حمیرا ریگی گفت: انهدام گروهک انصار الفرقان در شهرستان قصرقند و سرباز آن هم توسط سربازان مقتدر نظام و مجموعه همراهی‌های اعضای شورای تأمین با یکدیگر، اتفاق بسیار خوب و مهمی بود که در برقراری امنیت نه تنها این شهرستان بلکه کل استان حادث شد.

به گزارش مشرق، مهدی مرادی و سیده فاطمه موسوی؛ حمیرا ریگی فرماندار یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان است که تجربه مدیریتی در سیستم دولتی در سازمان بهزیستی و بخشداری چابهار را دارد و معتقد است برخلاف تصور موجود، زنان برای فعالیت در این پست‌ها می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.

وی با اشاره به حضورش در پست‌های دولتی همچون بخشداری و فرمانداری می‌گوید: اوایل کمی تنش و یا اختلاف نظرهایی با بسیاری از مردم و حتی روحانیون مذهبی وجود داشت، اما بعد از مدت کوتاهی‌، آنها جز حامیان من شدند و در پیشبرد کارها و برنامه‌هایم به من خیلی کمک کردند. این تغییر دیدگاه، پذیرش بالای مردم را نشان می‌دهد و دیگر اینکه آنها تشنه توجه و خدمت مدیران و مسئولین هستند و جنسیت برای آنها فرقی نمی‌کند.

شهرستان قصرقند با مساحت 6110 کیلومتر مربع و با جمعیت 59504 نفری در 600 کیلومتری جنوب زاهدان استان سیستان و بلوچستان و حدفاصل شهرستان‌های چابهار، نیکشهر قرار دارد که از نظر شرایط آب و هوایی این شهرستان دارای شرایط اقلیمی گرم و نیمه مرطوبی است.

قصرقند در سال 91 بر اساس مصوبه هئیت وزیران به شهرستان تبدیل شد و هم اکنون دارای 3 بخش مرکزی، ساربوگ و تَلَنگ است.

حمیرا ریگی برای نخستین بار کار خود را به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان قصرقند روز پنج شنبه 28 فروردین سال 1393 آغاز کرد.

ریگی همچنین مشاور مدیر کل بهزیستی سیستان و بلوچستان، دبیر کمیسیون امور بانوان فرمانداری چابهار و دبیر کمیسیون شورای شهر چابهار بوده است.

در همین رابطه با توجه به دومین سالگرد استقرار دولت یازدهم با سکانداری حسن روحانی برای آگاهی از اقدامات دولت در عرصه های مختلف اقتصادی،اجتماعی و سیاسی در شهرستان های نسبتا محروم از جمله قصرقند به سراغ فرماندار جوان و از همه مهمتر فرماندار زن شهرستان قصرقند رفته و با وی به گفتگو نشستیم.

گفت‌وگوی مشروح با حمیرا ریگی را در ادامه می‌خوانید:

لطفاً در ابتدا از موقعیت شهرستان قصرقند و فضای حاکم بر آن برای ما توضیح دهید.

شهرستان قصرقند در 29/12/91 (بعد از 76 سال که از بخش بودن آن می گذشت) تبدیل به شهرستان شد. در واقع در سال 1316 هم زمان با بخش هایی مثل یزد، بندرعباس، سمنان و زاهدان تبدیل به بخش می شود و در تاریخ مذکور هم تبدیل به شهرستان شد که از سه بخش تشکیل شده است.

دو بخش را از شهرستان نیکشهر که همجوار با آن و در غرب آن واقع است گرفته و یک بخش را هم از شهرستان چابهار، این بخش‌ها از شهرستان‌های مذکور انتزاع و به شهرستان قصرقند الحاق شده‌اند.

در واقع این بخش‌ها، محروم‌ترین بخش‌های شهرستان‌های نیکشهر و چابهار بوده‌اند، یعنی ما محروم ترین بخش نیکشهر و محروم ترین بخش چابهار را از آنها جدا کردیم و یک شهرستان جدیدالتأسیس محروم را با آن قدمت و پیشینۀ طولانی و مسائل و مشکلات خاص خودش تشکیل دادیم.

این مشکلات مربوط به بحث محرومیت‌ها، زیرساخت‌ها (چه ارتباطات و چه مخابرات)، راه‌های مواصلاتی، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و مجموعاً در همۀ بخش‌ها می‌شود.

این باعث نمی‌شد که مشکلات مربوط به این شهرستان بیشتر شود؟

بله؛ وقتی که شما بخش‌های محروم دو شهرستان را با هم تبدیل به یک شهرستان می‌کنید، این مشکلات به وجود خواهد آمد. در واقع یک باری از دوش فرمانداران آن شهرستان‌ها برداشته شد و یک شهرستانی بدین شکل به وجود آمد و یک سال بعد از شهرستان شدن، توفیقی برای ما حاصل شد که در خدمت مردم این شهرستان باشیم. یعنی ما از اول اردیبهشت 93 در این شهرستان شروع به کار کردیم.

موضوعی که اخیراً خیلی در میان دولتی‌ها مطرح شده بود، بحث رونق اقتصادی است. این، یکی از محورهای شعارهای دولت است که هم چنان ادامه دارد. از این اولویت در مجموعۀ شهرستان قصرقند برای ما بگویید از قبیل این که در دولت یازدهم چه اتفاقاتی در این زمینه افتاد. اینکه آیا شاهد رونق اقتصادی در استان و بعد هم به صورت ویژه در شهرستان مورد نظر هستیم یا خیر؟ آیا سیاست‌های دولت به خصوص در مورد مسائل اقتصادی در شهرستان اجرا شد یا خیر؟

یک نکتۀ بسیار مهم که به برکت نظام جمهوری اسلامی وجود داشته و در دولت تدبیر و امید پررنگ تر شده است، توجه به محروم‌ترین و دورترین نقاط بوده است.

در واقع به این صورت نبوده که هر چه به مرکز استان یا مرکز کشور نزدیک‌تر شویم، در کانون توجه بیشتری قرار بگیریم، بلکه این توجه به دورترین نقطه در استان صورت گرفت.

من فقط یک رقم آمار را خدمت شما می‌دهم. در سال 92، کل اعتبارات عمرانی که در شهرستان قصرقند که یک‌سال از تأسیس آن می گذشت تصویب شده بود، رقمی بود قریب به 30 میلیارد تومان بود که حدود 11 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد.

یعنی عملاً 11میلیارد آن روی زمین آمد و انجام شد. ولی در سال 93 با نگاهی که نسبت به مناطق محروم وجود داشت همچنان آن رویکرد و نگاه ادامه دارد.

73میلیارد تومان در شهرستان قصرقند در حوزه زیرساخت‌ها هزینه شد

همچنین جناب آقای هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان با این نگاه که یک خانم را در آن جا به عنوان بالاترین مقام اجرایی سیاسی قرار داده است و این انتصاب به این معنا نیست که ما کار را رها کنیم و هیچ گونه حمایتی از این بخش نداشته باشیم، آماری که در دی ماه از اعتبارات بودجه گرفتم، ما 59 میلیارد تومان در این سال داشتیم که از این مبلغ 90% تخصیص پیدا کرد.

این آمار بدون اعتبارات ملی است. یعنی با اعتبارات ملی چیزی قریب به 73میلیارد تومان در این شهرستان هزینه شد و همۀ آن هم مربوط به زیرساخت بود.

کارهای اساسی مانند راه، مخابرات و بهداشت که تحولاتی را در شهرستان ایجاد می‌کرد. نه این که به صورت جزئی یک مدرسۀ دو کلاس یا سه کلاس یا یک راه روستایی یک کیلومتری ساخته شود. مثلاً راهی زده شد که براساس آن شاهد رفع بسیاری از مشکلات مردم آن منطقه هستیم.

در بخش تلنگ که از چابهار جدا شده بود، به علت نبود راه دسترسی، مردم فاصلۀ 350 کیلومتری را طی می کردند تا به مرکز شهرستان برسند. در این جا مسیری تعریف شد که شامل 35 کیلومتر راه کوهستانی بود و این راه جدید، 350 کیلومتر را به 60 کیلومتر کاهش می‌داد.

یعنی یک تحول عظیم در حوزۀ شهرستان. ضمن این که ارتباط شهرستان ما را با جنوب شهرستان و چابهار، 60 کیلومتر کم‌تر و عبور و مرور را برقرار می‌کرد. یعنی ما آمدیم بر روی کارهای اساسی و زیرساخت‌ها سرمایه گذاری کردیم.

85 درصد از درآمد مردم از کشاورزی و دامداری است

توضیحی هم در بحث اقتصاد بدهم. با توجه این که بیش‌تر ظرفیت شهرستان در حوزۀ کشاورزی است، 87% جمعیت شهرستان ما روستایی هستند و فقط 13% جمعیت شهری را داریم که در مرکز شهرستان ساکن اند و 85% از این 87%، درآمدشان از طریق کشاورزی و دامداری است.

تدوین سند چشم انداز برای شهرستان قصرقند

ما سند چشم انداز توسعۀ شهرستان را با توجه به ظرفیت های آبی خیلی خوبی که در منطقه وجود دارد، بر اساس کشاورزی با هدف مدیریت مصرف و سمت و سوی کشاورزی نوین و کشاورزی سودآور تعریف کردیم.

به این خاطر است که ما فعلاً در قالب کشاورزی طرح های صنایع تبدیلی کشاورزی و اصلاح الگوهای کشت را آغاز کرده ایم که ان شاء‌الله بتوانیم این طرح ها را در سال 94 به سرانجام برسانیم و واقعاً در بخش اقتصادی زندگی مردم اتفاقی بیفتد.

سیستان و بلوچستان فاقد خط ریلی داخلی است

در مصوبات سفر استانی رییس جمهور به سیستان و بلوچستان، موردی هم برای شهرستان قصرقند وجود داشت؟

خوبی اولین سفر ریاست جمهوری به استان، با توجه به نگاه خاص رییس جمهور و نگاه توسعه ای که شخص استاندار دارد، تعریف کردن پروژه های کلانی بود که کل استان را تحت الشعاع خود قرار می داد و همۀ مردم استان ـ از روستا بگیرید تا شهر ـ از این موضوع بهره می بردند.

یکی بحث ریل بود که همان طور که می دانید، استان فاقد ریل داخلی است و وقتی در جایی ریل وجود نداشته باشد، در بحث اقتصاد، سرمایه گذاری و توسعۀ آن، اصلاً نمی توان صحبت کرد.

بحث راه‌آهن جنوب به شمال استان و ارتباط آن به ریل داخلی کشور یکی از همان مواردی بود که در حال حاضر در خیلی نقاط پیشرفت کار حتی به 50% هم رسیده است که اعتبارات خیلی خوبی هم از سطح ملی به آن اختصاص داده شد.

یکی دیگر از مسائلی که در جریان این سفر مطرح شد بحث گازکشی به استان بود؛ استانی که شعلۀ گاز در آن وجود ندارد. در استانی که در آن گاز و ریل نباشد، نمی توان در مورد بحث توسعه صحبتی کرد.

گازرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار تا پایان سال 96

به طور کلی بحث گازکشی به استان مطرح شد و قرار شد تا پایان سال 96، تمام روستاهای بالای 20 خانوار بتوانند از نعمت گاز بهره‌مند شوند این یکی از آن مصوبات بود.

یکی دیگر از مصوبات، توسعۀ بندر چابهار به عنوان یک بندر ترانزیتی بود که بتواند تا پایان دولت آقای روحانی از ظرفیت 5/2 میلیون تن، به 5/6 برسد. خود این توسعه می تواند به بحث ترانزیت و ریل پاسخ مثبتی بدهد.

مورد بعدی هم بحث کشاورزی نوین بود که بر طبق آن قرار شد 146 هزار هکتار اراضی، تحت پوشش اراضی کم فشار و تحت فشار قرار بگیرند.

تا قبل از این ما در کل استان شاهد 18هزار هکتار از این نوع آبیاری بوده ایم. ولی در سال 93 به دنبال سفر رییس جمهور، این رقم به 146هزار هکتار رسیده است.

سیستان و بلوچستان رنگین کمان معادن است اما مغفول مانده‌اند

یکی دیگر از مسائل مطرح شده در جریان سفر روحانی، مطالعات معدن بود. استانی که رنگین کمانی از معادن است اما تاکنون این بخش خاموش بوده و کاری بر روی آن انجام نشده و مغفول مانده است.

به هر حال این مطالعات در سطح استان آغاز شد و استارت همۀ این ها خورده است. حتی بر روی بعضی از آن ها تا 50% و 30% هم کار شده است. دو مجتمع عظیم پتروشیمی در چابهار و ایرانشهر بود که همۀ این طرح ها،  طرح هایی است که از شمال تا جنوب استان و غرب تا شرق آن و شهر و روستایش همه می توانند از آن ها استفاده کنند.

شعارهای کاندیداها نباید به اعتماد مردم آسیب برساند

در همایش فرمانداران سراسر کشور، رحمانی‌فضلی وزیر کشور تاکید زیادی بر عدم سوء استفاده کاندیداهای انتخابات مجلس از شعارها و وعده هایی که به اقوام کشور می دهند، داشت.با توجه به شرایطی که در استان سیستان و بلوچستان، وجود دارد می‌خواستم توضیحی دربارۀ چگونگی بازرسی‌ها، سرکشی‌ها و نظارت‌هایتان بر این افرادی که بخواهند چنان شعارها و وعده هایی بدهند برای ما بفرمایید. چون ممکن است این وعده‌ها، بحران‌هایی را به خصوص در بحث قومیت‌ها در آن شهرستان به وجود بیاورد.

این یک تکلیف بر عهده ما به عنوان برگزارکنندگان انتخابات است. این تکلیف به این صورت است که حتی تبلیغاتی که آقایان می‌کنند و شعارهایی که می دهند نیز به نحوی مدیریت شوند که به اعتماد مردم آسیب نزند و در جهت اعتمادسازی مردم باشد و از یک طرف هم به مشارکت مردم لطمه وارد نکند.

فضا و بستر تبلیغات انتخاباتی برای همه آزاد است/ اجازه نمی‌دهیم شعارهای غیرمنطقی و غیرعقلانی بدهند

اگر کاندیدایی بیاید و یک شعار غیر معقول بدهد که نشود آن را اجرایی کرد، به اعتماد مردم به دولت و نظام لطمه وارد می‌شود. به هر حال ما با نظارت‌های بیش تر و دقیق تر و جلساتی که با آقایان کاندیدا داریم، می گوییم که فضا و بستر تبلیغات برای همه آزاد است اما اجازه نمی دهیم که به طور مثال بخواهند برای کسب رأی بیش تر، شعارهایی را بدهند که هم عقلایی و منطقی نباشد و هم امکان اجرایی آن وجود نداشته باشد که در نهایت منجر به سلب اعتماد مردم به دولت و نظام بشود.

تا الان تخلف انتخاباتی نداشتیم

از حالا هم این تحرکات شروع شده و برخی افراد در تجمعات شرکت می کنند و صحبت هایی هم انجام می دهند. در خصوص این نظارت ها، آیا خود شما تا کنون موردی را خلاف مقررات مشاهده کرده اید؟

خوشبختانه یکی از کارهایی که ما کردیم، بحث ارتباط تنگاتنگ مردم و دولت است. یعنی نمایندگان دولت اعم از ما که به عنوان فرماندار در آن جا هستیم و بخشداران و دستگاه های اجرایی دیگر، مخصوصاً در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، سعی کردیم ارتباطاتمان با مردم آن قدر تنگاتنگ باشد و روشن گری ها انجام شود.

بر اثر این بسترسازی‌ها و روشنگری‌ها و آگاه کردن مردم نسبت به مسائل، از سوء استفاده افراد مذکور از این فضاها پیشگیری می‌شود. خوشبختانه تا الان چنین مشکلی در سطح استان ما به وجود نیامده است.

وجود آرامش حاکم بر استان از نظر امنیتی با اشراف کامل دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی

اجازه بدهید با توجه به مرزهای مشترکی که این استان با کشورهای همجوار دارد، کمی هم وارد بحث های امنیتی شویم. من در جایی خوانده بودم که شما گفته اید ما باید در استان به امنیت های بومی روی بیاوریم و مردم خودشان نسبت به امنیت، احساس مسؤولیت لازم را داشته باشند. در یکی دو سال اخیر هم حادثه و اتفاق به خصوص در استان سیستان و بلوچستان کم نبوده است. البته نه این که در شهرستان شما باشد، در سراوان و ... . در مجموع در طی این دو سال از نظر امنیتی در استان شما چه گذشت؟

در این دو سال، یک آرامشی در استان برقرار بود و این آرامش هم محصول دادن حق نقش آفرینی و مسؤولیت پذیری به مردم در جهت اعتماد سازی و مشارکت آن ها بوده است.

مشارکتی که با مجموعۀ دستگاه های امنیتی داشتند. این موضوع باعث شد که ما هم هزینه های کم تری را در بخش امنیت بدهیم و هم نتیجۀ بهتری را بگیریم.

خوشبختانه مردم به صورتی هستند که وقتی شما این حق نقش آفرینی را به آن ها بدهید، خودشان را در برابر امنیت منطقه و همکاری با مجموعه دستگاه های امنیتی متعهد و مسؤول می دانند.

از طرفی هم هوشمندی و هوشیاری دستگاه های امنیتی باعث شد که با اشراف‌های اطلاعاتی و امنیتی، آرامشی حاکم شود که برای بیرونی ها آزاردهنده باشد.

وقتی ما این هوشیاری ها و همراهی ها را بیش تر کنیم، آن وقت است که همدلی و همزبانی خود را بهتر نشان می دهد.

مواردی را که شما در این 2ساله شاهد بودید بالاخره مربوط به استانی است پهناور با بیش از 1000 کیلومتر مرز با دو کشور نابسامان و مشکل دار. به هر کجای آن اعم از بهداشت، امنیت، سلامت، آموزش و ... که نگاه بکنیم، مشکلی را مشاهده می کنیم.

این وقایع با توجه به وضعیت و شرایط استان، نمی‌توانند به عنوان شاخص های نا امنی ذکر شوند. همین که الان اگر یک فرد بیگانه بخواهد از مرز وارد شود، مردم احساس مسؤولیت می کنند که این موضوع را حتماً باید به اطلاع مسؤولین امنیتی و دستگاه های مختلف برسانند و این که مردم خود را بخشی از قرارگاه های عملیاتی سپاه می دانند و بخشی از مسؤولیت آن به دوش مردم است. این مشارکت مردم در بحث امنیت، نتایج بسیار خوبی را برجای گذاشته است.

فرماندار بودن در استانی که جزو امنیتی ترین استان های کشور است، باعث نشد که انگیزۀ شما کم شود و فکر کنید که نمی شود خوب فعالیت کرد. یا همین خانم بودن شما چه قدر بر کیفیت فعالیتتان در این سمت تأثیر داشته است؟ برای خوانندگان ما هم جالب است که چگونه یک خانم در آن منطقه فرماندار شده است.

تا حالا ما به این مشکل بر نخوردیم که زن بودن ما مانع از آن اهداف و آرمان هایی که داریم بشود. البته شرایط مقداری سخت است. هم به خاطر وضعیت منطقه و هم جنس خود زن، اما ما به عنوان سکانداران حضور زنان در عرصۀ سیاسی و اجرایی، فقط متحمل فشارهای بیش تری شدیم و در برابر مسائل محتاج دقت بیش تری بودیم که سعی کردیم بیش تر در جهت پیشگیری اقدام کنیم همین باعث شده است که چالش های کم تری را داشته باشیم.

حاصل همکاری دستگاه‌های امنیتی و دولت آرامش امروز حاکم بر استان است

در بحث‌های امنیتی، اشاره‌ای به همکاری های مردم با دستگاه های امنیتی داشتید. در موضوع همکاری نیروهای اطلاعات با مسؤولان دولتی، بفرمایید که این همکاری چگونه بوده است؟

در جلسات شورای تأمین، این سرلوحۀ همۀ ماست که همدلی و هم زبانی باید در جلسات این شورا خود را نشان بدهد.

از طرفی هم معتقدیم که این همدلی و هم زبانی باید بین اعضای شورای تأمین با مردم هم وجود داشته باشد. یعنی وقتی شما همدلی و هم زبانی را در جلسات شورای تأمین ـ که مسؤولین امنیتی و فرمانداران در رأس آن قرار می گیرند ـ انتظار دارید، و می خواهید که افراد این مجموعه ارتباطشان با هم تنگاتنگ تر و نزدیک تر و هوشیاری آن ها بیش تر باشد، از ارتباط اعضای این شورا و نزدیکی شان با مردم هم غافل نشوید.

نکته ای که در این جا قابل ملاحظه است، دادن نقش به خود مردم است. این همکاری خوشبختانه در استان ما وجود دارد و حداقل خود من در شهرستان خودمان به مشکلی بر نخورده ام.

در سطح استان هم همکاران دیگر ما به همین طریق عمل کرده اند که محصول آن، همین آرامش عمومی منطقه است.

انهدام گروهک انصار الفرقان با همکاری سپاه از مهمترین موفقیت‌ها در حوزه امنیتی بود

مهم ترین اقدامی که فکر می کنید در دوسال اخیر و در دورۀ مدیریت شما در موضوع امنیتی انجام شد، چه بوده است؟

همان طور که شاید از اخبار هم شنیده باشید، انهدام گروهک انصار الفرقان در شهرستان قصرقند و سرباز آن هم توسط سربازان مقتدر نظام و مجموعه همراهی‌های اعضای شورای تأمین با یکدیگر، اتفاق بسیار خوب و مهمی بود که در برقراری امنیت نه تنها این شهرستان بلکه کل استان حادث شد.

تحقق این امر حاصل همکاری سه نهاد مذکور بود؟

مجموعۀ مدیران اجرایی و سیاسی، هم سپاه و هم شورای تأمین و کل مجموعۀ استان.

مرزهای استان از حالت تهدید خازج و به یک فرصت تبدیل شده‌اند

مهم ترین چالش و تهدید در استان را تا الان، از نظر امنیتی، اجتماعی و اقتصادی چه می دانید؟

 من یک نکته را می خواهم اشاره کنم که در استان ما بسیار کلیدی است. سالیان سال به مرز به عنوان یک تهدید نگاه می شد،  اما اتفاقی که در این دو سال افتاد و بخش عمدۀ آن به خاطر مدیریت مدبرانه و هوشمندانۀ مسؤولان در سطح کلان بود و تبدیل به یک اصل شده، این است که آنه مرز الآن از حالت تهدید خازج و به یک فرصت تبدیل شده است. خود این موضوع، خیلی مهم و کلیدی است. هم در بحث توسعه و هم در بحث امنیت استان.

چطور و بر اساس چه اتفاقی؟

این مرز در حال تبدیل شدن به یک فرصت است تا ما بتوانیم نیازهای کشورهای نابسامان را برطرف کنیم و از طرفی هم بتوانیم از یک مرز هزار کیلومتری، استفاده های مثبتی در جهت مراودات، نشست ها داشته باشیم.

در حال حاضر سه کشور با هم نشسته اند و در باب توسعه با هم صحبت می کنند و ما می توانیم از مرز در این جهت استفاده کنیم. بتوانیم حداقل تأمین کنندۀ نیازهای کشورهای همسایه باشیم و بخشی را ما برای آن ها تأمین کنیم.

وقتی که توسعه در کشور همسایه اتفاق بیفتد، مطمئناً اثر مثبتش روی کشور ماست که دیگر آن تهدیدها، مشکلات و بی قانونی ها که در کشور همسایه وجود دارد، ضابطه مند می شود و اثرات مثبت آن برای ما نمود پیدا می کند.

برگزاری جلسات مشترک با مقامات کشورهای هم مرز

در طی دو سال گذشته، شما با مسؤولان ارشد کشور افغانستان جلساتی داشته اید؟ منظورم آن نشست هایی است که برای مردم شهرستان شما نتیجه داشته است.

شهرستان قصرقند خودش مرز ندارد و از طریق شهرستان مرزی سرباز از سمت شرق با مرز ارتباط پیدا می‌کند اما کل استان به طریقی متأثر از بحث مرزی است.

این نشست‌ها در سطح مدیران استانی شروع شده است. یعنی جناب آقای استاندار سفرهایی را به کشورهای افغانستان و پاکستان داشته است و با مدیران محلی آن جا نشست هایی را انجام داده اند و حتی در این سفرها فرمانداران مرزی هم حضور پیدا کردند و نتایج بسیار خوبی را هم گرفتند که بتوانند این مراودات را با هم داشته باشند.

افزایش نقش‌پذیری و ارتقا زندگی اجتماعی بانوان در شهرستان قصرقند

در گزارش‌ها و صحبت‌هایی که راجع به شهرستان انجام شده بود، ما به موضوع برقراری امنیت برای زنان برخوردیم که آنها بتوانند آزادانه فعالیت هایشان را در بخش های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی انجام دهند. برخی از گزارش ها از وجود محدودیت هایی برای آن ها صحبت می کرد که نمی توانند در بخش های مختلف به درستی کار انجام دهند و فعالیت داشته باشند. در این خصوص برای ما بفرمایید که چه محدودیت هایی بوده و الان چه اتفاقاتی افتاده که آن محدودیت برداشته شود.

بعضی مواقع ما یک گام برمی داریم و به اندازۀ صد گام از آن نتیجه می گیریم. حالا وقتی ما می آییم در یک شهرستان سنتی مذهبی، یک زن بلوچ را در بالاترین مسؤولیت سیاسی و اجرایی آن جا قرار می دهیم، خودش یک حرکت بسیار بزرگ در جهت خودباوری و اعتماد به نفس جامعۀ زنان است.

از طرفی دیگر هم این نقش دادن به زنان باعث می شود که بقیه هم حق و حقوق آن ها را بپذیرند و باور کنند و حتی اگر هیچ اتفاقی هم نیفتد، با همین یک حرکت خیلی از مسائل قابل حل است.

ما می بینیم خیلی از خانم هایی که از خانه هایشان بیرون نمی آمدند و شرایط اجتماعی نابسامانی داشتند، بسیاری از مسائل عمران، آبادانی و اشتغال برایشان مهم شده، دغدغه شده و نسبت به شرایط محیط و جامعۀ خودشان حساس شده اند. همین موضوع در جهت پذیرش این که آن ها در جامعه شان نقشی دارند، گام خیلی مؤثری بوده است.

شغل 85 درصد مردم شهرستان قصرقند کشاورزی است

به لحاظ پوشش گیاهی، منطقۀ شما بیانانی به حساب می آید یا کشاورزی در آن مطلوب است؟

آن جا کلاً گرم و خشک است و در مجموع آب و هوای جنوب استان چنین است. اما قصرقند از جاهایی است که منابع آبی بسیار خوبی دارد و آب های زیرزمینی در آن فراوان است و کشاورزی در آن غالب است. شغل 85% مردم شهرستان کشاورزی است. منطقه طبیعت بسیار زیبا و بکری دارد و در جهت گردشگری بسیار نمونه است.

بسترهای صنعتی شدن در کدام حوزه ها بیش تر مشاهده می شود؟

در صنایع تبدیلی کشاورزی بیش تر است. سالیان سال بود که ترشی انبه و حلوای خرما را مردم به صورت سنتی در خانه های خودشان انجام می دادند.

امسال ما وارد بحث خرما شدیم که خرمای این شهرستان تحت عنوان خرمای قصرقند وارد تهران هم می شود. خرمای عمل آوری شده در قالب قند خرما، شیرینی خرما و... که بسته بندی آن هم از نوع صادراتی است.

زمینه سازی آن هم توسط دو نفر از دانشجویان یکی از دانشگاه های تهران یا شهید بهشتی بود که به آن جا آمدند و با مردم محلی ارتباط گرفتند و کار تولید را شروع کردند. اولین بازار ما بازار تهران بود. ان شاء‌الله بتوانیم آن را وارد خطوط هوایی کنیم و بتوانند در پروازها از آن استفاده کنند.

ارائه تسهیلات سه درصد در شهرهای مرزی به تولیدکنندگان و صنعتگران

اگر این کالاها، مثلاً همین صنایع غذایی، خوب تولید شوند و یک فرآیند نیمه صنعتی طی کنند و به دست استان های دیگر برسد، می تواند موجب رونق بسیاری شود. شما نهایتاً 20هزار نفر نیروی کار دارید و خیلی راحت می توانند مشغول به کار شوند.

خیلی می‌تواند مؤثر باشد. بحث مجتمع پتروشیمی ایرانشهر و چابهار که می تواند 200هزار شغل را ایجاد کند و از طرفی دیگر هم کارخانه های فولاد و خودروسازی، کشاورزی و آبیاری نوین و صنایع تبدیلی غذایی، همۀ این ها می تواند آیندۀ خوبی را برای استان رقم بزند.

یکی از کارگروه های موجود، بحث مشارکت های مردم در بحث اشتغال است و امکان خیلی خوبی را در بحث مشارکت تحت عنوان تعاونی های مشارکت روستایی یا همان تعاونی های توسعه و عمران شهرستان ها و شرکت تعاونی های فراگیر دهستان ها فراهم کرده است.

اعتبارات بانکی هم بسیار کمک کرده است و الآن بستر اماده شده و امکان استفاده در قالب یک تعاونی با تسهیلات سه درصد در شهرهای مرزی، چهار درصد در شهرهای غیرمرزی با تنفس های یک ساله برای بازپرداخت و با مشارکت خوب دولت فراهم آمده است. مثلاً هشتاد و پنج درصد مشارکت دولت و پانزده درصد سهم درصد که این یک فرصت طلایی است.

درخواست ایجاد آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای برای تربیت نیروی انسانی ماهر

در حال حاضر بحث های چگونگی ایجاد کسب و کار به وجود آمده است و دانشگاه تهران هم کلاس های آموزش کسب و کار دارد. اگر بتوانید از کارشناس های آن جا هم ببرید و در آن جا کارگاه بگذارند و مطالعه کنند و بر  اساس این مطالعه بگویند که در این منطقه چه کارهایی می توان انجام داد.

در حال حاضر با توجه به این که آهنگ صنعتی شدن در استان آغاز شده، تربیت نیروی انسانی ماهر خیلی مهم است. به همین خاطر یکی از درخواست هایی که ما داشته ایم، ایجاد آموزشگاه های فنی حرفه ای است با نگاه بومی گرایی یعنی هنر و مهارت هایی که نیاز آن منطقه و شهرستان است.

درخواست دوم در موضوع آموزش و پرورش و هنرستان های فنی ـ تخصصی است که ما بتوانیم نیروی کار مجتمع های پتروشیمی، گاز و ... که به بهره برداری می رسند، از درون خود شهرستان تأمین بکنیم. این یکی از مواردی است که باید از الآن روی آن فکر شود.

نشست‌های مختلفی هم در این خصوص برگزار شده، به خصوص با بخش دانشگاهی و با خود مجموعۀ آموزش و پرورش. بنابراین از الآن باید به فکر آن باشیم که نیروی انسانی ماهر را تربیت کنیم و فقط از مسیر دانشگاه نرویم که باز هم بخواهیم انباشتی از تحصیل کردگان بیکار را با رشته هایی که متناسب با نیازهای منطقه نیست داشته باشیم.

آرمان بعضی‌ها ورود به مجلس است ولی من اصلاً به این موضوع فکر نمی‌کنم

شما بخشدار بودید، الآن هم که فرماندار هستید و انتخابات هم که نزدیک نیست و مردم هم که از شما بسیار تعریف می کنند و راضی هستند. آیا علاقه ای به انتخابات مجلس دارید؟ چون تا سوم تیرماه هم که فرصت برای استعفا هست.

 اگر انسان باور بر این داشته باشد که در هر نقشی بتواند مفید و مؤثر باشد، باید حضور پیدا کند. اگر قرار باشد همه بروند وارد مجلس بشوند، قوۀ مجریه ای هم لازم است.

هیچ برنامه‌ای برای انتخابات مجلس ندارم

آرمان بعضی ها بحث مجلس است ولی من اصلاً به این موضوع فکر نمی کنم. الآن که موقعیتی در بحث اجرایی و سیاسی پیش آمده است، ما اشرافیت کامل بر روی تمام اعضای دولت را داریم. وقتی می توانیم بر روی منطقۀ کوچکی از این کشور عزیز و پهناورمان اثرگذار باشیم و در آن جا مفید واقع شویم، در این حالت هیچ برنامه ای برای انتخابات مجلس نخواهیم داشت. (خنده!)

انتصاب 59 مدیر زن در سطح استان سیستان و بلوچستان

آیا به آقای روحانی پیشنهادی دادید که در بین استانداران یک خانم هم وجود داشته باشد؟

حالا انشاءالله به سمت آن هم خواهیم رفت. وقتی که در سال 80 با بخشداری شروع کردیم و به عنوان اولین بخشدار زن در استان و سومین در ایران بودیم و امروز شما مشاهده می کنید که چها فرماندار زن در سطح کشور وجود دارد. این امید به آینده است.

من به عنوان یک زن به شما می گویم که هدف و خواستۀ جامعۀ زنان این نیست که ما حتماً مسؤولیت های مدیریتی را داشته باشیم.

سال 93 در استان ما وقتی آقای استاندار دو فرماندار زن منصوب کرد، در پایان سال ما شاهد انتصاب 59 مدیر زن در سطح استان بودیم که فکر می کنم در سراسر کشور هم یک رکوردی را داشته باشیم.

این مدیران در حد مدیران دستگاه های اجرایی، معاونین مدیران دستگاه های اجرایی، معاون فرماندار، شهردار، بخشدار و در همۀ رده ها در سطح استان بوده اند.

بستر و زمینه در جنوب استان برای حضور زنان در انتخابات مجلس هم وجود دارد

الآن بستر و زمینه برای حضور زنان در انتخابات مجلس هم وجود دارد. ما در شمال استان یک نفر از خانم ها را داریم که در حال حاضر در مجلس هستند اما در منطقۀ جنوب که بسته تر و سنتی تر است، این زمینه وجود دارد.

این یک اتفاق فرهنگی خیلی خوبی است. سال هشتاد که بنده به عنوان بخشدار شروع کردم، همۀ مردم نگران این موضوع بودند و به نوعی هم احساس می کردند که حقوق شهروندی آن ها نادیده گرفته شده است و حتی این موضوع را نوعی توهین تلقی می کردند. من آن زمان بخشدار مرکزی چابهار بودم که جمعیت آن 60هزار نفر بود و 170 روستا داشت.

در سال 80 ما آن نگاه را در بخشداری داشتیم که البته بخشی از آن هم به عملکرد خود ما برمی گردد؛ یعنی ما باید بتوانیم مسؤولیتی را که به ما واگذار شده است، به درستی انجام دهیم و آن اعتماد را در جامعه نسبت به عملکرد زنان ایجاد کنیم.

در حال حاضر بستر کاملاً برای حضور زنان استان در مجلس آماده است. ما مشارکتی از خود مردم را در جلسۀ معارفه داشتیم که جمله ای را آقای استاندار در آن جا گفتند و آن این بود که اگر من می دانستم شما با این حضور چند هزار نفری استقبال می کنید، من به جای یک نفر، پنج فرماندار زن معرفی می کردم. این موضوع برای ما زنان یک تحول خیلی خوبی است و یک نقطۀ امید روشنی به حساب می آید.

انتظار من از رسانه ها این است که همه باید به هم کمک کنید که به دور از گرایش های سیاسی و... ایرانی آباد، سربلند و سرافراز را داشته باشیم. همۀ ما زنجیروار به هم وابسته ایماگر محرومیت زدایی در شرق اتفاق بیافتد، مطمئن باشید که اثرات آن را در مرکز و غرب هم می بینید. اگر محرومیت زدایی در غرب به وجود بیاید، مطمئن باشید که شرق کشور هم از آن متأثر است.

وجود نگاه برابر بین شعیه و سنی در استان

چه اقداماتی در رابطه با تعمیم همزیستی بین اهل تسنن و شیعیان در منطقه انجام شده است؟

در استان سیستان و بلوچستان، ما مسائل مذهبی را به آن نوع نداریم. ممکن است مسائل قومیتی پررنگ تر باشد. هر کس سلوک خودش را دارد و همۀ این ها با هم همزیستی دارند.

یعنی خانواده ای را داریم که پدر اهل تشیع است و مادر تسنن یا برعکس. هستند خانواده هایی که دو فرزند آن ها تشیع هستند و سه نفر آن ها تسنن.

با بحث های عدالت، اعتدال، توسعه و پرهیز از افراط و تفریط. باید نگاه های برابری را داشته باشیم.

انتصاب 11 فرماندار بلوچ اهل تسنن در سیستان و بلوچستان/ مردم از لحاظ مذهبی با هم مشکلی ندارند

الان هم در دولت تدبیر و امید، از نوزده فرماندار در نوزده شهرستان استان، اگر اشتباه نکنم، 11 فرماندار بلوچ اهل تسنن داریم. سالیان سال هم هست که مردم از لحاظ مذهبی با هم مشکلی نداشته اند.

اگه اشتباه نکنم استان سیستان و بلوچستان بیشترین رأی را به آقای روحانی داده اند. چون خود ایشان هم در سفر استانی به آن جا، به این موضوع اشاره داشته اند.

بر خلاف اینکه این استان، استانی است کم تر توسعه یافته و شاید نگاه سیاسی مردم هم تحت الشعاع این توسعۀ پایین باشد، اما همین حضور مردم در همۀ انتخابات ها خیلی پررنگ و پر شور بوده و تعلق هویتی خودشان را به نظام و کشور نشان می دهد.

پس ما در آن جا دغدغۀ مشارکت را نداریم و مردم با حساسیت بسیار بالایی در انتخابات های مختلف چه ریاست جمهوری، چه مجلس شورای اسلامی، چه خبرگان رهبری و چه شوراهای اسلامی شهر و روستا و... حضور یافته اند و حق این مردم هم هست که ما از تمام توانمان استفاده کنیم تا بتوانیم آن چه در شأن مردم هست را بر حسب وظیفه انجام دهیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس