با گذشت یک سال و نیم از بازگشت بیژن زنگنه به وزارت نفت، به تدریج آمارهای رسمی از عملکرد وی منتشر می‌شود؛ آمارهایی که حاوی نکات قابل توجهی برای مدیران نفتی دولت یازدهم است.

گروه اقتصادی مشرق-بدون تردید مهمترین پروژه صنعت نفت کشورمان، میدان گازی بزرگ پارس جنوبی است. در حالی که زنگنه به شدت از عملکرد دولت‌های نهم و دهم در توسعه پارس جنوبی انتقاد می‌کرد، طبق جدیدترین آمار، روند توسعه فازهای باقی‌مانده میدان گازی پارس جنوبی در دولت یازدهم، کند شده است.

بر اساس آمارهای رسمی، سرعت توسعه و تکمیل 13 فاز باقی‌مانده پارس جنوبی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون افول کرده به طوری که میانگین پیشرفت فازهای باقی‌مانده در 15 ماه ابتدایی دولت یازدهم، ماهانه فقط نیم درصد بوده است.

کمترین سرعت توسعه در میان فازهای بزرگترین میدان گازی کشورمان مربوط به فازهای 15 و 16 است که در 15 ماه ابتدایی دولت یازدهم ماهانه فقط 0.2 (دو دهم درصد) رشد داشته است. بیشترین رشد توسعه هم به فاز 19 مربوط است که ماهانه 1.3 درصد رشد کرده است.

با روند فعلی، پرونده پارس جنوبی 9 سال دیگر بسته می‌شود
 

این در حالی است که به گفته رستم قاسمی (وزیر نفت دولت دهم و معاون اسحاق جهانگیری در دولت یازدهم) تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم بعضی فازها ماهانه حدود ۲ درصد پیشرفت و در کمترین حالت ۱.۵ درصد پیشرفت داشتند.

قاسمی مردادماه سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که اگر دولت یازدهم بتواند روند توسعه پارس جنوبی را مثل سابق ادامه بدهد، طی دو سال پرونده پارس جنوبی بسته می‌شود.

با روند فعلی، پرونده پارس جنوبی 9 سال دیگر بسته می‌شود

این در حالی است که در صورت تداوم روند یک سال اخیر در توسعه فازهای باقی‌مانده پارس جنوبی،فازهای این میدان گازی به این زودی ها  تکمیل نخواهد شد.

کاهش سرعت توسعه فازهای پارس جنوبی در دولت یازدهم در حالی است که در سال‌های گذشته، تیم فعلی متصدی وزارت نفت، به شدت از عملکرد دولت سابق در توسعه این میدان گازی انتقاد می‌کردند. اما اکنون که آنها دوباره به رأس وزارت نفت بازگشته‌اند، عملکرد خوبی از خود به جای نگذاشته‌اند.

پرونده پارس جنوبی 9 سال دیگر بسته می‌شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    این حضرات شعار زیاد میدن قیمت نفت از اب معدنی کمتر شد حداقل یک تکان به خودشان ندادند این اقایان مدعی مدیریت درنفت
  • جارچی ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    ماهانه 2 درصد می شود سالی 24درصد که در این صورت می بایستی سه ونیم ساله تمام می شد !!! چیرا ؟!!! ها؟!!! آگای گاسمیی اونو تیمام نکرده پس!!!!!!!!!!
  • حاج عمو ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    سلام:یواش یواش دارم میرسم به حرف سعید حجاریان راجع به دولت تدبیروامید.چرا کسی ازاین اقا راجع به این کندی سوال نمکیکنه؟تا کی مملکت باید هزینه این همه عدم مدیریت رابپردازه؟
  • ناشناس ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    کلا"کابینه پیرمردها راندمان کار بسیار پایینی داشته اند و در بخش های مختلف پیشرفت محسوسی مشاهده نمیشود .
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    در دولت قبل ماهی دو درصد رشد داشته؟!!!!!!!!!!! یعنی سه سال و نیمه باید همش تمام میشده! نکنه تمام شده و ما خبر نداریم!!! یا شاید این آمار هم مثل آمارای دیگه ی دولت قبله!
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    واقعا نمی دونی یا خودتو زدی به ندونستن من خودم توی عسلویه کار میکنم متریال نیست برادر من یک دونه گیج ساده بشکنه نداریم جاش بذاریم چون توی تحریمیم میفهمی تحریم بهمون نمیدن میتونی درک کنی اینو میفهمی سازنده که خارجیه نمیاد تجهیزشو تکمیل کنه و راه بندازه حالا تو بیا بگو پیشرفت نداشتیم تازه فاز های 15 و 16 و 17 و 18 کی گفته اینقدر پیشرفتشون کم بوده اگر ما اینجاییمو میبینیم و آمارشو روزانه داریم بیشتر از این حرفاس البته فکر نمیکنم جرأت نشر نظر منو داشته باشی
  • aras ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    با این فرض شما یعنی تمام فازهای پارس جنوبی همزمان با هم اون هم درست از روز اول دوبت قبل باید شروع میشده ، پر واضحه که اینطور نیست و بلافاصله بعد از پایان یک فاز به فاز بعدی مراجعه میشده برای همین بعضی فازهای بزرگتر دیرتر و بعضی فازهای کوچکتر زودتر شروع میشه یا کار اون تموم میشده
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    مسخره و بی ادب
  • ریاستی ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    همه چیز با شیب ملاییییییییییم
  • ناشناس ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    در دو دوره ریاست جمهوری خاتمی حدود 10 فاز استاندارد ساخته و وارد مدار تولید شد البته کم و بیش اما در 8 سال آقای احمدی نژاد با صرف هزینه ای بیش از 50 میلیارد دلار(اعلام وزارت نفت) حتی یک فاز استاندارد هم ساخته نشده است!!!! من خودم سالهاست در پارس جنوبیم میدونم این نظر و نمیذارید اما خبر داشته باشید یا علی
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    مشرق جان بازم مثل همیشه تحلیل آبکی و مغرضانه منتشر کردی.
  • ایلیا ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    اقا ما که از نزدیک داریم میبینیم اصلا اینجوری نیست . . . الکی مثلا منم تو پارس جنوبیم!
  • ایلیا ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    اقا ما که از نزدیک داریم میبینیم اصلا اینجوری نیست . . . الکی مثلا منم تو پارس جنوبیم!
  • ایلیا ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    اقا ما که از نزدیک داریم میبینیم اصلا اینجوری نیست . . . الکی مثلا منم تو پارس جنوبیم!
  • رضا ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    0 0
    فرزندان دلبندم اینقدر از روی احساسات نظر ندید . شاید درست باشه که در دولت های قبل با وجود شرکتهای غول خارجی پیشرفت مثلا 2 درصدی داشتیم ولی این پیشرفتها ببینین در چه مرحله ایی از کار بودند شرکتهایی که لازم نیست اسمشونو بیارم اغلب بوجه را در عملیات خاک بازی حیف و میل کردن . که خودش شد 20تا سی درصد پیشرفت بعدش عملیات سیویل که کار بتن و ارماتوره و بعدش شد میکانیکال و ابزار دقیق که تو این مرحله کار هر شرکتی نیست که حتی ماهی 1دهم درصد هم پیشرفت کنه . چون کارش خیلی فنیه و اغلب تجهیزاتش وارداتیه الانم کل فازها تقریبا تو این مرحله گیر کردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس