از آوریل 1948 تا فوریه 1949 مأموران کتابخانۀ ملی، سی هزار جلد کتاب از‌ فلسطینی‌ها جمع‌آوری کردند. این عملیات، مشترکاً توسط ارتش و دانشگاه عبری اورشلیم انجام شد.

گروه فرهنگی مشرق ـ گاهی در کارنامه سراسر سیاه و جنایت صهیونیست‌ها صفحات جدیدی یافت می‌شود که حتی آگاهان در این موضوع را نیز به تعجب وامی‌دارد. برخی از این جنایات، روح انسان‌‌ها را هدف قرار داده است. ظلم‌هایی که به مراتب خطرناک‌تر از حذف فیزیکی انسان‌ها هستند.

اخیراً به واسطۀ نمایش مستند «سرقت بزرگ کتاب» (2012) The Great Book Robbery ابعاد تازه‌ای از جنایات صهیونیست‌ها در خصوص به یغما بردن هفتاد هزار جلد کتاب فلسطینی‌ها علن شده است. در این گزارش به معرفی این مستند 57 دقیقه‌ای که اخیراً از شبکه اول سیما پخش شده است می‌پردازیم.

*******

کتاب‌دزدان


خداحافظ کتاب‌های من! بدرود ای عمارت حکمت، معبد فلسفه، مؤسسۀ علمی، آکادمی ادبیات!

من چقدر روغن چراغ به پای شما سوزاندم، خواندم و نوشتم، در سکوت شب، در حالیکه همه خفته بودند... خداحافظ کتاب‌هایم!

نمی‌دانم بعد از اینکه ما رفتیم چه بر سر شما آمد. آیا غارتتان کردند؟ سوزاندند؟ شما را با یک احترام درخور به یک کتابخانۀ عمومی یا اختصاصی منتقل کردند یا اینکه به مغازۀ سبزی فروشی راه پیدا کردید تا درون ورق‌هایتان پیاز بریزند؟

خلیل السَکاکینی

فیلم «سرقت بزرگ کتاب» (2012) با این جملات، آغاز می‌شود و آلام فرهنگی فلسطینی‌ها را به سبب از دست دادن تاریخ و فرهنگشان به نمایش می‌گذارد. این جملات، قسمتی از یادداشت یک استاد فلسطینی است در وداع با کتاب‌هایش؛ کتابخانه‌ای که در سال 1948 توسط صهیونیست‌ها غارت شد.

کتاب‌دزدان

بنی برونر (کارگردان مستند)


«سرقت بزرگ کتاب» در روز سوم ژانویه 2013 در سینماتک تل‌آویو رونمایی شد. این فیلم دربارۀ سرقت هفتاد هزار جلد کتاب در خلال تهاجم سال 1948 صهیونیست‌ها است.

کارگردان فیلم، یک یهودی هلندی به نام بنی برونر (Benny Brunner) است. او در سال 1954 در رومانی به دنیا آمد، در دانشگاه تل‌آویو درس سینما خواند و کار مستندسازی خود را از سال 1990 آغاز کرد. برونر تاکنون پانزده فیلم ساخته است که همۀ آنها به نحوی به موضوع فلسطین و اسرائیل مربوطند. از مشهورترین ساخته‌های او، فیلم روز نکبت (1997) Al-Nakba است که در آن اسناد اخراج 000ر750 فلسطینی از خانه‌های خود در سال 1948 برای اول بار توسط یک یهودی به تصویر درآمده است.

اینکه چرا در این ایام برخی یهودیان به انتقاد از صهیونیسم روی آورده‌، مقاله می‌نویسند، فیلم می‌سازند و همایش و تظاهرات برپا می‌کنند نکته‌ای است که باید جداگانه به آن پرداخت. اما هدف اصلی ما در این مقال معرفی آخرین فیلم برونر دربارۀ سرقت‌ها میراث فرهنگی فلسطینیان است؛ موضوعی که تاکنون مورد غفلت بوده و در این مستند، از افراد آگاه یهودی و عرب دربارۀ آن پرسش شده است.

کتاب‌دزدان


جرقۀ اولیه

در سال 2007 یک دانشجوی دکتری ادبیات عبری، به نام گیش آمیت (Gish Amit) که در دانشگاه بن‌گوریون تحصیل می‌کرد به هنگام مطالعه در خصوص پایان‌نامۀ دکتری خود، با سندی از سال 1948 مواجه شد که یک سرباز در بیت‌المقدس به فرمانده خود دربارۀ عملیات جمع‌آوری کتاب تا محلۀ مصرارة گزارش کرده بود. آمیت سپس اسناد دیگری نیز یافت و این موضوع را با برونر در میان ‌گذاشت و متعاقباً این فیلم ساخته شد. آمیت خودش در این فیلم جزو مصاحبه شونده‌ها است و نتایج تحقیقات خود را ارائه می‌کند.

سازندگان یهودی این فیلم در مصاحبه با چند یهودی منتقد صهیونیسم و چند عرب و فیلمبرداری از کتابخانه ملی رژیم صهیونیستی این اثر را خلق کرده‌اند.

کتاب‌دزدان


مصاحبه شونده‌ها

افرادی که در مستند «سرقت بزرگ کتاب» با آنها مصاحبه شده است عبارتند از:

محمد البَطراوی ـ عرب/ نویسنده و ویراستار

خانم غدا کارمی ـ عرب/ نویسنده

گیش آمیت (Gish Amit) ـ یهودی/ محقق، دکتر در ادبیات عبری

ناصر النّشاشیبی ـ عرب/ روزنامه‌نگار و نویسنده (برادرزادۀ اسعاف النّشاشیبی ادیب عرب)

یوری پالیت (Uri Palit) ـ یهودی/ کتابدار سابق کتابخانۀ ملی

عزیز شحاده ـ عرب/ کتابدار سابق کتابخانۀ ملی، وکیل

ایلان پاپه (Ilan Pappe) ـ یهودی/ مورّخ (اندیشمند برجسته پسا‌صهیونیسم)

یورام کانیوک (Yoram Kaniuk) ـ یهودی/ نویسنده

علاء حلیحل ـ عرب/ نویسنده و ادیب

خانم رونا سلاه (Rona Sela) ـ یهودی/ موزه‌دار

محمود یَزبک ـ عرب/ مورّخ اجتماعی

حنّا ابوحنّا ـ عرب/ آموزگار

کتاب‌دزدان


بخش‌های برگزیده از فیلم

- تام سگف (Tom Segev) مورّخ یهودی (متولد 1945 م.) در کتابش نامۀ یکی از وزرای کابینه را آورده است که به غارت کتاب‌ها اشاره می‌کند و می‌نویسد: «یک گروه نیز از کتابخانۀ ملی مأمور شده‌اند تا به همراه سربازان بروند و کتاب‌ها را از خانه‌های متروکۀ فلسطینی‌ها در بیت المقدس جمع‌آوری کنند.»

- ناصر النّشاشیبی خبر می‌دهد که کتابخانۀ بزرگ عموی او اسعاف النّشاشیبی (1947-1885) شامل گنجینه‌ای از کتب خطی و غیره، تماماً غارت شده است. خانۀ این ادیب عرب در شرق بیت المقدس واقع بوده و اکنون آن خیابان نیز به نام اوست.

- سرقت کتاب‌ها به دو شیوه فردی و سازمانی صورت می‌گرفته؛ مثلاً در شیوه فردی اساتید دانشگاه‌های یهودی خانه‌های فلسطینی‌ها را برای یافتن کتاب زیر و رو می‌کردند.



- حدود 000ر75 نفر از فلسطینی‌ها ثروتمند و دارای گنجینه‌های ادبی، فرهنگی و مادی بودند. دارایی آنها تا آخرین سکه و آخرین قطعه از اثاثیه، توسط یهودیان غارت شد.

- شلومو شونامی (Shlomo Shunami) از هاگانا فرماندۀ سربازانی بوده است که برای جمع‌آوری کتاب‌ها مأموریت داشته‌اند.

ـ کسی نمی‌تواند آمار کتاب‌های غارت شده را تخمین بزند.

- تاراج کتابخانه‌ها به غیر از بیت‌المقدس، در شهرهای دیگری همچون اَشدود، رَمله و عکّا نیز رخ داده است.

- از آوریل 1948 تا فوریه 1949 مأموران کتابخانۀ ملی، سی هزار جلد کتاب از‌ فلسطینی‌ها جمع‌آوری کردند. این عملیات، مشترکاً توسط ارتش و دانشگاه عبری اورشلیم انجام شد.

ـ بر روی 5800 جلد از این کتب که در کتابخانۀ ملی باقی مانده، علامت AP درج شده است، به معنی اموال متروکه (Abandoned Property).

ـ کتابداران معتقدند که این برچسب بر روی این کتاب‌ها نشان می‌دهد که آنها باید روزی بازگردانده شوند. ولی آمیت می‌گوید: الآن 64 سال گذشته و کتب به صاحبانش بازگردانده نشده است.

کتاب‌دزدان


ـ طبق فهرستی که از سال 1948 به جای مانده است کتابخانه‌های شخصی این افراد در بیت المقدس به یغما رفته است:

هِنری کتّان، محله بقعه

هانا عطالی، از محله بقعه

عارف حکمت النّشاشیبی، خیابان سنت پل

خلیل السّکاکینی، محله قطامون

وکیل سعا، محلۀ مصرارة

فرانسیس خیاط، محلۀ مصرارة

هاگوب مالیکیان، طلبیة

امیل صلاح، محله آلمانی‌نشین

مدرسه العماریه، جنب ایستگاه راه‌آهن

م. ت. الدجانی، جنب ایستگاه راه‌آهن

کتاب‌دزدان- اورن واینبرگ (Oren Weinberg) مدیر کتابخانه ملی رژیم صهیونیستی، به این گروه فیلمسازی اجازه بازدید و فیلم‌برداری از کتاب‌های بخش «اموال متروکه» را نمی‌دهد. تصاویر نمایش یافته در این مستند در سال 2007 به هنگام انجام یک تحقیق دیگر توسط گیش آمیت، برداشته شده‌اند.

- علاء حلیحل نویسندۀ عرب می‌گوید: به ما می‌گویند که ادبیات فلسطین از دهه 1960 آغاز می‌شود. در حالیکه ما در دهه 1920 دارای رمان، تئاتر، سینما بوده‌ایم.

- خانم رونا سِلاه، موزه‌دار یهودی می‌گوید: «آلبوم خانوادگی ما از زمان ازدواج پدر و مادرم شروع می‌شود و من هیچ سابقه‌ای از سابقه و تاریخ خانوادگی‌ام ندارم. حال این تهی بودن را در یک مقیاس ملی و وسیع، تصور کنید. در جنگ سال 1948 بسیاری از گنجینه‌های فلسطینی‌ها را غارت کردند. هم‌اکنون آرشیوهای اسرائیلی پر از گنجینه‌های فلسطینی‌ها است.»

کتاب‌دزدان


خانم غدا کارمی به عنوان یک فلسطینی می‌گوید: «پدر من در سال 1948 در حال تدوین یک لغتنامۀ انگلیسی ـ عربی بود. شما می‌دانید که برای این کار نیاز به چه کتابخانه بزرگی است و پدر من در آن سال‌ها با زحمت این کتابخانه بزرگ را درست کرده بود که همه در سال 1948 به یغما رفت.»

- مهمترین مراکز فرهنگی فلسطینی‌ها در شهرهای بیت المقدس، یافا و حیفا واقع شده بود. تئاتر، چاپ، سینما از جمله علایق فرهنگی فلسطینی‌ها بود.

- نویسندگان، اندیشمندان، هنرمندان، شخصیت‌های فرهنگی و روزنامه‌نگاران همگی در سال 1948 فلسطین را ترک کردند و فلسطینی‌ها یتیم شدند؛ یعنی رهبر فرهنگی نداشتند.

- 5ر1 میلیون فلسطینی باقیمانده در اراضی 1948، شهروند محسوب نشدند و به رسمیت شناخته نشدند تا مؤسسات مربوط به خود را داشته باشند.

- راه‌آهن دمشق ـ بیروت ـ حیفا ـ یافا ـ قاهره، نقش مهمی در اتصال فرهنگی جهان عرب داشت.

- خلیل السّکاکینی ابداع کنندۀ آموزش نوین فلسطین بود، آموزش بدون آزمون و نمره. او کتابی از خاطرات خود منتشر کرده است.

- در سال 2009 رونا سلاه مجموعه‌ای از تصاویر به یغما رفته را در قالب یک کتاب منتشر کرد.

کتاب‌دزدان


- به گفتۀ رونا سلاه، خلیل رصاص از اولین عکاسان مقاومت بود که زندگی‌اش را وقف کرد تا مقاومت فلسطین را ثبت کنند. در سال 1948 استودیو عکاسی او را تخلیه کردند. سلاه عکس‌های او را در آرشیو هاگانا و ارتش اسرائیل پیدا کرد و در کتابش به چاپ رساند.

- ناصر النّشاشیبی: وقتی به دانشگاه عبری اورشلیم رفته بودم یک استاد در آنجا مرا در جریان غارت کتابخانه‌مان قرار داد. او خبر داد که صدها جلد از کتاب‌هایم در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

- یک سند اسرائیلی: «کتابخانه ملی اسرائیل می‌تواند به خوبی از این کتاب‌ها محافظت کند و حتی آن را به صاحبانش بازگرداند. البته اگر صاحبانش آفتابی[!] شوند... اگر بخش قابل ملاحظه‌ای از این کتاب‌ها به کتابخانۀ ملی برسد ظرفیت تحقیقاتی ما گسترش می‌یابد... ما ابتدا باید کتاب‌هایی را برداریم که نداریم.»

کتاب‌دزدان


- ایلان پاپه که نام او در ویکی پدیا در زمرۀ یهودیان ضد صهیونیسم ثبت شده است می‌گوید: تصرف میراث فرهنگی فلسطینی‌ها با تصرف زمین آنها هیچ تفاوتی ندارد. یهودیان با حذف فرهنگ و سابقه تاریخی فلسطینی‌ها قصد داشتند که آنها و دینشان را، شیطانی جلوه دهند. صهیونیست‌ها این کارها را کردند تا هویت و تاریخ فلسطینی‌ها را محو کنند. بنابراین حتی اگر از این کتاب‌ها مراقبتی صورت گرفته باشد از نظر من ارزشی ندارد.

ـ محمد البطراوی خاطرات خود را از بیگاری برای اسرائیلی‌ها نقل می‌کند. او یکی از زندانیان گروه 37 بوده و زیر نظر سربازان یهودی، مجبور گشته تا خانه‌های فلسطینی‌ها را تخلیه کند. مدتی بعد نوبت به خانۀ خود او می‌رسد و فرماندۀ اسرائیلی با نگاه کردن به یکی از عکس‌ها متوجه می‌شود که اینجا خانۀ اوست و در آن روز به او مرخصی می‌دهد!

- گیش آمیت: در سال 1948 به جز سی هزار جلد کتاب که از خانه‌های بیت المقدس سرقت شد چهل تا پنجاه هزار جلد نیز از یافا و حیفا جمع‌آوری گردید.

کتاب‌دزدان


ـ بین سال‌های 1948 تا 1955 وزارت آموزش و پرورش برخی از کتاب‌های عربی را به معرض فروش می‌گذارد و حنّا ابوحنّا از این حراج باخبر شده و تعدادی از آنها را می‌خرد.

ـ دو عرب به نام‌های علاء حلیحل و ثمینه حُصَری تعدای از این کتاب‌های مسروقه را از کتابخانه ملی به امانت می‌گیرند و در معرض فیلمبرداری قرار می‌دهند. در برخی از کتاب‌ها، نام مالکان قبلی آنها به چشم می‌خورد.

- علاء حلیحل: برچسب «اموال متروکه» (AP) باید به «اموال مسروقه»SP  تبدیل شود (Stolen property). «اموال متروکه» خنده‌دار است. انگار مردم به گردش رفته‌اند و این اموال را فراموش کرده‌اند. از پذیرایی شما متشکریم. حالا زمان آن است که اموال ما را عودت دهید. وارثان، این کتاب‌ها را طلب می‌کنند. ضبط این کتاب‌ها در ادامۀ همان ظلمی است که در سال 1948 واقع شد. با کتاب‌دزدی هیچ فرهنگی را نمی‌توان شکوفا کرد.

- ایلان پاپه: بابد برای این کتاب‌ها کاری انجام داد. باید آنها را به اعراب پس داد. من به شهردار حیفا پیشنهاد دادم که یک موزه از اموال و کتاب‌های فلسطینی‌ها در روز نکبت احداث کند. در پاسخ، شهردار حیفا مرا از اتاقش بیرون ‌انداخت.

ـ عزیز شحاده (کتابدار سابق کتابخانۀ ملی) معتقد است که باید این کتاب‌ها را بین دو دانشگاه فلسطینی تقسیم کرد؛ دانشگاه ملی النجاح در نابلس و دانشگاه برزیت در رام‌الله. سپس نام کتاب‌ها را در اینترنت منتشر کرد تا هر کسی بتواند به آنها دسترسی داشته باشد.

*******

کتاب‌دزدان


سخن آخر

با تماشای این فیلم بسیار ارزنده که نتیجه تحقیق تاریخی در این حوزه است برگی دیگر از تاریخ تلخ اشغال فلسطین در حوزه فرهنگ علن می‌شود تا مخاطبان دریابند که هیچ فرهنگی از گزند صهیونیسم در امان نیست.

در جهت تأیید محتوای این فیلم اخیراً در قاهره همایشی با عنوان «فلسطین در دست‌نوشته‌های عربی» برپا شد. در این همایش نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب اذعان می‌نماید که رژیم صهیونیستی در سال 1948 هشتاد هزار کتاب و دست‌نوشته فلسطینی‌ها را به سرقت برده و در کتابخانه‌هایشان نگهداری می‌کند. وی در ادامه می‌افزاید: «رژیم صهیونیستی از سال 1948 اقدام به سرقت این میراث فرهنگی کرده تا هویت اصلی عرب‌ها و تاریخ کشور فلسطین را پنهان کند.» (ایسنا، سرقت کتاب‌های فلسطینی توسط اسرائیلی‌ها، 10 آبان 1393).

صهیونیست‌ها کتاب فلسطینی‌ها را غارت نکردند تا بر دانش خود بیفزایند و یا فرهنگ خود را شکوفا نمایند. سرقت کتاب توسط آنها با هدف شناخت بهتر مخالفان خود و تفوّق بر آنها و کسب درآمد بیشتر بود؛ شکل دیگری از شرق‌شناسی که در قرون گذشته در قالبی علمی دنبال می‌شد.

کتاب‌دزداندر تاریخ نمونه‌های مشابه با این فرآیند در فلسطین، لبنان، ایران و عراق نیز دیده می‌شود:

1. کتاب دزدی سعید نفیسی که رئیس کتابخانه وقت مجلس، داستان عجیب آن را در کیهان فرهنگی ذکر کرده بود یک نمونه ایرانی از این شگرد یهودی است.[1]

2. غارت کتابخانه مؤسسه الدراسات الفلسطینه در بیروت به هنگام اشغال آن در سال 1982 به قدری تلخ و ناگوار بود که قلب شنونده از شنیدن آن به درد می‌آید. دزدیدن کتابخانه تنها مؤسسه معتبر در حوزه مطالعات سیاسی و تاریخی و فرهنگی فلسطین ضربه‌ای اساسی به علم و فرهنگ فلسطین بود؛ به گونه‌ای که جبران آن سال‌ها طول کشید و مسئولان مؤسسه هر آنچه دارند، بدون سابقه و قدمت، و محصول تلاش سال‌های پس از 1982 است.

