به گزارش مشرق، آمار تولید، مصرف و واردات بنزین نشان میدهد در اردیبهشتماه امسال رکورد
واردات بنزین از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانهها و سهمیهبندی سوخت
شکسته شده است. به گزارش فارس، رشد مصرف بنزین در سال 1393 نسبت به سال
1392 حدود 8/1درصد بوده است، این در حالی است که تولید بنزین در سال 93
نسبت به سال 92 حدود 4 درصد کاهش نشان میدهد.
بهرغم آنکه مصرف بنزین در سال1394 نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر چندانی نکرده است، تولید بنزین در اردیبهشتماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد کاهش نشان میدهد. واردات بنزین از ابتدای امسال به طور متوسط روزانه 8/7 میلیون لیتر در روز بوده است که این رقم در اردیبهشتماه به 10 میلیون لیتر در روز رسیده است.
این رقم در واقع رکورد واردات بنزین از ابتدای اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانهها بهحساب میآید. در سال 93 در کشور به طور متوسط روزانه 65 میلیون لیتر بنزین تولید شده است که این رقم در سال 94 به 59 میلیون لیتر در روز کاهش یافته است. یکی از دلایل این امر طولانی شدن تعمیرات اساسی پالایشگاه امام خمینی شازند(اراک) بوده است که با حوادث متعددی نیز همراه بوده است. به همین دلیل در حال حاضر در کشور بنزین یورو 4 تولید نمیشود.
درباره نظارت بر کیفیت بنزین وارداتی نیز ابهامات جدی وجود دارد، همچنانکه سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است تا اواخر اردیبهشت آماده نظارت بر بنزین وارداتی نیست و تاکنون نیز هیچ نتیجه دقیق و مستقلی از آزمایش بنزین وارداتی منتشر نکرده است. بر این اساس واردات بنزین توسط همان شرکتهای واسطهای قبلی انجام میشود و با توجه به اینکه در بازار منطقه بنزین یورو 4 وجود ندارد، درباره کیفیت بنزین وارداتی ابهامات جدی وجود دارد. واردات بنزین گاهی به صورت تهاتر با نفت کوره ایران انجام میشود و براساس گزارش کمیسیونهای تخصصی مجلس بهرغم نداشتن شاخصههای یورو 4 بنزین وارداتی با قیمتی بالاتر از قیمت بنزین یورو 4 فوب خلیجفارس وارد کشور شده است.
بر مبنای این گزارش، تولید نفتگاز در سال 93 نسبت به سال 92 نیز 3 درصد کاهش نشان میدهد و مجموع تولید نفتگاز و نفت سفید در سال 92 نسبت به سال 93 قریب به 23 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر به دلیل حذف دریافت اکتانافزا از پتروشیمیها تولید بنزین سوپر نیز با مشکل جدی روبهرو شده و در مقاطع زمانی مختلف کمبود محسوسی در توزیع بنزین سوپر در کشور قابل مشاهده است.
منبع:.وطن امروز
بهرغم آنکه مصرف بنزین در سال1394 نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر چندانی نکرده است، تولید بنزین در اردیبهشتماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد کاهش نشان میدهد. واردات بنزین از ابتدای امسال به طور متوسط روزانه 8/7 میلیون لیتر در روز بوده است که این رقم در اردیبهشتماه به 10 میلیون لیتر در روز رسیده است.
این رقم در واقع رکورد واردات بنزین از ابتدای اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانهها بهحساب میآید. در سال 93 در کشور به طور متوسط روزانه 65 میلیون لیتر بنزین تولید شده است که این رقم در سال 94 به 59 میلیون لیتر در روز کاهش یافته است. یکی از دلایل این امر طولانی شدن تعمیرات اساسی پالایشگاه امام خمینی شازند(اراک) بوده است که با حوادث متعددی نیز همراه بوده است. به همین دلیل در حال حاضر در کشور بنزین یورو 4 تولید نمیشود.
درباره نظارت بر کیفیت بنزین وارداتی نیز ابهامات جدی وجود دارد، همچنانکه سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است تا اواخر اردیبهشت آماده نظارت بر بنزین وارداتی نیست و تاکنون نیز هیچ نتیجه دقیق و مستقلی از آزمایش بنزین وارداتی منتشر نکرده است. بر این اساس واردات بنزین توسط همان شرکتهای واسطهای قبلی انجام میشود و با توجه به اینکه در بازار منطقه بنزین یورو 4 وجود ندارد، درباره کیفیت بنزین وارداتی ابهامات جدی وجود دارد. واردات بنزین گاهی به صورت تهاتر با نفت کوره ایران انجام میشود و براساس گزارش کمیسیونهای تخصصی مجلس بهرغم نداشتن شاخصههای یورو 4 بنزین وارداتی با قیمتی بالاتر از قیمت بنزین یورو 4 فوب خلیجفارس وارد کشور شده است.
بر مبنای این گزارش، تولید نفتگاز در سال 93 نسبت به سال 92 نیز 3 درصد کاهش نشان میدهد و مجموع تولید نفتگاز و نفت سفید در سال 92 نسبت به سال 93 قریب به 23 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر به دلیل حذف دریافت اکتانافزا از پتروشیمیها تولید بنزین سوپر نیز با مشکل جدی روبهرو شده و در مقاطع زمانی مختلف کمبود محسوسی در توزیع بنزین سوپر در کشور قابل مشاهده است.
منبع:.وطن امروز