گنبد و مناره که نماد اصلی یک مسجد به شمار میآید در طراحی ثانویه این مسجد در پی اعتراض برخی هنرمندان مبنی بر تحتالشعاع قرار گرفتن بنای تئاتر شهر ، حذف و اما و اگرها درباره این مسجد آغاز شد. شاکری که پیش از این بازدید دیگری از پروژه داشت، خواستار توقف اجرای پروژه و تغییر در آن به گونهای که گند و مناره به مسجد اضافه شود، شد اما همچنان کار در این پروژه ادامه داشت.
شاکری در حاشیه این بازدید در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی براینکه در این پروژه شورای شهر و شهرداری به دلیل عدم نظارت و تغییر طرح اولیه بدون مصوبه شورای شهر مقصران اصلی هستند، اظهار داشت: این کار در دوره قبلی شورای شهر صورت گرفته است و تصویری که در حال حاضر داریم این است که به طور حتم فرآیند، کار درست نبوده است.
وی ادامه داد: اگر فرآیند کار اطمینانآور بود شورای شهر باید پیش از اجرا پیوستهای فرهنگی و اجتماعی آن را میدید، درباره آن نظر میداد و بودجه تعیین میکرد این در حالی است که برای بودجه ریزی پروژهها، پیوستهای فرهنگی،اجتماعی، زیست محیطی و غیره را میخواهیم تا آن را بپذیریم.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: قطعاً پیوستهای فرهنگی و اجتماعی در طراحی اولیه سازه مطرح بوده ضمن اینکه طرح اولیه این پروژه متعلق به آقای نقرهکار بوده است. وی قطب معماری ایرانی_اسلامی در دانشگاه علم و صنعت است و مساجد متعددی ازجمله مسجد قبا و مسجدالرسول(ص) را طراحی کرده است اما به هر ترتیب تغییراعمال شده در طراحی پروژه باید مجدداً باید در شورای شهر به تصویب میرسید و تأیید میشد.
وی با تأکید بر اینکه مسجد باید نشانههای معماری ایرانی و اسلامی را دارا باشد، تصریح کرد: با بررسی گذشته این مسجد به این نتیجه رسیدم که کار باید متوقف شود. یکی از معیارهای مسجدسازی، انسی است که مردم با مساجد دارند و از همان ابتدا که وارد مسجد میشوند ارتباطی با آن برقرار میکنند اما وقتی به این مسجد ورود پیدا میکنیم یک سازه خشن عمودی که نشانهای از مسجد ندارد را مشاهده میکنیم.
شاکری خاطرنشان کرد: به نظر میرسد که این فرآیند، درست نبوده ولی به عقیده بنده نباید به چنین بنایی که نشانهای از معماری اسلامی ندارد، تن بدهیم بر همین اساس هم خواستار توقف اجرای پروژه شدیم البته دانشمیر (طراح دوم این پروژه) نسبت به مواردی که ذکر میشد مقاومت میکرد اما در شورای شهر باید میراث فرهنگی را پاس بداریم و مسجدی که با این هزینه و به عنوان قطب مسجد تهران مطرح است، باید مولفههای لازم را داشته باشد.
وی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی براینکه بنابراین شورای شهر اجازه نمیدهد این مسجد بدون نمادهای اسلامی و ایرانی به بهره برداری برسد، گفت: بنده به دانشمیر نیز گفتم پرونده خود را نسبت به این مسجد پروندهای قرار ندهید که در آینده افرادی نسبت به آن قضاوت منفی داشته باشند. خودتان ببینید چطور میتوان سازه را به گونهای طراحی کرد که بتوان مناره و گنبد را در آن قرار داد. بنای ما براین است که اجرای کار متقوف شود تا طراحی جدید ارائه شود.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه گفت: در بازدید قبلی 50 میلیارد هزینه برای این مسجد مطرح بود در واقع در بازدید قبلی اعلام کردند تا تکمیل این پروژه 50 میلیارد هزینه خواهد شد که این هزینه رقم قابل توجهی است.
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم مبنی براینکه مساحت پروژه قابل توجه است ولی بخشی که برای شبستان در نظر گرفته شده ( 700 متر برای بخش آقایان و 500 متر برای بانوان) بسیار ناچیز است، گفت: این نکته نیز یکی از پرسشهایی بود که برایمان مطرح است، بالاخره به نظر میرسد تئوری اولیهای که برای ساخت مسجد وجود داشته بیشتر جنبه مجموعه فرهنگی و هنری و ورزشی بوده یعنی عنوان مسجد مدنظر نبوده است. در حال حاضر نیز به نظر میرسد با توضیحاتی که ارائه شد بخش قابل توجهی از مساحت پروژه به کارگاهها و سالنهایی اختصاص دارد که کاربردهای دیگری دارد.
شاکری در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی براینکه این نگرانی وجود دارد که کاربریهای سالنهای داخل مجموعه، مسجد را تحت الشعاع قرار دهد، گفت: موارد دیگری وجود داشته که عنوان مسجد برای یک بنا گذاشته شده اما فضاهای تفریحی، ورزشی، مطالعاتی و آموزشی و غیره آن مسجد را تحت الشعاع قرار داده که نمونه آن مجموعه فرهنگی امام رضا ابتدای خیابان گرگان است. بنابراین این نگرانی برای این پروژه نیز وجود دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که برای رفع این نگرانی چه تدبیری اندیشیده شده است، گفت: تا طراحی جدید تصویب شود اجرای پروژه ادامه پیدا نمیکند.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: یکی از نکات مهمی که در شهرداری وجود دارد این است که پیوستهای فرهنگی، اجتماعی پروژهها را ارائه نمیدهد در حالی که در نقطه صفر باید پیوستهای مذکور وجود داشته باشد. در حال حاضر طرح آسمان آبی زمین پاک یا خط سفید پیوستی ندارند و ما به عنوان عضو شورای شهر نمیدانیم چه کاری قرار است انجام شود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه در این پروژه شهرداری چقدر مقصر است، گفت: بالاخره این پروژه محصول یک فرایندی است که در شهرداری شکل گرفته در حالی که باید طبق مدل ایرانی و اسلامی عمل میکرد در عین حال شورای شهر نیز باید براین امور نظارت میکرد.
شاکری در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم مبنی براینکه با هزینه 50 میلیاردی که قرار است برای این پروژه صرف شود چه تعداد مسجد دیگر میتوان ساخت، گفت: در مقیاس محلهای هر مسجد حدود یک و نیم میلیارد هزینه لازم دارد و برای مسجد در سطح منطقه حدود 5 میلیارد نیاز است با هزینهای که برای این پروژه شده 10 مسجد در مقیاس محله میتوان ساخت.
رضایی سرپرست کارگاه از جانب پیمانکار، نیز در جریان این بازدید اظهار داشت: پس از ریزش بخشی از تئاتر شهر و تخریب تالار قشقایی به دلیل گودبرداری این مسجد، جمعی از هنرمندان در حیاط تئاتر شهر تحصن کرده و خواهان توقف این پروژه شدند، پس از آن سازمان میراث فرهنگی نیز وارد شد و با این استدلال که این مسجد در حریم تئاتر شهر قرار دارد و ممکن است با ساخت این مسجد از ثبت ملی خارج شود، موجب توقف کار شد.
وی با بیان اینکه تخریب این پروژه و اجرای طرح به صورت دیگری 5 میلیارد تومان هزینه دارد، ادامه داد: ساخت مسجد امضا و تاییده سازمان میراث فرهنگی را داشت امابعد از تخریب بخشی از تئاتر شهر،سازمان میراث فرهنگی نیز مدعی شد. اگر اجازه داده میشد طرح اولیه اجرا شود، طی دو سال و با مبلغ 5 میلیارد تومان این مسجد را میساختیم.
رضایی افزود: بعد از اجرا نشدن طرح نقره کار، ساخت مسجد چندسالی متوقف شد و نهایتا در ابتدای مدیریت قالیباف بر شهر تهران، رضا دانشمیر(طراح پردیس ملت) برای طراحی این مسجد به مدیریت پروژه معرفی شد و این تغییر طرح در حالی رخ داد که تا طبقه هم کف این مسجد با طرح نقره کار ساخته شده بود.
سرپرست کارگاه پروژه مسجد ولیعصر(عج) با بیان اینکه شورای شهر دوسال پیش به نحوه ساخت این مسجد انتقاد کرده بود و خواستار تغییر طرح این مسجد شد؛گفت: طرح پیشنهادی برای اصلاح طرح فعلی به سازمان امور مساجد و شهرداری ارائه شده اما تاکنون پاسخی از آنها دریافت نشده است و در حال حاضر در حال انجام تکمیل پروژه تأسیساتی این مسجد و نازک کاری هستیم.
وی در مورد تغییر شکل محراب این مسجد که موجب انتقاد اعضای شورای شهر بود، گفت: محراب قبلی از جنس ام دی اف بوده اما قرار شده کتبههای قرآنی نصب شود و محراب از این حالت خارج شود. علاوه بر این شیب پروژه به سمت قبله است و به این سمت اوج میگیرد بنابراین کرنش کردن این مسجد مقابل تئاتر شهر صحت ندارد.
به گزارش تسنیم، یکی دیگر از انتقادات وارده به طراحی این پروژه این بود که گفته میشد قرار است از بام این مسجد برای مشاهده تئاتر خیابانی استفاده کرد که رضایی در این باره گفت: شیب بام پروژه که به صورت پلکانی طراحی شده را از 70 سانت به 90 سانت تبدیل کردیم و برای جلوگیری از بالا رفتن احتمالی شهروندان از این بنا، آبنمایی در قسمت پایینی مسجد طراحی کردهایم.