کد خبر 407509
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳

معاون توسعه فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با تاکید بر این که ماهواره مصباح آماده پرتاب است، گفت: به دلیل در اختیار نداشتن موشک حامل، پرتاب این ماهواره به تعویق افتاده است.

به گزارش مشرق،  دکتر عبدالرضا صمیمی طراحی و ساخت ماهواره مصباح را مربوط به دهه 1380 دانست و افزود: کار طراحی و ساخت این ماهواره در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات از 10 سال قبل آغاز شد.

وی با بیان اینکه طراحی و ساخت این ماهواره به پایان رسیده است، اظهار کرد: ماهواره مصباح تنها ماهواره کاربردی و واقعی است که ساخته شد.

صمیمی به چالش‌های پرتاب این ماهواره اشاره کرد و گفت: ماهواره‌هایی که تاکنون پرتاب شده از نوع ماهواره کوچک است ولی با توجه به طراحی ماهواره مصباح، موشک حامل مورد نیاز آن را در اختیار نداریم.

معاون توسعه فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اضافه کرد: در صورتی که موشک حامل مهیا شود، ماهواره مصباح آماده پرتاب خواهد شد.

وی با تاکید بر این که این ماهواره در حال حاضر در اتاق تمیز نگهداری می‌شود، ادامه داد: این ماهواره دارای ماموریت‌های مخابراتی و تصویربرداری است.

 مصباح ماهواره‌ای است مخابراتی- تحقیقاتی که در مدار ارتفاع پایین LEO به دور زمین می‌چرخد. مأموریت این ماهواره برای انتقال دیتا میان ایستگاه‌های زمینی به صورت ذخیره و ارسال غیر همزمان ( Store and Forward ) مانند پیام‌های کوتاه و فکس، اطلاعات مربوط به شبکه‌های آب و برق و گاز، قرائت از راه دور کنتور، دریافت و ارسال اطلاعات ایستگاه‌های مختلف مانند هواشناسی و زلزله شناسی و همچنین دریافت اطلاعات مربوط به اموال و اجناس در هنگام نقل و انتقال کاربرد تعیین شده است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • افشین تهران ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    انشالله ساخته خواهد شد.
  • رضا ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    چند سالی هست تنها پرتاب گر ما سفیر هست اونم به درد ماهواره های زیر 50kg و مدار Leo ارتفاع حداقل مناسب هست! هیچ خبری هم از ماهواره بر سیمرغ یا حامل ها سنگین تر نیست.لطفا مشرق نیوز از وزیر محترم دفاع یا مقامات سازمان هوا فضا در مورد سرنوشت این پروژه سیمرغ سوال کنند و سوال کنند که آیا برای همیشه تنها ماهواره بر ایران سفیر خواهد بود؟؟؟؟؟؟ اگر این وضع ادامه پیدا کند باعث دلسردی دانشمندان کشورمان و دانشگاه میشود
  • حمید23 ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    مشرق عزیز! لطفا گزارشی در مورد مصباح منتشر کن و دلیل امتناع ایتالیا از تحویل آن را بنویس. امیدوارم روزی سازمان فضایی مستقل داشته باشیم مانند جایگاه سازمان محیط زیست با بودجه کافی. امیدوارم به زودی ماهوره برهای سیمرغ و پروژه قائم به نتیجه برسند. جایگاه فعلی ایران در صنعت فضایی شایسته این ملت بزرگ نیست. صنعتی که می تواند هم درآمدزا یاشد و هم حلال بسیاری از مشکلات تحقیقاتی و کاربردی. امیدوارم جوانان ایرانی پیشرفت این صنعت را از مسئولین مطالبه کنند.
  • msg13 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    اي كاش شهيد تهراني مقدم بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس