ساعت‌ها از حادثه سیل و توفان می‌گذرد ولی مسئولان دولتی تاکنون نسبت به آن سکوت کرده‌اند. این در حالی است که در حوادث کم‌اهمیت‌تر که در حوزه مدیریت نهادهای خارج از قوه مجریه رخ می‌دهد، برخی مسئولان ارشد دولتی در اقدامی که شائبه سیاسی بازی نیز در آن وجود داشت در سریع ترین زمان ممکن دستور رسیدگی صادر کردند.

گروه اجتماعی مشرق - به دنبال توفان و سیل روز گذشته، ده‌ها تن از هموطنان جان خود را از دست دادند و خسارات مالی فراوانی نیز به صدها خانوار وارد شد.

درحالی که اخبار ضدونقیضی درباره خسارت‌های مالی و جانی توفان شب گذشته منتشر می‌شود، اما شواهد حکایت از کشته شدن بیش از 10 نفر دارد که با توجه به ناپدید شدن ده‌ها نفر و مفقود شدن حدود 50 خودرو، مطمئنا تعداد تلفات این سانحه در ساعات آینده، بیشتر هم خواهد شد.

سال گذشته نیز توفان سهمگینی شهر تهران را در نوردید تا جایی که تنی چند از هموطنانمان جان خود را از دست دادند، اما متاسفانه مسئولان سازمان‌های ذی‌ربط از جمله سازمان هواشناسی طبق روال معمول تقصیرها را بر گردن نهاد دیگری مانند صدا و سیما انداخته و عنوان کردند که این سازمان همکاری لازم را با سازمان هواشناسی در اطلاع‌رسانی درست از حوادث غیرمترقبه ندارد.

اگرچه توجیهات سازمان هواشناسی برای افکار عمومی پذیرفته نشد، اما امید آن بود که این سازمان بتواند با دقت بیشتر و نظارت دقیق‌تری فعالیت خود را از سر بگیرد، اما متاسفانه باز هم عملکرد ضعیف این سازمان باعث شد تا هشدار لازم به مردم داده نشود و همین امر باعث شد تا توفان روز گذشته در تهران و استان های البرز و مازندران کام بسیاری از مسافران تعطیلات عید فطر را تلخ کند و خسارت‌های زیادی نیز برجای بگذارد.

اما در سانحه امسال، علاوه بر سازمان هواشناسی، پای ستاد مدیریت بحران کشور نیز در میان است؛ خصوصا آن که بر اساس اخبار منتشرشده، به هنگام وقوع توفان، بسیاری از اعضای ستاد مدیریت بحران در مناطق آسیب‌دیده، در مرخصی بوده‌اند و همین مسئله روند مقابله با بحران را کند کرده بود.

سکوت مسئولان دولتی درباره توفان خسارت‌بار

در حالی که ساعت‌ها از این سانحه تاسف‌بار می‌گذرد، مسئولان دولتی تاکنون نسبت به آن سکوت کرده‌اند. این در حالی است که در موارد کم‌اهمیت‌تر که حوادثی در حوزه مدیریت نهادهای خارج از قوه مجریه رخ داده، مسئولان ارشد دولت دستور رسیدگی به آنها را صادر کرده‌اند.

به عنوان مثال، در زمستان سال 1392 در یک سانحه آتش‌سوزی در تهران به علت اهمال نیروهای آتش‌نشانی، دو تن از زنان هموطن جان خود را از دست دادند. آن ماجرا با واکنش گسترده مسئولان دولتی و رسانه‌های زنجیره‌ای مواجه شد که تا حد استعفای شهردار تهران نیز پیش رفتند.

سکوت مسئولان دولتی درباره توفان خسارت‌بار

در نهایت کار به جایی رسید که روحانی نیز وارد میدان شد و به وزیر کشور دستور داد تا به ماجرای حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری رسیدگی کند.

روحانی در نامه‌ای به عبدالرضا رحمانی فضلی، ضمن ابراز تأسف شدید از حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری و جان باختن دو بانوی زحمتکش، وزیر کشور را موظف کرد تا در اسرع وقت موضوع را مورد رسیدگی و گزارشی از این حادثه تأسف‌بار به وی ارائه دهد.


سکوت مسئولان دولتی درباره توفان خسارت‌بار

حساسیت گسترده دولتی‌ها به جان باختن دو بانوی هموطن در ماجرای سال 1392 این انتظار را ایجاد کرده که نسبت به کوتاهی‌ دستگاه‌های ذی‌ربط در پیش‌بینی توفان اخیر، اعلام هشدار به مردم و مدیریت پس از وقوع این بحران شاهد واکنش‌های شدیدتری باشیم.

آیا روحانی همانطور که برای جان دو بانوی هموطن در ماجرایی که یکی از زیرمجموعه‌های شهرداری تهران مقصر حادثه بود (آتش‌نشانی) اقدام به صدور دستور بررسی ماجرا کرد، برای رسیدگی به دلایل جان باختن ده‌ها هموطن و خسارات مالی گسترده حادثه دیروز هم دستور رسیدگی می‌دهد؟

ضمنا رسانه‌های زنجیره‌ای و فعالان اصلاح‌طلب که در سال 1392 کمترین خواسته خود را در ماجرای آتش‌سوزی خیابان جمهوری، استعفای بالاترین مقام ذی‌ربط (شهردار تهران) اعلام می‌کردند، آیا در سانحه به شدت خسارت‌بارتر دیروز مطالبه استعفای رئیس سازمان هواشناسی، وزیر راه، مسئولان اصلی ستاد بحران شامل استاندار تهران و ... را مطرح می‌کنند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • نادر ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    مثلا عذرخواهی کنند از این که توفان اومده یا سیل اومده؟! داستان جاده جدید ( بزرگراه تهران - شمال) را هم هر کس نداند، دوستداران دولت نهم و دهم می دانند. درباره هشدار برای عدم استفاده از ساحل رودخانه در مواقع بارندگی هم که اقدام شده،....
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    فقط آقايان به دنبال سياسي كاري هستند !!
  • روزبه ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    داستان را می دانند اینکه عده ای.... حریم جاده را خریده اند و پس نمی دهند خدا وکیلی دولت یازدهم چه چرخی را حرکت داده که این را حرکت بده
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    آخی جدا؟ تاریخ کلید خوردن اتوبان کی بوده؟ هشداها هم داده شدده بود نه؟ فقط مسئولان ستاد بحران تشریف برده بودند مرخصی
  • صدف ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    معنای اعتدال را هم فهمیدیم
  • hassan ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    اگه بچه یکی از این آقازاده در بین کشته شدگان بود، ببین چه غوغایی میکردن، الان تمام جاده ها غرق شده بود و دنبال جسد میگشتند
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    جالبه که تلویزیون هم خبر دیروز بعد از ظهر را امروز ساعت 14 اعلام کرده از دیشب هرچه بخش خبری بود گوش کردم فقط مذاکره ومذاکره و مذاکره همین!!!!!
  • ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    هواشناسی که هشدار داده بود و اعلام شده بود. تو سایتشون هم که اطلاعیه زدند، من خودم رفتم دیدم. پس چی نوشتید اینجا؟
  • امیر ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    تا دیروز و در دولت قبلی مملکت به فنا داده شد مشرق یا دار و دسته ی دیگر عذر خواهی کردند؟ حالا دولت به جای طبیعت عذر خواهی کند؟
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    بنده 3 روز پیش سایت irimo.ir رو چک کردم دیدم که نوشته بود بارندگی و اب گرفتگی معابر و... مردم هنوز فرهنگ اینو ندارن که پیش از مسافرت رفتن وضع اب و هوا رو چک کنن سازمان هواشناسی چکار کنه. دوست خودمو دیدم شب بارونی زمستون نشسته پشت فرمون رفته جاده چالوس خودتون بهتر میدونید واسه چی. انگار یه جورایی احساس امنیت عجیبی میکنن تو ماشین که البته به دلیل نااگاهیه.
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    مذاکره به نتیجه برسد یا نرسد ایا جز واردات خودروی لوکس جدید برای انتظامی و پلیس راه و واردات اپل و توسعه شرکت مک دونالد و چند تا فعالیت دیگر تاثیری برای قشر متوسط به پائین دارد؟ مثلا قیمت ها سه برابر ارزان و پراید 7 تومن میشود؟
  • مرتضیsk ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    چقدر جالب شد ، مسولین فقط در دولت قبلی مقصر هستن و هرچی کم کاری و سومدیریت بود در آن زمان بود توافق هسته ایی از جان و مال آدمیزاد واجبتر است
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    این عنوان روزنامه های زنجیره ای چیه که مینویسید؟ حرمت هم را نگه دارید. اصلا زنجیره ای یعنی چی؟ مگر نه این که آنها هم مجوز دارند؟ به قول سعدی چو گویی که مردم خرند, مپندار که نامت به نکویی برند.
  • ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    نادر جون صورت مساله این نبود که تو گفتی و لطفا دست از تحمق بردار. وقتی هواشناسی قادر به پیش بینی یا حداقل اطلاع رسانی به موقع نیست خسارت های این حواث چند برابر مشه .اگر اطلاع رسانی انجام شده بود حداقل جاده چالوس بسته می شد . فهمیدی ؟
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    امروز صبح هم رادیو جوان ساعت هفت وقتی با مرکز پلیس راهور تماس گرفت فقط یک جمله گفت مسیر مسدود است و در برابر سوالات مجری که از سیل چه خبر هچ توضیحی نداد
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    تو شبکه خبر مسئولش اومد اعتراف کرد صبح حادثه با تلفن اعلام کردیم !!!
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    اره تاخیر اعلام خبر از سوی صدا و سیما هم در نوع خودش جالب بود
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    و باز غافلگیری چند باره در برابر حوادث طبیعی .جاده چالوس باید بسته میشد یک طرفه شدن جاده به سمت تهران امداد رسانی را هم با مشکل مواجه کرد این عذرخواهی و استعفا نداره ؟ اقا نادر
  • کاپیتان ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    آقا ما بی عرضه ایم تمام شد و رفت بارون نمیاد میگیم کم آبیه بی آبیه خدایا چرا!؟ بارون میاد میگیم سیله بد بختیه آخه چرا خدایا!؟ دیگه خدا باید بیاد یه ابری بذاره بالا سر سد های کشور کلیدشم بده دست مسئولین تا به مواقع نیاز برامون بارون بیاد!!! من وقتی بارون میومد بیرون بودم تو اون رگبار شدید از شوق رفتیم زیر بارون چه حالی داد کل سر و کلمون خیس کامل شد خدا یا شکرت الحمدلله خدایا ما فهمیدیم که ما بی عرضه ایم که از نعمت های تو نمیتونیم درست استفاده کنیم.
  • دsina ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    آخه هنوز توافق اجرایی نشده تا تحریمهای مربوط به آب را بردارند تا موجب نشود که با اصلا نبارد و یا سیل آسا ببارد!
  • ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    نخیر! عذرخواهی کنند که چرا توانایی پیش بینی وقوع طوفان و سیل را ندارند! چرا مشکلات ایجاد شده از سیل و طوفان را نتوانستند مدیریت کنند شما باید جواب بدهید که چرا هر جای خوش آب و هوا را پیدا کردید جاده کشیدید و هتل ساختید
  • ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    نسبت به ابری شدن هوا و احتمال رگبار هشدار داده یا وقوع سیل با ارتفاع 6 متر را پیش بینی کرده بود؟
  • قوام السلطنه ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    جناب نادر مثل اینکه نمی فهمی ؟ بیش از ده نفر بقول مشرق و بیش از صد نفر از هموطنان طبق خبرهای غیر رسمی مردمی جان باخته اند ! و این برای تو مهم نیست و رفته ای سراغ دولت نهم و دهم ؟ هر کودنی هم می فهمه این مسئله به هیچ وجه تقصیر و قصور دولت را در از دست رفتن زندگی ده ها خانواده ایرانی توجیه نمی کنه ! می فهمی ؟
  • محمد ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    دانشمند، نگفتند برای اومدن توفان و سیل عذرخواهی کنند!!!! برای عدم پیش بینی توسط سازمان هواشناسی باید عذرخواهی کنند. اگه نتوانند با پیش بینی درست جلوی خسارات احتمالی را بگیرند پس این سازمان به چه درد می خوره؟
  • ناشناس ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    تا بحال تمام مسائل وبلا ها ی آسمانی مانند سیل وطوفان وتگرگ وغیره را گردن خدا می انداختند ومی گفتن این ها کار خداست چی شده الان به گردن سازمان هواشناسی انداختند
  • zeynab ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    ما نوشهر بودیم وقتی میخواستیم برگردیم تهران اخبار هواشناسی رو گوش کردیم ولی خبری از طوفان نبود واسه همین یه مسیر 4ساعته رو 48 ساعته اومدیم متاسفم برای مسئولین،باید بخاطر مرگ این همه آدم معذرت خواهی کنن کجا بودن وقتی ما داشتیم اشهدمونو میخوندیم؟؟همه تو یک قدمی مرگ بودن ولی تو جاده ها نیروی آماده باشی درکار نبود شاید به زور اونم تو بعضی جاها چندتا ماشین پلیس دیده میشد
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    در زمان دولت قبل اگر ماشین کسی پنچر می شد عده ای غوغا براه می انداختند . حالا کجا رفته اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس