حجت‌الاسلام پناهیان گفت: بسیاری از اوقات صحیح نیست که مستقیم به‌سراغ احکام دینی بروید؛ جواب نمی‌دهد. به‌جای آن به‌سراغ مفاهیم کلیدی بروید، زیرساخت‌ها را درست کنید.

 به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در پنجمین شب سخنرانی در مراسم «سوگواره هنر و حماسه» که در دانشگاه هنر برگزار می‌شود به موضوع چگونگی ترویج دین در جامعه پرداختند. متن این سخنرانی در ادامه می‌آید.

ما در جامعۀ خودمان با دو جریان عمده مواجه هستیم که اگر بخواهیم این دو جریان را به‌صورت کلی نام‌گذاری کنیم، یکی‌شان جریان غرب‌گرا نامیده می‌شود و دیگری جریان اسلام‌گرا. من می‌خواهم هر دو جریان را هم نقد کنم. منظور بنده از غرب‌گرا آن‌هایی هستند که برخی‌از محسّنات فکر غربی را پسندیده‌اند و فکر می‌کنند راه سعادت این است که همان مسیر را طی بکنند. منظور از جریان اسلام‌گرا هم، جریانی است که به دین علاقه دارند و دوست دارند که ارزش‌های دینی در مردم رواج پیدا کند و حاکم بشود. هردو جریان ما را به چه چیز دعوت می‌کنند و چگونه می‌شود که در این میانه، «فرهنگ» غریب می‌ماند؟

جریان غرب‌‌گرا ما را به حقوق بشر دعوت می‌کند و تأکیدشان بر تأمین حقوق و آزادی‌های فردی است و می‌گویند هرکسی باید حق خودش را بگیرد؛ همان اتفاقی که  در غرب افتاده است و خیلی‌از مردم را مشغول حقوق خودشان کرده‌اند و به‌واسطۀ مشغول‌کردنشان به حقوق خودشان، به‌صورت افراطی، آن‌ها را از حقوق دیگران و تکالیفی که برعهده دارند و مسئولیت‌های انسانی‌شان غافل کردند. این فریب بزرگ، همیشه پشت سرِ حقوق بشر بوده است. ظاهراً حرف درستی است: آدم‌ها باید به حقوق خودشان برسند؛ اما آیا راه رسیدن به حقوق، این‌است‌که مستقیماً سر حقوق اصرار داشته باشند؟ آیا وقتی به انسان‌ها بگوییم: بروید حقوق خودتان را بگیرید، واقعاً موفق می‌شوند حق خودشان را بگیرند؟ حقوق بشر درست، آیا رویکرد حقوق بشری داشتن در زندگی هم درست است؟ اگر مستقیم به‌سراغ حقوق بروی، حقوق تامین می‌شود؟

رویکرد حقوق بشری آدم‌ها را به حقوق خودشان نمی‌رساند. با این رویکرد، هیچ‌کس به حق خودش نمی‌رسد. راهش این است که روی فرهنگ کار کنند: فرهنگ جوان‌مردی در جامعه پخش بشود؛ به‌جای این‌که آدم‌ها به‌دنبال حق خودشان باشند، دنبال حفظ فرهنگ باشند؛ هر فرد به‌جای این‌که فقط به فکر حق خودشان باشند، بگوید می‌خواهم فرهنگ در این جامعه درست بشود و باید فرهنگ جوان‌مردی، لوتی‌گری، مَشتی‌گری، ...، فرهنگ انسانی درست شود. اگر فرهنگ درست شد، اصلاً نیاز نیست من به‌دنبال حقوقم بروم، همه حقوقم را می‌دهند. هیچ‌کس جرأت نمی‌کند از ترس این فرهنگ مشتی‌گری و لوتی‌گری، حقوق کسی را ضایع کند. [بنابراین] همه به حقوق خودشان می‌رسند. بنده علیه حقوق بشر صحبت نمی‌کنم؛ مسئله این‌است‌که این حقوق را چگونه تامین کنیم؟ راهش دادزدن و ایستادن و تأکیدکردن و درست‌کردن حقوق بشر (حق به‌معنای حق خودخواهی) نیست. غرب از این راه نتیجه نگرفت. غرب اکنون ملت‌هایی را درست کرده است که سران آن‌ها وحشیانه‌ترین اعمال را انجام می‌دهند، [آن‌ها] می‌گویند مالیات ما چه‌قدر می‌شود؟ سر همۀ آدم‌ها را در آخور خودشان کرده‌اند و بعد، رؤسای آن‌ها در جهان جنایت می‌کنند. خودشان هم به حقوقشان نمی‌رسند، فقط شکمشان سیر می‌شود. این مشکل حقوق‌بشر‌گرایان و کسانی است که به غرب و تفکر و فرهنگ غربی گوش دادند.

فرهنگ غربی می‌گوید «من». ما به‌جای این‌که مستقیم به‌سراغ حقمان برویم، برای این‌که به حقمان برسیم، فرهنگ مشتی‌گری را در روابطمان رواج بدهیم. بعد به‌جای مواظبت‌کردن از حقوق خود، از این فرهنگ مواظبت کنیم. این‌که به فرد بگوییم برو مواظب حق خودت باش که بقیه گرگ هستند، فریب است. اگر فرهنگ بر این مبنا شکل بگیرد، کسی به حقش نمی‌رسد؛ این آدم‌ها هم در حد حیوانات تقلیل پیدا می‌کنند. وقتی مردم جامعه‌ای به رؤسای خودشان اعتراض نکنند که چرا هزاران نفر با پول ما سربریده شده‌اند و دولتشان را سرنگون نکنند، آیا این زندگی حیوانی نیست که مردم اروپا به آن دچار شده‌اند. مگر این‌که بگویید مردم غرب در اوج فشار دیکتاتوری زندگی می‌کنند و حیوان نیستند. مرحبا به ناصرنا؛ پس معلوم شد این حکومت‌های غربی دیکتاتوری هستند و حتی از دیکتاتوریِ زشت عربستان هم بدتر هستند. ما هم می‌گوییم، دیکتاتوری دولت فرانسه حتی از دیکتاتوری عربستان بدتر است. پس قبول کنید که یا در آنجا دیکتاتوری است، یا مردمش حیوان هستند. بالاخره باید یکی از این‌ها باشد، و الا چرا اعتراض نکردند؟

پس روش غرب‌گراها که به‌دنبال حقوق هستند، جدا از آثار سوئی که دارد، نتیجۀ مثبتی هم ندارد. آثار سوئش این است که انسان را انسانیت به حیوانیت تبدیل می‌کند. ازآن‌طرف، فرد هیچ‌وقت به حق خودش نمی‌رسد. این حرف ما با غرب‌گراهاست.

حرف ما با اسلام‌گراها هم شبیه همین حرف است: آقای اسلام‌گرا، شما می‌خواهی احکام دینی در جامعه اجرا بشود؟ مستقیم به‌سراغ احکام دینی نرو. بسیاری از اوقات صحیح نیست که مستقیم به‌سراغ احکام دینی بروید؛ جواب نمی‌دهد. به‌جای این‌که مستقیم به‌سراغ آن مفاهیم کلیدی بروید، زیرساخت‌ها را درست کنید. برای مثال، بنده زیرساخت حجاب را احترام به پدر می‌دانم. بنده با معادلات روانشناختی اثبات می‌کنم که چرا احترام به پدر زیرساخت حجاب است: قبلۀ دختر باباست. وقتی بابا به دختر محبت کند، دختر به نگاه‌های خیابان نیازی نخواهد داشت. برای شوهرکردنِ خودش هم به‌دنبال مرد می‌گردد. مرد هم کسی است که نگاهش هیز نیست، برخوردش محترمانه است. به‌جای این‌که روی حجاب کار کنید، برروی فرهنگ مشتی‌گری کار کنید. از فرهنگ مشتی‌گری خودبه‌خود حجاب درمی‌آید. باید بیش‌از این‌که به سرشاخه‌های دینی تأکید کنید، زیرساخت‌ها را درست کنید. زیرساخت‌ها را که درست کردید، احکام دینی که به‌دنبال آن هستید، درست می‌شود. وقتی به‌جای این‌که مستقیم به‌سراغ احکام دینی بروید، فرهنگ جامعه را درست کنید، کسی بی‌دلیل با دین و توِ دیندار دشمن نمی‌شود.

فرهنگ چیست؟ عادات خوب قومی که میان مردم رواج دارند، حتی قبل‌از دین و فراتر از دین و خارج‌از ادبیات دینی بوده‌اند؛ چیزی که من و شما به وجدان می‌فهمیم. چیزی را که به وجدان نفهمیم، پیغمبر نمی‌تواند به ما بفهماند. آقای حقوق بشری! آقای ارزش‌ها و احکام اسلامی! هر دو بروید روی فرهنگ کار کنید. اگر فرهنگ باشد، هم احکام اسلامی محقق می‌شود، هم حقوق بشر. نامردی را حذف کنید! نامردی که دیگر دین و ایمان نمی‌خواهد. بعد گروه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر برای حراست از فرهنگ درست کنیم.

منتهی گروه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر برای حراست از فرهنگ باید تیز باشند، هالو نباشند. کسی که نمی‌فهمد این [تصمیم یا اتفاق] ضربۀ فرهنگی می‌زند، چه فایده‌ای دارد؟ [از آن طرف] می‌گوید می‌خواهیم یک خط تلفن برای بچه‌ها درست بکنیم که وقتی پدرومادرها بچه‌ها را اذیت کردند، بچه‌ها به پلیس زنگ بزنند. آن گروه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر برای حراست از فرهنگ، باید تا این اقدام را دید، مخالفت کند، هالو نباشد؛ بفهمد این طرح صهیونیستی است برای پرروکردن بچه‌ها، تا ریشۀ دین زده شود. الآن این لایحه پشت در مجلس است! دو نفر غیرهالو می‌خواهیم بروند این را برگردانند.

کسی که می‌خواهد از فرهنگ حراست کند، کارش خیلی پیچیده است. فیلمنامه‌نویسی پیدا کنید که در فیلم خودش دو مسئله را رعایت کند: یک، به فرهنگ سالم، یعنی مشتی‌گری، یعنی فرهنگ حماسه، ضربه نزند. دو، زیرساخت فرهنگی دین و حقوق بشر را درست بکند. امام صادق(ع) می‌فرماید: «مَثل المؤمن کَمَثل الارض»؛ مَثل مؤمن مَثل زمین است. «منافعهم منها»؛ منافع مردم از زمین است. «و آذاهم علیها»؛ اذیت‌های مردم هم روی زمین است. مردم روی زمین پا می‌گذارند، شخمش می‌زنند، منافعش را برمی‌دارند، همۀ آلودگی‌هایشان هم روی زمین است. چه‌قدر مؤمن را مَشتی تعریف می‌کند! بعد می‌فرماید: «و من لایصبر علی جفاء الخلق لایصل الی الرضا الله تعالی لأن رضا الله تعالی مشوب بجفاء الخلق»؛ کسی که بر جفای مردم صبر نکند، به رضایت خدا نمی‌رسد، زیرا رضای خدا آغشته به جفای مردم است.»

خدا اصلاً آدم می‌فرستد تو را اذیت کند ببیند صبر می‌کنی یا نه. اگر این را به مشتی‌ها بگویی، خیلی خوششان می‌آید. اما حقوق بشری‌ها خوششان نمی‌آید. آن‌هایی که زیادی به مسائل ظاهری احکام شرعی گیر می‌دهند هم خوششان نمی‌آید. اگر فرهنگ مشتی‌گری را رواج بدهیم، گرایش حقوق بشری به نتیجه می‌رسد؛ گرایش دینی هم به نتیجۀ خودش می‌رسد. آن‌وقت من احتمال نمی‌دهم که دیندار و بی‌دین سر اشاعۀ فرهنگ با هم اختلاف پیدا کنند. نکتۀ اصلی بحث بنده این است: بیایید گروه‌هایی تشکیل بدهیم برای حفاظت از فرهنگ که مثلاً بگوید این اتفاق بد است و فرهنگ را خراب می‌کند؛ این قانون فرهنگ را خراب می‌کند.

بعضی‌از امضاهایی که مرد و زن در اول عقدنامه می‌زنند، فرهنگ را خراب می‌کند؛ فضا را حقوقی می‌کند. اگر فضا زیادی حقوقی بشود، هیچ‌کس حقوق دیگری را رعایت نمی‌کند. فرهنگ باید درست بشود.

روایت دیگری از فرهنگ مَشتی‌گری برایتان بخوانم. می‌فرماید: مؤمنی که قول برادر دینی خودش را قبول نکند و بگوید برای این‌که پولی به تو قرض بدهم، باید چیزی اینجا رهن بگذاری، هلاک می‌شود. خدا روز قیامت به او نگاه نخواهد کرد. روایت داریم روز قیامت خدا با این آدم سخت برخورد خواهد کرد. چرا فرهنگ را خراب کردی؟ در این شهر، همه با هم معامله می‌کردند و رهن نمی‌گذاشتند. تو آمدی بازار را خراب کردی. همان اسلامی که می‌گوید اگر با هم قرارداد کردید، یادداشت کنید، از این طرف این‌گونه می‌گوید. آن جنبۀ حقوقی قضیه است، از این طرف جنبۀ مشتی‌گری هم دارد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    افرین
  • رحمن ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    برادر عزیز این مشتی گری را من که هم در زمان مشتی ها بوده ام و هم حالا در خدمت شما هستم .نتوانستم در درک خانوادگی آن برسم و اصلا زمانه ماشینی افکار جدیدی را بوجود آورده .در مورد حجاب باید راه های دیگری را آزمایش کنیم مثلا مدتها زور آورده بودند که مدل لباسها از طرف دولت طراحی شده است مبداءاین لباس یک چادر عربی آستین دار بود و بقیه مدلها در راستای همین چادر عربی چرخید و یکی نگفت ما باید پوشش داشته باشیم و نه رنگ سیاه و عزا آنهم تبعیت فرهنگ عرب .حالا من پیشنهادم اینست که یک لباس زیبای محلی را مبداءقرار دهید و با استفاده از مدلهای مختلف لباسهای محلی ببینید چقدر دست شما برای جذب زنان و دختران باز می شود این می شود استفاده از فرهنگ مشتی خودمان که هم به طبع خودمان باشد و هم هدف داشتن پوشش را بدست بدهد بیایید از خود یک نبوقی بقول معروف در بکنیم.که دختر جوان راضی باشد و شرع هم اجراءشده باشد اخم کردن به فرهنگ ایرانی کار ساز نیست و همانطور که مشاهده می شود یک نوع هل من مبارز با فرهنگ ملی ما شده است و این تقصیر به گردن مدیریت دینی است که الگویی نا مناسب را ارایه داده است.
  • ناصر ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    توی این کشور فساد شدید اداری پولشوی در دستگاه های اداری و ارگانی و سازمان ها و رشوه گرفتن و پیش نرفتن کارهای مردم با ده ها مراجعه حضوری هم جز منکر هست و باید در لایحه امیر به معروف و نهی از منکر با آن هم برخورد ب شه ولی اگر بخواهد برخورد بشه حتی در خود مجلس هم نمایندگانی وجود دارن که با وجود نماینده بودن به اعتراف رئیس مجلس در چنین شرکت های دولتی پست مدیریتی دارن!! زمان امام علی علیه السلام بیشترین تعداد مجازات و قطع دست و پا در مورد افراد منتصب حکومتی که کارشون رو درست انجام نمی دادن انجام میشد نه مردم!!
  • دکتر ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    یه بیمار تا زمانی که قبول نکنه مریض هست سراغ درمان نمیره ما توی هر کشوری هم مذهبی داریم هم سکولار توی تمام کشورهای خاورمیانه هم این وضع هست ولی جالبه مثلا در ترکیه سکولارها به شدت وطن پرست حامی حکومت و حتی طرفدار مذهبی ها هستن و میان به اردوغان مثلا اسلام گرا با نزدیک 85 درصد رای میدن!! ولی در ایران عملا برعکس هست و اوصلا هر کسی که مذهبی نباشه مخالف نظام قلمادد میشه واقعا چه طور شد به چنین بن بستی رسیدیم؟.هیچ کس هم نمیره بینه چرا این گونه هست!؟ آیا جز این هست که در کنش و واکنش و رفتارهای افراطی اسلام گرایان تندرو و رد توده های غیر مسلمان و سکولار خود به خود با گرایش آنها به دشمنان حکومت مرکزی ساخت دیتا و فرهنگ توسط آنها برای این توده ها به چنین وضعی رسیدیم!؟ وقتی دهن مردم و تعلق های قلبی مردم عوض بشه خود به خود فرهنگ اونها عوض شده و هیچ اقدام دستوری و دیالوگی نمی تونه اون رو درست کنه دلیل موفقیت رسانه های ماهواره ای و تغییر فرهنگ مردم این هست که این رسانه ها مونولوگ نیستن و از صبح تا شب طوطی وار یک سری اخبار خاص دستوری و گزینشی رو تکرار نمی کنن بلکه حتی خود مردم اخبار رو منتشر می کنن و دیالوگ برقرار میشه و اکثر اخبار هم اخبار هست که مردم می خواهند نه چند نفر خاص به قول روحانی داخل یک قبیله دور هم بحرحال دیر یا زود باید نسل های سکولار ایرانی رو که در حال بیشتر شدن هستن نسبت به دهه شصت و پنجاه رو در حقوق شهروندی به رسمیت بشناسیم و برای اونها دیتاها ایجاد کنیم نه اینکه اونها رو رد کنیم و نگاه کنیم دشمن اسراییلی سعودی و انگلیسی برای اونها دیتا و فرهنگ ایجاد کنه ما کی می خواهیم قبول کنیم باید برای غیر مسلمانن هم در ایران برنامه کانال دیتا حقوق و..بسازیم!!؟
  • رزمنده پیر ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    سیاست ما عین دیانت ماست قبول ولی شماها نتوانستید احکام اسلام را پیاده کنیدو فقط .....رفتید. آقای پناهیان : شماها از بس در مراسمات مختلف گفتید چه اشکالی داره بد حجاب هم بیاید گریه کند بگذارید بیاید ولی گریه کند واین تساهل ها به خراب کرد آقای محترم... آقای پناهیان اسلام دین است ...مشتی گری دین را جلو نمیبرد بلکه مسلمان رساله ای بودن ملاک ماست. آقای پناهیان : اگر دینداری ضعیف باشد که هست ..اگر حجاب افتضاح باشد که هست....اگر تبلیغ دین خراب باشد که هست تقصیر شما و هم لباسی های شماست چون شما مستقیما مسئول هدایت جامعه هستید... از دوستان عزیز مشرقی هم میخواهم سانسور نکنند و چاپ کنند . .
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    جهت اطلاع شما مشکی بهترین رنگ برای حجابه و استفاده از چادر پیروی فرهنگ عرب نیست بلکه پیروی فرهنگ اسلامه فلسفه حجاب چیه؟ اینکه جلب توجه نکنی اینکه زیباییاتو بپوشونی لباسای محلی گل منگلی خودشون هم میتونن باعث جلب توجه بشن و در بهترین حالتم نمیتونن حجاب برتر باشن در ضمن همین چادرای تازه طراحی شده مثل ملی و دانشجویی و لبنانی و ... باعث شد خیلیا طرفدار چادر بشن به خصوص دانشجویی که تازگیا خیلی مشتری پیدا کرده هم پوشش خوبی داره هم شیکه
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    اولا سیاه رنگ عزا نیست.....سیاه رنگ سنگین و با وقاری است و برای همین اگر دقت کنید مقامات دنیا کت و شلوارشان سیاه یا حداقل تیره است یا در بسیاری از مهمانی های رسمی لباس ها سیاه رنگ است....شما یک رییس جمهور یا یک مهمانی رسمی (نه پارتی و جشن تولد) رو به من نشون بده که توش لباس رنگی بپوشن......در ضمن کی گفته چادر از عبای عربی گرفته شده....هر گردی که گردو نیست...در ضمن به شما ربطی نداره که بیای سلیقه ی دیگران رو زیر سوال ببری ...تویه این مملکت هر کی هر کاری بخواد می کنه...چه طور نمی گی اونایی که با ساپورت میان بیرون به خاطر فشار دیگران بوده ولی اونی که با چادر سیاه میاد با فشار دیگران بوده.....طرف دوست داشته چادر سیاه بپوشه.....شما برو لباس رنگی تن زنت کن بقیه به شما ربطی ندارن
  • افضل ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    وضعت پوششی ما خیلی خراب است ما باید همونجوری که جوان های ما به این جور لباس پوشیدن رو اوردن باهاشون مقابله کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس