به گزارش مشرق، خودروسازان جهان هر سال را با زرق و برق و جاذبه نمایشگاه بینالمللی آمریکای شمالی در دیترویت آغاز میکنند. گرچه خودروسازی آمریکا سال 2014 را با بهترین شرایط فروش از زمان پیش از بحران تاکنون به پایان رساند، اما پرسشهایی درباره مسیر پیشروی شرکتهای خودروساز وجود دارد.
1. قیمت بنزین چگونه خواهد بود؟
رانندگان آمریکایی به ندرت خوششانسی خود را در سال 2014 باور کردهاند. آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان میدهد قیمت هر گالن بنزین بدون سرب که در هفته اول ژانویه 2014،در حدود 32/3 دلار بود، در هفته پایانی ماه دسامبر به 29/2 دلار کاهش یافت. در بسیاری از بخشهای ایالات متحده به راحتی میشد بنزین به قیمت کمتر از گالنی 2 دلار پیدا کرد(در هفته آخر دسامبر قیمت بنزین در آنآربور میشیگان گالنی 86/1 دلار بود). افرادی که بنزین 4 دلاری و بیشتر را در اوایل این دهه به خاطر دارند، به این مساله که قیمت بنزین برای مدت طولانی پایین خواهد ماند، اعتقاد ندارند. از سوی دیگر این گمان وجود دارد که قیمت بنزین در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.
برخی از ایالتهای آمریکا مانند پنسیلوانیا، قصد دارند مالیات بنزین را افزایش دهند. با این وجود درپی کاهش قیمت بنزین صرفهجویی کلانی صورت گرفته است. انجمن خودروی آمریکا برآورد میکند اگر قیمت بنزین در سطح فعلی باقی بماند، رانندگان در سال 2015 مبلغ 75 میلیارد دلار صرفهجویی خواهند کرد.
2. آیا فروش وانت و شاسیبلند به قوت خود باقی خواهد ماند؟
گرچه در چند سال گذشته تقاضا برای خودروهای کوچک افزایش یافته بود، اما در سال 2014 شاهد تمایل مشتریان به خودروهای شاسیبلند و وانت بودیم. ترکیبی از محصولات جدید، مشوقهای سخاوتمندانه و کاهش قیمت بنزین موجب تقویت فروش خودروهای بزرگ و درنتیجه رشد سود شرکتهای خودروساز در ازای هر خودرو شد.
طی چند سال گذشته به دلیل آنکه پس از بحران مالی شرایط اعطای اعتبارات سختگیرانه شد، میلیونها آمریکایی نتوانستند وام دریافت کنند و درنتیجه از بازار خودرو دور ماندند. اما اکنون، درپی اعطای وامهای هشت ساله، تعداد فزایندهای از مردم به بازار خودرو روی آوردهاند. اگر شخصی در همین ماه خودرو خریداری کند، به این معنی است که پول آن را در ژانویه سال 2023 تسویه خواهد کرد. برخی افراد تنها از طریق دریافت وامهای بلندمدت میتوانند خودروهای بزرگ خریداری کنند. اما پرسش این است که چه تعداد از این خریداران در بازار خودرو وجود دارند.
3. آیا تسلا میتواند به اهدافش دست یابد؟
تسلا در سال 2014 ناظران صنعت خودرو را مبهوت کرد. ایلان ماسک،مدیرعامل این خودروساز، در ماه سپتامبر اعلام کرد کارخانه 5 میلیارد دلاری خود را در شهر رینو خواهد ساخت. اما زمان زیادی از اعلام این مساله نگذشته بود که تحلیلگران پرسشی را مطرح کردند: آیا تسلا میتواند آنقدر خودرو بفروشد که 500 هزار باتری تولید شده توسط این کارخانه تا سال 2020 را مصرفکنند؟
آدام جوناس، تحلیلگر موسسه مالی مورگان استنلی، پیشبینی خود از فروش خودرو توسط تسلا تا سال 2020 را به میزان 40 درصد کاهش داده است. جوناس معتقد است فروش سالانه این شرکت به جای نیم میلیون خودرو، 300 هزار خودرو خواهد بود. البته این مساله مربوط به آینده دور است. تسلا در سال 2015 باید بر تولید مدل شاسیبلند اکس خود تمرکز کند، مدلی که ثبتنام برای فروش آن را آغاز کرده است.
4. آیا فراخوانها کاهش خواهد یافت؟
در سال 2014 هفتهای نبود که در آن هزاران خودرو فراخوان نشود. همانطور که نیویورک تایمز گزارش داد، بیش از 60 میلیون خودرو در سال 2014 فراخوان شد که این میزان دو برابر رکورد قبلی است که در سال 2004 به ثبت رسید. این میزان فراخوان به این معنی است که از هر پنج خودرو، یک خودرو فراخوان شده است. بیشترین فراخوانها به دلیل نقص سوئیچ استارت خودروهای کوچک جنرال موتورز و کیسههای هوای معیوب ساخت شرکت تاکاتا صورت گرفته است.
متاسفانه احتمالا فراخوانها در سال 2015 نیز ادامه خواهد داشت. چند میلیون خودرو دیگر نیز دارای کیسههای هوای شرکت تاکاتا هستند و مقامات فدرال در آمریکا از طرف مصرفکنندگان و کنگره تحت فشار قرار دارند که خودروهای معیوب را از جادهها خارج کنند و به تعمیرگاهها ارجاع دهند.
5. صنعت خودرو روسیه چه خواهد شد؟
سه سال پیش، مدیران خودروسازی جهان به روسیه به عنوان یک فرصت استثنایی برای رشد مینگریستند. اما اکنون به دلیل کاهش ارزش روبل در روسیه برنامههای خودروسازان در این کشور متوقف یا دچار آشفتگی شده است. شرکتهایی مانند فوردموتور تولید خود را در روسیه کاهش دادهاند، زیرا مصرفکنندگان، کالاهایی همچون خودرو و وسایل الکترونیکی را به تعویق میاندازند.
اگر تنزل اقتصادی روسیه ادامه یابد، یافتن بازار رو به رشد برای خودروسازان دشوار خواهد بود، زیرا هماکنون برخی کشورها درحال تجدیدنظر درباره تعداد خودروها در جادههای کشورهایشان هستند. زمانی، خودروسازان تصور میکردند چین بازاری با رشد نامحدود است. اما در ماه دسامبر شهر شنژن چین در تلاش برای مبارزه با آلودگی هوا برای فروش خودرو محدودیت وضع کرد و هشتمین شهر این کشور نام گرفت که فروش خودرو را محدود کرده است. شهرهای پکن، شانگهای و هانگژو از جمله شهرهایی هستند که برای فروش خودرو محدودیت وضع کردهاند.
1. قیمت بنزین چگونه خواهد بود؟
رانندگان آمریکایی به ندرت خوششانسی خود را در سال 2014 باور کردهاند. آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان میدهد قیمت هر گالن بنزین بدون سرب که در هفته اول ژانویه 2014،در حدود 32/3 دلار بود، در هفته پایانی ماه دسامبر به 29/2 دلار کاهش یافت. در بسیاری از بخشهای ایالات متحده به راحتی میشد بنزین به قیمت کمتر از گالنی 2 دلار پیدا کرد(در هفته آخر دسامبر قیمت بنزین در آنآربور میشیگان گالنی 86/1 دلار بود). افرادی که بنزین 4 دلاری و بیشتر را در اوایل این دهه به خاطر دارند، به این مساله که قیمت بنزین برای مدت طولانی پایین خواهد ماند، اعتقاد ندارند. از سوی دیگر این گمان وجود دارد که قیمت بنزین در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.
برخی از ایالتهای آمریکا مانند پنسیلوانیا، قصد دارند مالیات بنزین را افزایش دهند. با این وجود درپی کاهش قیمت بنزین صرفهجویی کلانی صورت گرفته است. انجمن خودروی آمریکا برآورد میکند اگر قیمت بنزین در سطح فعلی باقی بماند، رانندگان در سال 2015 مبلغ 75 میلیارد دلار صرفهجویی خواهند کرد.
2. آیا فروش وانت و شاسیبلند به قوت خود باقی خواهد ماند؟
گرچه در چند سال گذشته تقاضا برای خودروهای کوچک افزایش یافته بود، اما در سال 2014 شاهد تمایل مشتریان به خودروهای شاسیبلند و وانت بودیم. ترکیبی از محصولات جدید، مشوقهای سخاوتمندانه و کاهش قیمت بنزین موجب تقویت فروش خودروهای بزرگ و درنتیجه رشد سود شرکتهای خودروساز در ازای هر خودرو شد.
طی چند سال گذشته به دلیل آنکه پس از بحران مالی شرایط اعطای اعتبارات سختگیرانه شد، میلیونها آمریکایی نتوانستند وام دریافت کنند و درنتیجه از بازار خودرو دور ماندند. اما اکنون، درپی اعطای وامهای هشت ساله، تعداد فزایندهای از مردم به بازار خودرو روی آوردهاند. اگر شخصی در همین ماه خودرو خریداری کند، به این معنی است که پول آن را در ژانویه سال 2023 تسویه خواهد کرد. برخی افراد تنها از طریق دریافت وامهای بلندمدت میتوانند خودروهای بزرگ خریداری کنند. اما پرسش این است که چه تعداد از این خریداران در بازار خودرو وجود دارند.
3. آیا تسلا میتواند به اهدافش دست یابد؟
تسلا در سال 2014 ناظران صنعت خودرو را مبهوت کرد. ایلان ماسک،مدیرعامل این خودروساز، در ماه سپتامبر اعلام کرد کارخانه 5 میلیارد دلاری خود را در شهر رینو خواهد ساخت. اما زمان زیادی از اعلام این مساله نگذشته بود که تحلیلگران پرسشی را مطرح کردند: آیا تسلا میتواند آنقدر خودرو بفروشد که 500 هزار باتری تولید شده توسط این کارخانه تا سال 2020 را مصرفکنند؟
آدام جوناس، تحلیلگر موسسه مالی مورگان استنلی، پیشبینی خود از فروش خودرو توسط تسلا تا سال 2020 را به میزان 40 درصد کاهش داده است. جوناس معتقد است فروش سالانه این شرکت به جای نیم میلیون خودرو، 300 هزار خودرو خواهد بود. البته این مساله مربوط به آینده دور است. تسلا در سال 2015 باید بر تولید مدل شاسیبلند اکس خود تمرکز کند، مدلی که ثبتنام برای فروش آن را آغاز کرده است.
4. آیا فراخوانها کاهش خواهد یافت؟
در سال 2014 هفتهای نبود که در آن هزاران خودرو فراخوان نشود. همانطور که نیویورک تایمز گزارش داد، بیش از 60 میلیون خودرو در سال 2014 فراخوان شد که این میزان دو برابر رکورد قبلی است که در سال 2004 به ثبت رسید. این میزان فراخوان به این معنی است که از هر پنج خودرو، یک خودرو فراخوان شده است. بیشترین فراخوانها به دلیل نقص سوئیچ استارت خودروهای کوچک جنرال موتورز و کیسههای هوای معیوب ساخت شرکت تاکاتا صورت گرفته است.
متاسفانه احتمالا فراخوانها در سال 2015 نیز ادامه خواهد داشت. چند میلیون خودرو دیگر نیز دارای کیسههای هوای شرکت تاکاتا هستند و مقامات فدرال در آمریکا از طرف مصرفکنندگان و کنگره تحت فشار قرار دارند که خودروهای معیوب را از جادهها خارج کنند و به تعمیرگاهها ارجاع دهند.
5. صنعت خودرو روسیه چه خواهد شد؟
سه سال پیش، مدیران خودروسازی جهان به روسیه به عنوان یک فرصت استثنایی برای رشد مینگریستند. اما اکنون به دلیل کاهش ارزش روبل در روسیه برنامههای خودروسازان در این کشور متوقف یا دچار آشفتگی شده است. شرکتهایی مانند فوردموتور تولید خود را در روسیه کاهش دادهاند، زیرا مصرفکنندگان، کالاهایی همچون خودرو و وسایل الکترونیکی را به تعویق میاندازند.
اگر تنزل اقتصادی روسیه ادامه یابد، یافتن بازار رو به رشد برای خودروسازان دشوار خواهد بود، زیرا هماکنون برخی کشورها درحال تجدیدنظر درباره تعداد خودروها در جادههای کشورهایشان هستند. زمانی، خودروسازان تصور میکردند چین بازاری با رشد نامحدود است. اما در ماه دسامبر شهر شنژن چین در تلاش برای مبارزه با آلودگی هوا برای فروش خودرو محدودیت وضع کرد و هشتمین شهر این کشور نام گرفت که فروش خودرو را محدود کرده است. شهرهای پکن، شانگهای و هانگژو از جمله شهرهایی هستند که برای فروش خودرو محدودیت وضع کردهاند.