در تقابل با يکديگر نيست، بلکه کمک‌کننده و هم‌افزائى‌بخش يکديگر است. ما ميتوانيم در کنار هم باشيم، به هم کمک کنيم و يک مجموعه‌ى باارزشِ والاى جهانى و فرهنگى و داراى قدرت بين‌المللى تشکيل بدهيم. اين اجتماعِ امروز شما و ادامه‌ى اين در سالهاى آينده، ان‌شاءاللَّه به اين هم کمک خواهد کرد.
ما از تقويت ارتباطات بين کشورهاى اين منطقه، کشورهاى همسايه که فرهنگ مشترکى دارند، استقبال ميکنيم و به آن با همه‌ى توانمان کمک ميکنيم. هر کدام از اين کشورهاى همسايه‌ى ما در شرق ما، در غرب ما، در شمال و جنوب ما تقويت بشوند، ما احساس ميکنيم که اين به سود ماست. هر کدام بتوانند در اين ماجراهاى بزرگ جهانى، در اين تضادهائى که هست، از خود هويت برجسته‌اى نشان بدهند، ما سرافراز ميشويم؛ ما خوشحال ميشويم. ما کمک مي کنيم، ان‌شاءاللَّه خداى متعال هم کمک کند به همه‌ى ما.
من به همه‌ى برادران عزيز دعا مي کنم و از خدا ميخواهم که خداى متعال روزبه‌روز بر عزت کشورهاى اسلامى و کشورهاى اين منطقه بيفزايد و دلهاى ما را بيش از پيش به يکديگر مهربان کند و دستهاى ما را در يکديگر مستحکم کند که بتوانيم کارهاى بزرگ را به انجام برسانيم.
والسّلام عليکم و رحمةاللَّه و برکاته‌

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس