محمدعلی سیفی استاد پیشکسوت شبیهخوانی نیز در بخش دیگری از این مراسم به تشریح دلایل عظمت واقعه عاشورا پرداخت و گفت: جهانبینی هر هنرمند را میتوان در آثار او مشاهده کرد چنان که ما در آثار مرحوم شریعتی و نظریههایش، جهان بینی وی را میبینیم. مطالعه کتاب«عمورا؛ سهگانه عشق» ما را با جهانبینی نویسندهاش آشنا میکند.
او با اشاره به این که متون عاشورایی را در مناطق مختلف جهان میتوان یافت افزود: کاش سازمان و یا نهادی میتوانست این متون را گردآوری کند. وقتی گاندی، خود را مدیون امام حسین (ع) میداند و میگوید من شجاعت و آزادیخواهی را مدیون امام حسین (ع) هستم ما چرا نباید حساسیت و آگاهی بیشتری نسبت به واقعه عاشورا داشته باشیم!؟
سیفی با تاکید بر این که «عمورا؛ سهگانه عشق» میتواند در تعزیهخوانی مورد استفاده قرار گیرد، گفت: متون عاشورایی چون تصویرپردازی قوی دارند میتوانند در حرکتهای اجرایی مانند نمایش، تعزیه و ... تجلی یابند. عاشورا زیباترین و عالیترین نمایش در جهان هستی است.
این استاد شبیهخوانی به گفتهای از میرچا الیاده، اسطوره پژوه اشاره و بیان کرد: ایاده میگوید که هر چه در روی زمین است معادل آن در جهان مینوی وجود دارد، عاشورا نیز تصویری در آن جهان دارد.
«عمورا؛ سهگانه عشق» یک داستان آوانگارد است
حمزه اولیازاده، نویسنده کتاب «عمورا؛ سهگانه عشق» درباره چگونگی نگارش این اثر گفت: تالیف این کتاب به دلیل تشویقهای پدرم و نیز دوستیای بود که با سید مهدی سادات اخوی داشتم. سه سال پیش زمانی که خانم رحبی راد مدیر انتشارات نسیما برای سفارش عکس روی جلد یکی از کتابهای سادات اخوی پیش من آمد، در گفتوگویی که با هم داشتیم جرقه تالیف این کتاب زده شد و ایشان در واقع، نوشتن این کتاب را به من سفارش داد.
به گفته این عکاس که «عمورا؛ سهگانه عشق»، نخستین تجربهاش در حوزه نویسندگی است: مدیر انتشارات نسیما در پی نگارش مقتلی با زبان روز بود. به همینخاطر نوشتن کتاب را به من سفارش داد. بخش نخست این سهگانه به روایت عاشورا از زبان مشک میپردازد؛ مشکی که از حضرت علی(ع) به امام حسن و پس از آن به حضرت عباس رسیده و حالا روایتگر رویداد عاشوراست. بخش دوم به فراز 21 دعای جوشنکبیر توجه و «یا رازق الطفل الصغیر/ یا راحم اشیخ الکبیر» را باروز دهم محرم مقایسه میکند و بخش سوم، داستان آوانگاردی است که که به اتفاقات نجف و کربلا میپردازد.
به گفته اولیازاده، ایده دعای جوشن کبیر نیز از سوی خود ناشر مطرح شده است. بخشی که همزمان با ماه مبارک رمضان به نگارش درآمد. در کل انتشار کتاب «عمورا؛ سه گانه عشق» دو سال به طول انجامید.
مولف «عمورا؛ سهگانه عشق» با اشاره به اینکه در نگارش این کتاب از مقتل «لهوف» اثر سیدبنطاووس بهره برده گفت: من به جز مطالعه این مقتل، کتاب «آه» نوشته یاسین حجازی را هم خواندم و مطالعه هر دو را به علاقهمندان توصیه میکنم.
اولیازاده در پاسخ به اینکه حرفه اصلی او که عکاسی است تا چه اندازه بر نویسندگیاش تاثیر گذاشته گفت: حرفه اصلی من، عکاسی است؛ به همین خاطر، تصاویر ذهنی من سینمایی بوده و انگار بخش بخش کتاب را با توصیفات خود مستند کرده و در قالب تصویر در اختیار خواننده قرار دادهام.
عاشورا یک فرهنگ است نه بهانهای برای عزاداری
کتایون رجبی راد مدیر انتشارات نسیما و ناشر «عمورا؛ سهگانه عشق» نیز درباره تجربه کار با یک نویسنده نوقلم گفت: برای من به عنوان یک ناشر، نوقلم بودن نویسنده مهم نیست چرا که کتاب باید به معنای ماهوی، کتاب باشد و من به عنوان ناشر، واسطی میان مخاطب و بازار هستیم و میدانیم که چه کتابی میتواند برای مخاطب مفید واقع شود. اگرچه برخی از ناشران دچار سطحینگری میشوند اما در مجموع میتوان علایق مخاطب را یافت.
به گفته او، گاهی حرفها از جنس تصویر نیست؛ ضمن اینکه ارتباطی بین متن و تصویر وجود دارد. حمزه اولیازاده، پیش من آمد و گفت: بریدههایی دارم درباره عاشورا و بخشی از آن را برای من خواند و من دیدم زاویه دید، تازه است. برای مثال او از زبان مشک سخن گفته؛ تصمیم گرفتم تا کار او را چاپ کنم.
رجبیراد با بیان این که هدف از طرح عاشورا تنها مراسم عزاداری و ماتم نیست، گفت: در کتاب «عمورا» بخشی از فرهنگ افتخار و حماسه در عاشورا به نمایش در میآید. اولیا زاده در این کتاب نگاه حماسی به عاشورا دارد و این نگاه در آثارش هم متجلی است.
مدیر نشر نسیما در جواب اینکه چطور این مجموعه میتواند با مخاطب غیرمسلمان ارتباط بگیرد با توجه به اینکه شما به زبان جهانی معتقد هستید، گفت: مهم نیست به چه پایبندیم. آنچه اهمیت دارد اینکه چگونه پایبندیم؟ مهم این است که بعضی منافقان در نفاق خود هم ثابت قدم بودند. من فکر میکنم امام حسین (ع) یک چشمه جوشان است و همه میتوانند بهره خود را از این چشمه جوشنده ببرند.