گروه اقتصادی مشرق -هفته گذشته بود که رئيس
سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، نسبت به حذف تدريجي «فاصله فيزيكي» بين تهران و كرج
تحتتاثير افزايش ساختوساز در حدفاصل دو استان، هشدار داد و گفت: اين دو
شهر با سرعت در حال پيشروي به يكديگر هستند و اگر مراقبت نشود، اتصال آنها
تمام بخشهاي حياتي و منابع طبيعي و تنفسی منطقه را زير بار ساختمان
ميبرد. معاون قوهقضائيه خطاب به مسوولان تهران و البرز اعلام كرد:
دستگاههاي اجرايي و نظارتي با ادبيات مشترك، جلوي اين سبك توسعه شهري را
بگيرند.
معاون قوه قضائيه و رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، با حضور در جلسه شوراي قضايي استان البرز، درباره «وسعت ساختوسازها در حدفاصل تهران-كرج» هشدار داد و از مسوولان دستگاههاي نظارتي و اجرايي هر دو استان خواست، در قالب ادبيات مشترك، اقدامات مناسب براي «جلوگيري از پيوند استانهاي تهران و البرز» را در دستور كار قرار دهند.
بر اساس این گزارش تغييرات قابل ملاحظه در زمينهاي شمال و جنوب اتوبان تهران-كرج را نهتنها مقامات قضايي و مسوولان دولتي، كه مردم عادي نيز ميتوانند به راحتي تشخيص دهند.
حجم ساختمانهاي در حال احداث در منطقه22 بهعنوان غربيترين نقطه در خط محدوده رسمي شهر تهران، به حدي طي سالهاي اخير افزايش پيدا كرده كه «دنباله پايتخت» هماكنون به نيمههاي اتوبان كرج كشيده شده است، بطوریکه مدیرکل اداره راه وشهرسازی استان تهران با ابراز نگرانی از وضعیت ساخت و سازها و جمعیتپذیری منطقه 22 شهر تهران به دنیای اقتصاد گفت: به شدت نگران وضعیت جمعیتپذیری در ورودی غربی پایتخت هستیم که به دلیل جاذبههای زیاد این منطقه، نرخ جمعیتپذیری این منطقه هماکنون به سقف پیشبینیشده برای 10 سال آینده رسیده است.
فریبرز واحدی با تاکید بر اینکه، هماکنون سقف جمعیتپذیری– شاخصی که از میزان ساختوسازها به دست میآید- در منطقه 22 به نرخ مصوب در افق طرح جامع شهر تهران که برای سال 1404 پیشبینی شده بود، رسیده است، در این باره توضیح داد: نرخ جمعیتپذیری برای منطقه 22 تا افق سال 1404، حدود 500 هزار نفر تعیین شده است اما هم اکنون با اسکان جمعیت در واحدهایی که در این منطقه ساخته شده یا در حال ساخت است، سقف جمعیتی تعریف شده، عملا یک دهه زودتر تکمیل شده است.
واحدی با اشاره به کاهش روز به روز فاصله موجود بین تهران و کرج اظهار کرد: ساختوسازهای پایتخت در حال حاضر در محدوده غربی تهران به شدت تحت کنترل و نظارت است، این در حالی است که ساختوسازهای گرمدره باید کنترل شود که از سمت کرج به خاطر جاذبههای موجود در محدوده مرزی تهران و کرج در حال پیشروی است.
مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران همچنین با تاکید بر اینکه به هیچ وجه تهران نباید بیش از میزان فعلی گسترش افقی داشته باشد، خاطرنشان کرد: افق جمعیتپذیری تعریف شده برای شهر تهران تا سال 1404، براساس طرح جامع شهری تهران، 10 میلیون و 500 هزار نفر است، این در حالی است که هم اکنون حدود 8 میلیون و 100 هزار تا 8 میلیون و 400 هزار نفر در پایتخت سکونت دارند.
در سمت مقابل نيز، تبديل «گرمدره» از موقعيت روستايي به حالت شهري، نرخ ساختمانسازي در بخش شرقي كرج را بيشتر كرده و هماكنون، «پيشروي فيزيكي» از سمت استان البرز کاملا مشهود است. گرايش مشترك دو استان به گسترش افقي شهرهاي تهران و كرج در جهت نزديك شدن به يكديگر، باعث محو تدريجي «منظر جاده و شكل بيرون شهر» از ساختار اتوبان تهران-كرج شده است. در حال حاضر، مسافران بين استاني در اين اتوبان، به سختي قادر به رويت بدون مانع مناظر طبيعي كوههاي البرز هستند، اما به جاي كوه، اسكلتهاي ساختماني راحتتر قابل ديدن است!
ادامه اين وضعيت ممكن است جدايي تهران از كرج و همچنين حسن اجراي مصوبه 1374/04/07هياتدولت– اعلام تشكيل استان البرز و استقلال كرج از تهران- را تحتتاثير قرار دهد.
معاون قوه قضائيه و رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، با حضور در جلسه شوراي قضايي استان البرز، درباره «وسعت ساختوسازها در حدفاصل تهران-كرج» هشدار داد و از مسوولان دستگاههاي نظارتي و اجرايي هر دو استان خواست، در قالب ادبيات مشترك، اقدامات مناسب براي «جلوگيري از پيوند استانهاي تهران و البرز» را در دستور كار قرار دهند.
بر اساس این گزارش تغييرات قابل ملاحظه در زمينهاي شمال و جنوب اتوبان تهران-كرج را نهتنها مقامات قضايي و مسوولان دولتي، كه مردم عادي نيز ميتوانند به راحتي تشخيص دهند.
حجم ساختمانهاي در حال احداث در منطقه22 بهعنوان غربيترين نقطه در خط محدوده رسمي شهر تهران، به حدي طي سالهاي اخير افزايش پيدا كرده كه «دنباله پايتخت» هماكنون به نيمههاي اتوبان كرج كشيده شده است، بطوریکه مدیرکل اداره راه وشهرسازی استان تهران با ابراز نگرانی از وضعیت ساخت و سازها و جمعیتپذیری منطقه 22 شهر تهران به دنیای اقتصاد گفت: به شدت نگران وضعیت جمعیتپذیری در ورودی غربی پایتخت هستیم که به دلیل جاذبههای زیاد این منطقه، نرخ جمعیتپذیری این منطقه هماکنون به سقف پیشبینیشده برای 10 سال آینده رسیده است.
فریبرز واحدی با تاکید بر اینکه، هماکنون سقف جمعیتپذیری– شاخصی که از میزان ساختوسازها به دست میآید- در منطقه 22 به نرخ مصوب در افق طرح جامع شهر تهران که برای سال 1404 پیشبینی شده بود، رسیده است، در این باره توضیح داد: نرخ جمعیتپذیری برای منطقه 22 تا افق سال 1404، حدود 500 هزار نفر تعیین شده است اما هم اکنون با اسکان جمعیت در واحدهایی که در این منطقه ساخته شده یا در حال ساخت است، سقف جمعیتی تعریف شده، عملا یک دهه زودتر تکمیل شده است.
واحدی با اشاره به کاهش روز به روز فاصله موجود بین تهران و کرج اظهار کرد: ساختوسازهای پایتخت در حال حاضر در محدوده غربی تهران به شدت تحت کنترل و نظارت است، این در حالی است که ساختوسازهای گرمدره باید کنترل شود که از سمت کرج به خاطر جاذبههای موجود در محدوده مرزی تهران و کرج در حال پیشروی است.
مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران همچنین با تاکید بر اینکه به هیچ وجه تهران نباید بیش از میزان فعلی گسترش افقی داشته باشد، خاطرنشان کرد: افق جمعیتپذیری تعریف شده برای شهر تهران تا سال 1404، براساس طرح جامع شهری تهران، 10 میلیون و 500 هزار نفر است، این در حالی است که هم اکنون حدود 8 میلیون و 100 هزار تا 8 میلیون و 400 هزار نفر در پایتخت سکونت دارند.
در سمت مقابل نيز، تبديل «گرمدره» از موقعيت روستايي به حالت شهري، نرخ ساختمانسازي در بخش شرقي كرج را بيشتر كرده و هماكنون، «پيشروي فيزيكي» از سمت استان البرز کاملا مشهود است. گرايش مشترك دو استان به گسترش افقي شهرهاي تهران و كرج در جهت نزديك شدن به يكديگر، باعث محو تدريجي «منظر جاده و شكل بيرون شهر» از ساختار اتوبان تهران-كرج شده است. در حال حاضر، مسافران بين استاني در اين اتوبان، به سختي قادر به رويت بدون مانع مناظر طبيعي كوههاي البرز هستند، اما به جاي كوه، اسكلتهاي ساختماني راحتتر قابل ديدن است!
ادامه اين وضعيت ممكن است جدايي تهران از كرج و همچنين حسن اجراي مصوبه 1374/04/07هياتدولت– اعلام تشكيل استان البرز و استقلال كرج از تهران- را تحتتاثير قرار دهد.
كارشناسان شهري، درباره وقايعي كه طي سالهاي اخير منجر
به حذف تدريجي فاصله بين تهران و كرج شده است، ميگويند: بارگذاريهاي سريع
جمعيتي در منطقه22 تهران و همچنين احداث فاز دوم اتوبان همت و امتداد آن
در دل كوههاي البرز به سمت كرج، دو عاملي هستند كه جذابيت
سرمايهگذاريهاي ساختماني در حدفاصل دو استان را براي سازندهها افزايش
داده است.
مصلحت بزرگ در حفظ باغات
محمد صادق مهدويراد، رئيس كل دادگستري
استان البرز نيز خطاب به دستگاههاي دولتي استان، از مسوولان خواست: نظارت،
حفاظت و مراقبت از زمينهاي تحت مالكيت دولت را بهخصوص در بخشهاي ييلاقي
و حريم اطراف جاده چالوس و رودخانه، افزايش دهند.
وي افزود: ويژگي آب و هوايي شهر كرج در سالهاي گذشته، باعث هجوم تهرانيها به اين منطقه به عنوان منطقه تفريحي شد و الان متاسفانه برخي افراد قسمتهايي از حريم جاده چالوس را تملك كردهاند. بعضيها زمينهايي را در اين منطقه خريداري كردهاند و منتظر ويلاسازي هستند و اگر نجنبيد، شروع به ساختوساز ميكنند. البته سازمان ثبت اسناد اقدامات مناسبي را انجام داده است اما بايد هر چه سريعتر، اداره منابع طبيعي و ساير دستگاهها زمينهاي باقيمانده را شناسايي و براي اخذ سند آن اقدام كنند.
وي افزود: ويژگي آب و هوايي شهر كرج در سالهاي گذشته، باعث هجوم تهرانيها به اين منطقه به عنوان منطقه تفريحي شد و الان متاسفانه برخي افراد قسمتهايي از حريم جاده چالوس را تملك كردهاند. بعضيها زمينهايي را در اين منطقه خريداري كردهاند و منتظر ويلاسازي هستند و اگر نجنبيد، شروع به ساختوساز ميكنند. البته سازمان ثبت اسناد اقدامات مناسبي را انجام داده است اما بايد هر چه سريعتر، اداره منابع طبيعي و ساير دستگاهها زمينهاي باقيمانده را شناسايي و براي اخذ سند آن اقدام كنند.