3. غارت موزۀ ملی عراق در سال 2003 در جریان حملۀ امریکا و سرقت اشیاء باستانی و نسخه‌های خطی

صهیونیست‌ها در عصر حاضر با چاپ و توزیع کتاب، این صنعت را متأثر از وجود منفعت‌طلب خود کرده‌اند. بزرگترین بنگاه‌های چاپ همچون نیوز کورپ (News Corp) در دست روپرت مُرداک و یا توزیع و نشر کتاب در سراسر جهان توسط «شرکت کتاب» در دست امثال بیژن خلیلی در امریکا، نمونه‌های قابل رؤیتی از تکاپوی پول‌پرستانه صهیونیستی در عرصه فرهنگ برای گسترش سلطه خود در جهان است که با پژوهش و درنگی افزون‌تر، مصادیق فراوان‌تری از آن را می‌توان پیدا کرد.

کتاب‌دزدان


The Great Book Robbery 2011

Directed: Benny Brunner

Editor: Noan Knoller

Graphic Designer: Ariel Zachor

Xela Films production & 2911 Foundation

Documentary film, 57 min

برای مطالعات بیشتر:

ـ مهزاد الیاسی، تاراج بزرگ کتاب

ـ صهیونیست ها؛ سارقان حافظه تاریخی یک ملت

ـ اکران بزرگ‌ترین سرقت فرهنگی صهیونیست‌ها

http://www.thegreatbookrobbery.org-

Palestine’s Great Book Robbery, Arwa Aburawa interviews Benny Brunner, Guernica Magazine, February 1, 2011-

- Scores of Palestinian books, Nakba's lesser-known victims

http://www.rnw.org/archive/great-book-robbery-

-http://www.haaretz.com/weekend/week-s-end/preserving-or-looting-palestinian-books-in-jerusalem.premium-1.483352


علیرضا سلطانشاهی


پانوشت:

[1]. سعید نفیسی (1345-1274ش) که مسئول کتب خطی کتابخانۀ مجلس بود تعدادی کتاب نفیس خطی را در سال 1323 از این کتابخانه سرقت کرده بود. یکی از کارکنان کتابخانه از این جریان باخبر می‌شود و متعاقباً با حکم قضایی خانۀ او مورد تفتیش قرار می‌گیرد. 78 مجلد از کتاب‌های خطی در منزلش یافت می‌شود. عبدالحسین حائری مسئول بعدی این کتب در کتابخانۀ مجلس، بعد از نقل این ماجرا به اصالت خانوادگی او می‌پردازد و می‌گوید: «در آن زمان دادگستری وقت نه تنها ایشان را دستگیر نکرد، بلکه تطهیر هم نمود، و تحت عنوان جنون کتاب ایشان را تبرئه کرد. می‌دانید که این آقا، یهودی الاصل بود یعنی جد ایشان نفیس بن عوض همان کسی است که تفسیر نفیسی معروف را نوشته است. هر چند به نظر می‌رسد که خودش مسلمان باشد، اما اسمش یهودی است و احتمالاً یا خودش و یا پدرش یهودی بوده‌اند، اینها از پزشکان یهودی ایران هستند.»

نگا: عبدالحسین حائری (مصاحبه)، «استاد عبدالحسین حائری کتابشناس پژوهنده»، کیهان فرهنگی، اردیبهشت 1366، ش 38، صص. 4 و 5

همچنین مئیر عزری (Meir Ezri) (اولین سفیر اسرائیل در ایران که متولد 1303 در اصفهان است)، در کتاب خاطرات خود که با عنوان «مردمان در میان شما» در سال 2001 منتشر شد، سعید نفیسی را یهودی ‌الاصل خوانده و خبر داده است که او سفرهایی به اسرائیل داشته و از پیشرفت‌های آن تمجید نیز کرده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • امیر ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    1 0
    و لعنت الله علی القوم الظالمین
  • ایرانی ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    1 0
    چطوری میشه به مردم حالی کرد این غده سرطانی دشمن بشریته؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    naabudi israil barai hamishe
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    1 0
    با سلام به نظر می آید سوال مهم و اساسی کهدر ابتدای مقاله طرح می شود، بدون پاسخ می ماند: چرا خود صهیونیسم و یهود اقدام به افشا گری در این ارتباط می نماید؟! چرا این فیلم در ابتدا و آنهم در تل آویو نمایش داده می شود؟! چرا کارگردان و اکثر گزارشگران یهودی هستند؟! ما این موضوع را در خیلی از مسائل که قبلا جزو مکنونات مخفی و اسرار آمیز بود نیز می یابیم: فراماسونری و شاخه های متعدد آن با آن پیشینه سری و مخفی که الان کاملا از جانب خودشان افشا می شود؟!!! کابالا و ایلومناتی و آئین های رازآلود و اسرار آمیز که قرن ها مخفی و لاپوشانی شده به یکباره بیرون ریخته می شود و سران آن هر از گاه مهر از آن می گشایند و به بر ملا ساختن آن می پردازند؟!! چرا برخی از از اسناد سیاسی مثل ریپورترها و کودتای 28 مرداد و ... از ناحیه خود ایشان افشاء و بازگویی می شود؟!! آیا بر این چرا ها پاسخ درستی ارائه شده است؟ قرن ها سکوت و مهر و موم و راز و اسرار و مخفی کاری و ... چه شد به یکباره در طول این چند سال همه محدودیت ها و حصرها و مراقبت ها و خطوط قرمز ها شکسته و در انظار همگان و رسانه ها قرار می گیرد؟؟!! آیا این به این معنا نیست که تا قبل از این مخفی بودن و در هاله ای از راز و اسرار بودن برایشان سودمند و مفید بود، اکنون برملا ساختن و واگویی همه اسرار راه را برایشان هموارتر می سازد؟! آیا این بدین معنا نیست که این فقط یک تغییر در استراتژی و متدولوژی هست، یک راه جدید با اهداف مشترک با راه قبلی؟؟ شاید بیراه نباشد که گفته باشیم این نیز شیوه جدید دجال در واژگونی و وارونگی حقایق هست؟ پیش از این با کتمان واقعیت، حقیقت را کتمان می ساخت، امروز با افشای همان واقعیت ها، حقایق را وارونه می سازد! یکی از راهبردی ترین مسائل در این راستا بزرگ نمایی، تلسط مطلق به امور جهانی، ایجاد ابهام و تردید و تشکیک در امور واقعی، تاریخی و ... ایجاد بدگمانی نسبت به تمامی شونات زندگانی، و تحریف تاریخ و سرقت کتب و آثار ملی و باستانی ملل دیگر!!! اما این چوب دو سر برد برد هست: چه آن زمان که در اختفا بود، چه این زمان که به ابهام افکنده است. و جالب این که هر دو درست هست، این اتفاقی است که افتاده است، و او سود دو سر برد خود را می برد! اما تکلیف چیست؟ حداقل دانستن و آگاهی بر این که همین آگاهی نیز از سوی خودشان است که آگاهانه ارائه می شود. در راستای مطالعه درست در این راستا من کتاب کابالا و پایان تاریخش نوشته مرتضی رضوی را پیشنهاد می نمایم. به درود
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    آفرین بر مشرق
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    مشرق جان خیلی عالی بود ممنون. اما درباره کتاب کاراییب بیشتر مطلب بزار
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    بی خود کردند
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    با تماشای این فیلم بسیار ارزنده که نتیجه تحقیق تاریخی در این حوزه است برگی دیگر از تاریخ تلخ اشغال فلسطین در حوزه فرهنگ علن می‌شود تا مخاطبان دریابند که هیچ فرهنگی از گزند صهیونیسم در امان نیست
  • مهران ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    در جواب به کسی که مثل کاراگاهها سوال طرح کرده بعد خودشم نشسته جواب : اینقدر فراماسون ها وکابالاها رو بزرک نکن . به این مسئله که تو اینقدر بهش جنبه معمایی دادی میگن افشاگری که تو کشورهای غربی ی کشورهایی که فرهنگ سیاسی غرب رو دارن مسئله ی عادی است.
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    زمانی با کتمان واقعیت حقیقت را کتمان ساختند، امروز هم با افشای همان واقعیت کتمان، حقیقت را دچار تردید، نسبیت و پلورالیسم نمودند. نگهداری واقعیات کتمان خصوصا در امروز، هم هزینه بر هست و هم سخت، جایی که می شود با افشای همان واقعیت کتمان، حقایق را در هاله ای از ابهام، تردید، که بود و نبودش، که هستی و نیستی اش با هم یکی است، به اهداف به مراتب بیشتر و بهتر رسید، چرا هزینه گزاف نگهداری از واقعیت کتمان را بپردازند؟! یکی از گرافتاری های بشر امروز بلاتکلیفی و آوارگی از درک درستی و نادرستی، زشتی و زیبایی، چه چیزی خوب و چه چیزی بد هست. در این وارونگی و باژگونی از وضع حقایق دروغین، مرزها چنان در هم ریخته است و در هاله ای از ابهام قرار گرفته است که براست تشخیص سره از ناسره سخت و دشوار گشته است. و این شرایط سخت و بدگمانی چیزی نیست جز ایجاد ابهام و تردید در واقعیت و حقایق قطعی ...
  • ناشناس ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    بنام خدا.جالب است که اخیرا فیلمی بنام کتاب دزد (the book thief)اثر برایان پرسیوال را تماشا می کردم که در ان یک دختر از کتابخانه بزرگ یک فرمانده نازی کتاب می دزدید تا برای یک یهودی مخفی شده در خانه اشان انها را بخواند.ان یهودی همچون سایر یهودیان طبق داستان جعلی هولوکاست تحت تعقیب بود و از لحاظ جسمانی بیمار.فیلم readerنیز که چند سال گذشته در اسکار مطرح شده بود نیز مضمونی شبیه به این داشت با این تفاوت که در اینجا شخصیت نازی علاقمند به کتاب بود .بهر حال انچه مهم است این است که کتاب جایگاه ویژه ای دارد حتی درسینما و طرح موضوعات تبلیغی بزرگی همچون هولوکاست نیز از این مجرا تاثیر گذار است.
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    به نظر می آید شما نفهمیدید منظور نویسنده مذکور چیست. اتفاقا ایشان می گوید این افشاگری ها را یا جدی نگیرید و یا اگر گرفتید با آگاهی از دلیل افشای آن به موضوع نگاه شود. این که خودشان پته خودشان را به آب بریزند کاسه ای زیر نیم کاسه هست! دوما شما فکر می کنید که در جوامع غربی این نوع افشاگری ها عادی است، بله عادی است در صورتی که در راستای سیاست کلان آن ها باشد، نه بر علیه آنها. همین افشاگری یا بر ضد آنهاست و یا بر نفعشان. اگر بر ضدشان هست چرا به دست خودشان مقدمات واپاشی خودشان را فراهم می کنند. و اگر به نفعشان هست باید دلیل این افشاگری را با دقت و زیرکی در نظر داشت که چه سودی برای آن ها در بر دارد؟! نوشته بالا می خواهد یک آگاهی از این مسئله بدهد نه این که بخواهد کابالا و فراماسونری را گنده کند.
  • مهران ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    در جواب کسی که گفته بود این افشگریها در راستای سیاست های کلان ان هاست باید بگم: در حکومتها غربی گروها واحزاب مختلفی وجود دارند که منافع متعدد و در خیلی مواقع این منافع متضاد است و همین باعث افشاگری بر علیه همدیگر می شود. دوما شما فکر میکنید واپایش این مسائل بر ضد ان هاست در حالی که در کشورهای غربی این ذهنیت وجود ندارد و این ذهنیت بیشتر در کشورهای مثل ایران وجود دارد واین حتی باعث میشه با اگاهی از این موارد به نکات مثبتی هم برسن. شما تفاوت فرهنگ سیاسی غرب رو با ایران ذر نظر نمی گیری وبرای این میگم غرب چون فرهنگ سیاسی رژیم اشغالگر قدس هم کاملا غربی است.
  • ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    کتاب سوزی در ایران و مصر توسط مسلمان ها، دروغی بیش نیست؛ به جهت آنکه حقیقت اصلی را کتمان نموده و تصویری تاریک از اسلام در اذهان عمومی ایجاد نمایند. این دروغ توسط خودغربی ها و عوامل وابسته شان منتشر شده تا با فرافکنی واقعیتی مهم را پنهان نمایند و آنهم اینکه کشورهای غربی در طول چند قرن در کشورهای اسلامی توسط عوامل خود اقدام به خرید و یا سرقت کتب و تالیفات علما و دانشمندان اسلامی نموده اند و در اکثر شهرهای مهم اسلامی مامورینی داشتند که به این کار اقدام می کردند که بعنوان نمونه می توان به ماجرای آیت الله مرعشی نجفی اشاره کرد که با قبول نماز و روزه ی استیجاری تنها نسخه باقی مانده از یک کتاب را خرید و اجازه نداد تا آن کتاب به دست مامور انگلیسی ها بیفتد. هدف آنها این بود تا با این کار آن متون را ترجمه کرده و در اختیار دانشمندان خود قرار دهند تا آن پیشرفت ها را به نام خودشان ثبت نموده و موجبات پیشرفت خود را هم فراهم نمایند. که بعنوان نمونه باید به ترجمه کتب ابن سینا در چند قرن قبل در اروپا اشاره کرد که در مراکز علمی خود و در سطوح عالیه سال های متمادی آنها را تدریس و استفاده می نمودند. باید به این موضوع اشاره نمود که متاسفانه بخش قابل توجهی از این کتاب ها در راه انتقال به غرب و یا در جنگ های داخلی اروپا از بین رفتند. هدف دیگر غربی ها، محروم کردن