وی با اشاره به اینکه در سند تحول 22 راهکار در حوزه پرورشی وجود دارد که هرکدام حدود 15 بند دارند، گفت: اگر بخواهیم دانشآموزی تربیت کنیم که تراز انقلاب اسلامی باشد، یک دنیا کار باید انجام شود.
وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش در برنامه پنجم توسعه بسیار کمرنگ دیده شده است و عمده فعالیتهای آموزش و پرورش در سایر فصول قرار دارد و بودجههای لازم آنچنان که باید برای اجرای این فعالیتها دیده نشده است.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در آستانه برنامه توسعه قرار داریم، گفت: اگر شما مدیران و روسای آموزش و پرورش نتوانید نمایندگان را توجیه کنید که در کمیسیون تلفیق به ما کمک کنند یقینا در اجرای این برنامه نیز با مشکل مواجه میشویم.
کوچکینژاد افزود: بودجه آموزش و پرورش حدود 24 هزار و 700 میلیون تومان است. ما در وزارت علوم حدود 2000 دانشگاه داریم که هرکدام یک ردیف بودجهای دارند و 7 هزار میلیارد تومان در دانشگاهها توزیع میشود اما مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور نمیدانند از ابتدای فروردین تا آخر اسفند چقدر بودجه دارند.
وی با تاکید بر اینکه اگر قرار است وزیر در مباحث روزمره خسته شود و به سند تحول متمرکز شود باید بودجههای آموزش و پرورش استانها و مناطق مشخص شود، گفت: تنها راه اصلاح ساختار همین است و باید سازمان مدیریت به آموزش و پرورش کمک کند تا یک بار این تحول اتفاق بیفتد و پس از آن اجرای سند سرعت بگیرد.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه به پرسشهای حضار پاسخ داد و درباره خرید خدمات آموزشی گفت: در بحث خرید خدمات آموزشی هنوز دولت و مجلس به تفاهم نرسیدهاند. وزیر دولت قبل خرید خدمات را اینگونه تعریف میکرد که با نیروهای شرکتی قرارداد بندند و آنها را به آموزش و پرورش بیاورند. او 20 هزار نفر را به این سیستم وارد کرد اما وزیر بعدی همه آنان را اخراج کرد.
کوچکینژاد ادامه داد: طرح بسته حمایتی هم در زمان دکتر فانی به مجلس آمد ما سازمان مدارس غیردولتی را داریم و ورود بحث خصوصی به داخل آموزش و پرورش دارای تعریف مشخص است و اگر قرار است خصوصیسازی انجام شود باید از طریق سازمان مدارس غیردولتی انجام شود که آن را هم قانونگذار مشخص کرده است، انشاءالله این قانون هم اصلاح میشود.
وی درباره طرح رتبهبندی نیز گفت: باید طرح رتبهبندی معلمان به صورت قانون تصویب میشد تا برای همه دولتها قابلیت اجرایی داشته باشد و همه بتوانند از اثرات آن بهرهمند شوند.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره مطالبات فرهنگیان و چگونگی پرداخت آن نیز توضیح داد : استیضاح وزیر آموزش و پرورش یک کمیسیون مطالبات اقتصادی آموزش و پرورش در مجلس شکل بگیرد که تاکنون 5 جلسه برگزار شده است. باید اعتبار لازم برای مطالبات فرهنگیان محقق شود. اگر این مطالبات را نپردازیم، همه روسای آموزش و پرورش با مشکل مواجه میشوند.