گروه فرهنگی مشرق- بعضی از شخصيتها هستند که نمي توان شخصيت و مقام و منزلت آنها رو تعريف کرد از جمله شخصيت و منزلت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، قابل توصيف و تعريف نيست و ما تنها ميتوانيم بگوييم زبان ما از درک وجود حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام قاصر است و بس؛ لذا نگاهی هر چند کوتاه به مقام و منزلت حضرتش میاندازيم. قبلا يادآور میشويم که اين نوشته ها تنها و تنها قطرهای از دريای فضيلتهای آن بزررگوار است.
سیمای حضرت امابیها علیهاالسلام در آیه تطهیر
قرآن، هرچند نام حضرت زهرا علیهاالسلام را به میان نیاورده، امّا گاه به اشاره، به آن بانوی یگانه دوران اشاره کرده که از آن شمار آیه تطهیر است: «خدا چنین میخواهد که ناپاکی و گناه را از شما خاندان نبوت ببرد، و شما را از گناه پاک و پیراسته گرداند».
آیه تطهیر، از آیه های معروفی است که درباره اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده و آنها را، انسان های پاک از گناه معرفی میکند و با توجه به احادیث متواتر، دخت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نیز از شمار اهلبیت است.
پس از نزول این آیه، از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم سؤال شد که این آیه شریف در شأن کیست؟ حضرت فرمودند: در شأن من، علی علیهالسلام، فاطمه علیهاالسلام و حسنین علیهماالسلام.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برای اثبات و روشن نمودن این حقیقت که مراد از اهل بیت علیهمالسلام، پنج نور عظیم هستند و نه دیگری، بعد از نزول این آیه، هر روز تا زمان رحلتش، هنگام خروج از منزل برای اقامه نماز صبح، به در خانه حضرت صدیقه علیهاالسلام میآمد و میفرمود: سلام بر شما ای اهل بیت، به درستی که خدا اراده فرموده است که هر ناپاکی را از شما خاندان نبوت دور گردانده، شما را پاک و منزه گرداند.
سیمای حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام در آیه مباهله
در شأن نزول آیه مباهله آمده است که وقتی مسأله دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و مقابله سران ادیان دیگر با آن حضرت بالا گرفت، قرار شد هر دو طرف با خانواده و فرزندان و خویشاوندان خود در برابر یکدیگر صفآرایی کرده و هر کدام، لعنت خدا و نفرین و عذاب الهی را برای آن کس که در ادعای خود دروغگوست، خواهان شود. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در سال دهم هجری، با یک جمع کوچک و نورانی برای مباهله با کشیشان مسیحی، حرکت کرد. حضرت فاطمه علیهاالسلام به تصدیق همه مسلمانان، مشمول این آیه است.
آیتاللّه شهید دستغیب در این زمینه به نکته ظریفی اشاره میکند. ایشان مینویسد: «حکمت اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم حضرت صدیقه علیهاالسلام را برای مباهله همراه خویش برد، این بود که با کلمه (زنان) که در آیه آمده است، به مسلمین بفهماند که حضرت زهرا علیهاالسلام یک تنه بر همه زنان برتری دارد».
حضرت فاطمه علیهاالسلام در سایه سار کلام دیگران
امام خمینی رحمه الله
«... زنی که افتخار خاندان وحی است و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز میدرخشد؛ زنی که فضایل او هم طراز فضایل بی نهایت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و خاندان عصمت و طهارت بود؛ زنی که هر کس با هر بینشی درباره او گفتاری دارد و از عهده ستایش او برنیامده، که احادیثی که از خاندان وحی رسیده، به اندازه فهم مستمعان بوده و دریا را در کوزهای نتوان گنجانید، و دیگران هر چه گفته اند، به مقدار فهم خود بوده، نه به اندازه مرتبت او».
مقام معظم رهبری
«زنی، آن هم در سنین جوانی، از لحاظ مقام معنوی به جایی میرسد که بنابر آنچه در بعضی از روایات است، فرشتگان با او سخن میگویند و حقایق را به او ارائه میدهند. محدّثه است؛ یعنی کسی که فرشتگان با او حدیث میکنند و حرف میزنند. این مقام معنوی و میدان وسیع و قله رفیع، در مقابل همه زن های آفرینش و عالَم است. حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام در قلّه این بلندای عظیم ایستاده و به همه زنان عالم خطاب میکند و آنها را به پیمودن این راه دعوت مینماید».
ابن ابی الحدید
ابن ابی الحدید، شرحنویس نهجالبلاغه، درباره مقام حضرت زهرا علیهاالسلام مینویسد: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، فاطمه علیهاالسلام را بیش از آنچه مردم گمان داشتند و به دخترانشان احترام میگذاشتند، گرامی میداشت؛ تا آن جا که از مرز محبت پدران نسبت به فرزندان گذشت. نه یک بار بلکه بارها، و در جاهای گوناگون نه فقط یکجا، در حضور عام و خاص چنین فرمود: «او بانوی زنان جهان و همتای مریم، دختر عمران است و به هنگام عبور از موقف قیامت، منادی از سوی عرش فریاد میزند: ای اهل محشر دیدگانتان را ببندید تا فاطمه علیهاالسلام، دختر محمد صلی الله علیه و آله و سلم عبور کند».
حافظ ابونعیم اصفهانی و استاد توفیق ابوعلم
حافظ ابونعیم اصفهانی میگوید: «فاطمه علیهاالسلام، بانوی بتول، و پاره تن رسول صلیاللهعلیهوآله و نزدیکترین فرزندانش به قلب مبارک، و نخستین نفر آنان در پیوستن به آن حضرت بعد از رحلتش بود. او از دنیا و بهرههایش برکنار و به اسرار و رموز پیچیده آفات و زشتیهای دنیا، آشنا بود».
استاد توفیق ابوعلم گوید:«او زنی بود بزرگمنش با خویی ارزنده، شخصیتی گرامی، فهم و هوشی تند،ذهنی پویا، نظری بلند، ارزشهایی والا، پرجوش و خروش، ولی محکم و استوار، غیور و غیرتمند و به دور از خودخواهی و خودپسندی. ... او در بلندای قله عفاف و راستی، پاکدامنی و خویشتن داری و پاکچشمی بود».
حضرت زهرا علیهاالسلام و پدر
اگر هیچ زنی در چشم و دل رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به اندازه حضرت زهرا علیهاالسلام جای نداشت، بیدلیل نبود؛ که در چشم و دل حضرت زهرا علیهاالسلام نیز هیچ کس به اندازه رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، جا نداشت. آنگاه که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر حضرت زهرا علیهاالسلام وارد میشد، حضرت زهرا علیهاالسلام تمام قد میایستاد و مشتاقانه به استقبال پدر میرفت و بر دستش بوسه میزد. او همهجا پدر را بر خود مقدّم میداشت. خودش میفرمود: «سوگند به خدا، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را بر خود و دیگران مقدّم میدارم».
آخرین کسی که حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله به هنگام مسافرت در حقش سفارش میکرد، حضرت زهرا علیهاالسلام بود و پس از مسافرت، اولین خانهای که داخل میشد، خانه حضرت زهرا علیهاالسلام بود. و حضرت زهرا علیهاالسلام، آنگاه که پدرش در بستر بیماری بود، از هر کسی محزونتر بود و تا خبر ملحق شدن به پدر را به عنوان اولین نفر از اهل بیتش نشنید، آرام نگرفت.
حضرت زهرا علیهاالسلام و حضرت علی علیهالسلام
حضرت زهرا علیهاالسلام، امام علی علیهالسلام را بهترین همسر میدانست و همواره به تمامی وظایف همسری خود عمل میکرد. از تمیزی و سادهپوشی تا کارهای منزل و ایثار مال و جان خود و تحمل سختی ها و مشقت ها در کنار همسرش دریغ نمی ورزید و همواره حامی محکم و راستین امام علی علیهالسلام بود. حضرت زهرا علیهاالسلام ، آرامش و انس امام علی علیهالسلام بود و امیرالمومنین علیهالسلام با نگاه به او، رنجهایش را از یاد میبرد. امیرمؤمنان علی علیهالسلام خود میفرماید: «زهرا علیهاالسلام، تسلاّی من بود». از این رو، تا خبر رحلت او را شنید، از پا افتاد و تا به صورتش آب نزدند، به هوش نیامد.
حضرت زهرا علیهاالسلام، مایه فخر امام علی علیهالسلام بود و حضرت همواره به او مباهات میکرد. فقدان حضرت زهرا علیهاالسلام آن قدر بر امیرالمومنین علیهالسلام سنگین بود که حضرت زهرا علیهاالسلام، خود از قبل، امام علی علیهالسلام را به صبر بر این مصیبت دعوت میکرد. اما با این همه، حضرت علی علیهالسلام، در غم از دست دادن او ضجّه میزد و هر روز به زیارت قبر او میرفت و در رثای او، مرثیه ها میخواند.
حضرت زهرا علیهاالسلام و دُردانه هایش
در این مبحث، اگرچه میتوان ازمهربانی حضرت زهرا علیهاالسلام با فرزندانش و نوازش آنها گفت، تا آنجا که حتی به امام علی علیهالسلام وصیت میکند که پس از من با دختر خواهرم ازدواج کن که او بر فرزندان من مهربان تر است، و حتی در وصیتش به امام علی علیهالسلام، او را به مهربانی در حق فرزندانش، سفارش میکند، یا میتوان از بازی کردن او با فرزندانش و یا داستان ها و شعرهایی که برای آنان میخواند، سخن گفت، اما مهمتر از همه، ذکر این نکته است که او با طاعتش توانسته راه رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را ادامه دهد و مادرِ تمامی ائمه علیهمالسلام باشد. همین است که امام حسین علیهالسلام در صحرای تفتیده کربلا، بر سر نیزه فریاد میزند: «هیهات که زیر بار ذلت بروم. من، شهامت، حّریّت و کرامت خود را مرهون پاکدامنی و طهارت مادرم زهرا علیهاالسلام میدانم».
ویژگی های حضرت زهرا علیهاالسلام
ویژگیها و خصایص حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام که محور خاندان نبوت و ولایت است، بیش از حدّ شمارش بوده و آن چه به قلم میآید، تنها قطره ای از یک اقیانوس است:
1. هیچ زنی را معصومه نگفته اند، جزحضرت زهرا علیهاالسلام که معصوم به عصمت حقیقی بود و آیه تطهیر، بهترین دلیل این امر است.
2. رضایاو، رضای خدا، غضباو، غصب خدا، و شادی او، شادی خداوند و پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بوده است.
3. حضرت فاطمه علیهاالسلام شفیعه روز محشر و قاضی مطلق دیوان محاکمات الهی است.
4. او محور اهل کساء (اهل عبا) و مقدّم و اول و آخر آنهاست. چنانکه وقتی ملائکه از خداوند پرسیدند: اهل کساء چه کسانیاند که این همه برای آنها ارزش قائل هستی و زمین و آسمان را برای ایشان آفریدی؟ خطاب شد: «اهل کساء، فاطمه است و پدر فاطمه، و شوهر فاطمه و فرزندان فاطمه». نام مقدس حضرت فاطمه در این جمله، چندین بار تکرار شده است و این، بزرگترین ویژگی آن حضرت است.
والاترین فضیلت حضرت زهرا علیهاالسلام از منظر حضرت امام خمینی رحمه الله
امام خمینی رحمه الله، فرزند حضرت زهرای اطهر، در وصف مادر چنین میگویند: «درباره فضایل حضرت صدیقه علیهاالسلام ، تنها به ذکر یک روایت که در کافی است و با سند معتبر نقل شده است، اکتفا میکنم. حضرت امام صادق علیهالسلام میفرمایند: «حضرت فاطمه علیهاالسلام بعد از پدرش، 75 روز در این دنیا بودند و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت. جبرئیل امین میآمد و به ایشان تعزیت عرض میکرد و مسائلی از آینده نقل میفرمود». ظاهر روایت این است که در این 75 یا 95 روز، مراودهای بوده، یعنی رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است. به هر حال، غیر از طبقه اول انبیای بزرگوار، درباره کسی چنین نبوده و وارد نشده است که در ظرف این مدت، جبرئیل چندینبار رفت و آمد داشته باشد. مسأله فرود آمدن جبرئیل، یک مسأله ساده نیست. نباید تصور کرد که برای هر کسی چنین امری ممکن است. بین روح کسی که جبرئیل بر او وارد میشود و مقام جبرئیل که روح اعظم است، یک تناسب کامل لازم است.»
عصمت حضرت زهرا علیهاالسلام
عصمت در لغت به معنای مصونیت و محفوظ بودن است و معصوم کسی است که از خطا و اشتباه و گناه در امان باشد. گرچه حضرت فاطمه علیهاالسلام پیامبر و امام نبود و دلایلی که برای عصمت و مصونیت از گناه در مورد پیامبران و امامان می آورند، درباره آن حضرت جاری نیست، ولی مقام عصمت او از راههای دیگر ثابت میگردد که مهمترین دلیل در این مورد، آیه تطهیر است که فرمود: «خدا چنین میخواهد که ناپاکی و گناه را از شما خاندان نبوت ببرد و شما را پاک گرداند».
روایات فراوانی که در تفاسیر شیعه و سنی وارد شده، به خوبی گواهی میدهد که هرگونه آلودگی از خانواده پیامبر دور است. این روایات در کتاب های معروف اهل سنت نیز نقل گردیده است.
دلیل دیگر بر اثبات عصمت حضرت زهرا علیهاالسلام، حدیث معروف کساء است که با الفاظ مختلف، در کتابهای حدیث و تفسیر شیعه و سنی آمده است.
علم حضرت زهرا علیهاالسلام
از مجموعه روایات مختلف، اینگونه برداشت میشود که ارتباط و هماهنگی خاصی میان حضرت زهرا علیهاالسلام و پدر والامقامش بوده است. از این رو، جای شگفتی نیست که آن آموزگار آسمانی، بهترین و شایسته ترین کارها را به دُخت فرزانهاش بیاموزد و او را به برترین ارزش های اخلاقی و انسانی رهنمون گردد و حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز آن دانش های آسمانی را از آن چشمه جوشان و گوارا بنوشد و قلب بیدار و گستردهاش، از انواع حکمت ها لبریز گردد. اینها همه افزون بر دانش و آگاهی گسترده است که خدا به او الهام کرده بود. درباره علم آن حضرت، روایات متعددی وارد شده است که در زیر به برخی از آنها اشاره میشود:
حضرت فاطمه علیهاالسلام را از آن رو فاطمه نامیدند که خداوند از علم خود آن قدر به او نوشاند که از هر استادی بینیاز شد.
حضرت فاطمه علیهاالسلام را بدان سبب بتول نامیدند که از حیث فضل و دین، سرآمد تمامی زنان بود.
خداوند، ده چیز را به ده زن تفضل نمود و برای حضرت فاطمه علیهاالسلام، همسر امام علی علیهالسلام، علم را.
عبادت حضرت زهرا علیهاالسلام
عبادتِ خالصانه برای خدا و به مفهوم کامل آن، در سراسر زندگی حضرت زهرا علیهاالسلام جلوه گر بود. سراسر زندگی پرافتخار او، از آغاز تا واپسین لحظات، عبادت خدا بود. از غذا دادن به محرومان گرفته تا آب رساندن به خانه بینوایان؛ از ایثارش در راه خدا تا آموزش مقررات الهی به مردم؛ از به دوش کشیدن بار مسؤولیت اداره جامعه کوچک خانه و خانواده، تا پارسایی و ساده زیستی و تحمل محرومیت ها برای پیشرفت اسلام. او همه اینها را به خاطر پرستش خالصانه خدا به جان خرید و اینها غیر از نمازهای خاشعانه و نیایشهای جانبخش شبانه او با خداست. رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرمود: «وقتی زهرا علیهاالسلام در محراب عبادت میایستد، همچون ستاره ای برای ملائکه میدرخشد. خدا به ملائکه میگوید: ای ملائکه بنگرید به بهترین بنده من، فاطمه علیهاالسلام . او در مقابل من ایستاده و از خوف من تمامی وجودش میلرزد و با تمامی حضور قلبش به من روی آورده است».
دعاهای حضرت زهرا علیهاالسلام
دعا، سرود جاری دلهای پرکشیده از هستی است؛ دعا، زمزمه عشق است در خلوتگاه یار؛ دعا، معراج روح بزرگ تشنه عاشق است به سوی ابدیت.
و اینک بخشی از دعای حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا علیهاالسلام : «بارالها! جایگاهم را میبینی و کلامم را میشنوی و بر تمامی کارهایم اشراف داری و بر آن چه در وجودم میگذرد آگاهی... تو پروردگاری هستی که گناهان را میبخشی و من جز تو آمرزندهای را نمییابم... بارخدایا! تو آمرزنده ای و بخشایش را دوست داری، پس از من درگذر».
لقب آسمانی حضرت زهرا علیهاالسلام
حضرت زهرا علیهاالسلام در آسمانها، «منصوره» نام دارد؛ همچنان که رسول مکرّم اسلام در آسمانها «احمد» نام دارد، و نام آن حضرت در زمین «فاطمه» است.
سُدیر صیرفی از امام صادق علیهالسلام نقل میکند که رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود از جبرئیل پرسیدم: چرا فاطمه در آسمان منصوره و در زمین فاطمه نام گرفت؟ جبرئیل گفت: در زمین فاطمه نامیده شد؛ زیرا شیعیان خود را از آتش جدا کرده و نجات میبخشد و دشمنانش نیز از محبتش جدا گشتهاند، و در آسمان منصوره نامیده شد؛ به دلیل فرموده خداوند عزّوجلّ که میفرماید: در آن روز مؤمنان به یاری حق خوشحال میشوند و حق تعالی هر که را بخواهد یاری میکند. منظور این است که حضرت فاطمه علیهاالسلام دوستانش را یاری خواهد کرد.
رمز ام ابیها بودن
یکی از القاب حضرت زهرا علیهاالسلام امابیهاست که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم او را به این نام میخواند. امابیها یعنی مادرِ پدر. اکنون باید دید چرا و چگونه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دخترش را مادر خود میخواند.
بعضی گفتهاند: از شدت علاقه به حضرت زهرا علیهاالسلام بوده است. در واقع حضرت میخواست بفرماید که دخترم را به اندازه مادرم دوست دارم.
بعضی گفتهاند: «اُمّ» یعنی ریشه و اصل، و هر چیزی که اساس و مقصود باشد، امّ نامیده میشود؛ مثل اُمّ القُری یعنی مکه و اُمّ الکتاب یعنی قرآن. با این توضیح، معنای ام ابیها این است که حضرت فاطمه علیهاالسلام، ریشه و اصل رسالت و نبوت است و ولایت، ثمره آن وجود نازنین میباشد؛ زیرا حضرت فاطمه علیهاالسلام مادر ولایت و یازده امام است.
بعضی گفته اند او ام ابیهاست؛ چون محور هستی و ریشه همه نیکیها و خوبیهاست. آنها دلیل این مطلب را حدیث شریف کساء میدانند؛ زیرا آنجا که خداوند میخواهد اهل کساء را معرفی کند، میفرماید: «فاطمه علیهاالسلام است و پدر فاطمه علیهاالسلام و شوهر فاطمه علیهاالسلام و فرزندان فاطمه علیهاالسلام ؛ یعنی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امام علی علیهالسلام و امام حسن علیهالسلام و امام حسین علیهالسلام به وسیله حضرت فاطمه علیهاالسلام معرفی میشوند.
شناخت حضرت فاطمه علیهاالسلام، شناخت لیلة القدر
در حدیثی از رسول اکرم علیهاالسلام روایت شده که فرمودند: «کسی که به درستی به فاطمه علیهاالسلام شناخت پیدا کند، شب قدر را شناخته است و او را از این جهت فاطمه نام نهادند؛ زیرا موجودات، به ذات و شناخت واقعی او دسترسی ندارند».
همچنین در حدیث دیگری از امام صادق علیهالسلام آمده است: «لیله» فاطمه علیهاالسلام است و «قدر» اللّه. هر کس فاطمه علیهاالسلام را آن طور بشناسد که سزاوار مقام والای اوست، شب قدر را درک کرده است».
حضرت فاطمه علیهاالسلام لیله القدر اهل بیت
همچنان که شب قدر پنهان است و فقط برای جمعی از شایستگان ظهور و بروز دارد، دسترسی به مقامات معنوی حضرت زهرا علیهاالسلام هم این چنین است.
همچنان که عبادت شب قدر، همچون عبادت سی هزار شب است، معرفت زهرا علیهاالسلام نیز پاداش عبادت شب قدر را دارد و معرفت او، زمینه معرفت لیلةالقدر است.
همچنان که شب قدر عمدتا بین سه شب پنهان است، در محل دفن حضرت زهرا علیهاالسلام نیز سه احتمال داده میشود.
وصیت حضرت فاطمه علیهاالسلام به علی علیهالسلام
هنگامی که حضرت زهرا علیهاالسلام در بستر بیماری بود و نزدیک شدن زمان رحلت را احساس کرد، خطاب به همسرش علی علیهالسلام فرمود: «ای پسر عمو! خبر مرگ به من رسیده و آن گونه که درمییابم، به زودی به پدرم ملحق میشوم. آنچه در دل دارم به تو وصیت میکنم». سپس فرمود: «ای پسر عمو! بعد از من با خواهرزاده ام اَمامه ازدواج کن؛ چون او در محبت و مهربانی نسبت به فرزندانم همانند من است. برای من تابوتی بساز. مرا شب دفن کن، آن هنگام که چشمها در خواب فرو رفته است. (قبر من پنهان، نشانش بینشانی است)».
همچنین از امام صادق علیهالسلام نقل شده که حضرت فاطمه علیهاالسلام هنگام احتضار به امیرمؤمنان علیهالسلام وصیت کرد: «وقتی که از دنیا رفتم، خودت مرا غسل بده و کفن کن و نماز بر جنازهام بخوان و در قبر بگذار و سپس بالای سر، مقابل صورتم بنشین و بسیار قرآن بخوان و دعا کن من تو را به خدا میسپارم و وصیت میکنم که با فرزندانم به نیکی رفتار کنی».
پایان رنجها
در نهایت حضرت زهرای أطهر علیهاالسلام پس از تحمّل مصائب و محنتها و بیوفایی های بسیار، در اثر بیماری و تألمی که از ضربات دشمنان بر بدن مبارکشان حاصل شده بود به شهادت رسیدند و به دیار حق و ملاقات با پدر شتافتند. پس از آن بر طبق وصیت آن حضرت علیهاالسلام جسد شریفشان شبانه غسل داده و کفن شد و آن گاه غریبانه به خاک سپرده شد، بدون اینکه کسی از محل دفن آگاهی یابد.
امیرمؤمنان علیهالسلام هنگام دفن حضرت زهرای مرضیّه در حالی که با فاطمه علیهاالسلام وداع مینمود، وداع با پیامبر را به یاد آورد و به پیامبر صلیاللهعلیهوآله چنین گفت: ای پیامبر خدا! از فراق دختر برگزیدهات صبرم کم شده و طاقتم از دست رفته است... امانت باز گردانده شد و آنچه در دست من بود گرفته شد، اما اندوهم همیشگی است و شبهایم همراه بیداری، تا آن دم که خداوند سر منزل تو را که در آن اقامت گزیدهای برایم انتخاب کند. به زودی دخترت تو را آگاه خواهد ساخت که امّتت در ستم کردن به وی اجتماع کرده بودند، سرگذشت وی را از او بپرس و چگونگی حال را از وی خبر گیر، وضع اینچنین است در حالی که هنوز فاصله ای از زمان حیات تو نگذشته و یادت فراموش نگردیده است.»
تنهایی حیدر!
پس از شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام، حضرت علی علیهالسلام خطاب به همسر عزیزش میفرماید: «جان من با آه و نالهاش ـ در سینهام ـ زندانی گردیده. ای کاش که جانم همراه آه و ناله ها از این کالبد پر میکشید و بیرون میآمد. زهرا جان! پس از تو هیچ خیری در این زندگانی نیست و من فقط به این جهت گریه میکنم که مبادا زندگیام پس از تو طولانی شود.
فاطمه جان! دوری و جدایی تو در نظر من سهمگینترین چیزهاست و از دست دادن شخصیت شکوهباری چون تو، ای دختر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، سختترین فراق هاست».
در مکتب زهرا علیهاالسلام
مقام مادر
در خدمت مادر باش؛ زیرا بهشت زیرپای مادران است.
اخلاص در عبادت
کسی که عبادتهای خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ، برترین مصلحت او را به سویش فرو خواهد فرستاد.
آنچه محبوب فاطمه علیهاالسلام است
از دنیای شما سه چیز محبوب من است: تلاوت قرآن، نگاه به چهره رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و انفاق در راه خدا.
شفاعت فاطمه علیهاالسلام
آنگاه که در روز قیامت برانگیخته شوم، از گناهکاران امت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شفاعت خواهم کرد.
مرثیه ای از زبان مولا
تا همین چند شب پیش که پیغمبر بود
محور آل کسا فاطمه اطهر بود
رفت پیغمبر و پاشید ز هم آل عبا
نه همین غصّه ، غم آخریِ کوثر بود
می درخشید رخ فاطمه ام روزی چند
نور زهرا نفسِ زندگی حیدر بود
دستِ من، بند به غسل و کفن احمد شد
ناگهان قتلگه فاطمه پشت در بود
در کمین آمد و صیاد طنابم افکند
آتش و دود در اطراف حرم یکسر بود
ریسمان بسته مرا بُرد که دیدم بانو
چادرش خاکی و خونی است ولی بر سر بود
چه کنم امر نبی بود که من صبر کنم
طاقتم رفت ولی طاعت من برتر بود
دست من بسته ولی دست حریفانم باز
روی این آتش نمرود چه خاکستر بود
بازوی فاطمه ام نیروی من بود ولی
چه بگویم که غلاف آهن سنگین تر بود
منبر و مسجد و محراب کمی فاصله داشت
از اُحُد دورتر انگار همین منبر بود
کفر می خواست که من بیعتِ ابلیس کنم
صیحۀ فاطمه ام مانع آن کافر بود
خطبه غرّاتر از آنست که وصفش بتوان
چشمها شاهد پیغمبریِ دیگر بود
درد آن پهلو و بازو همه از یادش رفت
که حمایت ز ولای علی واجب تر بود
دین بقا یافت از این خطبه زهرا ورنه
اولین فتنه همان توطئه آخر بود
فاطمیون ره زهرای مرا پیمایند
غیر او کی اثر از حیدر و پیغمبر بود
صاحب فاطمیه مادر عاشوراهاست
کربلا هم شجر طیّبه کوثر بود
چون کند منتقم فاطمه از کعبه قیام
گوید آزاده ترین زن بخدا کوثر بود
روضه جانسوز حاج منصور ارضی در بیت رهبری
دانلود
محور آل کسا فاطمه اطهر بود
رفت پیغمبر و پاشید ز هم آل عبا
نه همین غصّه ، غم آخریِ کوثر بود
می درخشید رخ فاطمه ام روزی چند
نور زهرا نفسِ زندگی حیدر بود
دستِ من، بند به غسل و کفن احمد شد
ناگهان قتلگه فاطمه پشت در بود
در کمین آمد و صیاد طنابم افکند
آتش و دود در اطراف حرم یکسر بود
ریسمان بسته مرا بُرد که دیدم بانو
چادرش خاکی و خونی است ولی بر سر بود
چه کنم امر نبی بود که من صبر کنم
طاقتم رفت ولی طاعت من برتر بود
دست من بسته ولی دست حریفانم باز
روی این آتش نمرود چه خاکستر بود
بازوی فاطمه ام نیروی من بود ولی
چه بگویم که غلاف آهن سنگین تر بود
منبر و مسجد و محراب کمی فاصله داشت
از اُحُد دورتر انگار همین منبر بود
کفر می خواست که من بیعتِ ابلیس کنم
صیحۀ فاطمه ام مانع آن کافر بود
خطبه غرّاتر از آنست که وصفش بتوان
چشمها شاهد پیغمبریِ دیگر بود
درد آن پهلو و بازو همه از یادش رفت
که حمایت ز ولای علی واجب تر بود
دین بقا یافت از این خطبه زهرا ورنه
اولین فتنه همان توطئه آخر بود
فاطمیون ره زهرای مرا پیمایند
غیر او کی اثر از حیدر و پیغمبر بود
صاحب فاطمیه مادر عاشوراهاست
کربلا هم شجر طیّبه کوثر بود
چون کند منتقم فاطمه از کعبه قیام
گوید آزاده ترین زن بخدا کوثر بود
روضه جانسوز حاج منصور ارضی در بیت رهبری
دانلود