مسلمین از گنجینه های فکری و علمی خود بوده تا آنها را عقب نگه داشته و از شناخت درست تمدن اسلامی توسط نسل های بعدی جلوگیری نمایند. شواهدی وجود دارد که غربی ها برخی از کتاب های ارزشمند اسلامی که هیچ نسخه ای از آنها در کشورهای اسلامی موجود نیست را در اختیار دارند، و از افشای آنها خودداری می کنند. لطمه ای که غربی ها از لحاظ علمی و فکری به تمدن اسلامی زدند، بسیار سنگین تر از لطمه ای بود، که حمله مغولها بوجود آورد. مثلا در جنگ های اندلس و جنگ های صلیبی در بیت المقدس مراکز علمی و کتابخانه های بزرگی که در آنها وجود داشت، به آتش کشیده شدند و چیزی از آنها باقی نماند. در تاریخ آمده که تنها در یکی از کتابخانه های شهر قرطبه در اندلس(اسپانیا) حدود ششصد هزار جلد کتاب وجود داشته است در حالی که تمام نسخ خطی اسلامی موجود در اسپانیای امروز پنج هزار جلد نمی شود! که آنها هم در دوره استعمار به سرقت رفته اند و مربوط به تمدن اندلس نمی شوند. در جنگ های اندلس و جنگ های صلیبی جنایت های رعب انگیز و وحشیانه ای در مورد مسلمانان صورت گرفت و مسلمانان یا باید از اسلام دست برمی داشتند و مسیحی می شدند و یا به فجیع ترین شکل به قتل می رسیدند. اساسا دادگاه های تفتیش عقاید نیز به همین دلیل بوجود آمد تا بتوانند افرادی که در باطن و بصورت مخفیانه مسلمان باقی مانده بودند را شناسایی کرده و به قتل برسانند. و به همین دلیل گالیه محکوم به مرگ شد؛ چون حرف مسلمانان را بیان می کرد که بصورت علمی اثبات نموده بودند که زمین گرد است.
  • ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    کتاب سوزی در ایران و مصر توسط مسلمان ها، دروغی بیش نیست؛ به جهت آنکه حقیقت اصلی را کتمان نموده و تصویری تاریک از اسلام در اذهان عمومی ایجاد نمایند. این دروغ توسط خودغربی ها و عوامل وابسته شان منتشر شده تا با فرافکنی واقعیتی مهم را پنهان نمایند و آنهم اینکه کشورهای غربی در طول چند قرن در کشورهای اسلامی توسط عوامل خود اقدام به خرید و یا سرقت کتب و تالیفات علما و دانشمندان اسلامی نموده اند و در اکثر شهرهای مهم اسلامی مامورینی داشتند که به این کار اقدام می کردند که بعنوان نمونه می توان به ماجرای آیت الله مرعشی نجفی اشاره کرد که با قبول نماز و روزه ی استیجاری تنها نسخه باقی مانده از یک کتاب را خرید و اجازه نداد تا آن کتاب به دست مامور انگلیسی ها بیفتد. هدف آنها این بود تا با این کار آن متون را ترجمه کرده و در اختیار دانشمندان خود قرار دهند تا آن پیشرفت ها را به نام خودشان ثبت نموده و موجبات پیشرفت خود را هم فراهم نمایند. که بعنوان نمونه باید به ترجمه کتب ابن سینا در چند قرن قبل در اروپا اشاره کرد که در مراکز علمی خود و در سطوح عالیه سال های متمادی آنها را تدریس و استفاده می نمودند. باید به این موضوع اشاره نمود که متاسفانه بخش قابل توجهی از این کتاب ها در راه انتقال به غرب و یا در جنگ های داخلی اروپا از بین رفتند. هدف دیگر غربی ها، محروم کردن مسلمین از گنجینه های فکری و علمی خود بوده تا آنها را عقب نگه داشته و از شناخت درست تمدن اسلامی توسط نسل های بعدی جلوگیری نمایند. شواهدی وجود دارد که غربی ها برخی از کتاب های ارزشمند اسلامی که هیچ نسخه ای از آنها در کشورهای اسلامی موجود نیست را در اختیار دارند، و از افشای آنها خودداری می کنند. لطمه ای که غربی ها از لحاظ علمی و فکری به تمدن اسلامی زدند، بسیار سنگین تر از لطمه ای بود، که حمله مغولها بوجود آورد. مثلا در جنگ های اندلس و جنگ های صلیبی در بیت المقدس مراکز علمی و کتابخانه های بزرگی که در آنها وجود داشت، به آتش کشیده شدند و چیزی از آنها باقی نماند. در تاریخ آمده که تنها در یکی از کتابخانه های شهر قرطبه در اندلس(اسپانیا) حدود ششصد هزار جلد کتاب وجود داشته است در حالی که تمام نسخ خطی اسلامی موجود در اسپانیای امروز پنج هزار جلد نمی شود! که آنها هم در دوره استعمار به سرقت رفته اند و مربوط به تمدن اندلس نمی شوند. در جنگ های اندلس و جنگ های صلیبی جنایت های رعب انگیز و وحشیانه ای در مورد مسلمانان صورت گرفت و مسلمانان یا باید از اسلام دست برمی داشتند و مسیحی می شدند و یا به فجیع ترین شکل به قتل می رسیدند. اساسا دادگاه های تفتیش عقاید نیز به همین دلیل بوجود آمد تا بتوانند افرادی که در باطن و بصورت مخفیانه مسلمان باقی مانده بودند را شناسایی کرده و به قتل برسانند. و به همین دلیل گالیه محکوم به مرگ شد؛ چون حرف مسلمانان را بیان می کرد که بصورت علمی اثبات نموده بودند که زمین گرد است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس