گروه ورزشی مشرق- میرهادی قره سید رومیانی در گفتگو با مشرق درخصوص روند خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: نگاه عدالت محور به ورزشهای استانی و پایه نیازمند اینست که نگاه کلیدی را از تیمهای استانی به تیمهای ملی سوق دهیم. در این راستا توجه به تیمهای بودجهبر مانند استقلال و پرسپولیس و سیاستهای کلی نظام که خواستار خصوصی سازی و انتقال حاکمیت ورزش به افراد خصوصی است، این ضرورت ایجاد شد که مجلس در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی اقدام به سپردن قیمومیت و مدیریت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی کند.
نماینده مردم تبریز در مجلس نهم افزود: اما در این نقل و انتقال و گذار باید ببینیم شرایط تساوی برای رقابت در مدیریت دو تیم مهیا هست یا نه؟ باتوجه به شرایط پیش آمده و شبهاتی که در ورزش وجود دارد، این توقف خوب بود تا تببین و شفاف سازی در روند خصوصی سازی مشخص شود. قراردادهایی که خارج از ضوابط قانونی در دو تیم خصوصا در پرسپولیس انجام گرفته، یعنی بدون انجام مزایده قرارداد اسپانسری بسته شده باید مشخص شود که روند اجرای خصوصی سازی طبق مقررات و در چارچوب اصلی صورت گرفته یا نه؟ بنابراین شتابزدگی و عدم شفاف سازی در این خصوص تیم و هواداران و حوزه ورزش را با چالش روبرو خواهد کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا حق پخش باید به حساب وزارت ورزش واریز شود یا فدراسیون فوتبال، عنوان کرد: این نکته را در نظر بگیرید که در خصوصی سازی دولت کلا ناظر هست و اینکه بخشی از سهام را به افراد خصوصی واگذار کنیم اما حق استفاده را از آنان بگیریم، از لحاظ قانونی مغایر اصول اساسی است و مجلس قطعا با قرار گرفتن حق پخش در اختیار وزارت ورزش مخالفت خواهد کرد چرا که خلاف مفاد حقوقی و موازین قانونی است.
قره سید درخصوص بودجه ورزش در سال 94 عنوان کرد: بودجه ورزش و جوانان را باید توامان ببینیم. برای مثال در سال 93 بودجه کل کشور در حوزه جوانان که در اختیاز وزارت قرار گرفت 8 میلیارد تومان بوده یعنی به هر شهرستان یک میلیون هم نمی رسد. البته به جز اینکه بودجه ورزش کم است بودجه موجود را نیز در جاهای غیر ضروری مصرف می کنیم و باید این دو محور را مدیریت کنیم؛ هم ایجاد درآمد پایدار و اخذ بودجه در موارد خودش و هم مصرف صحیح بودجه در جایگاه قانونی خودش.
وی در پایان درخصوص کمک 1.5 میلیاردی دولت به والیبال هم بیان کرد: اینکه دولت به والیبال توجه کرده، قابل تحسین است ولی اعطای تسهیلات به تیمها باید ساماندهی شود تا از عدالت توزیعی دور نشویم و به همه تیمها به طور یکسان نگاه شود.
نماینده مردم تبریز در مجلس نهم افزود: اما در این نقل و انتقال و گذار باید ببینیم شرایط تساوی برای رقابت در مدیریت دو تیم مهیا هست یا نه؟ باتوجه به شرایط پیش آمده و شبهاتی که در ورزش وجود دارد، این توقف خوب بود تا تببین و شفاف سازی در روند خصوصی سازی مشخص شود. قراردادهایی که خارج از ضوابط قانونی در دو تیم خصوصا در پرسپولیس انجام گرفته، یعنی بدون انجام مزایده قرارداد اسپانسری بسته شده باید مشخص شود که روند اجرای خصوصی سازی طبق مقررات و در چارچوب اصلی صورت گرفته یا نه؟ بنابراین شتابزدگی و عدم شفاف سازی در این خصوص تیم و هواداران و حوزه ورزش را با چالش روبرو خواهد کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا حق پخش باید به حساب وزارت ورزش واریز شود یا فدراسیون فوتبال، عنوان کرد: این نکته را در نظر بگیرید که در خصوصی سازی دولت کلا ناظر هست و اینکه بخشی از سهام را به افراد خصوصی واگذار کنیم اما حق استفاده را از آنان بگیریم، از لحاظ قانونی مغایر اصول اساسی است و مجلس قطعا با قرار گرفتن حق پخش در اختیار وزارت ورزش مخالفت خواهد کرد چرا که خلاف مفاد حقوقی و موازین قانونی است.
قره سید درخصوص بودجه ورزش در سال 94 عنوان کرد: بودجه ورزش و جوانان را باید توامان ببینیم. برای مثال در سال 93 بودجه کل کشور در حوزه جوانان که در اختیاز وزارت قرار گرفت 8 میلیارد تومان بوده یعنی به هر شهرستان یک میلیون هم نمی رسد. البته به جز اینکه بودجه ورزش کم است بودجه موجود را نیز در جاهای غیر ضروری مصرف می کنیم و باید این دو محور را مدیریت کنیم؛ هم ایجاد درآمد پایدار و اخذ بودجه در موارد خودش و هم مصرف صحیح بودجه در جایگاه قانونی خودش.
وی در پایان درخصوص کمک 1.5 میلیاردی دولت به والیبال هم بیان کرد: اینکه دولت به والیبال توجه کرده، قابل تحسین است ولی اعطای تسهیلات به تیمها باید ساماندهی شود تا از عدالت توزیعی دور نشویم و به همه تیمها به طور یکسان نگاه شود.