به گزارش مشرق، فربد زاوه اظهار کرد: سه راه برای تامین منابع مالی لازم برای واردات خودرو به کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه راه اول استفاده از سرمایه خود شرکت واردکننده خودرو است، خاطرنشان کرد: در این حالت اگر قیمت تمام شده خودروی وارداتی 95 میلیون تومان و قیمت فروش آن صد میلیون تومان باشد، حاشیه سود واردکننده پنج میلیون تومان معادل حدود 5.5 درصد خواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: بنابراین اگر دوره گردش مالی واردات خودرو سالانه چهار بار باشد، سود سالانه واردکننده خودرو از واردات این محصول معادل 22 درصد خواهد بود. البته باید متذکر شد که تقریبا هیچ یک از نمایندگیهای رسمی واردکننده خودرو در ایران از سرمایه خود در این زمینه استفاده نمیکنند.
وی افزود: راهکار دوم تامین منابع مالی نیز استفاده از تسهیلات بانکی با بهرههای بهطور میانگین سالانه 28 درصد است که البته این راهکار معقولی نیست زیرا در حالیکه سود واردات خودرو به طور میانگین سالانه 22 درصد است نمیتوان سالانه 28 درصد بهره بانکی داد که البته این راه نیز در ایران مورد استفاده قرار نمیگیرد.
زاوه با بیان اینکه راهکار سوم تامین منابع مالی برای واردات خودرو، پیشفروش خودرو و استفاده از پول مردم برای خرید و واردات خودرو است، خاطرنشان کرد: این دقیقا همان راهی است که توسط اکثریت قریب به اتفاق واردکنندگان خودرو در ایران مورد استفاده قرار میگیرد.
وی ادامه داد: در این حالت، شرکت واردکننده خودرو حدودا پنج درصد قیمت خرید خودرو را از سرمایه خود تامین کرده و مابقی را از محل پیشفروش خودرو و جمعآوری پول مصرفکنندگان به دست میآورد. به این ترتیب اگرچه حاشیه سود واردکننده خودرو همان 22 درصد است اما چون پول استفاده شده برای واردات خودرو، متعلق به واردکننده نبوده است، بازدهی پول واردکننده خودرو در حد نجومی و هنگفتی خواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: به عنوان مثال در حال حاضر بازدهی پول واردات یک مدل خودرو با تیراژ بالا به کشور، حدود 500 درصد است. این به معنای آن است که شرکت واردکننده خودرو با استفاده از پول مردم، 500 درصد بهره مالی میبرد.
وی با بیان اینکه درواقع کسب و کار نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی در ایران نه از سرمایه خودشان بلکه از جیب مردم میچرخد، تصریح کرد: هر وقت نمایندگیهای واردکننده خودرو شرایط فروش خود را از پیشفروش به حالت فروش نقدی و تحویل روز تغییر دادند میتوان گفت که سرمایه خود را وارد این کسب و کار کردهاند، اما هماکنون این سرمایه مردم است که کسب و کار آنها را بسیار پر رونق کرده است.
وی با بیان اینکه راه اول استفاده از سرمایه خود شرکت واردکننده خودرو است، خاطرنشان کرد: در این حالت اگر قیمت تمام شده خودروی وارداتی 95 میلیون تومان و قیمت فروش آن صد میلیون تومان باشد، حاشیه سود واردکننده پنج میلیون تومان معادل حدود 5.5 درصد خواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: بنابراین اگر دوره گردش مالی واردات خودرو سالانه چهار بار باشد، سود سالانه واردکننده خودرو از واردات این محصول معادل 22 درصد خواهد بود. البته باید متذکر شد که تقریبا هیچ یک از نمایندگیهای رسمی واردکننده خودرو در ایران از سرمایه خود در این زمینه استفاده نمیکنند.
وی افزود: راهکار دوم تامین منابع مالی نیز استفاده از تسهیلات بانکی با بهرههای بهطور میانگین سالانه 28 درصد است که البته این راهکار معقولی نیست زیرا در حالیکه سود واردات خودرو به طور میانگین سالانه 22 درصد است نمیتوان سالانه 28 درصد بهره بانکی داد که البته این راه نیز در ایران مورد استفاده قرار نمیگیرد.
زاوه با بیان اینکه راهکار سوم تامین منابع مالی برای واردات خودرو، پیشفروش خودرو و استفاده از پول مردم برای خرید و واردات خودرو است، خاطرنشان کرد: این دقیقا همان راهی است که توسط اکثریت قریب به اتفاق واردکنندگان خودرو در ایران مورد استفاده قرار میگیرد.
وی ادامه داد: در این حالت، شرکت واردکننده خودرو حدودا پنج درصد قیمت خرید خودرو را از سرمایه خود تامین کرده و مابقی را از محل پیشفروش خودرو و جمعآوری پول مصرفکنندگان به دست میآورد. به این ترتیب اگرچه حاشیه سود واردکننده خودرو همان 22 درصد است اما چون پول استفاده شده برای واردات خودرو، متعلق به واردکننده نبوده است، بازدهی پول واردکننده خودرو در حد نجومی و هنگفتی خواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: به عنوان مثال در حال حاضر بازدهی پول واردات یک مدل خودرو با تیراژ بالا به کشور، حدود 500 درصد است. این به معنای آن است که شرکت واردکننده خودرو با استفاده از پول مردم، 500 درصد بهره مالی میبرد.
وی با بیان اینکه درواقع کسب و کار نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی در ایران نه از سرمایه خودشان بلکه از جیب مردم میچرخد، تصریح کرد: هر وقت نمایندگیهای واردکننده خودرو شرایط فروش خود را از پیشفروش به حالت فروش نقدی و تحویل روز تغییر دادند میتوان گفت که سرمایه خود را وارد این کسب و کار کردهاند، اما هماکنون این سرمایه مردم است که کسب و کار آنها را بسیار پر رونق کرده است.