به گزارش گروه اجتماعی مشرق، چند ماه پیش معاون بهرهبرداری و مدیریت
شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده بود که اختلال در دسترسی به
اینترنت، سرعت آن و قطعی برخی سایتهای اینترنتی مربوط به شبکه زیرساخت
نیست و کاربران باید در صورت مشاهده هرگونه اختلال علت را از سرویسدهنده
اینترنت، PAPها و مخابرات جویا شوند.
هرچند پاسکاری شرکتهای ارائهدهنده اینترنت به مخابرات و برعکس ریشهای قدیمی دارد اما چند روز پیش معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات از رسیدگی به اعتراضات و شکایات مردمی در قالب اخطاریه به ۱۳ شرکت ارائهدهنده اینترنت در کشور سخن گفت.
رویای سرعت اینترنت خانگی ۲۰ مگ
از طرفی اپراتور چهارم کشور از سال ۸۹ با هدف گسترش فیبرهای نوری و به امیدی که تا ۱۰ سال آینده حدود ۱۰ میلیون مشترک دولتی، شرکتی و خانگی را با سرعت اینترنتی حداقل ۲۰ مگابایت بر ثانیه پشتیبانی کند، روی کار آمد.
مدیرعامل اپراتور چهارم کشور هم چند روز پیش از ملزم بودن شرکت ایرانیاننت به ارائه ۲۰ مگ پهنای باند خانگی طبق قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و البته وی یادآور شد که سرعت اینترنت در کشور هماکنون ۱۲۸ کیلوبایت است.
مقصر کیست و علت چیست؟
توفان، قطعی کابلهای کانال سوئز، حملات سایبری به درگاه ایران، عبور کشتیها در خلیج فارس و پاره شدن فیبرهای نوری، مسائل سیاسی و تحریم و مواردی که بارها برای توجیه علت اختلال اینترنت از زبان مسئولان امر شنیده شد اما برای کاربران قانعکننده نبود.
یا کندی سرعت به دلیل مسائل امنیتی کشور که از سوی مسئولان ادعای کذب برخی رسانهها عنوان شد و یا افت سرعت اینترنت در کرمان به ویژه پس از تغییر پیششماره تلفنها که تبدیل به قطعی موقت شده است.
قطعیها برای آدم اعصاب نمیگذارد
شرکتهایی که با بستههای شگفتانگیز و مودم رایگان مشترکان زیادی را به خود اختصاص دادند، این روزها بدون تعارف حداقل طی روز یک بار طعم واقعی قطعی اینترنت را به مشتریان خود میچشاند و کمترین زمان برای اتصال مجدد ۱۰ دقیقه است.
گاهی اوقات این قطعیها به ساعت میکشد، مشترکان نیز پس از شمارهگیری پشتیبان ۲۴ ساعت ADSL باید در صفهای انتظار بایستند و به جای پشتیبانی جملات مایوسکننده «شما دوازدهمین نفر در صف انتظار هستید! زمان تقریبی انتظار شما ۱۰ دقیقه، از انتظار شما سپاسگزاریم» را بشنوند.
البته قبل از برقراری ارتباط با پشتیبان اخطار میدهند که «توجه داشته باشید، تمامی مکالمات شما برای ارتقای کیفیتدهی ضبط میشود.» شاید شنیدن همین جمله بسیاری از مشترکان را به صبوری و آبروداری دعوت کند.
والا قطعیهای مکرر آن هم در زمان اوج انجام کارهای اینترنتی فوری و از دست دادن فرصتی که برای بسیاری از افراد شاید تکرار نشدنی و یا پرداخت بهای سنگینی همراه باشد، ناخودآگاه اعصاب بههم ریخته آدمی را تبدیل به سیل کلمات نامربوطی میکند که هرطور شده باید تقدیم شرکت ارائهدهنده اینترنت مربوطه شود.
اگر شما هم نفر دوازدهم یا شمارهای بالاتر در صف انتظار با زمان تقریبی اعلام شده ۱۰ دقیقه باشید، ترجیح میدهید دقایقی بعد تماس بگیرد که اینبار سورپرایز جدیدتری در انتظار مشترکان است و آن اعلام منشی خودکار مبنی بر اعلام افت سرعت و قطعی تا زمان رفع مشکل است و عملا پشتیبان با خیال راحت به استراحت میرود.
پاسکاریهای اینترنت و مخابرات
افرادی که در زمانهای قطع شدن ناگهانی با این پدیده نابخشودنی در دنیای مجازی شانس برقراری ارتباط با پشتیبانی را داشتند از پاسکاریهای شرکتهای اینترنتی به مخابرات قطعا آشنایی کامل دارند.
برخی شرکتها نیز اختلالات را ناشی از مشکلات مخابراتی و عدم آنتندهی دکل در منطقه مربوطه عنوان میکنند و گاهی اوقات نیز خود از مشکل ایجاد شده بیخبر هستند و انتظار مشترک را تنها راهحل مشکل قطعی اینترنت میدانند.
خواب شیرین مشترکان برای دریافت خسارت
طرح پرداخت خسارت به کاربران نیز تاکنون در حد حرف و حدیث باقی مانده و اصولا چون از زیر بار تقصیر شانه خالی میکنند تاکنون گزارشی مبنی بر پرداخت خسارت به مشترکان از سوی مخابرات یا شرکت ارائهدهنده اینترنت منتشر نشده است و به قول معروف «مشترکان خوابی که دیدهاند، خیر باشد».
البته معاون بازاریابی شرکت ارتباطات سیار ماه گذشته به مشترکان اینترنت همراه اول مژده داد در صورتی که شکایات مشترکان در کمیته ماده ۲۰ این شرکت پس از بررسی تایید شود، خسارتهای مربوطه را پرداخت میکنند.
و این درحالی است که اپراتور از این موضوع آگاهی داشته که مشترک در زمان اختلال نمیتواند حجم بستههای GPRS را به اتمام برساند اما میگویند که کاربر باید طرح شکایت کند و از طرفی با سرعتهای بالای GPRS مشکلات ناشی از اختلال را جبران کردهاند.
شبکه وایمکس نیز در سال ۸۷ مجوز خود را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اخذ کرد که این مجوز پایان امسال منقضی میشود.
وایمکس به پنج شرکت مبیننت، ایرانسل، مجتمع رایانه دانش گلستان، شرکت مخابرات سیار اصفهان و شرکت انتقال دادههای رهام داتک ارائه شد اما علیرغم پیشبینیهای خود نتوانست کاربران را از خدمات راضی کند.
شمارش معکوس وایمکس برای خروج از دنیای اینترنت
از شبکه وایمکس انتظار میرفت با ارائه خدمات و جلب رضایت کاربران به عنوان یکی از فناوریهای مهم دهه گذشته بیش از ۱۰ میلیون کاربر برای خود جذب کند.
اما در کنار زمزمههای تغییر وایمکس به LTE، نارضایتی مردم مهمترین دلیل شکست تجاری آنها عنوان میشود.
مقصر اصلی پیدا شد ...
اصلا تمام مشکلات از زمان جنگ سرد میان آمریکا و شوروی سابق در سال ۱۹۶۰ میلادی آغاز میشود، روسها برای به رخ کشیدن قدرت خود و اثبات اینکه میتوانند قدرت ارتباطی آمریکا را نابود کنند، فضاپیمای تاریخساز اسپوتتیک را به فضا فرستادند.
آمریکا هم برای چارهاندیشی حفظ ارتباطات خود موسسه پروژههای تحقیقات پیشرفته و در نهایت پس از ۲ دهه اینترنت را خلق کرد، گسترش کامپیوترهای خانگی و پیشرفتهای فناوری سبب شد تا اینترنت به عنوان پدیده قرن ۲۱ معرفی شود.
سرعت نخستین کانکشن چند بود؟
جالب است بدانید در حالی که چندی پیش مصرف اینترنت جهان در هر ماه را ۳۰ اگزابایت یعنی بیش از ۳۰ میلیارد گیگابایت اعلام کرد، آن زمان در موسسه پروژههای تحقیقات پیشرفته آمریکا ارتباط ۲ کامپیوتر را با سرعت کانکشن ۵۰ کیلوبایت بر ثانیه به هم شکل دادند.
این سرعت تا سال ۱۹۸۴ میلادی ثابت ماند تا آنکه موسسه NSFNET ۲ سال بعد توانست ۶ کیلوبایت به این سرعت بیفزاید و این آغاز جرقهای بزرگ بود تا در سال ۱۹۹۱ بتواند سرعت اتصال را به ۴۵ مگابایت بر ثانیه برسد.
در سال ۱۹۹۵ نیز این موسسه موفق شد تا سرعت اینترنت ۱۴۵ مگابایت بر ثانیه را ثبت کند، این سرعتها مخصوص دولتها بود تا آنکه سال ۱۹۹۳ اتصال دیالآپ را با سرعت ۵۶ کیلوبایت بر ثانیه به خانهها آورند.
آیا کاهش تعرفهها نارضایتی را برطرف میکند؟
بهمنماه سال گذشته مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر کاهش ۲۰ تا ۳۵ درصدی تعرفه حجم اینترنت از طریق ADSL برای کاربران نهایی به شرکتهای PAP و شرکتهای مخابرات استانی ابلاغ شد.
اما اعتراضها به این مصوبه به این دلیل بود که تخفیف شامل شرکتهای اینترنتی ISP، GPRS، وایمکس و سایر حوزهها فعال نمیشود.
اعتراضات سبب بازنگری در این مصوبه شد و سازمان نظام صنفی رایانهای اصلاحیهای را با تخفیف ۲۵ درصد برای تمام شرکتهای اینترنتی اعمال کرد.
از آن طرف معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هم وعدههایی برای ارزان شدن اینترنت موبایل و تصویب تعرفههای جدید داده است.
اما اینکه کاهش تعرفهها به شرطی که بر سرعت آن تاثیر نگذارد و یا در شرکتهای ADSL ضریبهای اشتراکی اینترنت میان کاربران را افزایش ندهند شاید بتواند تاحدی نارضایتیها را کاهش دهد.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
هرچند پاسکاری شرکتهای ارائهدهنده اینترنت به مخابرات و برعکس ریشهای قدیمی دارد اما چند روز پیش معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات از رسیدگی به اعتراضات و شکایات مردمی در قالب اخطاریه به ۱۳ شرکت ارائهدهنده اینترنت در کشور سخن گفت.
رویای سرعت اینترنت خانگی ۲۰ مگ
از طرفی اپراتور چهارم کشور از سال ۸۹ با هدف گسترش فیبرهای نوری و به امیدی که تا ۱۰ سال آینده حدود ۱۰ میلیون مشترک دولتی، شرکتی و خانگی را با سرعت اینترنتی حداقل ۲۰ مگابایت بر ثانیه پشتیبانی کند، روی کار آمد.
مدیرعامل اپراتور چهارم کشور هم چند روز پیش از ملزم بودن شرکت ایرانیاننت به ارائه ۲۰ مگ پهنای باند خانگی طبق قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و البته وی یادآور شد که سرعت اینترنت در کشور هماکنون ۱۲۸ کیلوبایت است.
مقصر کیست و علت چیست؟
توفان، قطعی کابلهای کانال سوئز، حملات سایبری به درگاه ایران، عبور کشتیها در خلیج فارس و پاره شدن فیبرهای نوری، مسائل سیاسی و تحریم و مواردی که بارها برای توجیه علت اختلال اینترنت از زبان مسئولان امر شنیده شد اما برای کاربران قانعکننده نبود.
یا کندی سرعت به دلیل مسائل امنیتی کشور که از سوی مسئولان ادعای کذب برخی رسانهها عنوان شد و یا افت سرعت اینترنت در کرمان به ویژه پس از تغییر پیششماره تلفنها که تبدیل به قطعی موقت شده است.
قطعیها برای آدم اعصاب نمیگذارد
شرکتهایی که با بستههای شگفتانگیز و مودم رایگان مشترکان زیادی را به خود اختصاص دادند، این روزها بدون تعارف حداقل طی روز یک بار طعم واقعی قطعی اینترنت را به مشتریان خود میچشاند و کمترین زمان برای اتصال مجدد ۱۰ دقیقه است.
گاهی اوقات این قطعیها به ساعت میکشد، مشترکان نیز پس از شمارهگیری پشتیبان ۲۴ ساعت ADSL باید در صفهای انتظار بایستند و به جای پشتیبانی جملات مایوسکننده «شما دوازدهمین نفر در صف انتظار هستید! زمان تقریبی انتظار شما ۱۰ دقیقه، از انتظار شما سپاسگزاریم» را بشنوند.
البته قبل از برقراری ارتباط با پشتیبان اخطار میدهند که «توجه داشته باشید، تمامی مکالمات شما برای ارتقای کیفیتدهی ضبط میشود.» شاید شنیدن همین جمله بسیاری از مشترکان را به صبوری و آبروداری دعوت کند.
والا قطعیهای مکرر آن هم در زمان اوج انجام کارهای اینترنتی فوری و از دست دادن فرصتی که برای بسیاری از افراد شاید تکرار نشدنی و یا پرداخت بهای سنگینی همراه باشد، ناخودآگاه اعصاب بههم ریخته آدمی را تبدیل به سیل کلمات نامربوطی میکند که هرطور شده باید تقدیم شرکت ارائهدهنده اینترنت مربوطه شود.
اگر شما هم نفر دوازدهم یا شمارهای بالاتر در صف انتظار با زمان تقریبی اعلام شده ۱۰ دقیقه باشید، ترجیح میدهید دقایقی بعد تماس بگیرد که اینبار سورپرایز جدیدتری در انتظار مشترکان است و آن اعلام منشی خودکار مبنی بر اعلام افت سرعت و قطعی تا زمان رفع مشکل است و عملا پشتیبان با خیال راحت به استراحت میرود.
پاسکاریهای اینترنت و مخابرات
افرادی که در زمانهای قطع شدن ناگهانی با این پدیده نابخشودنی در دنیای مجازی شانس برقراری ارتباط با پشتیبانی را داشتند از پاسکاریهای شرکتهای اینترنتی به مخابرات قطعا آشنایی کامل دارند.
برخی شرکتها نیز اختلالات را ناشی از مشکلات مخابراتی و عدم آنتندهی دکل در منطقه مربوطه عنوان میکنند و گاهی اوقات نیز خود از مشکل ایجاد شده بیخبر هستند و انتظار مشترک را تنها راهحل مشکل قطعی اینترنت میدانند.
خواب شیرین مشترکان برای دریافت خسارت
طرح پرداخت خسارت به کاربران نیز تاکنون در حد حرف و حدیث باقی مانده و اصولا چون از زیر بار تقصیر شانه خالی میکنند تاکنون گزارشی مبنی بر پرداخت خسارت به مشترکان از سوی مخابرات یا شرکت ارائهدهنده اینترنت منتشر نشده است و به قول معروف «مشترکان خوابی که دیدهاند، خیر باشد».
البته معاون بازاریابی شرکت ارتباطات سیار ماه گذشته به مشترکان اینترنت همراه اول مژده داد در صورتی که شکایات مشترکان در کمیته ماده ۲۰ این شرکت پس از بررسی تایید شود، خسارتهای مربوطه را پرداخت میکنند.
و این درحالی است که اپراتور از این موضوع آگاهی داشته که مشترک در زمان اختلال نمیتواند حجم بستههای GPRS را به اتمام برساند اما میگویند که کاربر باید طرح شکایت کند و از طرفی با سرعتهای بالای GPRS مشکلات ناشی از اختلال را جبران کردهاند.
شبکه وایمکس نیز در سال ۸۷ مجوز خود را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اخذ کرد که این مجوز پایان امسال منقضی میشود.
وایمکس به پنج شرکت مبیننت، ایرانسل، مجتمع رایانه دانش گلستان، شرکت مخابرات سیار اصفهان و شرکت انتقال دادههای رهام داتک ارائه شد اما علیرغم پیشبینیهای خود نتوانست کاربران را از خدمات راضی کند.
شمارش معکوس وایمکس برای خروج از دنیای اینترنت
از شبکه وایمکس انتظار میرفت با ارائه خدمات و جلب رضایت کاربران به عنوان یکی از فناوریهای مهم دهه گذشته بیش از ۱۰ میلیون کاربر برای خود جذب کند.
اما در کنار زمزمههای تغییر وایمکس به LTE، نارضایتی مردم مهمترین دلیل شکست تجاری آنها عنوان میشود.
مقصر اصلی پیدا شد ...
اصلا تمام مشکلات از زمان جنگ سرد میان آمریکا و شوروی سابق در سال ۱۹۶۰ میلادی آغاز میشود، روسها برای به رخ کشیدن قدرت خود و اثبات اینکه میتوانند قدرت ارتباطی آمریکا را نابود کنند، فضاپیمای تاریخساز اسپوتتیک را به فضا فرستادند.
آمریکا هم برای چارهاندیشی حفظ ارتباطات خود موسسه پروژههای تحقیقات پیشرفته و در نهایت پس از ۲ دهه اینترنت را خلق کرد، گسترش کامپیوترهای خانگی و پیشرفتهای فناوری سبب شد تا اینترنت به عنوان پدیده قرن ۲۱ معرفی شود.
سرعت نخستین کانکشن چند بود؟
جالب است بدانید در حالی که چندی پیش مصرف اینترنت جهان در هر ماه را ۳۰ اگزابایت یعنی بیش از ۳۰ میلیارد گیگابایت اعلام کرد، آن زمان در موسسه پروژههای تحقیقات پیشرفته آمریکا ارتباط ۲ کامپیوتر را با سرعت کانکشن ۵۰ کیلوبایت بر ثانیه به هم شکل دادند.
این سرعت تا سال ۱۹۸۴ میلادی ثابت ماند تا آنکه موسسه NSFNET ۲ سال بعد توانست ۶ کیلوبایت به این سرعت بیفزاید و این آغاز جرقهای بزرگ بود تا در سال ۱۹۹۱ بتواند سرعت اتصال را به ۴۵ مگابایت بر ثانیه برسد.
در سال ۱۹۹۵ نیز این موسسه موفق شد تا سرعت اینترنت ۱۴۵ مگابایت بر ثانیه را ثبت کند، این سرعتها مخصوص دولتها بود تا آنکه سال ۱۹۹۳ اتصال دیالآپ را با سرعت ۵۶ کیلوبایت بر ثانیه به خانهها آورند.
آیا کاهش تعرفهها نارضایتی را برطرف میکند؟
بهمنماه سال گذشته مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر کاهش ۲۰ تا ۳۵ درصدی تعرفه حجم اینترنت از طریق ADSL برای کاربران نهایی به شرکتهای PAP و شرکتهای مخابرات استانی ابلاغ شد.
اما اعتراضها به این مصوبه به این دلیل بود که تخفیف شامل شرکتهای اینترنتی ISP، GPRS، وایمکس و سایر حوزهها فعال نمیشود.
اعتراضات سبب بازنگری در این مصوبه شد و سازمان نظام صنفی رایانهای اصلاحیهای را با تخفیف ۲۵ درصد برای تمام شرکتهای اینترنتی اعمال کرد.
از آن طرف معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هم وعدههایی برای ارزان شدن اینترنت موبایل و تصویب تعرفههای جدید داده است.
اما اینکه کاهش تعرفهها به شرطی که بر سرعت آن تاثیر نگذارد و یا در شرکتهای ADSL ضریبهای اشتراکی اینترنت میان کاربران را افزایش ندهند شاید بتواند تاحدی نارضایتیها را کاهش دهد.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.