به گزارش مشرق، روزهاى سال، به طور طبیعى و به خودى خود همه مثل همند؛ این انسانها هستند، این ارادهها و مجاهدتهاست که یک روزى را از میان روزهاى دیگر برمیکشد و آن را مشخص میکند، متمایز میکند، متفاوت میکند و مثل یک پرچمى نگه میدارد تا راهنماى دیگران باشد.
روز نهم دى هم از همین قبیل است؛ یعنى برخاسته از بصیرت است، از دشمنشناسى است، از وقتشناسى است، از حضور در عرصه مجاهدانه است.
نهم دی 88، حادثه کوچکی نیست بلکه آن حرکت عظیم و ماندگار مردمی، شبیه حرکت بزرگ ملت در روزهای اول انقلاب است و باید تلاش شود در «سالگرد این حماسه»، حرف اصلی ملت ایران، یعنی حرکت در سایه دین و تحقق وعدههای الهی تبیین شود. رهبر معظم انقلاب حضرت آیتالله خامنهای
9 دی در گذار از 8 ماه فتنه پیچیده، آخرین حلقه از اتفاقات تلخ و ناخوشایندی بود که با آفرینش آن، حلاوت پشتیبانی مردم از انقلابشان ذائقه انقلاب اسلامی را شیرین کرد و از پی آن گرد و غبار 8 ماه آتشافروزی در خیابانها و مساجد و پاره کردن عکس امام روحالله و شعارهای ضد فلسطینی و ضد مقاومت و آتش روزهخواری علنی و حمله به پایگاه بسیج و مردم بیدفاع و حمله به اموال عمومی و نهایتاً آتش جسارت به خیام ابا عبدالله در خیابانهای تهران و عزاداران حسینی در هنگامه عزا و ماتم برای امام شهیدشان فرونشست و اینگونه نهم دی به تعبیر پیر انقلاب پرچم راهنمایی دیگران و روزی «متمایز» شد.
در همین زمینه حجتالاسلام سید رضا تقوی که ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را بر عهده دارد، در گفتوگویی درباره نقش نمازهای جمعه و مصلاهای نماز در بسیج کردن مردم برای مقابله با فتنه سخن گفت.
تقوی در این گفتوگو تاکید کرد: ما در شورای سیاستگذاری و نمازهای جمعه سعی کردیم رسالت خود را نسبت به انقلاب و مردم انجام دهیم، کار ائمه جمعه این بود که از تریبونهای نماز جمعه ماهیت فتنه 88 را برای مردم تشریح کنند و دستهای خیانتکاری که به توطئه و اختلافافکنی در جامعه مشغول بود را افشا و مردم را نسبت به این جریان آگاه کنند.
آنچه در ادامه میآید مشروح گفتوگو با حجتالاسلام سید رضا تقوی عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز است:
با توجه به اهمیت حماسه 9 دی در تاریخ انقلاب، درباره دستاوردهایی این خروش مردمی و جایگاه قیام مردمی 9 دی در مختصات انقلاب اسلامی صحبت بفرمایید.
حماسه 9 دی در تاریخ انقلاب فصل جدیدی را گشود و توانست قدرت و عظمت نظام و عمق اعتقاد مردم و ارزشهای جمهوری اسلامی را به نمایش بگذارد و در واقع یکی از سرفصلهای تاریخ ما باید 9 دی باشد؛ بعد از فتنه 88 که کشورهای استکباری برای آن برنامهریزی کرده و مدت زیادی برای انتخابات کار کرده و نیرو تربیت کرده بودند، توانستند آن صحنههای بسیار تاسفانگیز را به بار آورند. آنها مسجد را به آتش کشیدند، به پایگاههای بسیج حمله کردند و بسیجیان را به شهادت رساندند، چادر از سر زنان کشیدند و اموال مردم را غارت کردند و در عین حال شعارهای ساختارشکن سر دادند و با شعارهای خود اصول انقلاب ما را که توسط امام بیان شده بود به چالش کشیدند.
*جان فتنهگران هیچگاه فدایی ایران نبوده است
آنها شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران دادند در حالی که بخش آخر آن دروغ است و هرگز جان آنها فدایی ایران نبوده و نخواهد بود و کسانی هم نیستند که در روز حادثه برای ایران در صحنه باشند و باز هم جان بسیجیان و مومنین و علاقمندان به انقلاب بود که فدای ایران و ناموس و کیان ملت شد.
ما در جریان 9 دی و در روزهای قبل از آن در فتنه 88 مسائلی را دیدیم که در طول تاریخ این ملت اتفاق نیفتاده بود. ما یاد نداریم در هیچ دورهای حتی دوران طاغوت و دورانی که اسلام وارد ایران شد در روز ماه مبارک رمضان در کشورمان روزهخواری علنی کنند، این کار شکستن اصول بود.
رفتار آنها در رابطه با ولایتفقیه، بحث اسرائیل و دفاع از سرزمینهای اشغالی فلسطین شعارهایی را مطرح کردند که همه ارزشهایی که بیانگر مکتب انقلاب بود را مورد هجمه قرار میداد.
آنها به اینجا رسیدند که مدعی بودند ما بساط این انقلاب را جمع میکنیم و همان انقلاب مخملی که در برخی از کشورهای شوروی سابق به وقوع پیوسته بود را میخواستند در ایران انجام دهند؛ در حالی که آنها ایران را نشناختهاند. ما از روز اول گفتهایم که نهضت انقلاب اسلامی حسینی است اما در روز عاشورای 88 به خیمههای امام حسین جسارت شد. امام فرمودند که انقلاب ما از انقلاب فلسطین جدا نیست اما فتنهگران این اصول را زیر پا گذاشتند. لذا مردم با حضور خود در 9 دی روی همه این هنجارشکنیها خط قرمز کشیدند و آنها را محکوم کردند و هیبت انقلاب اسلامی را در آن روز به نمایش گذاشتند.
*مردم از مصلاهای نماز جمعه برای تقابل با فتنه آماده شدند
برخی از اصلاحطلبان معتقدند فتنه 88 محصول یک فضای احساسی بود و مدعیاند که این طلبی است که ما از نظام داریم، با توجه به فعالیت شما در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه آیا برنامه خاصی برای بزرگداشت حماسه 9 دی دارید؟
یکی از رسالتهای نماز جمعه روشنگری و بصیرتافزایی است ما سعی کردیم رسالت خود را نسبت به انقلاب و مردم انجام دهیم، کار ائمه جمعه این بود که از تریبونهای نماز جمعه ماهیت فتنه 88 را برای مردم تشریح کنند و دستهای خیانتکاری که به توطئه و اختلافافکنی در جامعه مشغول بود را افشا و مردم را نسبت به این جریان آگاه کنند. مردم از همین مصلاهای نماز جمعه، بسیج و سازماندهی شدند و برای فتنهزدایی به خیابانها آمدند. طبیعیترین اجتماع که بر اساس یک تکلیف سیاسی واجتماعی شکل میگیرد اجتماعات نماز جمعه است.
اینکه فتنه 88 اختلاف انتخاباتی دو نفر بود برای فرار از این مسئله است و این را کسانی نقل میکنند که خودشان به شکلی در فتنه دست داشتند یا از پشت صحنه بیخبر هستند. چرا که انتخابات سازوکار و قانون دارد و آنها بر این اساس در انتخابات نامنویسی و رای جمع کردند اما وقتی که مردم به آنها رای ندادند گفتند که ما به مهندسی انتخابات اشکال داشتیم، مهندسی انتخابات یعنی قانون انتخابات. این در حالی است که آنها با این قانون ثبتنام و تبلیغات کردند اما وقتی نتیجه آمد میگویند ما این مهندسی را قبول نداریم. کسی که وارد انتخابات میشود یعنی قانون انتخابات را قبول دارد. بالاتر از این در انتخابات 88 مقام معظم رهبری که عالیترین مقام در کشور هستند، بیش از 2 ساعت با ستادهای نامزدها جلسه گذاشتند و گفتند هر ایرادی که دارید بگویید، راه پیگیری و اعتراض به نتیجه انتخابات دقیقا در قانون مشخص شده است لذا هیچ گاه این موضوع اختلاف دو فرد نبوده است.
خانه قیطریه، حضور برخی سفرای کشورهای استعمارگر در ستاد نامزدها، دوربینهای کذایی که لحظه به لحظه با بیبیسی در ارتباط بودند به انتخابات ربطی دارد؟ شعار نه غزه نه لبنان و روزهخواری در روز قدس و به آتش کشیدن مسجد و حمله به خیمههای امام حسین (ع) انتخاباتی است؟ مقام معظم رهبری فرمودند که پیگیری اعتراضات انتخاباتی، راه خود را دارد اما آنها مردم را به خیابانها دعوت کردند بنابراین ما فتنه 88 را مصداق براندازی میدانیم و این حرکت آمده بود که نظام را براندازد اما موفق نشدند، هرچند هیچگاه ایران اسلامی با این گونه اقدامات نظامش تغییر نخواهد کرد.
روز نهم دى هم از همین قبیل است؛ یعنى برخاسته از بصیرت است، از دشمنشناسى است، از وقتشناسى است، از حضور در عرصه مجاهدانه است.
نهم دی 88، حادثه کوچکی نیست بلکه آن حرکت عظیم و ماندگار مردمی، شبیه حرکت بزرگ ملت در روزهای اول انقلاب است و باید تلاش شود در «سالگرد این حماسه»، حرف اصلی ملت ایران، یعنی حرکت در سایه دین و تحقق وعدههای الهی تبیین شود. رهبر معظم انقلاب حضرت آیتالله خامنهای
9 دی در گذار از 8 ماه فتنه پیچیده، آخرین حلقه از اتفاقات تلخ و ناخوشایندی بود که با آفرینش آن، حلاوت پشتیبانی مردم از انقلابشان ذائقه انقلاب اسلامی را شیرین کرد و از پی آن گرد و غبار 8 ماه آتشافروزی در خیابانها و مساجد و پاره کردن عکس امام روحالله و شعارهای ضد فلسطینی و ضد مقاومت و آتش روزهخواری علنی و حمله به پایگاه بسیج و مردم بیدفاع و حمله به اموال عمومی و نهایتاً آتش جسارت به خیام ابا عبدالله در خیابانهای تهران و عزاداران حسینی در هنگامه عزا و ماتم برای امام شهیدشان فرونشست و اینگونه نهم دی به تعبیر پیر انقلاب پرچم راهنمایی دیگران و روزی «متمایز» شد.
در همین زمینه حجتالاسلام سید رضا تقوی که ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را بر عهده دارد، در گفتوگویی درباره نقش نمازهای جمعه و مصلاهای نماز در بسیج کردن مردم برای مقابله با فتنه سخن گفت.
تقوی در این گفتوگو تاکید کرد: ما در شورای سیاستگذاری و نمازهای جمعه سعی کردیم رسالت خود را نسبت به انقلاب و مردم انجام دهیم، کار ائمه جمعه این بود که از تریبونهای نماز جمعه ماهیت فتنه 88 را برای مردم تشریح کنند و دستهای خیانتکاری که به توطئه و اختلافافکنی در جامعه مشغول بود را افشا و مردم را نسبت به این جریان آگاه کنند.
آنچه در ادامه میآید مشروح گفتوگو با حجتالاسلام سید رضا تقوی عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز است:
با توجه به اهمیت حماسه 9 دی در تاریخ انقلاب، درباره دستاوردهایی این خروش مردمی و جایگاه قیام مردمی 9 دی در مختصات انقلاب اسلامی صحبت بفرمایید.
حماسه 9 دی در تاریخ انقلاب فصل جدیدی را گشود و توانست قدرت و عظمت نظام و عمق اعتقاد مردم و ارزشهای جمهوری اسلامی را به نمایش بگذارد و در واقع یکی از سرفصلهای تاریخ ما باید 9 دی باشد؛ بعد از فتنه 88 که کشورهای استکباری برای آن برنامهریزی کرده و مدت زیادی برای انتخابات کار کرده و نیرو تربیت کرده بودند، توانستند آن صحنههای بسیار تاسفانگیز را به بار آورند. آنها مسجد را به آتش کشیدند، به پایگاههای بسیج حمله کردند و بسیجیان را به شهادت رساندند، چادر از سر زنان کشیدند و اموال مردم را غارت کردند و در عین حال شعارهای ساختارشکن سر دادند و با شعارهای خود اصول انقلاب ما را که توسط امام بیان شده بود به چالش کشیدند.
*جان فتنهگران هیچگاه فدایی ایران نبوده است
آنها شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران دادند در حالی که بخش آخر آن دروغ است و هرگز جان آنها فدایی ایران نبوده و نخواهد بود و کسانی هم نیستند که در روز حادثه برای ایران در صحنه باشند و باز هم جان بسیجیان و مومنین و علاقمندان به انقلاب بود که فدای ایران و ناموس و کیان ملت شد.
ما در جریان 9 دی و در روزهای قبل از آن در فتنه 88 مسائلی را دیدیم که در طول تاریخ این ملت اتفاق نیفتاده بود. ما یاد نداریم در هیچ دورهای حتی دوران طاغوت و دورانی که اسلام وارد ایران شد در روز ماه مبارک رمضان در کشورمان روزهخواری علنی کنند، این کار شکستن اصول بود.
رفتار آنها در رابطه با ولایتفقیه، بحث اسرائیل و دفاع از سرزمینهای اشغالی فلسطین شعارهایی را مطرح کردند که همه ارزشهایی که بیانگر مکتب انقلاب بود را مورد هجمه قرار میداد.
آنها به اینجا رسیدند که مدعی بودند ما بساط این انقلاب را جمع میکنیم و همان انقلاب مخملی که در برخی از کشورهای شوروی سابق به وقوع پیوسته بود را میخواستند در ایران انجام دهند؛ در حالی که آنها ایران را نشناختهاند. ما از روز اول گفتهایم که نهضت انقلاب اسلامی حسینی است اما در روز عاشورای 88 به خیمههای امام حسین جسارت شد. امام فرمودند که انقلاب ما از انقلاب فلسطین جدا نیست اما فتنهگران این اصول را زیر پا گذاشتند. لذا مردم با حضور خود در 9 دی روی همه این هنجارشکنیها خط قرمز کشیدند و آنها را محکوم کردند و هیبت انقلاب اسلامی را در آن روز به نمایش گذاشتند.
*مردم از مصلاهای نماز جمعه برای تقابل با فتنه آماده شدند
برخی از اصلاحطلبان معتقدند فتنه 88 محصول یک فضای احساسی بود و مدعیاند که این طلبی است که ما از نظام داریم، با توجه به فعالیت شما در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه آیا برنامه خاصی برای بزرگداشت حماسه 9 دی دارید؟
یکی از رسالتهای نماز جمعه روشنگری و بصیرتافزایی است ما سعی کردیم رسالت خود را نسبت به انقلاب و مردم انجام دهیم، کار ائمه جمعه این بود که از تریبونهای نماز جمعه ماهیت فتنه 88 را برای مردم تشریح کنند و دستهای خیانتکاری که به توطئه و اختلافافکنی در جامعه مشغول بود را افشا و مردم را نسبت به این جریان آگاه کنند. مردم از همین مصلاهای نماز جمعه، بسیج و سازماندهی شدند و برای فتنهزدایی به خیابانها آمدند. طبیعیترین اجتماع که بر اساس یک تکلیف سیاسی واجتماعی شکل میگیرد اجتماعات نماز جمعه است.
اینکه فتنه 88 اختلاف انتخاباتی دو نفر بود برای فرار از این مسئله است و این را کسانی نقل میکنند که خودشان به شکلی در فتنه دست داشتند یا از پشت صحنه بیخبر هستند. چرا که انتخابات سازوکار و قانون دارد و آنها بر این اساس در انتخابات نامنویسی و رای جمع کردند اما وقتی که مردم به آنها رای ندادند گفتند که ما به مهندسی انتخابات اشکال داشتیم، مهندسی انتخابات یعنی قانون انتخابات. این در حالی است که آنها با این قانون ثبتنام و تبلیغات کردند اما وقتی نتیجه آمد میگویند ما این مهندسی را قبول نداریم. کسی که وارد انتخابات میشود یعنی قانون انتخابات را قبول دارد. بالاتر از این در انتخابات 88 مقام معظم رهبری که عالیترین مقام در کشور هستند، بیش از 2 ساعت با ستادهای نامزدها جلسه گذاشتند و گفتند هر ایرادی که دارید بگویید، راه پیگیری و اعتراض به نتیجه انتخابات دقیقا در قانون مشخص شده است لذا هیچ گاه این موضوع اختلاف دو فرد نبوده است.
خانه قیطریه، حضور برخی سفرای کشورهای استعمارگر در ستاد نامزدها، دوربینهای کذایی که لحظه به لحظه با بیبیسی در ارتباط بودند به انتخابات ربطی دارد؟ شعار نه غزه نه لبنان و روزهخواری در روز قدس و به آتش کشیدن مسجد و حمله به خیمههای امام حسین (ع) انتخاباتی است؟ مقام معظم رهبری فرمودند که پیگیری اعتراضات انتخاباتی، راه خود را دارد اما آنها مردم را به خیابانها دعوت کردند بنابراین ما فتنه 88 را مصداق براندازی میدانیم و این حرکت آمده بود که نظام را براندازد اما موفق نشدند، هرچند هیچگاه ایران اسلامی با این گونه اقدامات نظامش تغییر نخواهد کرد.