به گزارش مشرق، رضا نوروز زاده از شروط جدید ایران برای خودروسازان خارجی پرده برداشت و گفت: در سالهای گذشته، یک قرارداد خارجی برای تولید با تندر 90 با رنو پارس تنظیم شده بود که به دلیل مشکلات ناشی از تحریم که در چند سال اخیر اتفاق افتاد، قرارداد آنطور که تدوین شده بود، اجرایی نشد، اما طبیعی است که اگر قرار باشد یک شرکت ایرانی، با خودروساز خارجی وارد مشارکت شود، باید شروط ایران را بپذیرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در توضیح این مطلب افزود: آنچه که ایران در قراردادهای خارجی، دنبال میکند، این است که خودروهایی با مشارکت خارجیها در کشور ساخته میشود باید منجر به رشد قطعهسازی ایران شود، درصد ساخت داخل آن بالا رود و در نهایت از پتانسیل های داخلی برای رشد صنعت خودروسازی ایران استفاده شود.
وی ادامه داد: مشارکت باید به گونه ای باشد که ایران در صادرات خودروهای این کمپانی به منطقه نقش داشته باشد، چراکه اگر کل کشورهای منطقه را مقایسه کنیم. هیچ یک از کشورهای اطراف ایران از حاشیه خلیج فارس تا کشورهای شمالی، بستر لازم و زیرساختهای کافی در زمینه نرم افزاری و سخت افزاری را برای سرمایه گذاری در صنعت خودرو به جز ایران ندارند و خودروسازان خارجی نیز این موضوع را در ملاقاتهای خود اعلام میکنند.
مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ابراز امیدواری کرد تا با رفع مشکلات ناشی از تحریم با مشخص شدن نتیجه مذاکرات، خودروسازان خارجی وارد گود و تولید مشترک با ایران شوند.
وی تصریح کرد: خودروسازان خارجی کاملا آمادگی دارند که وارد تولید مشترک با ایران شوند و البته ما نیز باید مراقبت کنیم که وارد شدن آنها به بازار ایران، به صورت برد-برد باشد و ایران، بیجا یک بازار کامل را در اختیار آنها قرار ندهد؛ بلکه آنها در مقابل استفاده از ظرفیتهای داخلی، زمینه را برای استفاده از پتانسیلها نیز فراهم شود.
نوروز زاده ادامه داد: ایدرو به عنوان نماینده حکومت، بر قراردادهای خودروسازان داخلی با خارجیها نظارت عالیه دارد ولی اگر بخش خصوصی بخواهد با یک خودروساز خارجی قرارداد ببندد، ما دخالت نمیکنیم بلکه باید سیاستگذاریهای دولت را رعایت کند.
وی اظهار داشت: در شروطی که برای خودروسازان خارجی در نظر گرفته شده، داخلی سازی در راس قرار دارد، به نحوی که داخلی سازی در گام اول از 40 درصد شروع شده و تا 85 درصد ظرف مدت 5 سال برسد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: ما اجازه نخواهیم داد که یک خودروساز خارجی به بهانه مشارکت با طرف ایرانی، خودروها را به صورت cbu وارد کشور کند، بلکه باید درصد ساخت داخل را بالا ببرد، ضمن اینکه ما تعرفه هایی پیشنهاد خواهیم داد که این تعرفه ها باعث رشد قطعه سازان و سازندگان داخلی شود.
نوروز زاده در خصوص بازنگری در قرارداد رنو با ایران برای تولید تندر 90 خاطرنشان کرد: از زمان این قرارداد گذشته است و آن مشمول مرور زمان بوده و تحریم نیز بر آن بار شده است، ضمن اینکه دو طرف نقطه نظر متفاوت بر روی آن دارند که امیدواریم در قراردادهای آتی به گونه ای حرکت کنیم که این مشکلات نباشد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در توضیح این مطلب افزود: آنچه که ایران در قراردادهای خارجی، دنبال میکند، این است که خودروهایی با مشارکت خارجیها در کشور ساخته میشود باید منجر به رشد قطعهسازی ایران شود، درصد ساخت داخل آن بالا رود و در نهایت از پتانسیل های داخلی برای رشد صنعت خودروسازی ایران استفاده شود.
وی ادامه داد: مشارکت باید به گونه ای باشد که ایران در صادرات خودروهای این کمپانی به منطقه نقش داشته باشد، چراکه اگر کل کشورهای منطقه را مقایسه کنیم. هیچ یک از کشورهای اطراف ایران از حاشیه خلیج فارس تا کشورهای شمالی، بستر لازم و زیرساختهای کافی در زمینه نرم افزاری و سخت افزاری را برای سرمایه گذاری در صنعت خودرو به جز ایران ندارند و خودروسازان خارجی نیز این موضوع را در ملاقاتهای خود اعلام میکنند.
مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ابراز امیدواری کرد تا با رفع مشکلات ناشی از تحریم با مشخص شدن نتیجه مذاکرات، خودروسازان خارجی وارد گود و تولید مشترک با ایران شوند.
وی تصریح کرد: خودروسازان خارجی کاملا آمادگی دارند که وارد تولید مشترک با ایران شوند و البته ما نیز باید مراقبت کنیم که وارد شدن آنها به بازار ایران، به صورت برد-برد باشد و ایران، بیجا یک بازار کامل را در اختیار آنها قرار ندهد؛ بلکه آنها در مقابل استفاده از ظرفیتهای داخلی، زمینه را برای استفاده از پتانسیلها نیز فراهم شود.
نوروز زاده ادامه داد: ایدرو به عنوان نماینده حکومت، بر قراردادهای خودروسازان داخلی با خارجیها نظارت عالیه دارد ولی اگر بخش خصوصی بخواهد با یک خودروساز خارجی قرارداد ببندد، ما دخالت نمیکنیم بلکه باید سیاستگذاریهای دولت را رعایت کند.
وی اظهار داشت: در شروطی که برای خودروسازان خارجی در نظر گرفته شده، داخلی سازی در راس قرار دارد، به نحوی که داخلی سازی در گام اول از 40 درصد شروع شده و تا 85 درصد ظرف مدت 5 سال برسد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: ما اجازه نخواهیم داد که یک خودروساز خارجی به بهانه مشارکت با طرف ایرانی، خودروها را به صورت cbu وارد کشور کند، بلکه باید درصد ساخت داخل را بالا ببرد، ضمن اینکه ما تعرفه هایی پیشنهاد خواهیم داد که این تعرفه ها باعث رشد قطعه سازان و سازندگان داخلی شود.
نوروز زاده در خصوص بازنگری در قرارداد رنو با ایران برای تولید تندر 90 خاطرنشان کرد: از زمان این قرارداد گذشته است و آن مشمول مرور زمان بوده و تحریم نیز بر آن بار شده است، ضمن اینکه دو طرف نقطه نظر متفاوت بر روی آن دارند که امیدواریم در قراردادهای آتی به گونه ای حرکت کنیم که این مشکلات نباشد.