با توجه به افت فاحش صنعت خودروسازی فرانسه در سال‌های اخیر، شاید بهتر باشد ایران به جای اطمینان مجدد به شرکت‌های بدسابقه پژو و رنو، اقدام به مذاکره با شرکت های بزرگ خودروسازی در ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا و حتی آلمان کند.

فرانسه؛ از خودشیرینی برای آمریکا تا طمع به بازار ایران
گروه اقتصادی مشرق- این روزها برخی برای بازگشت شرکت‌های فرانسوی به کشورمان پس از لغو تحریم‌ها فرش قرمز پهن کرده‌اند و گویا از خاطر برده‌اند که فرانسوی‌ها پیشگام کشورهای غربی در اجرای دور جدید تحریم‌های  شدید اقتصادی علیه ایران از 4 سال پیش بدین سو بوده‌اند.

پس از فتنه سال 88 کشورهای غربی به رهبری آمریکا با توهم امکان استفاده از شکاف‌های اجتماعی در داخل ایران برای تحت فشار قرار دادن نظام جمهوری اسلامی، تحریم‌های گسترده اقتصادی علیه کشورمان را کلید زدند.

 این تحریم‌ها که در نوع خود در تاریخ معاصر بین‌الملل، بی‌سابقه به حساب می‌آمد، با هدف اعمال فشار مستقیم بر مردم ایران طراحی و اجرا شد.

به همین دلیل، بر خلاف تحریم‌های سه‌ دهه‌ای غربی‌ها علیه ایران که عمدتا بر تحریم فعالیت‌های سیاسی-اقتصادی دولت و ظرفیت‌های تسلیحاتی ایران استوار بود، این بار غربی‌ها تلاش کردند با تحریم‌های جدید مستقیما معیشت مردم ایران را تضعیف کنند.

در همین راستا بود که علاوه بر مواد غذایی، حتی صادرات داروهای حساس به ایران هم در این سال‌ها تحریم شد تا جمهوری اسلامی تحت فشار نارضایتی مردم از اصول خود کوتاه بیاید.

تیم طراح تحریم‌های جدید در وزارت خزانه‌داری آمریکا متمرکز بود که با رصد عمیق اوضاع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران و جزئیات روابط تجاری رسمی و غیررسمی میان ایران با سایر کشورها، تلاش کرد تمامی راه‌هایی را که بستن آنها سبب فشار به مردم ایران می‌شد، پیدا کند.

فرانسوی‌هایی که خوردند و بردند و دوباره برگشتند // آماده انتشار

تیم آمریکایی طراح تحریم‌ها پس از مطالعات فراوان درباره آسیب‌های سبک زندگی مردم و نقاط ضعف اقتصادی ایران، به طیف گسترده‌ای از اقداماتی که موجب نارضایتی در ملت ایران می‌شد، دست یافت.

این طیف گسترده تحریم‌ها شامل راهکارهایی برای تحقق کمبود داروهای حساس در داخل ایران، کمبودهای مقطعی یا طولانی‌مدت مواد غذایی پرمصرف و کالاهای اساسی و گرانی‌های ناگهانی آنها، وقفه در تامین و عرضه بنزین، گران شدن خودرو، اخلال در نقل و انتقال پول از ایران، گرانی ارز و تورم و ... می‌شد.

از آنجا که این تحریم‌ها به طور یکجانبه از سوی آمریکا و نه شورای امنیت سازمان ملل، طراحی و اجرا شد، کشورهای دیگر قانونا ملزم به رعایت آنها نبودند. اما آمریکایی‌ها با اعمال زور، تهدید و فشار به دولت‌های جهان و شرکت‌های سایر کشورها تلاش کردند آنها را به اجرای این تحریم‌ها مجبور کنند.

ابزار فشار کاخ سفید علیه شرکت‌های خارجی نیز تهدید این شرکت‌ها به اخراج از بورس‌های آمریکا، قطع روابط تجاری با شرکت‌های آمریکایی و تحمیل جریمه‌های هنگفت به بهانه‌های گوناگون بود. با این حال، بسیاری از شرکت‌های غیرآمریکایی در این چند سال، به طور پنهانی به روابط تجاری خود با ایران ادامه دادند.

فرانسه؛ از خودشیرینی برای آمریکا تا طمع به بازار ایران* فرانسه، دایه مهربان‌تر از مادر

اما آنچه که قابل تامل است، پیشگامی پاریس و شرکت‌های فرانسوی در اجرای این تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران بود.

به عنوان مثال، اواخر سال ۱۳۹۰، در حالی که هنوز تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنعت خودروسازی ایران وارد مرحله اجرایی نشده بود،  شرکت پژوی فرانسه به طور ناگهانی ارسال قطعات به ایران را متوقف کرد؛ اقدامی که چیزی جز خودشیرینی پاریس برای واشنگتن نبود.

این شرکت که طی دو دهه اخیر میلیاردها دلار از بازار خودرو ایران درآمد کسب کرده بود، با بی‌اعتنایی به تمامی قراردادهایش با شرکت‌های ایرانی، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تنها ۱.۵ درصد از درآمد جهانی این شرکت از معامله با ایران خودرو حاصل می‌شود و سرمایه‌ای در ایران ندارد و از قطع همکاری با ایران، زیان چندانی نخواهد دید.

در واقع آن روزها پژو با قطع همکاری ناگهانی با ایران، زیر پا گذاشتن تمامی قراردادهایش با ایران‌خودرو و بیانیه‌ای که پس از آن منتشر کرد و مدعی شد از قطع همکاری با ایران زیان چندانی نخواهد دید، دهان کجی بزرگی به ایران و ایرانی کرد.

هرچند بعدها با تعطیلی چند واحد از کارخانجات پژو در فرانسه به علت قطع صادرات به ایران، این شرکت زیان‌هایی را متحمل شد، اما بیشترین ضرر را شریک ایرانی پژو یعنی ایران خودرو دید که بخش اعظم تولیداتش را بر شراکت با پژو بنا نهاده بود.

در نتیجه اقدام پژو، بخشی از اهداف طراحان تحریم‌ها در واشنگتن نیز محقق می‌شد؛ کمبود ناگهانی قطعات موجب خوابیدن خطوط تولید انواع مختلف خودروهای 206، پژو پارس و 207 در ایران‌خودرو شد. متعاقبا قیمت‌ها در بازار خودرو نیز هر روز بالا و بالاتر می‌رفت و موجی از نارضایتی مشتریان بابت این مسئله ایجاد شد.

هرچند از کوته‌نگری دیرینه مدیریت صنعت خودروسازی کشور نباید غافل شد که در مدت طولانی همکاری با پژو، خودروسازی ایران را به خط مونتاژ محصولات پژو تبدیل کرده و کمتر به فکر بومی‌سازی قطعات بودند، اما در مجموع اقدام پژو نامی جز خیانت نداشت.

به هر حال، اقدام شرکت پژو در زیر پا گذاشتن قراردادها و تعهداتش، سبب زیان بالایی برای ایران خودرو شد و در افزایش شدید قیمت خودرو در بازار ایران، نقش به سزایی داشت.

فرانسه؛ از خودشیرینی برای آمریکا تا طمع به بازار ایرانعلاوه بر پژو، سایر شرکت‌های فرانسوی همچون رنو نیز به قراردادهای خود با ایران پایبند نماندند و جهت جلب رضایت آمریکا، بر تنور تحریم‌ها علیه ایران دمیدند.

در طول مذاکرات هسته‌ای در 2 سال اخیر نیز مسئولان فرانسوی تندترین مواضع را نسبت به ایران داشتند .

با این حال، پس از جمع بندی مذاکرات هسته ای وین، فرانسوی‌ها به ناگاه تغییر موضع داده و برای بازگشت به بازار ایران، جلوتر از سایر کشورهای غربی‌ راهی ایران شده‌اند.

شرکت پژو مجددا برای حضور در بازار ایران و به عبارت درست تر درآمدزایی از محل صادرات به ایران، اعلام آمادگی کرده و کارشناسان این شرکت نیز اخیرا در ایران‌خودرو مستقر شده‌اند.

این در حالی است که هم مردم و هم مسئولان کشور با دلخوری از اقدام غیردوستانه پژو و سایر شرکت‌های فرانسوی تاکید داشته‌اند که این شرکت‌ها نباید به راحتی و بدون جبران خساراتی که به ایران زده‌اند، بازگردند.

اتفاقا پس از توافق ژنو در آذرماه سال 1392 نیز نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره گفت: به هر حال پژو باید تاوان گذشته را بدهد و به نحوی آن را جبران کند. ما همین طوری حاضر نیستیم چراغ سبز به این شرکت نشان دهیم و باید به نحوی گذشته را جبران کند. ما تاکید داریم که بخش صادرات در همکاری با شرکت پژو فعال شود.

فرانسه؛ از خودشیرینی برای آمریکا تا طمع به بازار ایراناینک اما با چراغ سبزی که دولت ایران به وزیر خارجه فرانسه و هیئت تجاری همراه وی نشان داده، مشخص نیست آیا آن پیش‌شرط‌ها برای جبران خسارات در چارچوب مذاکرات میان هیئت فرانسوی و مسئولان ایرانی قرار دارد یا خیر؟


ضمنا با توجه به افت فاحش صنعت خودروسازی فرانسه در سال‌های اخیر، شاید بهتر باشد ایران به جای اطمینان مجدد به شرکت‌های بدسابقه پژو و رنو، اقدام به مذاکره با شرکت های بزرگ خودروسازی در ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا و حتی آلمان کند.

اتفاقا در پی سفر اخیر وزیر اقتصاد آلمان به کشورمان، مسئولان دولتی از تمایل آلمان‌ها برای ورود به صنعت خودروسازی ایران خبر دادند.

با توجه به این که صنعت خودروسازی آلمان بسیار قوی‌تر و پیشرفته‌تر از همتای فرانسوی آن است، اگر ابراز تمایل خودروسازان آلمانی و دیگر کشورهای صاحب برند معتبر درست باشد، چه بهتر که این بار خودورسازان ایرانی به سمت همکاری با آنها برای تولید خودروهای باکیفیت بروند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • اهوازی ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    تنها فرانسوی ها نبودند بلکه کره ای ها هم ول کردند و رفتند.اگر قرار است سرمایه گذاری کنند بهتر است که آلمان و ایتالیا و ژاپن و آمریکا و حتی انگلیس سرمایه گذاری کنند.
  • مش قاسم ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    مؤافقم اهوازی باز انگلیسی ها پرنسیپ سرشان میشه این فرانسویها بی فرهنگ ترین نوع امپریالیستهای غربی هستند که کمیسیون بگیرهای خائن ، اونها رو به ملت تحمیل می کنند
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    به نظرمن تویوتا بهترین گزینه برای ایران هست چون اگه بعدازمدتی بخواهندهم نمیتوانندصنعت خودروسازی ایران روبخوابونن چون قطعات یدکی تویوتا توی کشورهای اطرافمون فراوان هست
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    به نظرمن استفاده از توان خارجی درصنعت ایران مخصوصا خودرو باید فقط به وسیله انتقال تکنولوژی باشد یعنی اینکه ما تکنولوژی موردنیاز خودمان را خریداری کرده و تماما تولید رادرداخل انجام بدهیم وهمین طور به میزانی که خارجی ها سرمایه مستقیما وارد ایران کردند شریک باشند
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    حاشا به غیرتتون این همه خیانت پس چی شد جوابش این که نمیشه هر کی بیاد در حق این مردم جنایت کنه بعدش هم راست راست راه بیفته سرشو مثل . . . بندازه بیاد تو مملکت
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    بهینه ترین گزینه فقط فولکس واگن از آلمان می تونه باشه چون برای ورود بنز به ایران و استمرار موندن محصولاتش در ایران زیر ساخت های بسیار هزینه بری به طور مستمر می خواد .......اصن فک کنید محصول بنز تو ایران تولید بشه، بازم قیمتش نهایی غیر منطقی میشه
  • ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    پژو جزء 20 خودرو ساز برتر دنیا نیست.
  • صداقت ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    اصلاح طلبان عاشق فرانسوی ها هستند، هر وقت اینان در راس کارند شرکت های بی کیفیت فرانسوی بهترین قراردادهارا با ایران می بندند. توتال و پژو هم دست ایران را در تحریم در پوست گردو گذاشتند. باز هم با اینان قرارداد می بندند....
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    این پژو که دارن خیانت میکنند و میارنش بخاطر اینکه کیفیت نداره به بازار آمریکا و کانادا اجازه ورود نداند . درسایت خود پژو هست ببینید تازه بی شرف ها اسم ایران رو هم با وجود این هم سال همکاری نگذاشتند
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    آیاتمام مشکل مردم در بحث مربوط به خودرو یا واردات خودرو یا قیمت خودرو ومسائل حاشیه ای خودرو خلاصه شده ودیگر مملکت ما مشکل دیگری ندارد ؟ آیا بخش بیمارستانی کشور به نوسازی دستگاه های پزشکی وامکانات وابسته ودارو نیاز ندارد؟ آیا بخش حمل و نقل عمومی وبه تبع آن رفع مشکل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ نیاز به بازسازی ندارد ؟ مشکل مملکت ومردم در واردات ماشینهای آلمانی آنهم با قیمت بالا خلاصه شده است ؟ آیا بخش راه آهن شهری وبرون شهری و ناوگان هوائی کشور نیاز به بازسازی ندارد ؟ آیا بخش صنعت نیاز به نوسازی وبروز سازی جهت بهبود کیفیت در تولید کالای ایرانی ودر نتیجه رونق فروش و گردش اقتصاد ندارد ؟ آیا ...... آیا ..... از این رهگذر چیزی عاید مردم نخواهد شد
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    بسه دیگه پژو الان بهترین فرصت برای اینه که با فولکس واگن باشن ایرانخودروییها
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    آقای مدیر برای یکبار هم که شده درست فکر کن و درست تصمیم بگیر ... جون مادرت
  • سهیل ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    هر دم از این باغ بری می رسد روحانی مچکریم که گذاشتی پارلمان اروپا و فابیوس به ایران تشریف بیارن واقعا به اونا نیاز داشتیم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    انواع پژو ماشین های زیاد بدرد بخوری هم نیستند. بلکه در حد خودروهای چینی هستند. مصرف بالا، اکثراً سنگین، کم دوام، پر استهلاک، عقب مانده، در حد دهه 80 و 90 میلادی بدرد می خورد ولی الآن دنیای خودرو دست خودرو سازهای مطرح آمریکا، ایتالیا علی الخصوص آلمان، ژاپن، کره هست.
  • پسر ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    فقط فقط رفتار متقابل به مثل اگه این کار نکنیم میگن مسئولان چقدر ... هستن این همه به اقتصاد و مردم کشورشون ضرر زدیم بازم درس عبرت نمیگیرن
  • فریدمشهد ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    من محصولات تویوتا را خیلی بهتر میدونم چرا که در جنگ هم همین تویوتا ها وانت ها و سواریها بودند که نقلیه سواری سبک عالی ما به شمار میرفتند.
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    شمشیر مشرق فقط سمت اروپا را نشانه رفته ولی روسها و چینی ها صدبرابر اینها بدترند ولی دریغ از یک تیتر.
  • محمد ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    شما که ادعا میکردین خودروتون تولید ملی ه...حالا چرا نگران فرانسه و کره و ...هستین؟؟؟؟!!!!!ادعا خودکفایی شما گوش ادم و عالم رو کر کرده حالا چرا دستتون جلوی بقیه کشورا درازه؟؟؟
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    خوب جایی پیدا کردند این غربی ها حالا ایران شده مرکز ضد ورشکستگی و ضد فروپاشی اقتصاد اروپا ببین اقتصاد مقاومتیمون به کجا رسید مبارکمون باشه
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    کلا اصلاح طلبان عاشق هر چیز بیخود هستند!
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    اره داشتیم از بی فابیوسی می مردیم!!
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    مشرق جان بهترین گزینه برای جایگزینی پژو در ایران همین فولکس واگن آلمان است! خودروهای فرانسوی و کره ای و چینی و حتی ژاپنی هم به دردمون نمیخوره!
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    فقط تویوتا. کسانی که از مدل های قدیمی تویوتا استفاده کرده اند واقعا راضی هستند.
  • ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    بخشش از بزرگان است.
  • حسن ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    همانطور که میدانیم شرکت پژو بیش از ۲۵ سال است که در ایران فعالیت میکند. محصولات این شرکت در اروپا طرفدار ندارد و حتی در کشور چین هم نسبت به سایر رقبا از محبوبیت کمتری برخوردار است جالب است بدانید این شرکت تاکنون نتوانسته است حتی یک محصول به آمریکا صادر کند تنها بواسطه حمایت های دولت فرانسه توانسته در بعضی از کشورهای تحت سلطه فروش داشته باشد که در ایران نیز بواسطه حمایت های ویژه مقامات سیاسی فرانسه از پژو در سالهای پس از جنگ تحمیلی توانست در ایران تولید(مونتاژ) و فروش داشته باشد. لازم به ذکر است علیرغم فروش بیش از ۲۰ میلیارد دلار طی سالهای گذشته حتی یک دلار هم در صنعت خودرو ایران این شرکت سرمایه گذاری نکرده است. در حالی که در ارتباط تجاری آن هم در این سطح سرمایه گذاری بیش از ۵۰٪ لازم و یک عرف بین المللی است بطوریکه در کشور چین بدلیل قوانین و در خواست مسوُلین صنعتی چین شرکت پژو بیش از ۵۰٪ سرمایه گذاری کرده است. به همین دلیل در زمان تحریم و حتی قبل از اعمال تحریم های مستقیم ایالات متحده این شرکت یک شبه ایران را ترک کردند چون نگران سرمایه گذاری خود نبودند. عزیزان واقعیت این است شرکت پژو پیش پیش پول قطعات را میگرفت و پس از اطمینان از واریز پول قطعات را ارسال میکرد و هنگام ترک یک شبه نتنها طلبی از ایران خودرو نداشت بلکه میلیون ها یورو پول ایران خودرو در بانک های فرانسه بلوکه شده بود. حاصل همکاری بیش از ۲۰ سال با پژو وضعیت فعلی است که میبینید. ترک پژو و قطع دست این استعمارگران پیر از صنعت کشور نعمتی است که باید خدا را شکر کنیم. در زمان ترک پژو خودرو ۲۰۶ بیش از ۴۰٪ آنهم در قطعات اصلی به پژو وابسته بود. الان خودرو ۲۰۶ بدون هیچ وابستگی به پژو در ایران خودرو تولید میشود. اینها ثمره تلاش کارشناسان داخلی در زمان تحریم است که تداعی کننده اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی است. حال چه اتفاقی افتاده است که مجددا در دام این نامردها گرفتار شده ایم. جناب آقای وزیر اعمال شدید ترین تحریم های اقتصادی از سوی این شرکت ها یادتان رفته. آقایان مسول نمایندگان مجلس آیا شما هم نسبت به این موضوعات که دغدغه همیشگی کشور است بی تفاوت هستید. پس غیرتمان کجا رفته. ما در جنگ اقتصادی با دشمنان قسم خورده کشور عزیزمان هستیم. نگذاریم عزتی که در زمان تحریم و جنگ اقتصادی بدست آورده ایم به آسانی از دست برود. که اگر چنین شود شرمنده مقاومت مردم خواهیم شد.
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    عزیز من تویوتا که امتیاز ساخت به ما نمیده و فقط واردات رو به کشور ما انجام میده ولی فرانسه امتیاز تولید به کشورمان میده والا کی بدش میاد کشورش تویوتا بسازه بده دست مردمش..
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    دوست عزیز شرکتهای فرانسوی با کیفیت ترین محصولات را میسازند. یعنی منظورت اینه که این خودروهای بیخود چینی خیلی بهتر از محصولات پژو هست؟؟ نه عزیز اگر فرانسه بدعهدی نمیکرد بهترین نقطه برای روابط اقتصادی بود و مشکل ما با بد عهدیشان هست.
  • ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    اطلاعات غلط غلوط نده!!! همین پژو 405 فرانسه در سال 94 بهترین خودرو وارداتی آمریکا شناخته شد و حتی آمریکا واردات آن را برای تعادل بازار داخلی محدود کرد.. به هیچ عنوان 100 درصد قطعات 206 در کشور تولید نمیشود و تنها امتیاز تولید بخشی از آن را به ما دادند که باعث شد خودروی رانا را با کمک چینی ها جایگزین کنیم و بعد از مدتی با رفع موقت برخی محدودیت ها از فرانسه مجدد تونستیم 206 رو بزنیم و در ادامه هم بخاطر تحریم های 206 نزدیک به 3000 میلیارد تومن صنعت خودروی کشور آسیب دیده. حرف من اینه که شعار ندیم و اگر برنامه عملی وجود داره آن را انجام بدیم. متاسفانه بیشتر سردمداران بخش خودرو سود محورن اگر فرانسه نباشه چین اگر اون نباشه کره اگه اون هم نباشه ژاپن (یعنی اقتصاد مقاومتی فراموش شده) و این زیاد ربطی به این دولت و آن دولت نداره و باید سرمایه داران بخش خودرو سیاست گذاری کنند..
  • بیژن ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    در حال حاضر تنها خودروساز آلمانی به درد ایران می خورد و بس
  • علیرضا ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    این کشورها همه گوش به فرمان امریکا هستند وباز اگه جاش برسه خیانت میکنند شک نکنید ایران انقدر قدرت دارد که شرکتهایه امریکای رو به خدمت بگیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس