کد خبر 422620
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷

رئیس ستاد بازسازی عتبات از آغاز یکی از پیچیده ترین طرح های مهندسی جهان اسلام با هدف توسعه فضای تردد زائران حرم مطهر امام حسین (ع) خبر داد.

 به گزارش مشرق، حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات گفت: ساختار کنونی حرم سید الشهدا(ع) به­ گونه­ ای است که فاصله بین ستون­­های اطراف ضریح مطهر با دیوارهای جانبی، تنها یک­ و نیم متر بوده که در ایام خاص و در زمان حضور میلیونی زائران، باعث دشواری در تردد و تشرف زائران به حرم می ­شد. از این رو طی تفاهمی بین ستاد بازسازی عتبات با تولیت حرم مطهر امام حسین (ع) به منظور افزایش فضای زیارتی و تسهیل در تردد زائران، طرح تقلیل ستون­ ها را در دستور کار خود قرار داد.

وی افزود: این طرح که از نظر فنی و مهندسی جزء پیچیده ­ترین پروژه­­ های بازسازی در اعتاب مقدسه محسوب می ­شود در 10 فاز و مدت زمان دو سال اجرا خواهد شد. با به ثمر نشستن این طرح افزون بر دوبرابر شدن گنجایش مسیر تردد زائران، زمینه برای اجرای طرح ترفیع گنبد نیز فراهم خواهد شد.

به گفته رئیس ستاد بازسازی عتبات، استفاده از هنر معماری ایرانی و اسلامی از دیگر ویژگی­ های اجرای این طرح است که پس از تکمیل، علاوه بر استحکام سازه و دو برابر شدن فضای تردد، زیبایی بصری خاصی نیز به فضای اطراف ضریح مطهر امام حسین(ع) خواهد بخشید.

براساس این گزارش، عملیات اجرایی این طرح که از نظر مهندسی در دنیا کم سابقه است با کار روی ستون جنب حرم حبیب بن مظاهر در شب وفات حضرت زینب(س) -14/2/94- کلید خورده است.

لازم به ذکر است قدمت ستون­ های کنونی اطراف ضریح مطهر به دوره صفویه باز می­ گردد که ساختار آجری دارند و مهندسان ایرانی اقدام به تقلیل و مقاوم ­سازی آنها می ­کنند.
 
منبع: روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس