اما از آنجا که در یک نگاه کلی به مجموعه عملکرد معاون آثار سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی بصورت نسبی می توان به محمد احسانی در زمان مدیریتش در این معاونت نمره خوب و قابل قبولی داد. همین عملکرد مناسب نیز مسولیت شخص جایگزین او را بیشتر می کند.حالا این که شخص جایگزین او باید چه ویژگی هایی داشته باشد محل سوال و مداقه است.
شاید تلاش زیاد احسانی برای ایستادن درمقابل جریان روشنفکری بیش از همه باعث شد تا او شخص مورد اعتماد گروه ها و نگاه های مختلف در سینما باشد. ایستادن در مقابل جماعت شبه روشنفکری که با آمدن دولت تدبیر فضا را برای جولان مهیا می دیدند.بیشترین محل ظهور و بروز و حرکت آنها هم حوزه های فرهنگی هنری و خصوصا سینما و ادبیات بود.در بحث کتاب حرف و حدیث زیاد است اما عجالتا محور بحث ما سینما و عملکرد احسانی و جایگزین اوست.
احسانی علاوه بر ارتباط مناسب با بدنه سینماگران تاحد امکان در مقابل هجوم شبه روشنفکرها برای تولید فیلم های پرحاشیه و مساله دار ایستاد و حتی شخصا از اغلب پروژه های سینمایی بازدید می کرد تا بعضی اتفاقات تلخ گذشته دوباره تکرار نشود و مثلا کارگردانی فیلمنامه ای را تصویب کند و فیلمی کاملا متفاوت با آن بسازد و ...
با این اوصاف شخصی که جای احسانی هم قرار می گیرد باید چون او هم تدبیر و کارامدی داشته باشد و هم مومنانه در مقابل جماعت شبه روشنفکر ایستادگی کند.
اما سه گزینه ای که به تعبیر رسانه ها شاید گزینه های نهایی باشند چه ویژگی هایی دارند و آیا می توانند جایگزین احسانی شوند یا خیر؟
محمدرضا فرجی مدیری است که با صنوف مختلف و شوراهای متفاوت در سازمان سینمایی ارتباط خوبی دارد و در حوزه هایی که تا کنون به عهده داشته نسبتا موفق عمل کرده است.
فرجی از سال 73تا82 به عنوان معاونت امور ویدئویی، از سال 74 تا 82 به عنوان دبیرشورای پروانه ساخت ونمایش فیلمهای سینمایی و از سال 82 تا91 به عنوان دبیر شورای پروانه ساخت و نمایش فیلمهای ویدئویی بوده است.علاوه براین در سوابق وی مدیر امور سینماهای جشنواره بینالمللی فیلم فجر، معاون مدیرکل ارزشیابی و نظارت، عضو شورای صدور پروانه فعالیت موسسات و شرکتهای سینمایی و عضو شورای صدور پروانه فعالیت موسسات و شرکتهای ویدئویی و نمایش خانگی دیده میشود.
فرجی علاوه بر ارتباط خوب با اهالی سینما اشراف نسبی مناسبی هم به امور سینمایی دارد که امتیاز او را بالا می برد.اما آنچه شاید نقطه ضعف او برای جایگزینی احسانی به شمار می آید این است که همین رابطه خوب ممکن است باعث شود او نتواند قاطعانه و باجدیت مقابل حاشیه سازها و شبه روشنفکرها ایستادگی کند و دوباره همان مشکل فیلم های پرحاشیه و مساله دار گریبانگیر سینمای ما شود.
محمد حیدری گزینه دیگر تصدی این پست است. او شاید مناسبترین گزینه برای تصدی این پست باشد. حیدری هم ارتباط خوبی با اهالی سینما دارد و هم از قاطعیتی نسبی برخوردار است که باعث می شود تا حدودی انتظار ایستادگی مقابل شبه روشنفکرها را از او داشت.
در کارنامه هنری و حرفه ای حیدری مواردی چون دبیری بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر،ریاست مجموعه تئاتر شهر،رئیس تئاتر امور استان های مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، بازی و کارگردانی بالغ بر بیست اثر نمایشی، دبیر بخش حرفه ای تئاتر کشور،مشاور عالی و نماینده رئیس سازمان سینمایی در امور جشنواره ها و اصناف دیده میشود. وی مدیرعامل فعلی موزه سینما از مدیران نزدیک به ایوبی است که در ابتدای حضور ایوبی در سازمان سینمایی حتی حضورش در موسسه رسانههای تصویری نیز قطعی شده بود که حیدری نیز سمت را نپذیرفت .
گزینه دیگری که به نوشته فارس جدی ترین گزینه موجود است مهدی عظیمی میرآبادی است.با توجه به سابقه قبلی عظیمی و حضور او در سازمان سینمایی گذشته شاید شنیدن این نام کمی عجیب باشد اما از سویی، این انتخاب هوشمندی رییس سازمان سینمایی را هم نشان می دهد.
جایگزین احسانی باید چون او ارتباط مناسبی با بدنه سینما داشته باشد.تدبیر داشته باشد و قادر به حرکت درست در زمان بحران و در مسیر رفع آن باشد و مومنانه مقابل هجوم جماعت شبه روشنفکر به سینما ایستادگی کند.
عظیمی میرآبادی که منش و سلوک و رفتار او به طرفداران سینمای متعهد نزدیکتر است، در دروره قبل،معاون آثار سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی بود و پیش از آمدن احسانی این معاونت را اداره می کرد.معاونتی که از کم حاشیه ترین معاونت های دوره گشته بود.او همچنینسرپرست اداره کل نظارت و ارزشیابی بود و این روزها اوقات خود را صرف انتشار مجله تخصصی «سینمای خانگی» میکند. قائم مقامی انجمن سینمای دفاع مقدس ، معاونت تولید اداره کل تولید و پشتیبانی معاونت امور سینمایی وزارت ارشاد و جانشینی نماینده ی تام الاختیار معاونت امور سینمایی در خانه سینما و نظارت مالی خانه سینما (سال 1375) و سردبیری مجله دیدگاه سینما (سال 1377) و مدیریت گروه تلویزیون بسیج در سازمان صدا و سیما (سال 1379). ـ از جمله فعالیتهای سینمایی و تلویزیونی اوست. عظیمی از معدود مدیران دوره گذشته سازمان سینمایی است که تفاوت های رفتاری زیادی با سایر مدیران داشت.مشی اعتدال و تدبیر او برای حل بحرا های به وجود آمده در دوره او که کم هم نبودند باعث شده بود تا ارتباط خوبی با اهالی سینما داشته باشد.
حالا باید منتظر ماند و دید که آیا ایوبی یکی از این گزینه ها را نهایی می کند یا ممکن است نام گزینه های دیگری نیز در میان باشد.