به گزارش مشرق، کار ساخت و تست فنی تایرهای هواپیماهای نظامی در ایران از سال 1377 کلید خورد؛ طرحی که در سالهای گذشته به ساخت تست بالغ بر 17 سایز مختلف از لاستیکهای مورد نیاز در هواپیماهای نظامی انجامیده و با اضافه شدن چهار سایز جدید به ساخت و تست 21 نوع لاستیک هواپیمای نظامی منجر شده است.
این عملیات فنی از سال 1391 با آغاز فناوری طراحی لاستیکهای هواپیما آمادهی مرحله جدیدی از تکنولوژی در ایران شده که کشور را به خودکفایی نسبی در عرصه طراحی، ساخت و تست لاستیکها در تایرهای هواپیماهای نظامی فعال در کشور رسانده است. اما این پایان کار نیست و با توجه به پیشبرد اهداف بلندمدت مدنظر این طرحها در حال حاضر برنامهریزی برای ساخت و تولید لاستیک هواپیماهای غیرنظامی و تجاری نیز آغاز شده است.
یک تولیدکننده فعال در این عرصه دربارهی نحوه ورود ایران به ساخت و تولید تایرهای هواپیماهای غیرنظامی توضیح داد: کار طراحی لاستیک این هواپیماها از مدتها قبل آغاز شده و مراحل ابتدایی طرح نیز با موفقیت انجام گرفته است.
برای تولید تجاری این محصول نیاز به تایید فنی سازمان هواپیمایی کشوری و ایکائو وجود دارد که امیدواریم با پیگیری مراحل قانونی کار تا پایان سال امکان تولید مهندسی و سپس تجاری این محصولات جدید در کشور فراهم شود.
به گفته وی، در حال حاضر ظرفیت تولیدکنندگان تایرهای هواپیما در ایران به درجه مطلوبی رسیده و برای رفع نیازهای داخلی کشور در سال 2500 تا 3000 حلقه لاستیک هواپیمای نظامی در ایران تولید میشود. این لاستیکها مشتریان خارجی نیز داشتهاند و چند کشور دوست و همسایه در این رابطه برای تامین نیازهای خود به تولیدکنندگان ایرانی مراجعه کردهاند.
این تولیدکننده لاستیک دربارهی نحوه طراحی تایرها در ایران و چگونگی اثبات استانداردهای آنها نیز تصریح کرد: کلیه لاستیکهای تولید شده در کشور در دو مرحلهی استاتیک و دینامیک مورد ارزیابی و امتحان دقیق قرار میگیرند و پس از طی کردن تمام مراحلات با تایید مراجع رسمی اجازه فعالیت پیدا میکند.
به گفته وی در مرحلهی استاتیک تمام تایرها بیش از 4.5 برابر فشار پیش آمده در زمان پرواز را تحمل میکنند تا به این وسیله از سوانح محتمل در پروازها پیشگیری شود. در مرحلهی دینامیک نیز با هر لاستیک 50 عملیات لندینگ و 50 عملیات تیکاف صورت میگیرد تا با پاس شدن تمام آنها استانداردهای لازم مورد تایید نهایی قرار گیرد.
به گفته وی، جنس لاستیکهای موجود در بین تولیدکنندگان ایرانی مانند دیگر تایرها از کائوچو و از جنس طبیعی بوده و تفاوت آن با لاستیکهای معمولی در نوع نخ مصرف شده فشار باد به کار رفته در تایر و البته تعداد لایههای بسیار زیادی است که در لاستیکهای هواپیما مورد استفاده قرار میگیرد.
با توجه به تحقیقهای گستردهای که در طول سالهای گذشته علیه نظام اقتصادی ایران و بهطور خاص صنعت هواپیمایی کشور لحاظ شده لزوم خودکفایی و رسیدن به سطح قابل قبول از استاندارد جهان میتواند به آینده این صنعت در ایران کمک بسیاری کند.
با خوشبینی موجود بین تولیدکنندگان و فعالان در عرصه طراحی و ساخت لاستیکهای هواپیما در کشور و تامین کلیهی استانداردهای مورد تاکید سازمانهای ذیربط به نظر میرسد در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز و برنامهریزی مدون در این حوزه ورود کشور به عرصه ساخت لاستیکهای هواپیماهای غیرنظامی، تجاری و حتی غولپیکر چندان دور از ذهن نخواهد بود، هرچند این مساله هنوز در حد یک طرح کارشناسی مانده و به تولید مهندسی نرسیده است.
این عملیات فنی از سال 1391 با آغاز فناوری طراحی لاستیکهای هواپیما آمادهی مرحله جدیدی از تکنولوژی در ایران شده که کشور را به خودکفایی نسبی در عرصه طراحی، ساخت و تست لاستیکها در تایرهای هواپیماهای نظامی فعال در کشور رسانده است. اما این پایان کار نیست و با توجه به پیشبرد اهداف بلندمدت مدنظر این طرحها در حال حاضر برنامهریزی برای ساخت و تولید لاستیک هواپیماهای غیرنظامی و تجاری نیز آغاز شده است.
یک تولیدکننده فعال در این عرصه دربارهی نحوه ورود ایران به ساخت و تولید تایرهای هواپیماهای غیرنظامی توضیح داد: کار طراحی لاستیک این هواپیماها از مدتها قبل آغاز شده و مراحل ابتدایی طرح نیز با موفقیت انجام گرفته است.
برای تولید تجاری این محصول نیاز به تایید فنی سازمان هواپیمایی کشوری و ایکائو وجود دارد که امیدواریم با پیگیری مراحل قانونی کار تا پایان سال امکان تولید مهندسی و سپس تجاری این محصولات جدید در کشور فراهم شود.
به گفته وی، در حال حاضر ظرفیت تولیدکنندگان تایرهای هواپیما در ایران به درجه مطلوبی رسیده و برای رفع نیازهای داخلی کشور در سال 2500 تا 3000 حلقه لاستیک هواپیمای نظامی در ایران تولید میشود. این لاستیکها مشتریان خارجی نیز داشتهاند و چند کشور دوست و همسایه در این رابطه برای تامین نیازهای خود به تولیدکنندگان ایرانی مراجعه کردهاند.
این تولیدکننده لاستیک دربارهی نحوه طراحی تایرها در ایران و چگونگی اثبات استانداردهای آنها نیز تصریح کرد: کلیه لاستیکهای تولید شده در کشور در دو مرحلهی استاتیک و دینامیک مورد ارزیابی و امتحان دقیق قرار میگیرند و پس از طی کردن تمام مراحلات با تایید مراجع رسمی اجازه فعالیت پیدا میکند.
به گفته وی در مرحلهی استاتیک تمام تایرها بیش از 4.5 برابر فشار پیش آمده در زمان پرواز را تحمل میکنند تا به این وسیله از سوانح محتمل در پروازها پیشگیری شود. در مرحلهی دینامیک نیز با هر لاستیک 50 عملیات لندینگ و 50 عملیات تیکاف صورت میگیرد تا با پاس شدن تمام آنها استانداردهای لازم مورد تایید نهایی قرار گیرد.
به گفته وی، جنس لاستیکهای موجود در بین تولیدکنندگان ایرانی مانند دیگر تایرها از کائوچو و از جنس طبیعی بوده و تفاوت آن با لاستیکهای معمولی در نوع نخ مصرف شده فشار باد به کار رفته در تایر و البته تعداد لایههای بسیار زیادی است که در لاستیکهای هواپیما مورد استفاده قرار میگیرد.
با توجه به تحقیقهای گستردهای که در طول سالهای گذشته علیه نظام اقتصادی ایران و بهطور خاص صنعت هواپیمایی کشور لحاظ شده لزوم خودکفایی و رسیدن به سطح قابل قبول از استاندارد جهان میتواند به آینده این صنعت در ایران کمک بسیاری کند.
با خوشبینی موجود بین تولیدکنندگان و فعالان در عرصه طراحی و ساخت لاستیکهای هواپیما در کشور و تامین کلیهی استانداردهای مورد تاکید سازمانهای ذیربط به نظر میرسد در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز و برنامهریزی مدون در این حوزه ورود کشور به عرصه ساخت لاستیکهای هواپیماهای غیرنظامی، تجاری و حتی غولپیکر چندان دور از ذهن نخواهد بود، هرچند این مساله هنوز در حد یک طرح کارشناسی مانده و به تولید مهندسی نرسیده است.