تصمیم اخیر دولت برای حذف سهمیه‌بندی سوخت، راه برای افزایش مصرف بنزین باز کرده و با توجه به ظرفیت پایین تولید کشور نسبت به مصرف، هزینه هنگفتی را بابت واردات بنزین به دولت وارد خواهد کرد.

گروه اقتصادی مشرق- در حالی که دولت به علت کسری بودجه اقدام به گران کردن بنزین کرده است، اما با حذف سهمیه‌بندی به عنوان عامل مدیریت مصرف سوخت، احتمال مصرف بنزین با سرعت بیشتر افزایش یافته است و ضمن آن که راه برای قاچاق بنزین، بازتر از گذشته خواهد شد.

بدین ترتیب فاصله مصرف بنزین و تولید آن در داخل کشور، بیشتر هم خواهد شد و دولت چاره‌ای جز افزایش واردات نخواهد داشت.

با وجود افزایش اخیر، همچنان دولت برای هر لیتر بنزین 1000 تومانی بیش از معادل این رقم، یارانه می‌دهد، زیرا قیمت تمام‌شده بنزین برای دولت به بیش از 2000 تومان می‌رسد. (خبرگزاری رسمی وزارت نفت قیمت تمام‌شده بنزین را 2500 تومان اعلام کرده است.)

با توجه به عدم امکان توسعه ظرفیت تولید بنزین داخلی در کوتاه‌مدت، هر مقدار که بر مصرف بنزین افزوده شود، دولت مجبور خواهد بود به همان میزان بر واردات بیفزاید. بنابراین افزایش مصرف موجب خواهد شد بخشی از درآمد دولت از محل گران کردن بنزین، صرف واردات و اعطای یارانه تا بنزین 1000 تومانی شود.

آمارها هم نشان می‌دهد که روند مصرف بنزین که از زمان اجرای سهمیه‌بندی در سال 1386 بدین سو روند کنترل‌شده داشت، از هفته اول خردادماه با رشد نامتوازن روبرو شده است.

ضمن آن که واردات بنزین از ابتدای سال جاری تا قبل از گرانی اخیر و حذف سهمیه‌بندی با رشد سریعی مواجه شده بود که مطمئنا از این پس با جهش اخیر در مصرف، روند واردات بنزین بیشتر هم خواهد شد.

این در حالی است که در دو سال گذشته با روی کار آمدن دولت یازدهم و کنار گذاشتن بنزین پتروشیمی به بهانه‌های اثبات‌نشده آلایندگی، روند واردات بنزین جهش داشت.

در سال 93 با میانگین واردات 4.6 میلیون لیتر بنزین در روز مجموعا یک میلیارد دلار صرف واردات بنزین شد.





معادل 3000 میلیارد تومان درآمد گرانی بنزین صرف واردات آن می‌شود

اما در دو ماه اول امسال و قبل از حذف سهمیه‌بندی، میانگین واردات به 7.8 میلیون لیتر رسید که این رقم در ماه اردیبهشت 10 میلیون لیتر بود.

با حذف سهمیه‌بندی از ابتدای خردادماه، مصرف بنزین سرعت گرفت و طبیعی است که دولت مجبور است کسری بنزین را با واردات تامین کند.

از این رو احتمالا رقم واردات بنزین در خردادماه از 10 میلیون لیتر اردیبهشت هم فزونی خواهد گرفت؛ یعنی میزان واردات بنزین نسبت به سال گذشته 2 برابر خواهد شد.

نتیجه آن که با تداوم این روند، دولت در سال جاری مجبور خواهد بود یک میلیارد دلار بیشتر صرف واردات بنزین کند که معادل ریالی آن، بیش از 3 هزار میلیارد تومان خواهد بود؛ یعنی معادل درآمد دولت از گرانی‌های اخیر. البته این به غیر از رقم یارانه‌ای است که دولت بابت هر لیتر بنزین مصرفی اضافی خواهد داد.



معادل 3000 میلیارد تومان درآمد گرانی بنزین صرف واردات آن می‌شود

بنابراین عملا درآمد-هزینه دولت از محل گران کردن بنزین، سر به سر خواهد بود و فقط گرانی و تورم به جامعه تحمیل خواهد شد.

این در حالی است که اگر دولت سهمیه‌بندی سوخت را حذف نمی‌کرد و آن را ادامه می‌داد، مصرف بنزین کنترل می‌شد و دولت مجبور نبود همان پولی را که از جیب ملت می‌گیرد، صرف واردات بنزین کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سپیده دانافر ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    لعنت خدا بر کسانی که علم و استعدادمدیریت و اقتصاد ندارند ولی مثل اختاپوس برمناصب و پست ها چنبره زده اندو طبق نص صریح روایات خیانت در امانت میکنند
  • ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    همانطور که از نمودار به وضوح پیدا است تنها در هشت سال ویرانی(!) و حضور بی موقع یک مرد پارازیت کوتاهی را در مسیر طبیعی وابستگی ملت ایران ایجاد کرد. با بر طرف شدن مشکل پارازیت مردانگی، الان همه چه چیز به روال طبیعی خود برگشته است.
  • ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    اما شما که میگفتید خودتون تولید میکنید پس نیازی به واردات نیست!!! هر روز یک بهانه میاری مشرق؟!! عقده ای شدی برو دکتر....
  • محمدي ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    وقتي قيمت جهاني نفت به نصف رسيده،قيمت توليد بنزين وارداتي نيز كاهش جهاني مي يابد... خلاصه خوش بحال واسطه وارد كننده اي كه به لطف دردمندان اعطاي يارانه خد مردم به مردم،بطور انبوه تر و زير قيمت جهاني بنزين وارد مي كنند و 30 درصد بالاتر از قبل به هموطن خود مي فروشند... آنهم بنزيني كه شايد استاندارد نباشد... راستي اين حق الناس كه ميگن فقط تو انتخابات كاربرد داره؟؟
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    هیچ قدرتی حریف ایران نیست !!! ولی رانت و تبعیض این مملکت را از پا در می آورد . اگر سرنخی به مسئولین نشان بدهی که مثلا" در آن اداره یا سازمان و یا در آن پروژه خلافی رخ داده شما را محاکمه خواهند کرد که شما افتراع زده ای و باید پاسخگو باشی و خود این قوانین مانند دژی قابل اطمینان برای رشوه خواری است . رانت و تبعیض روحیه کوشش و تلاش را از جوانان می گیرد و آنان را نسبت به آینده نا امید می کند .
  • مهران ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    متاسفم با این مقاله سراسر اشتباه .... مشرق جان ! وقتی سهمیه 60 لیتری تمام میشد بنزین آزاد میزد ... اگه سهمیه بنزین آزادش هم تمام میشد با کارت جایگاه بنزین میزد پس سهمیه بندی هیچ تاثیری در افزایش یا کاهش مصرف بنزین نداشت.... سوخت دو نرخی فساد آور بود و باعث شد بسیاری از درآمد دولت محقق نشود .... بعضی جایگاه دارها با جعل گزارشات مبلغ کمتری بابت بنزین آزاد پرداخت میکردند ... مشرق جان آخرت خودتون رو بخاطر مسائل سیاسی خراب نکنید بهترین تصمیم دولت تک نرخی شدن بنزین بود
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    پس قاچاقچی های بنزین هم بیکار شدند لابد موجودات خیالی بودند! پاکستان هم بیخود ناچار به افزایش چند برابری واردات بنزین شد! سهمیه باعث می شد تا مصرف بنزین قابل کنترل باشد. ضمنا اثر روانی این مساله باعث می شد تا مردم قدر سهمیه شان را بدانند و سعی کنند کمتر آزاد بزنند.
  • اصلان ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    0 0
    اون قسمتی که پایین اومده واسه گرون شدنش نیست عزیزان واسه زیاد شدن ماشینای گاز سوزه تا وقتی که حملو نقل عمومی درست نشه با بنزین مشکل داریم
  • پسر ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    0 0
    دنیا مزرعه آخرت است این دنیا صحنه تاخت و تاز ولی آخرت صحنه جوابگویی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس