کد خبر 379122
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸

مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی از توقف صادرات بنزین از گمرکات بیرجند به افغانستان خبر داد و گفت: دولت افغانستان برای واردات بنزین و گازوئیل از ایران، شرط گذاشت.

 به گزارش مشرق، محمدعلی خاشی امروز در بازدید خبرنگاران از گمرک و بازارچه مرزی ماهیرود در شهرستان بیرجند، از شرط جدید افغانستان برای واردات بنزین از ایران خبر داد و گفت: از ابتدای دی ماه سال جاری، دولت افغانستان جلوی واردات تمام مشتقات نفتی از ایران به این کشور را گرفته است.

مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی با اشاره به برخی مسائلی که هر از گاهی در افغانستان به وجود می‌آید، گفت: دولت افغانستان برای واردات مشتقات نفتی از ایران، شرایط استاندارد جدیدی را اعلام کرده است که طبق این شرایط، شرکت‌های تولیدی ما کمتر قادر به تولید مشتقات نفتی بر اساس این استانداردها هستند.

این مقام مسئول در گمرکات کشور افزود: بر اساس آیین‌نامه جدید افغانی‌ها، بنزین صادراتی از ایران به این کشور باید حتما با اُکتان A۹۲ به بالا و گازوئیل L۶۲ (استاندارد یورو ۴ و ۵ به بالا) باشد. این در حالی است که برخی محموله‌ها قبل از این تاریخ اظهار و بارگیری شده‌ بودند. بر این اساس ۱۶۰ کامیون در سطح استان متوقف شده و مشکلات مربوط به آن باید از سوی دولت افغانستان حل شود.

وی از رایزنی گمرکات افغانستان و ایران خبر داد و با بیان اینکه پاسخی از طرف مقابل در این خصوص دریافت نشده است، گفت: جلوگیری از صادرات مشتقات نفتی ایران به افغانستان در گمرکات مرزی این استان و میلَک ایجاد شده است اما در مرز دو قارون که یکی از مرزهای گمرکی ایران و افغانستان است، این سختگیری‌ها وجود ندارد.

مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی گفت: از گمرک ماهیرود که گمرک مجاز صادرات مشتقات نفتی است، روزانه ۱۰۵ دستگاه تانکر مشتقات نفتی اعم از ۶۰ دستگاه ترانزیت و ۴۰ دستگاه کامیون مشتقات نفتی به افغانستان صادر می‌شود.

خاشی با اشاره به اینکه ممکن است دلایل این اقدام از سوی افغانستان سیاسی باشد، در توضیح گفت: از زمانی که دولت جدید افغانستان تشکیل شده و هنوز وزارتخانه‌های ثابتی برای صدور دستورات جدید ایجاد نشده‌اند، این گونه مشکلات به وجود آمده است. گرچه گمرک ماهیرود ماهیتا صادراتی است و درآمدزا نیست اما به هر حال بر روی درآمدهای گمرک و عملیات تجاری تاثیرگذار است و تغییراتی را در حوزه حمل و نقل ایجاد می‌کند و منجر به خسارت می‌شود؛ به طوری که خواب شبانه هر کامیون دارای محموله سوخت ۳۰۰ هزار تومان زیان را دربر دارد.

مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه اما این اقدام باعث قاچاق سوخت نمی‌شود، زیرا این امکان از مرز این گمرک به هیچ وجه وجود ندارد، تصریح کرد: با سیستمی شدن گمرک و مجهز شدن به سامانه جدید، کنترل‌ها دقیق‌تر و ریسک‌ها کمتر شده است؛ به طوری که اخیرا یک مورد قاچاق سوخت کشف شد. بر این اساس که سه کامیون با اختلاف وزن متوقف شدند.

وی در ادامه توضیحاتی در مورد آمار فعالیت گمرکات استان خراسان جنوبی در ۹ ماهه ابتدای سال جاری اعلام کرد و گفت: بالغ بر یک میلیون و ۳۴ هزار تن کالا از گمرکات این استان خارج شدند و این برای اولین بار است که میزان صادرات از گمرکات استان از مرز یک میلیون تن عبور کرده است. همچنین ارزش این میزان کالا ۵۲۶ میلیون و ۸۳۲ هزار دلار بوده است که از لحاظ وزن و ارزشی، ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

خاشی گفت: در استان خراسان جنوبی و چهار نقطه مرزی، گمرک و بازارچه مستقر است که در شهرستان نهبندان، گمرک و بازارچه دوکوهه، در شهرستان سربیشه، گمرک رسمی و بازارچه رسمی، در شهرستان دَرمیان، گمرک و بازارچه میل ۷۳ (گلورده) و در شهرستان حاجی آباد در نقاط شمالی استان، گمرک و بازارچه یزدان را داریم که تمام این گمرکات فعال هستند.

مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی از تشکیل صف‌های طولانی از کامیون‌ها که حمل کالا برای صادرات از ایران به افغانستان به تعداد روزانه ۲۵۰ کامیون خبر داد.

وی اولین و بزرگترین مشکل گمرک و بازارچه مرزی ماهیرود را کمبود نیروی انسانی اعلام کرد و افزود: گمرکی سخت‌تر از ماهیرود از لحاظ زیرساختی، نیروی انسانی، بعد مسافت از مرکز استان، نبود امکانات ایمنی و درمانی و ... در کل کشور وجود ندارد و شرایط فیزیکی و هوایی، کار کردن در این نقطه مرزی را بسیار سخت کرده است.

خاشی ادامه داد: این شرایط به حدی سخت است که برخی از همکاران درخواست انتقال کار به دلیل شرایط سخت کاری را دارند. این در حالی است که دوره تعهد کاری آنها به اتمام هم رسیده؛ به هر حال اینها در شرایط سخت کار می‌کنند و از لحاظ اداری، ارتقا نمی‌یابند.

مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مجموعه مرزی گمرک ماهیرود در سال ۸۸ راه‌اندازی شده است، گفت: ما جزو اولین گمرکات در بحث راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی بودیم.

وی خاطر نشان کرد: از افغانستان برای انجام ترانزیت عمومی کالا تقاضا کردیم ولی به لحاظ شرایط زیرساختی، در مرز ماهیرود این امر میسر نیست اما اگر انبار و سایر تجهیزات در پایانه و بازارچه فراهم شود، این امر شدنی است.

خاشی ادامه داد: عمده کالاهایی که از گمرک ماهیرود به افغانستان صادر می‌شود؛ مصالح ساختمانی، گچ، میلگرد، سرامیک، انواع مواد غذایی مجاز و کود شیمیایی است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    این هم جواب مهمون نوازی
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    همین مونده بود
  • مهران ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    اون مردی که زیر بار شرطو شروط نمیرفت، رفت
  • ایرانی ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    خلال دندون هم اگه به افغانها بدیم باید کلاهشونو بندازند هوا با این کشور در پیتشون
  • reza ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    خاك بر سرمان به چه روزي افتاديم.
  • محمد ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    متاسفانه سیاست رو دادن و مهربانی در حق افاغنه جواب نمی دهد . این را از سال 58 تاکنون که پای مهاجرین افغان به ایران باز شده نشان داده شده است. آزموده را دوباره آزمودن خطاست. تنها راه حل برای افاغنه قدرنشناس چوب تر می باشد. مشرق جان سانسور نکن.
  • مصطفی ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    مشکل نداره ما هم برای افغانیهای وارداتی استاندارد بذاریم
  • ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    اینا هم واسه ما آدم شدند
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    اشتباه که نمی گن! واقعا بنزینی که ما مصرف می کنیم استاندارد است؟!
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    آقا چون کشور ضعیفی هست نباید انرژی پاک بخواد؟
  • مجمد ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    زیبا جادار مطمئن
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    ناشناس وقتی مفت میدزدیدن وقاچاق میشد که استانداردبود
  • حسن ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    ای بابا، یعنی چون افغانی هستند باید بنزین با کیفیت پایین بخرن؟؟
  • جواد ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    با نصف قدرتهای دنیا در افتادیم که زیر بار حرف مفت نریم حالا ببین کار به کجا رسیده که افغانی ها ابوعطا میخوانند خدایا تا کی باید خفت تحمل کنیم
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    درسته افغانستان چند ساله وضعش خوب نیست ولی چرا منطقی برخورد نمیکنین؟اونا دارن از همین الان کشورشونو درست اداره میکنن مشکل از اونا نیست مشکل از ماست اقایان
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    افغانی ها به قاچاقی بردن و خوردن عادت دارند.اونطوری براشون ارزانتر در میاد .پس دلیل برای واردات رسمی نیست که هزینه بیشتری بپردازند.اما بعیده این نوع نظرات توسط یک سایت افراطی که بجای منافع ملی طرفدار خاموش کردن صداهای ضد بیگانه است منتشر بشه!!!
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 0
    به 4 میلیون افغانی کار بدید .تو ایران هم که همه جنایتی دارن میکنن. کسی هم بهشون کار نداره.این هم نتیجش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس