گروه بینالملل مشرق - 200 روز کامل از تسلط جنبش انصارالله بر استان عمران در 8 ژولای سال گذشته میگذرد، خوشبین ترین یا بدترین ترین افراد در تمامی رویکردهای سیاسی یمن تصور نمیکردند که حوثیها در کمتر از دو سوم سال به دست برتر تأثیرگذاری در عرصه سیاسی و اقتصادی و امنیتی یمن تبدیل شوند.
در تصادف عجیب دیگری دقیقاً صد روز از تسلط نظامی انصار الله بر صنعا پایتخت یمن تحت عنوان ائتلاف کمیتههای مردمی انقلابی میگذرد، به این ترتیب جنبشی که روزی حتی خروج از استان صعده در دورترین نواحی شمال کشور برایش ممنوع بود، به یک قدمی دستیابی به حکومت یمن رسید. حتی با وجود تشکیل کمیته کوچک گفتگوها جهت توقف درگیریها در برابر کاخ ریاست جمهوری در جنوب پایتخت، باز هم میتوان گفت که بر اساس مبانی قدرت، تصمیم اول و آخر در یمن برعهده حوثی ها است.
رهبران انصار الله طبق عادت خود ترجیح میدهند از هر درگیری قبل از پایان آن صحبت نکنند، اما برخی منابع حوثی پشت پرده تحرکات اخیر جریان انصار الله که با توقیف احمد عوض بن مبارک مدیر دفتر رئیسجمهوری یمن آغازشد را تفسیر و تأکید کردند ادلهای در دست است که نشان میدهد دفتر ریاست جمهوری یمن اتاق عملیات فریب کاری بر ضد توافق صلح و مشارکت است، تحولات یمن تا جایی رسید که درگیریها حتی در اطراف کاخ ریاست جمهوری نیز ادامه پیدا کرد و با تسلط کامل حوثی ها بر اطراف کاخ متوقف شد.
ملاحظات حوثی ها نسبت به تحولات صد روز گذشته
برخی منابع انصار الله با مطرح کردن این سوال که چرا بعضی بر پنهان شدن پشت دست های مخفی اصرار دارند، گفتند: 100 روز از امضای توافق صلح و مشارکت میگذرد، اما در این مدت حوادث زیر رخ داده است:
- سهلانگاری و فریبکاری در روند تشکیل دولت به مدت یک ماه. آیا برخی ها، داستان کودتای ریاست جمهوری بر ضد لیست کاندیداها برای تصدی نخستوزیری را فراموش کرده اند؟ زمانی که عبد ربه منصور هادی برخلاف لیست ارائه شده، با دستورات خارجی و به ویژه آمریکایی بن مبارک مدیر دفتر خود را مأمور تشکیل کابینه کرد، اما در نهایت تحت فشار افکار عمومی مجبور به عقبنشینی از این تصمیم شد.
- حجم مشاجره کلامی بیسابقه و مکرر از سوی "فارس السقاف" مشاور رئیس جمهور بر ضد جنبش انصار الله و متهم کردن این جنبش به شنیع ترین اتهامات. این در حالی است که وی از میزان همکاری نمایندگان جنبش انصار الله در هیئت مشاوران رئیسجمهور یا در دولت اطلاع دارد که تازهترین موارد آن دراز کردن دست گفتوگو یا مشارکت با همه گروههای یمنی از جمله حزب تجمع ملی برای اصلاح بود. آیا این از لوازم مشارکت و صلح است؟
- عملیات ترور بیسابقه در پایتخت که دست برخی از مسئولان امنیتی و سیاسی در آن دیده میشد. انصار الله پشت سر هم اسناد و شواهد موجود را به رئیس جمهور ارائه کرد تا این عناصر را بازداشت و تحقیقات در مورد آنها را آغاز کند. این موضوع به ویژه در ترور دکتر عبدالملک المتوکل ملموس بود، اما چرا محافل تصمیم سازی قاضی ریاست جمهوری هیچ اقدامی در این زمینه انجام ندادند؟
- با وجود تمام تلاشها و فشارها به دولت برای مبارزه با فساد و تحت پیگرد قرار دادن نمادهای فساد در مؤسسات دولتی که تکتک آنها شناخته شده هستند، اما دولت کنونی از هر اقدامی در این راستا چشمپوشی کرده و با وجود تلاشهایمان برای مطرح کردن این موضوع در داخل نشستهای کابینه از آن طفره رفته است، این نشان میدهد که آنها به دنبال بحرانیتر کردن اوضاع در کشور و ادامه فساد در بخشهای اقتصادی هستند.
- تسهیل تحرک گروههای تکفیری به سمت پایتخت و مناطق دیگری که کمیتههای مردمی در آن حضور دارند. در نتیجه درگیریها و کشتار انجام شده پس از این اقدامات بسیاری از مردم بیگناه یمن کشته شدند. چرا دستگاههای رسمی دولت از اجرای طرح امنیتی که جنبش انصار الله پیشنهاد داده بود، حمایت نکردند؟ چرا آنها اصرار دارند که قبل از هر اقدامی در راستای تقویت نیروی ارتش و پلیس باید کمیتههای مردمی از خیابانها خارج شوند؟
- تلاش برای رونمایی از قانون اساسی جدید که متضمن اجرای طرح آمریکایی معروف به اقلیم های شش گانه است، این در حالی است که جنبش انصار الله ملاحظات خود را به این طرح مکرراً مطرح کرده است. آیا ما براساس توافق صلح و مشارکت، در دولت شریک نیستیم؟
این منابع در پایان تأکید کردند: اگر تحمل بقیه گروههای یمنی به اندازه یک چهارم آستانه تحمل ما برای موفقیت توافق صلح و مشارکت بود، یمن امروز به یک الگو تبدیل شده بود. اما انگیزههای بد ظاهر شده است و این جنبش مستندات و سندهای زیادی را در اختیار دارد که هیچ جای شکی باقی نمیگذارد که توطئهای بر ضد کشور تهیه شده که قرار است بیشترین قربانی آن ملت یمن باشند.
انصار الله حق خود را در انتخاب زمان مناسب برای منتشر کردن این ادله در نزد افکار عمومی محفوظ میداند و البته این مطالب را به برخی گروههای مربوط در داخل یا خارج از دولت یا نمایندگان هیئتهای بینالمللی ناظر بر توافق صلح و مشارکت از کسانی که ادعای حمایت از صلح در یمن را دارند، تحویل داده است.
همچنین یک منبع از جنبش انصار الله فاش کرد که جمال بن عمر نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در یمن در ماههای اخیر تلاشهای فشردهای را در تماس با برخی جریانهای خارجی و منطقهای انجام داده تا مواضع و تحرکات انصار الله را در یمن مهار کند، اما تمامی این تماسها در نهایت وی را به این اعتقاد راسخ رسانده که رفتار حوثی ها کاملا بر اساس تصمیمات خودشان است و آن ها صد در صد براساس محاسبات داخلی رفتار میکنند.
این منبع در مورد تماسهای انجام شده با جمهوری اسلامی ایران گفت: علاوه بر این تماسها، ارتباطات مستقیمی بین دولتهای غربی و تهران در زمینه اوضاع یمن برقرار شده، اما مشخص شده که حوثی ها کاملاً براساس دستورالعمل سیاسی خاص خود عمل میکنند و توان تأثیرگذاری خود را از ائتلافهای قبیلهای و عشایری در استانهای مختلف و محبوبیت گسترده و تایید اقداماتشان در نزد افسران ارتش گرفتهاند.
این منبع یمنی در پایان سخنانش گفت: به عبد ربه منصور هادی رئیسجمهور یمن توصیه شده است که به مطالبات اصلاحطلبانه ای که حوثی ها بر آن اصرار دارند، گوش بدهد. اما به نظر میرسد تصمیمات ریاست جمهوری اصلاً در دست رئیسجمهور نیست، بلکه در دست برخی از نزدیکان وی است.
تحولات 200 روز گذشته نشان میدهد که تلاش برای خنجر زدن از پشت به انصار الله اگر با واکنش انصار الله جمع بسته شود، به دو اقدام اصلی منجر شده است: اول تثبیت بیش از پیش حضور جنبش انصار الله در یمن و دوم کاهش نفوذ کسانی که از پشت به انصارالله خنجر میزنند. تا زمانی که حوثی ها محاسبات و دستورالعمل خاص خود را دارند، کسانی که در محاسبات خود بر روی احتمال اشتباه در جدول ضرب حوثی ها حساب باز کرده اند، مردود می شوند.
در تصادف عجیب دیگری دقیقاً صد روز از تسلط نظامی انصار الله بر صنعا پایتخت یمن تحت عنوان ائتلاف کمیتههای مردمی انقلابی میگذرد، به این ترتیب جنبشی که روزی حتی خروج از استان صعده در دورترین نواحی شمال کشور برایش ممنوع بود، به یک قدمی دستیابی به حکومت یمن رسید. حتی با وجود تشکیل کمیته کوچک گفتگوها جهت توقف درگیریها در برابر کاخ ریاست جمهوری در جنوب پایتخت، باز هم میتوان گفت که بر اساس مبانی قدرت، تصمیم اول و آخر در یمن برعهده حوثی ها است.
رهبران انصار الله طبق عادت خود ترجیح میدهند از هر درگیری قبل از پایان آن صحبت نکنند، اما برخی منابع حوثی پشت پرده تحرکات اخیر جریان انصار الله که با توقیف احمد عوض بن مبارک مدیر دفتر رئیسجمهوری یمن آغازشد را تفسیر و تأکید کردند ادلهای در دست است که نشان میدهد دفتر ریاست جمهوری یمن اتاق عملیات فریب کاری بر ضد توافق صلح و مشارکت است، تحولات یمن تا جایی رسید که درگیریها حتی در اطراف کاخ ریاست جمهوری نیز ادامه پیدا کرد و با تسلط کامل حوثی ها بر اطراف کاخ متوقف شد.
برخی منابع انصار الله با مطرح کردن این سوال که چرا بعضی بر پنهان شدن پشت دست های مخفی اصرار دارند، گفتند: 100 روز از امضای توافق صلح و مشارکت میگذرد، اما در این مدت حوادث زیر رخ داده است:
- سهلانگاری و فریبکاری در روند تشکیل دولت به مدت یک ماه. آیا برخی ها، داستان کودتای ریاست جمهوری بر ضد لیست کاندیداها برای تصدی نخستوزیری را فراموش کرده اند؟ زمانی که عبد ربه منصور هادی برخلاف لیست ارائه شده، با دستورات خارجی و به ویژه آمریکایی بن مبارک مدیر دفتر خود را مأمور تشکیل کابینه کرد، اما در نهایت تحت فشار افکار عمومی مجبور به عقبنشینی از این تصمیم شد.
- حجم مشاجره کلامی بیسابقه و مکرر از سوی "فارس السقاف" مشاور رئیس جمهور بر ضد جنبش انصار الله و متهم کردن این جنبش به شنیع ترین اتهامات. این در حالی است که وی از میزان همکاری نمایندگان جنبش انصار الله در هیئت مشاوران رئیسجمهور یا در دولت اطلاع دارد که تازهترین موارد آن دراز کردن دست گفتوگو یا مشارکت با همه گروههای یمنی از جمله حزب تجمع ملی برای اصلاح بود. آیا این از لوازم مشارکت و صلح است؟
- با وجود تمام تلاشها و فشارها به دولت برای مبارزه با فساد و تحت پیگرد قرار دادن نمادهای فساد در مؤسسات دولتی که تکتک آنها شناخته شده هستند، اما دولت کنونی از هر اقدامی در این راستا چشمپوشی کرده و با وجود تلاشهایمان برای مطرح کردن این موضوع در داخل نشستهای کابینه از آن طفره رفته است، این نشان میدهد که آنها به دنبال بحرانیتر کردن اوضاع در کشور و ادامه فساد در بخشهای اقتصادی هستند.
- تلاش برای رونمایی از قانون اساسی جدید که متضمن اجرای طرح آمریکایی معروف به اقلیم های شش گانه است، این در حالی است که جنبش انصار الله ملاحظات خود را به این طرح مکرراً مطرح کرده است. آیا ما براساس توافق صلح و مشارکت، در دولت شریک نیستیم؟
این منابع در پایان تأکید کردند: اگر تحمل بقیه گروههای یمنی به اندازه یک چهارم آستانه تحمل ما برای موفقیت توافق صلح و مشارکت بود، یمن امروز به یک الگو تبدیل شده بود. اما انگیزههای بد ظاهر شده است و این جنبش مستندات و سندهای زیادی را در اختیار دارد که هیچ جای شکی باقی نمیگذارد که توطئهای بر ضد کشور تهیه شده که قرار است بیشترین قربانی آن ملت یمن باشند.
انصار الله حق خود را در انتخاب زمان مناسب برای منتشر کردن این ادله در نزد افکار عمومی محفوظ میداند و البته این مطالب را به برخی گروههای مربوط در داخل یا خارج از دولت یا نمایندگان هیئتهای بینالمللی ناظر بر توافق صلح و مشارکت از کسانی که ادعای حمایت از صلح در یمن را دارند، تحویل داده است.
این منبع در مورد تماسهای انجام شده با جمهوری اسلامی ایران گفت: علاوه بر این تماسها، ارتباطات مستقیمی بین دولتهای غربی و تهران در زمینه اوضاع یمن برقرار شده، اما مشخص شده که حوثی ها کاملاً براساس دستورالعمل سیاسی خاص خود عمل میکنند و توان تأثیرگذاری خود را از ائتلافهای قبیلهای و عشایری در استانهای مختلف و محبوبیت گسترده و تایید اقداماتشان در نزد افسران ارتش گرفتهاند.
تحولات 200 روز گذشته نشان میدهد که تلاش برای خنجر زدن از پشت به انصار الله اگر با واکنش انصار الله جمع بسته شود، به دو اقدام اصلی منجر شده است: اول تثبیت بیش از پیش حضور جنبش انصار الله در یمن و دوم کاهش نفوذ کسانی که از پشت به انصارالله خنجر میزنند. تا زمانی که حوثی ها محاسبات و دستورالعمل خاص خود را دارند، کسانی که در محاسبات خود بر روی احتمال اشتباه در جدول ضرب حوثی ها حساب باز کرده اند، مردود می شوند.