به گزارش گروه اجتماعی مشرق، اعضای شورای شهر تهران در جریان یکصد و بیست ششمین جلسه لایحه تعیین نرخ کرایه های تاکسی در سال 94 را مورد بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.
علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه در جریان بررسی این لایحه خاطر نشان کرد: شهرداری تهران در لایحه پیشنهادی خود مربوط به کرایه تاکسیها در سال 94، افزایش 35 درصدی را پیشنهاد داده بود.
وی با اشاره به رخدادهای سال گذشته در خصوص حذف یارانه حاملهای انرژی گفت: در پایان سال گذشته، افزایش 25 درصدی را برای کرایههای تاکسی به تصویب رساندیم. البته این تصمیم گیری قبل از اجرای مرحله دوم لایحه یارانهها توسط دولت و افزایش نرخ حامل های انرژی بود.
در این شرایط شهرداری تهران لایحه دیگری را جهت افزایش نرخ کرایههای تاکسی ارائه کرد که به مرحله اجرا در نیامد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا اعلام کرد، کمیسیون برنامه و بودجه رقم 25 درصدی، کمیسیون عمران رقم 17 درصدی و کمیسیون سلامت نیز رقم 20 درصد را برای افزایش نرخ کرایههای تاکسی در سال 94 تعیین کردهاند.
هادی ساعی عضو کمیسیون فرهنگی واجتماعی شورا با اشاره به اینکه تاکسیرانان از کم در آمدترین اقشار جامعه هستند افزود: تاکسیرانان مانند بخش مترو و اتوبوسرانی تحت حمایتهای شهرداری و دولت قرار ندارند. بنابراین پیشنهاد میکنم که رقم 20 درصد را برای افزایش کرایهها در نظر بگیریم و 5 درصد هم برای حمایت شهرداری از این قشر در نظر گرفته شود.
مرتضی طلایی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز تاکید کرد: تاکسی بخش خصوصی است و باید دید که ما چه خدماتی را به تاکسیرانها ارائه میدهیم که الان برایشان تعیین تکلیف میکنیم.
وی افزود: در تعیین نرخ کرایه تاکسی بحث عرضه و تقاضا مطرح است.
طلایی خاطر نشان کرد: در سنوات قبل شاهد بودیم که برخی از تاکسیرانان نرخ های مصوب شورا را بی عدالتی میدانستند و رعایت نمیکردند. بنابراین ارقامی را به تصویب نرسانیم که باعث تشدید نافرمانیها شود.
اسماعیل دوستی نایب رییس کمیسیون عمران نیز نرخ تورمی اعلام شده از سوی دولت را ملاک تعیین نرخ کرایه تاکسیها عنوان کرد و افزود: دو شاخص حمل و نقل و حقوق در معادلات اقتصاد تعیین کننده است.
وی افزود: دولت نرخ تورم را در سال آینده حدود 17 درصد اعلام کرده است بنابراین نمی توانیم نرخهای حمل و نقلی را بیش از این رقم در نظر بگیریم.
غلامرضا انصاری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز پیشنهاد داد: با توجه به اینکه درخواست تاکسیرانی بیش از 25 درصد است، ما به التفاوت رقم تصویبی با درخواستی را از سرجمع ردیفهای بودجه شهرداری تهران تامین کنیم و در غالب طرحهای مطالعه شده به تاکسیرانان کمکهایی حتی از نوع بلاعوض ارائه شود.
مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه ضرر پرداخت سوبسید را در خیلی از سرفصلها داشتهایم، گفت: مدیریت شهری تلاشش بر این است که سوبسید را بر روی تاکسی ، اتوبوس و مترو کاهش دهد.
وی خاطر نشان کرد : چنین عملکرد هایی خلاف اقتصاد فعلی و سیاستهای دولت است.
میثم مظفر مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی نیز با تاکید بر اینکه با آزاد سازی نرخ حاملهای انرژی در سال گذشته ، هیچ گونه افزایشی را در نرخ کرایههای امسال نداشتهایم خواستار افزایش 25 درصدی کرایههای تاکسی در سال 94 شد.
وی افزود: در سال گذشته دولت اعلام کرد که برای تامین خسارت تاکسیرانان در جریان آزاد سازی نرخ حاملهای انرژی، یارانه ویژهای در این بخش در نظر گرفته خواهد شد که تاکنون خبری از این یارانه نیست.
در ادامه جلسه اعضای شورای اسلامی شهر تهران ،ارقام پیشنهادی کمیسیونهای شورا را به رای گذاشتند که هر 3 نرخ پیشنهادی به تصویب نرسید.
در نهایت پیشنهاد افزایش 20 درصدی نرخ کرایه تاکسی به رای گذاشته شد که با اکثریت آرا به تصویب رسید.
به موجب این مصوبه، به شهرداری تهران (سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی) اجازه داده می شود، نرخ کرایههای انواع تاکسی های شهر تهران را نسبت به آخرین نرخهای مصوب سال قبل 20 درصد در کلیه خطوط و سرویس ها افزایش دهد.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه در جریان بررسی این لایحه خاطر نشان کرد: شهرداری تهران در لایحه پیشنهادی خود مربوط به کرایه تاکسیها در سال 94، افزایش 35 درصدی را پیشنهاد داده بود.
وی با اشاره به رخدادهای سال گذشته در خصوص حذف یارانه حاملهای انرژی گفت: در پایان سال گذشته، افزایش 25 درصدی را برای کرایههای تاکسی به تصویب رساندیم. البته این تصمیم گیری قبل از اجرای مرحله دوم لایحه یارانهها توسط دولت و افزایش نرخ حامل های انرژی بود.
در این شرایط شهرداری تهران لایحه دیگری را جهت افزایش نرخ کرایههای تاکسی ارائه کرد که به مرحله اجرا در نیامد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا اعلام کرد، کمیسیون برنامه و بودجه رقم 25 درصدی، کمیسیون عمران رقم 17 درصدی و کمیسیون سلامت نیز رقم 20 درصد را برای افزایش نرخ کرایههای تاکسی در سال 94 تعیین کردهاند.
هادی ساعی عضو کمیسیون فرهنگی واجتماعی شورا با اشاره به اینکه تاکسیرانان از کم در آمدترین اقشار جامعه هستند افزود: تاکسیرانان مانند بخش مترو و اتوبوسرانی تحت حمایتهای شهرداری و دولت قرار ندارند. بنابراین پیشنهاد میکنم که رقم 20 درصد را برای افزایش کرایهها در نظر بگیریم و 5 درصد هم برای حمایت شهرداری از این قشر در نظر گرفته شود.
مرتضی طلایی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز تاکید کرد: تاکسی بخش خصوصی است و باید دید که ما چه خدماتی را به تاکسیرانها ارائه میدهیم که الان برایشان تعیین تکلیف میکنیم.
وی افزود: در تعیین نرخ کرایه تاکسی بحث عرضه و تقاضا مطرح است.
طلایی خاطر نشان کرد: در سنوات قبل شاهد بودیم که برخی از تاکسیرانان نرخ های مصوب شورا را بی عدالتی میدانستند و رعایت نمیکردند. بنابراین ارقامی را به تصویب نرسانیم که باعث تشدید نافرمانیها شود.
اسماعیل دوستی نایب رییس کمیسیون عمران نیز نرخ تورمی اعلام شده از سوی دولت را ملاک تعیین نرخ کرایه تاکسیها عنوان کرد و افزود: دو شاخص حمل و نقل و حقوق در معادلات اقتصاد تعیین کننده است.
وی افزود: دولت نرخ تورم را در سال آینده حدود 17 درصد اعلام کرده است بنابراین نمی توانیم نرخهای حمل و نقلی را بیش از این رقم در نظر بگیریم.
غلامرضا انصاری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز پیشنهاد داد: با توجه به اینکه درخواست تاکسیرانی بیش از 25 درصد است، ما به التفاوت رقم تصویبی با درخواستی را از سرجمع ردیفهای بودجه شهرداری تهران تامین کنیم و در غالب طرحهای مطالعه شده به تاکسیرانان کمکهایی حتی از نوع بلاعوض ارائه شود.
مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه ضرر پرداخت سوبسید را در خیلی از سرفصلها داشتهایم، گفت: مدیریت شهری تلاشش بر این است که سوبسید را بر روی تاکسی ، اتوبوس و مترو کاهش دهد.
وی خاطر نشان کرد : چنین عملکرد هایی خلاف اقتصاد فعلی و سیاستهای دولت است.
میثم مظفر مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی نیز با تاکید بر اینکه با آزاد سازی نرخ حاملهای انرژی در سال گذشته ، هیچ گونه افزایشی را در نرخ کرایههای امسال نداشتهایم خواستار افزایش 25 درصدی کرایههای تاکسی در سال 94 شد.
وی افزود: در سال گذشته دولت اعلام کرد که برای تامین خسارت تاکسیرانان در جریان آزاد سازی نرخ حاملهای انرژی، یارانه ویژهای در این بخش در نظر گرفته خواهد شد که تاکنون خبری از این یارانه نیست.
در ادامه جلسه اعضای شورای اسلامی شهر تهران ،ارقام پیشنهادی کمیسیونهای شورا را به رای گذاشتند که هر 3 نرخ پیشنهادی به تصویب نرسید.
در نهایت پیشنهاد افزایش 20 درصدی نرخ کرایه تاکسی به رای گذاشته شد که با اکثریت آرا به تصویب رسید.
به موجب این مصوبه، به شهرداری تهران (سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی) اجازه داده می شود، نرخ کرایههای انواع تاکسی های شهر تهران را نسبت به آخرین نرخهای مصوب سال قبل 20 درصد در کلیه خطوط و سرویس ها افزایش دهد.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.