به گزارش مشرق، حاج عباس سلیمی، قاری پیشکسوت و معاون فرهنگی و خادم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی امروز دوشنبه 11 خرداد 94 در همایش حافظان کل قرآن کریم که به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد، اظهار داشت: مطمئنا حافظان قران برای رسیدن به این جایگاه زحمات بسیاری متحمل شده اند و مجاهدت های بسیاری در پیش دارند اما ممکن است با یک عمل موجب هبط اعمالشان شوند.
وی با بیان اینکه دادن لوح و یا پاکت ممکن است خدای ناکرده موجب تحت الشعاع قرار دادن قرآن شود و اگر چنین شود نزد خدا مسئولیم، خاطرنشان کرد: استاد ما می فرمودند: در مجلسی که امام صادق (ع) و جمعی از افراد فرهیخته حضور داشتند حضرت کلام قشنگی بیان فرمودند و یکی از ادبا گفت: جواهر گفتید. امام فرمودند: انصاف به خرج ندادید زیرا کلام ما را با در و جواهر که یک تکه سنگ است، مقایسه کردید.
قاری پیشکسوت با تاکید بر اینکه کلام اهل بیت (ع) نور است و نباید طبق آن ضرب المثل فارسی بگوییم که کلام شما را باید با آب طلا نوشت، تصریح کرد: برای کسانی که بی خبر از معارف اهل بیت (ع) و قرآن هستند چنین اشتباهاتی شاید جای تاسف باشد اما برای قرآنیان این رفتار جای تعجب و تاسف دارد.
وی افزود: بزرگی می فرمود: وقتی گفته می شود قال امیرالمومنین (ع) باید سنسورهای مومنین به حرکت درآید که در این کلام چه چیزی وجود دارد؟
معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی با اشاره به اینکه حضرت امیرالومنین علی (ع) قرآنیان را چند دسته می خواند (گروهی تنها برای خدا قرآنی می خوانند، گروهی تنها به فکر دنیا هستند و گروهی برای ستیزه جویی و رخ کشیدن قرآن می خوانند و یاد می گیرند)، اظهار داشت: چند روز پیش در مشهد با فردی تماس گرفتیم که برای مجلسی قرآن بخواند. گفت: با مدیر مالی من تماس بگیرید. وقتی با مدیرش تماس گرفتیم، گفت: دو میلیون واریز کنید تا 15 دقیقه قرآن بخوانم!
وی اضافه کرد: اگر باور کنیم آخرت برای متقین است آنگاه قرآن را برای خدا می خوانیم.
سلیمی با اشاره به اینکه پیامبر می فرماید به من امر شده که مسلمان باشم و قرآن تلاوت کنم، خاطرنشان کرد: چگونه خدا را سپاسگزاری کنیم که همان ماموریتی که پیامبر برای انجام آن مامور شده ما نیز انجام می دهیم.
وی با تاکید بر اینکه بی شک قرائت قرآن صرفا همین لفظ نیست بلکه باید تلاوتی توام با تدبر و منتهی به عمل باشد، خاطرنشان کرد: حافظ و قاری قران مورد عنایت خداست و اگر قرآنی بیندیشد، سخن بگوید و عمل کند، سعادتمند می شود در غیر این صورت مشمول این روایت تکان دهنده می شود: اکثر منافقین امت من قاری قرآن هستند. از این سخن چنین برمی آید کسی که قرآن می خواند باید احکام و امر و نهی آن را نیز بداند در غیر این صورت دچار نفاق می شود.
قاری پیشکسوت با بیان اینکه نمی شود قرآن بخوانم اما دروغ بگویم، سه هزار میلیارد تومان از بیت المال مسلمین دزدی کنم، نسبت به موازین شهدا بی توجه باشم، پا روی خون 220 هزار شهید بگذارم و ...، تصریح کرد: نمی شود قاری و حافظ باشیم اما نسبت به موازین و آرمان های انقلاب بی تفاوت باشیم.
وی با بیان اینکه جنایات خوارجی های داعشی در طول تاریخ بی نظیر است و حتی هیتلر و موسلینی نیز چنین جنایاتی مرتکب نشده اند، گفت: آیا شده است در تنهایی از خود بپرسید چگونه است یک زن عفیفه یا پاکدامن، محجبه یا مومنه در گوشه خانه اش نشسته باشد آنگاه چند انسان با چهره های منفور و ریش های زشت وارد خانه اش شوند، مردش را بکشند، خانه اش را غارت کنند و سرانجام او را در بازار برده فروش ها بفروشند؟ این اقدام در قانون هیچ جنگلی وجود ندارد.
سلیمی ادامه داد: هدف قاری و حافظ قرآن صرفا خواندن قرآن نباشد بلکه باید تدبر و عمل نیز داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه برگزاری چنین مجالس و همایش هایی و قرائت قران در آنها نباید برای این باشد که فلان مرکز سکه بدهد یا فلان سازمان بدهد، خاطرنشان کرد: این همایش ها به موازات تکریم و تجلیل از تک تک شما بزرگواران می خواهد به ما بگوید وظیفه و رسالتی در برابر قرآن داریم.
معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی اضافه کرد: استاد ما آیت الله ری شهری در 4 جلد شناخت نامه قرآن حاملان را حافظان معنا کرده است و این روایت را از پیامبر نقل کرده است که حافظان قرآن نزدیک به درجه پیامبری هستند و تنها تفاوت شان این است که به آنها وحی نمی شود.
وی با بیان اینکه می توانیم دو نوع برخورد منافقانه و صادقانه با قرآن داشته باشیم، گفت: عبدالملک مروان پنجمین خلیفه ستمگر اموی است که جنایات و آدمکشی های بسیاری کرد از ابتدا اهل چنین اموری نبود. او قاری بود و هر کس با او کار داشت باید به مسجد می رفت. روزی در حالی که در مسجد در محضر قرآن بود به او خبر دادند خلیفه شده ای. عبدالملک همان جا گفت: از این به بعد میان من و تو فراقت افتاده است و من تو را برای رسیدن به قدرت و مقام می خواستم.
قاری پیشکسوت اضافه کرد: نوع دیگر برخورد با قرآن عملکردی صادقانه است همچنان که شهدا چنین کردند. قاری و حافظ قرآن نباید حتی یک سر سوزن با دشمنان مصالحه کند و تعامل صادقانه یعنی تعاملی که برخی از علمای ما با قرآن داشتند. روزی آیت الله ممدوحی در مسیر بین حرم در گروی حضرت عبدالعظیم الحسنی و امامزاده حمزه از بنده پرسیدند: آیا میرزا عبدالنبی را می شناسی؟ گفتم: خیر فقط می دانم مسجدی به نام ایشان پایین تر از چهارراه سرچشمه تهران وجود دارد گاهی به خاطر فضای معنوی آنجا در آن مسجد نماز می خوانم و البته به دلیل اینکه شوهرخواهرم در آنجا نماز می خواند بیشتر به آن مسجد می روم. آیت الله ممدوحی گفت: ایشان آنقدر با قرآن ممانست داشت که وقتی در میانه شب برای نماز برمی خواست همسرش مطمئن می شد ایشان به خواب رفته و شب بعد قرآن را از آیه ای که شب قبل تطبیق کرده بود، شروع کرد.
سلیمی با بیان اینکه آیا شقاوت بالاتر از این وجود دارد که قرآن را 80 بار بخوانیم اما به آن عمل نکنیم، اظهار داشت: استاد اوصتی در جلسه اوصاف حیوانات را بر اساس روایات می گفتند: صدای خروس در سحرگاهان ترجمان فلان ذکر است و صرفا یک نوای خالی نیست. ایشان در همان جلسه فرمودند: ما از پیامبر که یاد نمی گیریم اما از این حمار که لطیف تر از هر موجودی آب می خورد یاد بگیریم. اطراف ما سراسر عبرت است لذا باید یاد بگیریم.
وی با تاکید بر اینکه قاری و حافظ قرآن باید در برابر استاد و مفسر قرآن زانو بزند نه اینکه دچار اوج شده و با امام جماعت درگیر شود، خاطرنشان کرد: بنده اهل مریدبازی و امثال آن نیستم اما سرکار خانم کیا از بانوان متدین به بنده گفتند: سالیان بسیار از سردرد شدیدی رنج می بردم و سرانجام مشکلم با سبیه آیت الله در میان گذاشتم. وقتی به خدمت ایشان رسیدم عمامه را بر سر من گذاشتند 10 دقیقه آیاتی خواندند و پس از آنکه عمامه را برداشتند دیگر سردرد نداشتم.
وی ادامه داد: استاد نیل آبادی می فرماید: شیطان و برخی از ما دچار اقرار لفظی و کفر عملی هستیم. چه فرقی من قاری قران با شیطان دارم. شیطان در قیامت از ما تبری می جوید و می گوید: من شما را مجبور به گناه نکردم بلکه فقط توصیه کردم.
قاری پیشکسوت قرآن کریم با بیان اینکه پیامبر (ص) می فرماید: بالاترین بندگان نزد خدا علما و در مرتبه بعد حاملان قرآن هستند، اظهار داشت: پیامبر در ادامه این روایت می فرمایند: علما و حاملان قرآن مانند انبیا از دنیا می روند، برانگیخته شدنشان با انبیا است، همراه انبیا از پل صراط عبور می کنند و پاداش انبیا را می گیرند خوشا به سعادت دنیا.
وی گفت: امیرالمومنین می فرماید: در مجلس گناه شرکت نکنید زیرا محفوظات قرانی تان فراموش می شود و شیطان در آن مجلس حضور دارد.
معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم (ع) اضافه کرد: کسی مانند کربلایی کاظم ساروجی با وجود بی سوادی حافظ قرآن و مرجع علمی طلاب بود دلیل رسیدن به چنین مقامی عمل به قرآن است زیرا بر سر مزرعه اول زکات محصول را کنار می گذاشتند و بعدا آن را تصرف می کرد اگر جایی میهمانی می رفت غذایش را با خود می برد.
سلیمی افزود: از پیامبر (ص) می پرسند: چه کسی زیباتر از همه قرآن می خواند می فرمایند: کسی که وقتی قرآن می خواند ببینی از خدا می ترسد لذا پیامبر کسی را به عنوان موذن انتخاب می کند که خشیت الهی داشت هرچند مخرج شین نداشت اما اگر از ما بپرسند چه کسی زیباتر از همه قرآن می خواند می گوییم: کسی که سه خط را با یک نفس بخواند و امثال این شاخص ها.
سلیمی در پایان با انتقاد از کسانی که به قاریان می گویند: اول دستگاه های موسیقی را یاد بگیر و سپس مشغول آموزش قرائت قرآن شوید، خاطرنشان کرد: بنده از اساتید بزرگ قرآنی شخصا پرسیدم که آیا شما ابتدا دستگاه های موسیقی را فرا گرفتید و همه آنها به اتفاق پاسخ دادند: خیر.
وی با بیان اینکه دادن لوح و یا پاکت ممکن است خدای ناکرده موجب تحت الشعاع قرار دادن قرآن شود و اگر چنین شود نزد خدا مسئولیم، خاطرنشان کرد: استاد ما می فرمودند: در مجلسی که امام صادق (ع) و جمعی از افراد فرهیخته حضور داشتند حضرت کلام قشنگی بیان فرمودند و یکی از ادبا گفت: جواهر گفتید. امام فرمودند: انصاف به خرج ندادید زیرا کلام ما را با در و جواهر که یک تکه سنگ است، مقایسه کردید.
قاری پیشکسوت با تاکید بر اینکه کلام اهل بیت (ع) نور است و نباید طبق آن ضرب المثل فارسی بگوییم که کلام شما را باید با آب طلا نوشت، تصریح کرد: برای کسانی که بی خبر از معارف اهل بیت (ع) و قرآن هستند چنین اشتباهاتی شاید جای تاسف باشد اما برای قرآنیان این رفتار جای تعجب و تاسف دارد.
وی افزود: بزرگی می فرمود: وقتی گفته می شود قال امیرالمومنین (ع) باید سنسورهای مومنین به حرکت درآید که در این کلام چه چیزی وجود دارد؟
معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی با اشاره به اینکه حضرت امیرالومنین علی (ع) قرآنیان را چند دسته می خواند (گروهی تنها برای خدا قرآنی می خوانند، گروهی تنها به فکر دنیا هستند و گروهی برای ستیزه جویی و رخ کشیدن قرآن می خوانند و یاد می گیرند)، اظهار داشت: چند روز پیش در مشهد با فردی تماس گرفتیم که برای مجلسی قرآن بخواند. گفت: با مدیر مالی من تماس بگیرید. وقتی با مدیرش تماس گرفتیم، گفت: دو میلیون واریز کنید تا 15 دقیقه قرآن بخوانم!
وی اضافه کرد: اگر باور کنیم آخرت برای متقین است آنگاه قرآن را برای خدا می خوانیم.
سلیمی با اشاره به اینکه پیامبر می فرماید به من امر شده که مسلمان باشم و قرآن تلاوت کنم، خاطرنشان کرد: چگونه خدا را سپاسگزاری کنیم که همان ماموریتی که پیامبر برای انجام آن مامور شده ما نیز انجام می دهیم.
وی با تاکید بر اینکه بی شک قرائت قرآن صرفا همین لفظ نیست بلکه باید تلاوتی توام با تدبر و منتهی به عمل باشد، خاطرنشان کرد: حافظ و قاری قران مورد عنایت خداست و اگر قرآنی بیندیشد، سخن بگوید و عمل کند، سعادتمند می شود در غیر این صورت مشمول این روایت تکان دهنده می شود: اکثر منافقین امت من قاری قرآن هستند. از این سخن چنین برمی آید کسی که قرآن می خواند باید احکام و امر و نهی آن را نیز بداند در غیر این صورت دچار نفاق می شود.
قاری پیشکسوت با بیان اینکه نمی شود قرآن بخوانم اما دروغ بگویم، سه هزار میلیارد تومان از بیت المال مسلمین دزدی کنم، نسبت به موازین شهدا بی توجه باشم، پا روی خون 220 هزار شهید بگذارم و ...، تصریح کرد: نمی شود قاری و حافظ باشیم اما نسبت به موازین و آرمان های انقلاب بی تفاوت باشیم.
وی با بیان اینکه جنایات خوارجی های داعشی در طول تاریخ بی نظیر است و حتی هیتلر و موسلینی نیز چنین جنایاتی مرتکب نشده اند، گفت: آیا شده است در تنهایی از خود بپرسید چگونه است یک زن عفیفه یا پاکدامن، محجبه یا مومنه در گوشه خانه اش نشسته باشد آنگاه چند انسان با چهره های منفور و ریش های زشت وارد خانه اش شوند، مردش را بکشند، خانه اش را غارت کنند و سرانجام او را در بازار برده فروش ها بفروشند؟ این اقدام در قانون هیچ جنگلی وجود ندارد.
سلیمی ادامه داد: هدف قاری و حافظ قرآن صرفا خواندن قرآن نباشد بلکه باید تدبر و عمل نیز داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه برگزاری چنین مجالس و همایش هایی و قرائت قران در آنها نباید برای این باشد که فلان مرکز سکه بدهد یا فلان سازمان بدهد، خاطرنشان کرد: این همایش ها به موازات تکریم و تجلیل از تک تک شما بزرگواران می خواهد به ما بگوید وظیفه و رسالتی در برابر قرآن داریم.
معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی اضافه کرد: استاد ما آیت الله ری شهری در 4 جلد شناخت نامه قرآن حاملان را حافظان معنا کرده است و این روایت را از پیامبر نقل کرده است که حافظان قرآن نزدیک به درجه پیامبری هستند و تنها تفاوت شان این است که به آنها وحی نمی شود.
وی با بیان اینکه می توانیم دو نوع برخورد منافقانه و صادقانه با قرآن داشته باشیم، گفت: عبدالملک مروان پنجمین خلیفه ستمگر اموی است که جنایات و آدمکشی های بسیاری کرد از ابتدا اهل چنین اموری نبود. او قاری بود و هر کس با او کار داشت باید به مسجد می رفت. روزی در حالی که در مسجد در محضر قرآن بود به او خبر دادند خلیفه شده ای. عبدالملک همان جا گفت: از این به بعد میان من و تو فراقت افتاده است و من تو را برای رسیدن به قدرت و مقام می خواستم.
قاری پیشکسوت اضافه کرد: نوع دیگر برخورد با قرآن عملکردی صادقانه است همچنان که شهدا چنین کردند. قاری و حافظ قرآن نباید حتی یک سر سوزن با دشمنان مصالحه کند و تعامل صادقانه یعنی تعاملی که برخی از علمای ما با قرآن داشتند. روزی آیت الله ممدوحی در مسیر بین حرم در گروی حضرت عبدالعظیم الحسنی و امامزاده حمزه از بنده پرسیدند: آیا میرزا عبدالنبی را می شناسی؟ گفتم: خیر فقط می دانم مسجدی به نام ایشان پایین تر از چهارراه سرچشمه تهران وجود دارد گاهی به خاطر فضای معنوی آنجا در آن مسجد نماز می خوانم و البته به دلیل اینکه شوهرخواهرم در آنجا نماز می خواند بیشتر به آن مسجد می روم. آیت الله ممدوحی گفت: ایشان آنقدر با قرآن ممانست داشت که وقتی در میانه شب برای نماز برمی خواست همسرش مطمئن می شد ایشان به خواب رفته و شب بعد قرآن را از آیه ای که شب قبل تطبیق کرده بود، شروع کرد.
سلیمی با بیان اینکه آیا شقاوت بالاتر از این وجود دارد که قرآن را 80 بار بخوانیم اما به آن عمل نکنیم، اظهار داشت: استاد اوصتی در جلسه اوصاف حیوانات را بر اساس روایات می گفتند: صدای خروس در سحرگاهان ترجمان فلان ذکر است و صرفا یک نوای خالی نیست. ایشان در همان جلسه فرمودند: ما از پیامبر که یاد نمی گیریم اما از این حمار که لطیف تر از هر موجودی آب می خورد یاد بگیریم. اطراف ما سراسر عبرت است لذا باید یاد بگیریم.
وی با تاکید بر اینکه قاری و حافظ قرآن باید در برابر استاد و مفسر قرآن زانو بزند نه اینکه دچار اوج شده و با امام جماعت درگیر شود، خاطرنشان کرد: بنده اهل مریدبازی و امثال آن نیستم اما سرکار خانم کیا از بانوان متدین به بنده گفتند: سالیان بسیار از سردرد شدیدی رنج می بردم و سرانجام مشکلم با سبیه آیت الله در میان گذاشتم. وقتی به خدمت ایشان رسیدم عمامه را بر سر من گذاشتند 10 دقیقه آیاتی خواندند و پس از آنکه عمامه را برداشتند دیگر سردرد نداشتم.
وی ادامه داد: استاد نیل آبادی می فرماید: شیطان و برخی از ما دچار اقرار لفظی و کفر عملی هستیم. چه فرقی من قاری قران با شیطان دارم. شیطان در قیامت از ما تبری می جوید و می گوید: من شما را مجبور به گناه نکردم بلکه فقط توصیه کردم.
قاری پیشکسوت قرآن کریم با بیان اینکه پیامبر (ص) می فرماید: بالاترین بندگان نزد خدا علما و در مرتبه بعد حاملان قرآن هستند، اظهار داشت: پیامبر در ادامه این روایت می فرمایند: علما و حاملان قرآن مانند انبیا از دنیا می روند، برانگیخته شدنشان با انبیا است، همراه انبیا از پل صراط عبور می کنند و پاداش انبیا را می گیرند خوشا به سعادت دنیا.
وی گفت: امیرالمومنین می فرماید: در مجلس گناه شرکت نکنید زیرا محفوظات قرانی تان فراموش می شود و شیطان در آن مجلس حضور دارد.
معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم (ع) اضافه کرد: کسی مانند کربلایی کاظم ساروجی با وجود بی سوادی حافظ قرآن و مرجع علمی طلاب بود دلیل رسیدن به چنین مقامی عمل به قرآن است زیرا بر سر مزرعه اول زکات محصول را کنار می گذاشتند و بعدا آن را تصرف می کرد اگر جایی میهمانی می رفت غذایش را با خود می برد.
سلیمی افزود: از پیامبر (ص) می پرسند: چه کسی زیباتر از همه قرآن می خواند می فرمایند: کسی که وقتی قرآن می خواند ببینی از خدا می ترسد لذا پیامبر کسی را به عنوان موذن انتخاب می کند که خشیت الهی داشت هرچند مخرج شین نداشت اما اگر از ما بپرسند چه کسی زیباتر از همه قرآن می خواند می گوییم: کسی که سه خط را با یک نفس بخواند و امثال این شاخص ها.
سلیمی در پایان با انتقاد از کسانی که به قاریان می گویند: اول دستگاه های موسیقی را یاد بگیر و سپس مشغول آموزش قرائت قرآن شوید، خاطرنشان کرد: بنده از اساتید بزرگ قرآنی شخصا پرسیدم که آیا شما ابتدا دستگاه های موسیقی را فرا گرفتید و همه آنها به اتفاق پاسخ دادند: خیر.