کد خبر 428811
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵

تصميم احزاب يمني همراه با جنبش انصارالله مبني بر عدم مشارکت در کنفرانس،‌ چندين سوال را مطرح مي کند.

به گزارش مشرق، سازمان ملل در گزارش اخیر خود از به تعويق افتادن کنفرانس ژنو خبر داد. کنفرانسي که قرار بود در آن فرستاده سازمان ملل اسماعيل ولد الشيخ گفتگوهاي جداگانه اي را با طرف هاي يمني در ژنو داشته باشد. انتظار مي رفت که مذاکرات به مدت سه روز ادامه پيدا کند تا تمامي گروههاي يمني بر سر يک ميز با يکديگر گفتگو و مذاکره کنند. همچنین قرار بود پيش از لغو کنفرانس،‌ نمايندگان عبد ربه منصور هادي رييس جمهور مستعفي و نمايندگان احزاب يمني و هيئتي از جنبش انصارالله در نشست مشترک شرکت کنند.  اين در حالي بود که طرفداران هادي با تغییر نام اين کنفرانس به مذاکرات مخالفت کردند و خواستار آن شدند که بر اين کنفرانس عنوان نشست مشورتي که همگان را به مصوبه ٢٢١٦ ملزم مي کند، اطلاق شود که البته جنبش انصارالله و ديگر احزاب يمني با حضور در اين کنفرانس مخالفت کردند. موضوعي که منجر به تعويق اين نشست شد.

تصميم احزاب يمني همراه با جنبش انصارالله مبني بر عدم مشارکت در کنفرانس،‌ چندين سوال را مطرح مي کند. بويژه اينکه جهان به اين کنفرانس به عنوان راه حلی براي متوقف کردن کشتار یمن چشم دوخته بود. بسياري از تحليلگران بر اين باورند که با ساختار فعلي، امکان برگزاري کنفرانس وجود ندارد و با ديدگاههاي جنبش انصارالله و ديگر احزاب يمني و مردم يمن مغايرت دارد که در ذيل به توضيح آن مي پردازيم :

١ -کنفرانسي که قرار است با هدف حل مشکلات يمن برگزار شود، در واقع بايد نمايانگر خواسته های مردمی باشد. این در حالی است که مشارکت نمايندگان دولت سابق نمی تواند ديدگاه مردم يمن را منعکس سازد و ازهمين رو نیز جنبش انصارالله و ديگر احزاب يمني با حضور در این نشست مخالفت کردند .

٢ -کارشناسان و تحليلگران بر اين باورند که عربستان سعودي در ساختار تيم مشارکت کننده در کنفرانس يمن،  بطور آشکارا دخالت مي کند و از سوی دیگر تمامي مردم يمن نیز با نقش آفرینی سیاسی منصور هادي در کنفرانس يمن مخالف هستند و وي را به دليل حضور در کشور متجاوز، فاقد مشروعيت وصلاحيت براي مشارکت در فرایند تصمیم گیری سیاسی تحولات يمن می دانند.

٣ -تحليلگران تاکيد دارند که حضور گروههاي يمني در کنفرانس ژنو شامل تمامي گروههاي سياسي نشده است؛‌ موضوعي که انصارالله نیز بر آن تاکيد دشت و خواستار حضور تمام گروههاي سياسي و احزاب بدون حضور نمايندگان دولت سابق بود. لازم به ذکر است که جنبش انصارالله با حضور هيچ يک از احزاب يمني مخالفت نکرده بود و تنها با حضور نمايندگان دولت پيشين مخالف است .

٤ -بسياري از کارشناسان معتقدند که امکان برگزاري کنفرانس در سايه ادامه تجاوز سعودي وجود ندارد و ادامه جنگ و تجاوز سعودي به يمن،‌ از عواملي بوده که سبب شده تا انصارالله و احزاب يمني از مشارکت در کنفرانس صرف نظر کنند. موضوعي که سازمان هاي وحدوي شعبي ناصري نيز با صدور بيانيه اي بر آن تاکيد نموده و خواستار توقف فوري حملات سعودي به يمن شدند .

در پايان باید گفت که بار ديگر عربستان سعودي بدون توجه به خواسته های مردمي يمن،‌ در خصوص گروههاي شرکت کننده در کنفرانس دخالت نمود و اصرار دارد که مذاکرات در شرايط فعلي و در سايه ادامه حملات به يمن برگزار گردد. امري که جنبش انصارالله و احزاب يمني را بر آن داشت،‌ تا با اتخاذ تصميم مشترک از حضور در کنفرانس خودداري کنند؛‌ چراکه هيچ منفعت و سودي در کنفرانسي که به خواسته ها و خون مردم يمن احترام نگذارد، ‌وجود ندارد.

منبع: الوقت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس