فرض کنید درد عجیبی در ناحیه زانو دارید و نگرانید که نکند مشکل مفصلی جدی به سراغتان آمده باشد! بنابراین اولین کاری که به ذهنتان میرسد را انجام میدهید؛ بله، اینترنت را چک میکنید. اما انجام این کار گاهی منجر به سرگردانی بیشتر شما میشود، چرا که در فضای وب، درمانهای بسیار متنوعی برای مشکل شما ارائه شده که بسیاری از آنها تخصصی نیستند.
از طرفی زانودرد میتواند تنها یکی از علایم گستره وسیعی از مشکلات مفصلی و بیماریها باشد. ممکن است علت زانودرد شما تنها یک پیچ خوردگی ساده باشد، یا آرتروز یا حتی خدای ناکرده سرطان مغز استخوان! حال وقتی در فضای وب به جستجوی علل زانودرد میپردازید، با دیدن طیف وسیع بیماریهایی که میتوانند منجر به زانودرد شوند، فقط گیج میشوید و نگران.
اما گوگلدر حال آزمایش قابلیت جدیدی است که میتواند در شرایط اینچنینی بسیار مفید باشد. برای استفاده از این قابلیت کافی است کاربر نشانه بیماری یا دردی که حس میکند را در موتور جستجوی گوگل وارد کند؛ سپس گوگل امکان مکالمه وی با یک دکتر متخصص در همان زمینه را از طریق ویدیو چت برقرار میسازد. فعلا در مرحله آزمایشی، خود گوگل هزینه ویزیت شما را میپردازد.
بر
اساس آن چه که خود گوگل تشریح کرده، این سرویس آزمایشی محدود فعلا رایگان است، اما
با پایان مرحله آزمایشی، شما باید برای برقراری ارتباط با پزشک، مبلغ ویزیتی را
پرداخت کنید.
پس از اینکه گوگل از تماس و مراودات اعم از دوستان و آشنایان، علاقه مندیها و رفتارتان مطلع شده حال با ظاهر اینکه قصد کمک به کاربرانش دارد قصد دارد تا از مشکلات و بیماریهای بیماران هم که در بستر اینترنت و توسط ارتباط تصویری با پزشک انجام خواهد شد، هم مطلع شود. در نگاه اوّل شاید بسیاری این عملکرد گوگل را مفید و به نفع کاربرانش بدانند امّا بیشتر از اینکه این اتفاق به نفع کاربران گوگل باشد به نفع گوگل است. بگذارید از ابتدای یک ارتباط تصویری با هم قدم به قدم پیش برویم تا متوجّه سودهای گوگل شویم.
ابتداکاربر با جستجوی بیماری و مشکلش در گوگل، راههای درمان آن را جستجو میکند، در این مرحله گوگل با متوجّه شدن مشکل کاربرش با پیشنهاداتی قصد کمک به او را دارد و برای دادن این پیشنهادها از آن مراکز هزینه دریافت کرده است؛ که یک از این پیشنهادات تماس تصویری به دکتر است. که برای پیشنهاد آن دکتر هم از پورسانتی دریافت خواهد کرد و از بیمار هم همینطور. حال این جلسات می تواند در برخی مواقع چند بار هم تکرار شود. در مرحلهی بعد بیمار برای تهیه داروهایش دوباره از خود گوگل استفاده میکند که باز گوگل از پیشنهاداتش پورسانت و سود دریافت میکند. سپس بیمار داروهایش را تهیه میکند و خوشحال از اینکه گوگل چه کمکی به او کرده راه خودش را میکشد و میرود تا بیماریِ بعدیاش. امّا گوگل اطلاعات او را در کنار ایمیل و مشخصات دیگرِ آن مخاطب نگاه میدارد تا اگر در آینده به درد کسی خورد، باز از فروش آن اطلاعات هم برای چندمین بار سود ببرد.
در آخر اینکه، هر پزشکی در آغاز فعالیتش، قسم میخورد که اسرار بیمارش را پیش خودش نگاه میدارد، امّا با این روش دیگر به جز بیمار و دکتر و گوگل، خیلیهای دیگری که نیازی به این اطلاعات داشته باشند، از مشکلات بیماران مطلع خواهند شد.