کد خبر 444981
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲

شش ماه پس از نامه وزیرکار به دولت با درخواست تصویب افزایش ۲۰ هزارتومانی حق مسکن، کارگران می‎گویند از احتمال رای منفی دولت به این موضوع نگرانند و کارفرمایان نیز معتقدند بهتر است دیگر افزایشی اعمال نشود.

به گزارش مشرق، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت می‌گوید اطلاعی از سرانجام پرونده افزایش حق مسکن کارگران ندارد و در این باره باید مطالعه و پرس و جو کند. ۶ ماه پیش علی ربیعی، وزیر کار در نامه ای خطاب به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور درخواست کرد تا به قید فوریت توافق نمایندگان کارگران و کارفرمایان درباره افزایش ۲۰ هزارتومانی حق مسکن مشمولان قانون کار برای تصویب نهایی در هیات وزیران مطرح شود.

براساس قانون، هرگونه افزایش حق مسکن مشمولان قانون کار باید برای دریافت تاییدیه نهایی به هیات وزیران برود. از این رو، شورای عالی کار در سی ام دی ماه سال گذشته به اتفاق آرا نمایندگان کارگران و کارفرمایان افزایش حق مسکن امسال کارگران از ۲۰ به ۴۰ هزارتومان در هر ماه را صورت‌جلسه کرد.

قرار بود در سال جاری، از بابت حق مسکن به عنوان مزایای جانبی مزد ۲۴۰ هزارتومان به دریافتی کارگران نسبت به سال گذشته افزوده شود. علی ربیعی وزیر کار پیش تر به کارگران وعده داده بود که حتما مصوبه افزایش حق مسکن را از دولت دریافت خواهد کرد اما حالا ۶ ماه است که این پرونده معطل مانده و به نظر می رسد ربیعی نتوانسته نظر دولت برای تصویب افزایش ۲۰ هزارتومانی حق مسکن کارگران را جلب کند و دولت نظر دیگری دارد.

اگر دولت تدبیر و امید درباره افزایش جدید حق مسکن کارگران اعلام نظر کند، دومین مرتبه ای خواهد بود که در این زمینه ورود می کند. یکبار دیگر در مردادماه سال ۹۲ دولت با افزایش حق مسکن کارگران از ۱۰ به ۲۰ هزارتومان و اجرای آن از ابتدای سال ۹۳ موافقت کرده بود. البته در آن زمان نیز قرار بود افزایش‌ها از همان مردادماه اعمال شود که دولت چنین نظری نداشت و در نهایت افزایش ۱۰ هزار تومانی از ابتدای فروردین ۹۳ شروع شده بود.

حالا نیز نمایندگان کارگران نگرانند که دولت یکبار دیگر هم درباره توافق آنها با کارفرمایان نظر مخالفی داشته باشد و بخواهد افزایش ۲۰ هزار تومانی حق مسکن در سال‌جاری را لغو کند، یا زمان اجرای آن را تغییر دهد و یا اینکه حتی مبلغ افزایش حق مسکن را کاهش دهد.

تا به امروز که چهارم مردادماه سال ۹۴ است، کارگران و مشمولان قانون کار ۸۰ هزارتومان از کارفرمایان بابت افزایش حق مسکن طلبکارند که اگر دولت مصوبه‌ای در این باره ارائه کند، کارفرمایان موظف به پرداخت آن خواهند بود.

تعلل دولت از دی ماه سال گذشته تا به امروز باعث شده تا کارگران ۴ ماه حقووق جدید را بدون افزایش حق مسکن دریافت کنند و این مسئله باعث ایجاد معوقه برای آنها شده است.

اصغر آهنی ها  با بیان اینکه هنوز هیچ مصوبه و یا ابلاغیه ای از سوی دولت درباره افزایش حق مسکن امسال مشمولان قانون کار به دست آنها نرسیده است، گفت: در حال حاضر کارفرمایان همان حق مسکن ۲۰ هزار تومانی سال گذشته را در حقوق مشمولان قانون کار اعمال می‌کنند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار اظهارداشت: بدون افزایش حق مسکن، میزان رشد دستمزدها در سال‌جاری از ۲۰ درصد بیشتر است و از این رو دیگر منطقی نیست افزایش جدیدی در بسته مزدی سال جاری مشمولان قانون کار اتفاق بیافتد.

آهنی ها در عین حال ادامه داد: در صورتی که هیات وزیران مصوبه ای در این زمینه ارائه کند، کارفرمایان آن را اجرا خواهند کرد اما نظر جامعه کارفرمایی این است که دیگر تغییر جدیدی در بسته مزدی سال جاری نباشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • 4512 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    سلام بر دوستان گرامي.اين نوبخت حالا كه ميخواهد روي حق مسكن قشر زحمت كش ايران اضافه بشه از موضوع حبر نداشته اما موقع اعلام نرخ حقوق و دستمزد تمام اطلاعاتش به روزه كه نرخ تورم 35درصد بانك مركزي اضافه كرده بعد ايشان زود نرخ دستمزد رو اعلام ميكنه 17درصد بابا خودتي!!!!!!!!!!!!!!
  • فرهاد ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    اگرمشکل کارگرهابابیست هزارتومان حل میشود بزارید نشود منت نزارید کارگرها دراوج فلاکت زندگی میکنند باهفتصد هشتصدهزارتومان حقوق چیکارکنیم؟
  • AMR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    همه افزایشات را قبل از عید باید قطعی کنند تا دولت یا وزارت کار دبه در نیاورد این عبرتی باشد برای سال بعد که کلاه کارفرما و وزارت کار سر کارگر نرود ولی همین الان هم می شود اعتراض کرد تا بلکه حق بن افزایش یابد
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    اون وقت که تورم بالای 50 درصد بود چرا حرفی نمیزدید ؟
  • عادل ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    من دیگه نمی تونم زندگیمو بچرخونم.تو روخدا مردم اگه می تونن این صندوق صدقاتو به ما کارگرها بدن جای دوری نمی ره. ما دیگه به هیچی امید نداریم اگه می شه مردم به ما کمک کنن.
  • اماتور ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    با بيست هزارتومن فقط ميشه بيست سانت خونه اجاره كرد چه قدر بدبخته كارگر اين مملكت كه همينو هم ازش دريغ ميكنند.
  • حسن ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    خدايي مني كه حقوق قانون كار ميگيرم چطوري ازدواج كنم اخه خدايا تو شاهد باش از هيچ كدوم از مسئوليني كه در حق ما دارن كم كاري و بي انصافي مي كنن نميگذرم و واگذارشون ميكنم به تو
  • محمد ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    دولت دبه می کنه
  • بی نام ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    نزدیک انتخابات ریاست جمهوری اعمال می شه . با بوق و کرنا
  • کارگرساه سوخته ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    من به نمایندگی ازکارگران زحمت کش ازدولت امیدمیخواهم که به جای حق مسکن ما کارگران راخانه دار کنید نه ازطریق بانک یادلال ازطریق هلال احمربهتره وبایکی ازآن کلیدهاحق کارگران بشون واگذاربشه .میشود باسرسوزنی ازپولهای بلوک شده راکه آزادشده اند کارگران هم خانه داربشن . برادرم هم نماینده افرادبیکاره مخصوصا متاهلها است خداوکیلی پول نان هم ندارند بچه هاشون پول ثبت نام برای مدرسه هم ندارندچه برسد به لباس ،دکتری ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووبمیریم بهتره . بخدا گریه ام گرفت نه برای خودم بلکه برای بچه های که پدرشون بیکاره سفرهاشون خالیه
  • علی ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    هروقت تفاوت فقیر وغنی ویاروستا باشهر فهمیده شود آن وقت تفاوت کارگربا کارمند هم فهمیده می شودکه ازاول خلقت فهمیده نشده شما هم انتظار نداشته باشیدتابوده همین بوده وخواهد بود دراین مورد انتظار بی معنی است .......................
  • فرهاد ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    اگه کارگراعتراض کنه کارفرما آروم شیشه سواتری شاسی بلندشومیکشه پایین میگه ازفرداسرکارنیا قانون کارهم دروغه ها بیمه بیکاری هم شامل کسانی میشه که کارفرماتلفنی سفارششوبکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس