کد خبر 451674
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶

مردم عراق باید بدانند که نیاز مسأله مبارزه با فساد و دور ریختن ساختار حکومتی بر مبنای سهمیه‌بندی طائفه‌ای و نژادی و قومی، غلبه بر رویکرد آمریکایی- غربی است.

مشرق- نظام‌های پویا و راهبری‌های خردمندانه همواره برای خروج از چالش‌های درونی و یا تحمیل شده دارای کنش‌های مبتکرانه و شفاف هستند. درست است که آمریکایی‌ها برای اهداف گسترده‌ خود در عراق شکستی تاریخی خوردند و مدینه فاضله آمریکایی- غربی که قرار بود در عراق به عنوان مدل و الگویی برای دیگر کشورهای خارومیانه بنا کنند همچون سراب نابود شد ولی با تکیه بر راه‌های مداخله‌گری مستقیم برخی بازیگران فاسد و وابسته به نظام گذشته و یا دیکتاتوری‌های منطقه‌ای و غربی و یا ابزارهای بین‌المللی یک نظام معیوب را بر عراق تحمیل کردند؛ نظامی که ساختار نظامی و حکومتی آن باید بر اساس سهمیه‌بندی طایفه‌ای و خط‌کشی‌های مذهبی و نژادی و قومی شکل گیرد و همین دسته‌بندی قومی و طایفه‌ای پایه و اساسی برای مدیریت چالش‌های مستمر، مناظره‌های سیاسی مضمن و ویژه‌خواری‌های جناحی شود.

آمریکا از همین طریق این امکان را یافته تا جلوی شکل‌گیری یک پدیده ملی، اقتدار ملی و الگوی مردم‌سالاری جدید در عراق را گرفته و همواره تمامی حکومت‌های پس از حذف صدام را در منگنه ابزارهای داخلی و خارجی قرار دهد و هر گونه سیاست ملی را با برچسب و اتهام رفتار یک‌جانبه و شیعی در عراق سرکوب و یا منفعل نماید. این ساختار سیاسی تعریف‌شده بر اساس طایفه و حزب اصلی‌ترین ابزار برای آ‌مریکا در جلوگیری از یک نهضت انقلابی و مردمی و کارآمد در عراق است که این قاعده رفتاری و بازی تشکل‌ها و چهره‌های سیاسی وابسته به خود را برای ناکارآمد کردن و گسترش ویژه‌خواری، رانت و تنش‌های مستمر سیاسی، طایفه‌ای و قومیتی، فقر و محرومیت بیشتر مردم که به حکومت‌های پس از صدام امید بسته‌اند و حتی بازی‌های بزرگ‌تر که توسط چهره‌های سرشناس و مراکز فکری و برنامه‌ریزی آمریکایی برای تجزیه عراق پیشنهاد شده است به کار می‌گیرند. روندهای سیاسی و امنیتی در چند سال گذشته نشان داده است که حتی مقامات عراقی وابسته به آمریکا مانند «طارق‌الهاشمی» و دیگر چهره‌های بعثی و یا مزدبگیران دیکتاتورهای عربی، دفاتر مسئولیتی و حزبی در وزارتخانه‌های عراقی را به مرکز میلیشیایی، ترور، انفجار و جذب منسوبیت‌های خانوادگی و حتی برنامه‌ریزی برای اسقاط نظام تبدیل کرده است و پرونده‌های قضایی آنان در عراق باز است. چنین نظام سیاسی به جای تقویت بنیه ملی در یک منحنی نزولی از فرسایش قدرت و مشروعیت و کارآمدی قرار می‌گیرد.

طرح حکومتی العبادی در پاسخ به درخواست مستمر مرجعیت عراق که همواره با دیدگاه‌های ملی در عراق پناهگاه‌ همه طوایف و آحاد مردم و اقتدار و استقلال عراق بوده و طرح‌های راهبردی آمریکا را از ابتدا تاکنون به شکست کشانده مبنای یک نهضت و جنبش مردمی و ملی برای زدودن معیارهای طایفه‌ای و قومیتی و سرآغازی برای شایسته‌سالاری و شکل‌ دادن به عراق مقتدر و موثر در محیط منطقه‌ای است.

شاید بتوان این جنبش در عراق را انقلاب دوم مردم عراق با رهبری مرجعیت هوشمند و حمایت و مشارکت آحاد مردم دراین کشور تلقی کرد که با تکیه بر مولفه مبارزه با فساد و ویژه‌خواری، طایفه‌زدایی در معیارهای حکومتی و حاکمیتی و کارآمدسازی و مقتدر نمودن عراق در عرصه ملی و منطقه‌ای مسیر جدیدی از حیات سیاسی برای عراق را پایه‌ریزی می‌کند.

مصوبه کابینه عراق که با حمایت رئیس پارلمان اینک کشور و دیگر احزاب و گروه‌ها و تظاهرات میلیونی مردم همراه شد و در قالبی قانونی و بر اساس قانون اساسی عراق در مسئولیت‌های کلان و راهبردی این کشور نیازمند کسب تائید و حمایت پارلمان عراق است.

بر اساس ترکیب نمایندگان پارلمان عراق و رویکرد احزاب و گروه‌های موجود و حمایت و تاکید قاطبه مردم عراق در تمامی استان‌ها (حتی استان‌های کردی که از فساد دستگاه‌های حکومتی و ویژه‌خواری و منسوبیت‌های خانوادگی رنج می‌برند) موافقت پارلمان در دسترس است؛ آنچه قابل تامل است اینکه برخی رویکردهای جدایی طلبانه کردی و بعثی‌های شناخته شده قدیمی و جدید، همکاران دستگاه‌های اطلاعاتی سیار پنتاگون و چهره‌های مزدبگیر و استانبول‌نشین و حاضر در پایتخت‌های عربی خلیج فارس این نهضت مبارزه با ویژه‌خواری و فساد کارآمدسازی نظام سیاسی در عراق را پایان رویاهای خود می‌دانند و به طور بدیهی آمریکا و غرب که امید خود را بر نظام سهمیه‌بندی طائفه‌ای و فساد گسترش یابنده آن قرار داده‌اند در این مسیر کارشکنی خواهند کرد.

حاکمان نظامی و سیاسی آمریکایی در عراق و پس از صدام در دیدگاه‌های آسیب‌شناسانه در مراکز سیاسی و تصمیم‌گیری آمریکا اعلام کرده بودند که در اشغال عراق و حذف صدام و نظام آن از اینکه از ابتدا ساختارهای سیاسی، حزبی و نظامی و امنیتی عراق را حذف کرده و یا ممنوع اعلام کرد و حتی آن را هدف فشارهای خود قرار داده بودند اشتباه راهبردی کرده‌اند.

البته این سیاست اشتباه راهبردی عمر محدودی داشته و به سرعت توسط آمریکایی‌ها با امثال علاوی و دیگر بعثی‌های قدیمی و جریان‌های طائفه محور و قومیت‌گرا و نهایتا با جریان‌های تکفیری و وارداتی به عراق به همبستگی و همکاری رسیده و مولود این پیوند منحوس، تشکیلات تروریستی داعش است که عراق و سوریه و بسیاری مناطق و کشورها را آلوده کرده و به اجرای برنامه‌های بلندمدت و راهبردی آمریکا برای ریشه‌دار کردن هرج و مرج و بی‌ثباتی مشغول هستند.

این نهضت مبارزه با فساد و طائفه‌گری و جنبش کارآمدسازی دستگاه‌های نظام سیاسی در عراق در عمق مفهومی و حرکت خود را برای تحقق اهداف یاد شده باید به یاد داشته باشد که اساس مشکلات اخیر در عراق با رویکردهای آمریکایی در این کشور گره خورده است و نهضت اقتدار ملی عراق نیازمند تفکر دور کردن دست‌ها و برنامه‌های آمریکایی از تمامی پیکره عراق می‌باشد. اساسا این جنبش مقدس در عراق زمانی قادر است تا به نتیجه برسد که منبع و منشا محبوب‌سازی نظام سیاسی در عراق را مدنظر داشته و بداند که منازعات زیرسطح ملی در کشورها و یا در بین کشورهای اسلامی منطقه، ماهیتی آمریکایی- اسرائیلی داشته و ابزار آن هم تفکرات بعثی، قومیتی و تکفیری است.

مردم و دولت عراق نشان داده‌اند از دل بحران‌های بزرگ، با اقتدار بر بلندی خارج خواهند شد و راهبری عراق توسط مرجعت بزرگ عراق، محور اصلی و ستون فقرات نهضت استقلال، کارآمدی و فسادزدایی و سربلندی عراق و مردم این کشور خواهد بود.


*هادی محمدی



منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رحمن ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    تردیدی نیست که وجود آمریکا در عراق جلو انداختن بعثی ها طرفدار آمریکا و پس زدن شیعیان از حکومت است و این شیعه سنی راه انداختن برای همین براه افتاده است.و این بسیار مفید است که با همین پاکسازی مفاسد در عراق جلوی هدف آمریکایی ها گرفته شود اما پس از این پاکسازی آیا حکومت حاضر است خود را هم از فسادهای مالی و سیاسی پاکسازی کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس