گروه ورزشی مشرق - بسیاری از کارشناسان بر این باورند که می شود فاکتور "تعدد موسسات مردم نهاد" را به عنوان یکی از معیارهای مهم انتخاب یک کشور در حوزه مدرنیته و پیشرفت جهانی، محسوب کرد. در این میان تعداد موسسات خیریه اهمیت بسیار زیادی نسبت به موسسات مردم نهاد در زمینه های دیگر دارند چرا که این موضوع به صورت مستقیم و بدون واسطه حکایت از حضور مردم برای حل مشکلات جامعه دارد.
اما جذب نیروهای مردمی به صورت هدفمند و تخصصی آنهم در شرایطی که رضایت مطلق و اراده کامل آنها را در پی داشته باشد، کار ساده ای نیست، مردم برای حضور در صحنه همواره دلیل و انگیزه لازم دارند و انگیزه برای حضور در موسسات مردم نهاد و خیریه به سادگی ایجاد نمی شود.
اسلامی بودن کشور عزیزمان ایران، خودبهخود دلیلی کاملا قانع کننده به دست می دهد تا ادعا کنیم مردم مسلمان ایران همیشه برای کمک به هم نوع و مبارزه با شیوع مشکلات اجتماعی آماده و در کمین هستند اما صحبت بر سر جذب هدفمند داوطلبانی است که می توانند از یک پروژه کاملا مرده، یک پروژه زنده و فعال و موفق ملی بسازند.
در کشور سوئد به خصوص در شهر معروف به سازمانهای مردم نهاد، استکهلم، تعداد داوطلبان در موسسات خیریه در دو دهه گذشته بیش از حد نیاز جامعه بوده و مراکز مربوط به بیماریهای خاص معمولا برای اخذ داوطلب مجبور به گزینش و حتی در پاره ای از موارد برگزاری آزمونهای سخت می شوند.
فدراسیون فوتبال سوئد در سال 2004 میلادی با صدور بیانیهای از هواداران تیم ملی فوتبال این کشور خواست تا با حضور در بیمارستانهای موجود در فهرست وب سایت آنها به کودکان مبتلا به سرطان کمک کنند. البته جمع قابل توجهی به این فراخوان ملحق شدند اما وقتی باشگاه های فوتبال سوئد همین بیانیه را صادر کردند تعداد داوطلبان برای کمک مالی به چند برابر افزایش یافت.
وب سایت رسمی سازمان داوطلبان مراکز بیماریهای خاص در سوئد در مقاله مورخ 13 نوامبر 2009 خود میآورد: این سازمان رمز موفقیت خود را در پروژه معروف به "شناسایی" خود به سال 2003 می داند. پروژه ای که طی آن بیش از 500 داوطلب جوان مامور شدند تا سن، جنس، نوع علاقه، نوع تخصص، دلیل و انگیزه و همچنین شرایط جسمی و روحی داوطلبان شهر را برای حضور در سازمانهای مردم نهاد بسنجند، غافل از این که این 500 جوان داوطلب خود بخشی از یک پروژه بزرگتر بودند که از چند سال قبل تحت نظر بوده و یکی یکی از سوی سازمانهای مردمی انتخاب می شدند.
به کشور اسپانیا سر بزنیم، جایی که جوانانش در رقابت با سوئد در عرصه کارهای داوطلبانه به راحتی شکست می خورند اما در عرصه فوتبال و موسیقی هرگز میدان را خالی نمی کنند، بیش از 400 جوان مادریدی دارای کارت رسمی هواداری رئال مادرید به صورت رسمی و همزمان نیروی داوطلب بیمارستان نگهداری از کودکان مبتلا به سرطان هستند، این 400 جوان داوطلب مادریدی از طریق باشگاه رئال مادرید به بیمارستان مذکور معرفی شده اند و مرکز درمانی مادرید تلاشی برای جذب آنها انجام نداده و تنها با برگزاری چند جلسه با مدیران رئال مادرید موفق شده این سرمایه عظیم مردمی را به خدمت بگیرد.
وب سایت moissonmontreal به عنوان یکی از فعالترین وب سایتهای جذب نیروی انسانی برای سازمانهای مردم نهاد در شهر مونترال کانادا در بخش اساس نامه و مرام نامه خود آورده است: تنها به یک شرط پایبند حفظ رابطه دو طرفه بین خود و داوطلبان هستیم و آنهم این است که داوطلبان همیشه بیش از حد تصور خوب باشند!
تعجب نکنید، در شهری که جوانان داوطلبش برای پیدا کردن کار نیازمند داشتن نامه کار داوطلبی هستند، این جامعه است که لطف کرده و به یک جوان اجازه می دهد تا کار داوطلبی کند، این یک فکر بکر از سوی بیمارستان قدیمی مونترال در سال 2002 میلادی بود که به دو باشگاه بزرگ هاکی روی یخ و فوتبال پیشنهاد کرد تا شرط صدور کارت هواداری سالیانه خود را کار داوطلبانه در این بیمارستان حداقل برای 6 ماه عنوان کند، دیری نگذشت که این شرط کلا از بین رفت اما برای کارمندان و هواداران این دو باشگاه بزرگ ورزشی در مونترال یک افتخار بوده و هست که در رزومه خود، کار داوطلبانه در بیمارستان مرکزی مونترال را لحاظ کنند.
مرکز Société canadienne du cancer نیز از دیگر مراکز درمانی و پیشگیری از سرطان در کشور کانادا است که بیش از نیم قرن سابقه داشته و به داشتن بیش از 500 نیروی داوطلب خود افتخار می کند، این سازمان یکی از بانکهای مهم آماری در کانادا محسوب می شود که حتی گاهی به کشورهای آمریکا و اروپای غربی نیز اطلاعات مفید آماری ارایه می دهد.
همکاری این سازمان قدیمی و مردمی با باشگاههای ورزشی یکی از ویژگیهای مهم آن است، به صورتی که معمولا تمامی تیمهای ورزشی مهم شهرهای مونترال، تورنتو و ونکوور به صورت رسمی در ارتباط با این سازمان هستند تا با برپایی مراسم به بهانه های مختلف همیشه بهترین فضا را برای تبلیغ و جمع آوری کمک های مردمی در اختیار داشته باشد. از طرفی این سازمان قدیمی اقدام به برپایی کلاسهای تخصصی خبرنگاری کرده و جوانان خبرنگار فارغ التحصیل از این سازمان به صورت رایگان برای روزنامه ها و رسانه های وابسته به این باشگاه ها کار کرده و حقوقی هم دریافت نمی کنند.
اما جذب نیروهای مردمی به صورت هدفمند و تخصصی آنهم در شرایطی که رضایت مطلق و اراده کامل آنها را در پی داشته باشد، کار ساده ای نیست، مردم برای حضور در صحنه همواره دلیل و انگیزه لازم دارند و انگیزه برای حضور در موسسات مردم نهاد و خیریه به سادگی ایجاد نمی شود.
در کشور سوئد به خصوص در شهر معروف به سازمانهای مردم نهاد، استکهلم، تعداد داوطلبان در موسسات خیریه در دو دهه گذشته بیش از حد نیاز جامعه بوده و مراکز مربوط به بیماریهای خاص معمولا برای اخذ داوطلب مجبور به گزینش و حتی در پاره ای از موارد برگزاری آزمونهای سخت می شوند.
فدراسیون فوتبال سوئد در سال 2004 میلادی با صدور بیانیهای از هواداران تیم ملی فوتبال این کشور خواست تا با حضور در بیمارستانهای موجود در فهرست وب سایت آنها به کودکان مبتلا به سرطان کمک کنند. البته جمع قابل توجهی به این فراخوان ملحق شدند اما وقتی باشگاه های فوتبال سوئد همین بیانیه را صادر کردند تعداد داوطلبان برای کمک مالی به چند برابر افزایش یافت.
به کشور اسپانیا سر بزنیم، جایی که جوانانش در رقابت با سوئد در عرصه کارهای داوطلبانه به راحتی شکست می خورند اما در عرصه فوتبال و موسیقی هرگز میدان را خالی نمی کنند، بیش از 400 جوان مادریدی دارای کارت رسمی هواداری رئال مادرید به صورت رسمی و همزمان نیروی داوطلب بیمارستان نگهداری از کودکان مبتلا به سرطان هستند، این 400 جوان داوطلب مادریدی از طریق باشگاه رئال مادرید به بیمارستان مذکور معرفی شده اند و مرکز درمانی مادرید تلاشی برای جذب آنها انجام نداده و تنها با برگزاری چند جلسه با مدیران رئال مادرید موفق شده این سرمایه عظیم مردمی را به خدمت بگیرد.
تعجب نکنید، در شهری که جوانان داوطلبش برای پیدا کردن کار نیازمند داشتن نامه کار داوطلبی هستند، این جامعه است که لطف کرده و به یک جوان اجازه می دهد تا کار داوطلبی کند، این یک فکر بکر از سوی بیمارستان قدیمی مونترال در سال 2002 میلادی بود که به دو باشگاه بزرگ هاکی روی یخ و فوتبال پیشنهاد کرد تا شرط صدور کارت هواداری سالیانه خود را کار داوطلبانه در این بیمارستان حداقل برای 6 ماه عنوان کند، دیری نگذشت که این شرط کلا از بین رفت اما برای کارمندان و هواداران این دو باشگاه بزرگ ورزشی در مونترال یک افتخار بوده و هست که در رزومه خود، کار داوطلبانه در بیمارستان مرکزی مونترال را لحاظ کنند.
مرکز Société canadienne du cancer نیز از دیگر مراکز درمانی و پیشگیری از سرطان در کشور کانادا است که بیش از نیم قرن سابقه داشته و به داشتن بیش از 500 نیروی داوطلب خود افتخار می کند، این سازمان یکی از بانکهای مهم آماری در کانادا محسوب می شود که حتی گاهی به کشورهای آمریکا و اروپای غربی نیز اطلاعات مفید آماری ارایه می دهد.
همکاری این سازمان قدیمی و مردمی با باشگاههای ورزشی یکی از ویژگیهای مهم آن است، به صورتی که معمولا تمامی تیمهای ورزشی مهم شهرهای مونترال، تورنتو و ونکوور به صورت رسمی در ارتباط با این سازمان هستند تا با برپایی مراسم به بهانه های مختلف همیشه بهترین فضا را برای تبلیغ و جمع آوری کمک های مردمی در اختیار داشته باشد. از طرفی این سازمان قدیمی اقدام به برپایی کلاسهای تخصصی خبرنگاری کرده و جوانان خبرنگار فارغ التحصیل از این سازمان به صورت رایگان برای روزنامه ها و رسانه های وابسته به این باشگاه ها کار کرده و حقوقی هم دریافت نمی کنند.