به گزارش مشرق، طی روزهای اخیر سفیر هند به همراه یک گروه اقتصادی از این کشور از مناطق بندری و مرزی استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی بازدید کرد. به گفته مسئولان هدف از این سفر، فراهمسازی شرایط سرمایهگذاری در بندر چابهار و بررسی مسیرهای ارتباطی به بازارهای افغانستان و آسیای میانه بوده، مسیرهایی که هند برای گسترش مناسبات تجاری خود در منطقه چارهای جز انتخاب آنها ندارد.
در این سفر "دی پی سریوا استاوا"، سفیر هند و "هرش میشرا"، مدیر بازرگانی بینالمللی گروه "آدانی" هند به صورت مستقیم از ظرفیتهای بندری و مرزی شرق ایران بازدید کردند.
مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل استانداری سیستان و بلوچستان در ارتباط با سفر هیأت سیاسی- اقتصادی هند گفت: هدف از سفر این هیأت، فراهمسازی شرایط سرمایهگذاری 100 میلیون دلاری دولت هند در چابهار است. در واقع این گروه در صدد یافتن مناسبترین مسیرهای ارتباطی برای رسیدن به بازارهای افغانستان و آسیای میانه در آستانه شروع سرمایهگذاری در چابهار است. براساس یادداشت تفاهمی که به تأیید نخستوزیر هند رسیده و به زودی میان ایران و هند به امضا میرسد؛ قرار است هند در زمینه توسعه بندر چابهار سرمایهگذاری کند.
کارشناسان اقتصادی میگویند علاوه بر اینکه هند اجازه ندارد از طریق پاکستان به افغانستان صادرات کند؛ مسیر ترانزیتی چابهار به افغانستان به مراتب از بندر "گوادر" پاکستان برای صادرات هند به افغانستان امنتر، نزدیکتر و به صرفهتر است.
سفیر هند: چابهار برای هند یک فرصت استراتژیک بزرگ است
چابهار تنها بندر ایران است که به آبهای اقیانوسی ارتباط دارد. این بندر برای هند اهمیت استراتژیک دارد؛ زیرا خارج از محدوده خلیج فارس و تنگه هرمز قرار گرفته و از سواحل غربی هند به آسانی قابل دسترس است.
سفیر هندوستان در بازدید از پایانه مرزی "میلک" در منطقه سیستان واقع در شمال سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیتهای بندری و مرزی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: سیستان و بلوچستان هم در بخش مرزهای دریایی و هم مرزهای خشکی موقعیت مناسبی برای تجارت خارجی دارد.
"دی پی سریوا استاوا" با اشاره به ظرفیتهای بندر چابهار و لزوم توسعه زیرساختهای تخلیه و بارگیری در این بندر، گفت: این بندر قابلیت انواع ترانزیت از جمله، کالا و انرژی را دارا است و موضوع توسعه ترانزیت کالا از بندر چابهار مورد توجه ویژه گروه اقتصادی هندوستان قرار دارد.
وی با بیان اینکه بندر چابهار در شرایط کنونی فرصتی طلایی برای ایفای نقش منطقهای یافته، یادآور شد: ایران و هند بندر چابهار را ابزاری در راستای ارتقای روابط تجاری بینالمللی خود میدانند. چابهار برای هند یک فرصت استراتژیک بزرگ نه تنها برای ورود به ایران، بلکه برای رسیدن به بازارهای افغانستان و آسیای میانه است.
پایانه مرزی "میلک"، نزدیکترین مسیر به افغانستان
کارشناسان نزدیکترین راه ارتباطی چابهار به افغانستان را مرز "میلک" شهرستان هیرمند منطقه سیستان میدانند. این پایانه مرزی در فاصله 40 کیلومتری شهرستان زابل و چهار کیلومتری مرکز ولایت "زرنج" افغانستان قرار دارد و از سال 1375 فعالیت خود را آغاز کرده است.
به گفته مسئولین محلی، وسعت پایانه مرزی بینالمللی "میلک" 12.5 هکتار بوده و برای دو هدف مسافربری و تجاری احداث شده است.
سفیر هند در ایران در بازدید از مرز "میلک" با اعلام این که تجار هند سرمایهگذاری در این پایانه را افزایش میدهند؛ بیان کرد: گسترش فعالیت این پایانه از طریق جابجایی کالا و مسافر، علاوه بر توسعه پایدار منطقه، زمینه افزایش درآمدهای ارزی بین دو کشور را نیز فراهم میکند.
مشاور امور بینالملل مجلس شورای اسلامی نیز در مورد مسیر ارتباطی چابهار به افغانستان به رسانهها گفت: امکان ارتباط با "زرنج" افغانستان از طریق بندر چابهار که در فاصله 880 کیلومتری این بندر قرار دارد؛ فراهم است. همچنین با استفاده از جاده "زرنج- دلارام" که در سال 2009 میلادی توسط هند احداث شده؛ میتوان به بزرگراه کمربندی افغانستان و از طریق آن به چهار شهر بزرگ "هرات، قندهار، کابل و مزارشریف" دسترسی پیدا کرد.
از طرفی ایران نیز برای استفاده از ظرفیت اقتصادی بندر چابهار و ایجاد راه ارتباطی مناسب به آسیای میانه به اجرای طرحهای احداث جاده ترانزیتی چابهار- "میلک"، راهآهن چابهار- خاش- زاهدان- مشهد و توسعه بندر "شهید بهشتی" چابهار اقدام کرده است.
در حال حاضر جاده ترانزیتی چابهار- "میلک" در قطعات مختلف در حال ساخت است. باقر کرد، معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در مورد بخش بزرگراهی این طرح در محور زاهدان- زابل به طول 230 کیلومتر گفته که 40 درصد این پروژه تکمیل شده و در صورت تأمین اعتبار پروژه تا دو سال آینده به پایان میرسد. همزمان با این بخش، قطعات جنوبی این محور در منطقه بلوچستان نیز در حال ساخت است.
محمود میری، معاون عمرانی سابق استانداری سیستان و بلوچستان در مورد طرح راهآهن چابهار- زاهدان که سال ۸۵ به تصویب هیأت دولت رسید و در یک سال گذشته عملیات اجرایی آن شروع شده، گفت: راهآهن چابهار- مشهد، بزرگترین پروژه عمرانی تاریخ سیستان و بلوچستان و یکی از حجیمترین پروژههای عمرانی کشور محسوب میشود.
علیاوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در جمع خبرنگاران ضمن تأکید بر این نکته که دولت در سختترین شرایط اقتصادی به دنبال توسعه سیستان و بلوچستان است؛ گفت: تاکنون 119 میلیارد تومان برای پروژه ساخت راهآهن چابهار تزریق شده و تا پایان سال نیز 790 میلیارد تومان از محل فروش سهام شرکتهای فولادی کشور به این طرح اختصاص مییابد.
به گفته مسئولان قرار است راهآهن چابهار- زاهدان براساس برنامهای 60 ماهه با اعتبار 2041 میلیارد تومان تا پایان سال 1398 توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) به پایان برسد.
در این سفر "دی پی سریوا استاوا"، سفیر هند و "هرش میشرا"، مدیر بازرگانی بینالمللی گروه "آدانی" هند به صورت مستقیم از ظرفیتهای بندری و مرزی شرق ایران بازدید کردند.
مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل استانداری سیستان و بلوچستان در ارتباط با سفر هیأت سیاسی- اقتصادی هند گفت: هدف از سفر این هیأت، فراهمسازی شرایط سرمایهگذاری 100 میلیون دلاری دولت هند در چابهار است. در واقع این گروه در صدد یافتن مناسبترین مسیرهای ارتباطی برای رسیدن به بازارهای افغانستان و آسیای میانه در آستانه شروع سرمایهگذاری در چابهار است. براساس یادداشت تفاهمی که به تأیید نخستوزیر هند رسیده و به زودی میان ایران و هند به امضا میرسد؛ قرار است هند در زمینه توسعه بندر چابهار سرمایهگذاری کند.
کارشناسان اقتصادی میگویند علاوه بر اینکه هند اجازه ندارد از طریق پاکستان به افغانستان صادرات کند؛ مسیر ترانزیتی چابهار به افغانستان به مراتب از بندر "گوادر" پاکستان برای صادرات هند به افغانستان امنتر، نزدیکتر و به صرفهتر است.
سفیر هند: چابهار برای هند یک فرصت استراتژیک بزرگ است
چابهار تنها بندر ایران است که به آبهای اقیانوسی ارتباط دارد. این بندر برای هند اهمیت استراتژیک دارد؛ زیرا خارج از محدوده خلیج فارس و تنگه هرمز قرار گرفته و از سواحل غربی هند به آسانی قابل دسترس است.
سفیر هندوستان در بازدید از پایانه مرزی "میلک" در منطقه سیستان واقع در شمال سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیتهای بندری و مرزی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: سیستان و بلوچستان هم در بخش مرزهای دریایی و هم مرزهای خشکی موقعیت مناسبی برای تجارت خارجی دارد.
"دی پی سریوا استاوا" با اشاره به ظرفیتهای بندر چابهار و لزوم توسعه زیرساختهای تخلیه و بارگیری در این بندر، گفت: این بندر قابلیت انواع ترانزیت از جمله، کالا و انرژی را دارا است و موضوع توسعه ترانزیت کالا از بندر چابهار مورد توجه ویژه گروه اقتصادی هندوستان قرار دارد.
وی با بیان اینکه بندر چابهار در شرایط کنونی فرصتی طلایی برای ایفای نقش منطقهای یافته، یادآور شد: ایران و هند بندر چابهار را ابزاری در راستای ارتقای روابط تجاری بینالمللی خود میدانند. چابهار برای هند یک فرصت استراتژیک بزرگ نه تنها برای ورود به ایران، بلکه برای رسیدن به بازارهای افغانستان و آسیای میانه است.
پایانه مرزی "میلک"، نزدیکترین مسیر به افغانستان
کارشناسان نزدیکترین راه ارتباطی چابهار به افغانستان را مرز "میلک" شهرستان هیرمند منطقه سیستان میدانند. این پایانه مرزی در فاصله 40 کیلومتری شهرستان زابل و چهار کیلومتری مرکز ولایت "زرنج" افغانستان قرار دارد و از سال 1375 فعالیت خود را آغاز کرده است.
به گفته مسئولین محلی، وسعت پایانه مرزی بینالمللی "میلک" 12.5 هکتار بوده و برای دو هدف مسافربری و تجاری احداث شده است.
سفیر هند در ایران در بازدید از مرز "میلک" با اعلام این که تجار هند سرمایهگذاری در این پایانه را افزایش میدهند؛ بیان کرد: گسترش فعالیت این پایانه از طریق جابجایی کالا و مسافر، علاوه بر توسعه پایدار منطقه، زمینه افزایش درآمدهای ارزی بین دو کشور را نیز فراهم میکند.
مشاور امور بینالملل مجلس شورای اسلامی نیز در مورد مسیر ارتباطی چابهار به افغانستان به رسانهها گفت: امکان ارتباط با "زرنج" افغانستان از طریق بندر چابهار که در فاصله 880 کیلومتری این بندر قرار دارد؛ فراهم است. همچنین با استفاده از جاده "زرنج- دلارام" که در سال 2009 میلادی توسط هند احداث شده؛ میتوان به بزرگراه کمربندی افغانستان و از طریق آن به چهار شهر بزرگ "هرات، قندهار، کابل و مزارشریف" دسترسی پیدا کرد.
از طرفی ایران نیز برای استفاده از ظرفیت اقتصادی بندر چابهار و ایجاد راه ارتباطی مناسب به آسیای میانه به اجرای طرحهای احداث جاده ترانزیتی چابهار- "میلک"، راهآهن چابهار- خاش- زاهدان- مشهد و توسعه بندر "شهید بهشتی" چابهار اقدام کرده است.
در حال حاضر جاده ترانزیتی چابهار- "میلک" در قطعات مختلف در حال ساخت است. باقر کرد، معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در مورد بخش بزرگراهی این طرح در محور زاهدان- زابل به طول 230 کیلومتر گفته که 40 درصد این پروژه تکمیل شده و در صورت تأمین اعتبار پروژه تا دو سال آینده به پایان میرسد. همزمان با این بخش، قطعات جنوبی این محور در منطقه بلوچستان نیز در حال ساخت است.
محمود میری، معاون عمرانی سابق استانداری سیستان و بلوچستان در مورد طرح راهآهن چابهار- زاهدان که سال ۸۵ به تصویب هیأت دولت رسید و در یک سال گذشته عملیات اجرایی آن شروع شده، گفت: راهآهن چابهار- مشهد، بزرگترین پروژه عمرانی تاریخ سیستان و بلوچستان و یکی از حجیمترین پروژههای عمرانی کشور محسوب میشود.
علیاوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در جمع خبرنگاران ضمن تأکید بر این نکته که دولت در سختترین شرایط اقتصادی به دنبال توسعه سیستان و بلوچستان است؛ گفت: تاکنون 119 میلیارد تومان برای پروژه ساخت راهآهن چابهار تزریق شده و تا پایان سال نیز 790 میلیارد تومان از محل فروش سهام شرکتهای فولادی کشور به این طرح اختصاص مییابد.
به گفته مسئولان قرار است راهآهن چابهار- زاهدان براساس برنامهای 60 ماهه با اعتبار 2041 میلیارد تومان تا پایان سال 1398 توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) به پایان برسد.