به گزارش مشرق، محمد خداکرمی با اشاره به اینکه در متن توافقنامه هستهای که ترجمه غیررسمی آنرا سایت وزارت امور خارجه منتشر کرده بهصراحت ممنوعیت فروش، اجاره، انتقال، موتور و قطعات هواپیما برطرف شده است، اظهار کرد: بر این اساس سازمان هواپیمایی کشوری نوسازی ناوگان حملونقل هوایی مسافری را در دستور کار قرار داده است، در این راستا از هر دو نوع هواپیمای بوئینگ و ایرباس بهطور مساوی استفاده خواهیم کرد.
وی با تاکید بر اینکه منطقی است از هر دو نوع هواپیما برای نوسازی ناوگان هوایی استفاده کنیم، تصریح کرد: این هواپیماها امتحان خود را پس دادهاند و با توجه به نیاز کشور، تعداد صندلی و گنجایش آنها بهتر است از هر هواپیماهای بوئینگ و ایرباس بهطور همزمان برای این کار بهره ببریم.
وی در پاسخ به این پرسش که در فاز اول چند فروند هواپیما نوسازی میشود، افزود: بخشی از هواپیماها تازهوارد جایگزین هواپیماهای قدیمی میشود و بخش دیگری از آن برای پاسخگویی به نیازهای جدید در صنعت حمل ونقل هوایی است. بر این اساس سالانه نیازمند اضافه کردن 80 تا 90 فروند هواپیما هستیم تا در مدت 5 سال بتوانیم 300 فروند هواپیمای جوان، خوب و فعال داشته باشیم.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که منابع مالی این برنامه چگونه تامین میشود، بیان کرد: با توجه به توافقنامه هستهای از همه ظرفیتهای موجود از جمله فاینانس خارجی استفاده خواهیم کرد.
خداکرمی ادامه داد: نباید همه نیاز حملونقل هوایی به هواپیما از طریق خرید نقدی صورت گیرد، بلکه با استفاده از کمکهای دولتی، منابع صندوق توسعه ملی، فاینانس خارجی و... میتوان هواپیماها را بهصورت اجاره و اجاره به شرط تملیک نیز خریداری شود.