کد خبر 453183
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷

مشتریان ایرانی این روزها در حالی رغبتی به خرید خودرو ندارند و حتی بخشی از آنها خواهان تعطیلی خودروسازی کشور هستند که به اعتقاد برخی کارشناسان، بود و نبود این صنعت، پیامدهای مثبت و منفی خاص خود را دارد.

به گزارش مشرق، اگر نگاهی به بازار خودرو کشور در حال حاضر بیندازیم، متوجه می‌شویم رکودی شاید بی‌سابقه بر بازار حاکم است و مشتریان تمایلی به خرید ندارند؛ به‌نحوی‌که بعید به‌نظر می‌رسد به این زودی‌ها با بازار خودرو آشتی کنند.

در این اوضاع و احوال، یک سری تحرکات در شبکه‌های اجتماعی نیز مبنی‌بر تشویق مشتریان به «نخریدن خودرو» شکل گرفته که اگرچه نمی‌توان آن را در رکود فعلی بازار چندان اثرگذار دانست، اما به هر حال این موضوع نشان می‌دهد دامنه اعتراض به خودروسازان، گسترده‌تر از قبل شده است.

به‌عبارت بهتر، مشتریان این روزها شمشیر را از رو برای صنعت خودرو بسته‌اند، صنعتی که گردش مالی بسیاری دارد، یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی کشور طی یک سال گذشته به‌شمار می‌رود و اشتغال قابل‌توجهی را ایجاد کرده است.

هرچه هست خودروسازان روزهای سختی را از باب قهر مشتریان، پشت‌سر می‌گذارند و هرچند خود تقصیر زیادی از این بابت بر گردن دارند، اما پرسش اینجاست که آیا تعطیل کردن شرکت‌های خودروسازی، چاره کار است؟ آیا ایران بدون خودروسازی، همان بهشتی است که مشتریان انتظارش را می‌کشند؟ و در نهایت اینکه در تعطیلی صنعت خودرو کشور، کفه ترازو به سمت اثرات منفی آن سنگینی خواهد کرد یا پیامدهای مثبت؟

پیش از آنکه به این پرسش‌ها پاسخ بدهیم و به بررسی اثرات خوب و بد داشتن یا نداشتن خودروسازی در کشور بپردازیم، ابتدا باید بررسی کنیم که اصلا چرا مشتریان ایرانی در برابر صنعت خودرو موضع گرفته و به اصطلاح صف‌آرایی کرده‌اند.

دلایل قهر مشتریان با خودروسازی

اگر در شرایط فعلی گزارشی میدانی در مورد دلایل نارضایتی مشتریان از خودروسازی کشور تهیه شود، آنها بیش از هر مساله دیگری، دست روی سه شاخص اصلی، یعنی «قیمت»، «کیفیت» و «خدمات پس از فروش» گذاشته و نارضایتی خود را از عملکرد خودروسازان در این موارد اعلام خواهند کرد.

به اعتقاد کارشناسان، خودروسازان داخلی طی عمر حدودا 50 ساله خود، چندان نتوانسته‌اند عملکرد مناسبی در قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش محصولات‌شان داشته باشند و از همین رو مشتریان معمولا از آنها ناراضی هستند.

عجیب اینجاست که طی سال‌های اخیر، نارضایتی‌ها بیش از پیش شده و حالا کار به جایی رسیده که بسیاری از مشتریان خرید خودرو را تحریم کرده‌اند.

از نظر بخشی از افکار عمومی ایران، خودروهای تولید داخل نه قیمت مناسبی دارند و نه کیفیت درخوری؛ همچنین در مورد خدمات پس از فروش نیز رضایت چندانی در بین مشتریان به چشم نمی‌آید و مجموعه این عوامل به‌علاوه مسائلی دیگر، شرایط سخت فعلی را برای غول‌های جاده مخصوص رقم زده است. کارشناسان بر این باورند که قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش نامناسب، معلولی از عملکرد خودروسازان و البته فضای کسب‌و‌کار کشور است و هر دو عامل سبب شده‌اند ایرانی‌ها به یکی از ناراضی‌ترین مشتریان بازار خودرو در جهان تبدیل شوند.

به اعتقاد کارشناسان، ایرانی‌ها وقتی خودروهای تولید داخل را با محصولات خارجی مقایسه می‌کنند، کاملا به تفاوت‌های آشکار کیفی و قیمتی آنها واقف می‌شوند و از آن سو به خوبی درمی‌یابند که چه تفاوت فاحشی میان خدمات پس از فروش در خودروسازی ایران و جهان وجود دارد.

با این حساب، ایرانی‌ها از این بابت حق دارند از خودروسازان کشور گله‌مند باشند، زیرا داشتن خودرویی با قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش مناسب، حق طبیعی آنهاست، درست مانند سایر مشتریان دنیا.

با این حال اما برخی کارشناسان و البته خودروسازان بر این موضوع نیز تاکید می‌کنند که فضای کسب‌و‌کار در ایران و سایر کشورهای دارای صنعت خودرو، یکی نبوده و آشکارا متفاوت است، از همین رو نمی‌توان انتظاری را که مثلا از فولکس واگن و جنرال موتورز و تویوتا داریم، از ایران‌خودرو و سایپا هم داشته باشیم.

به باور کارشناسان، کشورهای دارای صنایع خودرو معتبر، نه تورم ایران را دارند و نه نرخ سود بانکی آن را؛ همچنین دولت‌ها کمترین دخالت را در خودروسازی خود اعمال می‌کنند و قیمت‌گذاری نیز به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم، در اختیار خود شرکت‌های خودروساز است.

هرچه هست، مجموعه این عوامل سبب شده خودروسازی در ایران چندان محبوب نباشد و بیش از آنکه مشتریانش را جذب کند، در راه دفع آنها قدم برداشته و از نظر بخشی از افکار عمومی، نبودن این صنعت بهتر از بودنش است.

اگر خودروسازی نداشته باشیم...

اما ببینیم حالا که صاحب صنعت خودرو هستیم، چه داریم و اگر نداشته باشیم، چه خواهد شد؟

ایران در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودرو در آسیا به‌شمار می‌رود و حتی خودروسازان بزرگ دنیا نیز چشم به آن دوخته‌اند، بنابراین نمی‌توان ایرانی‌ها را از این وسیله نقلیه محبوب محروم کرد. این بدان معناست که اگر خودروسازی تعطیل شود، باید نیاز مشتریان ایرانی به خودرو را از طریق واردات تامین و سالانه نزدیک به یک و نیم میلیون دستگاه خودرو خارجی را به کشور آورد.

هرچند با توجه به توافق هسته ای و لغو تحریم‌ها در آینده، واردات خودرو به کشور محدودیتی از بعد سیاسی ندارد و ورود خودروهای خارجی می‌تواند رضایت ایرانی‌ها را فراهم کند، اما در عوض باید ارز بسیار هنگفتی برای تامین 5/ 1 میلیون خودرو موردنیاز، کنار گذاشت.

اگر فرض کنیم متوسط قیمت پایه یک و نیم میلیون خودرو خارجی که قرار است به ایران بیاید، 10 هزار دلار باشد، سالانه 15 میلیارد دلار ارز از کشور خارج خواهد شد، که البته باید میلیاردها دلار دیگر ارز نیز بابت تامین قطعات یدکی خودروهای وارداتی هزینه کرد.

با این حساب، یکی از حسن‌های داشتن خودروسازی، عدم خروج میلیاردها دلار ارز از کشور است، آن هم در شرایط فعلی اقتصاد ایران که همین حالا نیز کلی ارز بابت واردات، هزینه می‌شود. حسن بعدی اما «خاصیت لکوموتیوی خودروسازی» است، چه آنکه صنایع بسیاری از ناحیه این صنعت ارتزاق می‌کنند و حتی حیات‌شان به حیات خودروسازی وابسته است.

به اعتقاد کارشناسان، زمین خوردن خودروسازی، تبعات بسیار منفی و بزرگی بر پیکره صنعت کشور خواهد داشت و اگر قرار به تعطیلی آن باشد، باید با برخی صنایع دیگر نیز خداحافظی کنیم یا شاهد رکود آنها باشیم.

در واقع خودروسازی ایران نه فقط در خود، که در بسیاری دیگر از صنایع کشور نیز ایجاد اشتغال کرده و تعطیل شدنش به معنای از بین رفتن هزاران شغل خواهد شد و این اتفاق، تبعات اقتصادی و اجتماعی خاص خود را به‌دنبال دارد. اما جدا از اینکه خودروسازی صنایع زیادی را به‌دنبال خود می‌کشد، در رشد اقتصادی کشور طی یک سال گذشته نیز نقش غیر قابل انکاری داشته و با این حساب، با تعطیلی این صنعت، اقتصاد کشور نیز (حداقل در مقطع زمانی فعلی که با رکود تورمی درگیر هستیم) متضرر خواهد شد.

در مجموع مشخص شد که بودن خودروسازی در ایران، سه حسن بزرگ شامل «عدم‌خروج میلیاردها دلار ارز»، «ایجاد اشتغال» و «اثر مثبت بر رشد اقتصادی» دارد و با این حساب، نداشتن آن به خروج ارزی کلان از کشور و بیکاری و حتی شاید منفی شدن رشد اقتصادی خواهد انجامید.

با این تفاسیر، باید از افکار عمومی پرسید که آیا هنوز هم می‌خواهند دومین صنعت بزرگ کشور تعطیل شود؟

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    مرگ و میرها کاهش پیدا می کند پراید کسی را به کشتن نمی دهد
  • محسن رهنما ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    با درج قیمتهای تمام شده خودروهای داخلی در شبکه های اجتماعی که قطع به یقین صحیح میباشد مثلا پراید 3800000تومان یا 405،هفت میلیون تومان برای جامعه سوال شده که سود هنگفتی که طی این سالها به حساب این شرکتها ریخته شده چه میشود چرا فریاد این شرکتها اون روزها در نی اومد ،206sdطی یکسال سه ونیم میلیون گرون شده
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    من میگم شرکت های معتبر خودرو سازی باید بیان اینجا کارخونه تاسیس کنن و کارگرهای ایرانی رو بزارن سر کار الان دیگه چه فایده داره که بخوان تعرفه بگیرن؟؟ ایرانخودرو و سایپا نتونستن از خودشون یه خودروی به درد بخور بسازن و عملا دیگه بازار رو وا دادن به چینی ها تعرفه باید صفر بشه و از شرکت های معتبر خودرو سازی آلمانی دعوت بشه که اینجا مونتاژ کنن مثل کاری که توی ترکیه شد
  • یوسف ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    تعطیل بودنش بهتر از این لگنی که سوار میشویم .
  • آریو سوئد ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    بزرگترین مشکل خودروسازی در کشور شبه دولتی بودن آن است. مشکل دوم نبود مدیریت کارآمد و خلاق در راس و بدنه این مجموعه است. البته مشکل نبود مدیریت خلاق در کشور تنها شامل خودروسازی نمی شود بلکه همه سازمانهای دولتی و غیر دولتی را در بر میگیرد. تنها مجموعه صنعت دفاعی کشور است که خدارا شکر دارای ساختارومدیریت خلاق است. متاسفانه در کشور هیچ سبگ مدیریتی مدونی وجود ندارد. معلوم نیست که مدیران چه سبگی را دنبال میکنند. نه غربیست و نه اسلامی نه سیستمیست ونه تایلوری. نه آلمانیست و نه ژاپنی یا چینی. در رابطه با خدمات بعد از فروش هم اصلا صحبت نشود بهتر است. تکریم به مشتری در فرهنگ عمومی و سازمانی ما وجود ندارد. حتی اگر ما کارخانه تولید خودروی بنز و تویوتا را هم در ایران برقرار کنیم با این روش مدیریت به بی راهه میرود. وجود اشرافیت و خان و خان بازی قرون وسطا ، قبیله گرایی، رقابت منفی و رانت و فساد در بدنه مدیریتی باعث شده است که صنعت کشور دچار رکود مزمن ، بهره وری پایین و تولید کالای با کیفیت پایین شده است. این مشکلات عمدا فرهنگیست و راه حلهای فرهنگی را طلب میکند. والا هیچ دلیلی ندارد که کشوری مثل ایران با منابع مادی زیاد، نیروی انسانی آموزش دیده و منابع انرژی ارزان نتوان روی پای خود بایستد.
  • عباس ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    ما میگیم دیگ بسته هررر چی الکی از این بچه لوس صنعت ایران حمایت شده ایرانی جماعت خخیلی وقته داره کولی میده ب خودرو سازا همممه جوره هم مالی هم جانی نویسنده گرامی د چرا نمینویسی هر ساله چقد کشته ففقققط سر نا ایمن بودن خودرو میدیم دیگه مجروح و قطع عضویا بماند ما باید ی تغییر اساسی تو خودرو سازیمون بدیم وگرنه کسی نمیگه ک درشو ببندیم ن باید این صنعتو از پایه ساخت مشرق فیلترش نکن وپ
  • رضا ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    باید پراید فقط صادر بشه و پژو قدیمی کنار گزاشته بشه و قیمت کارخانه ی خودرو ها سه میلیون کاهش پیدا کنه مگه برا تحریم گرون نکردن حالا بیان ارزون کنن اگه راس میگن
  • حمیدرضا ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    عزیز من این چه تحلیلی است که شما انجام دادید؟! - مقایسه میزان مصرف بنزین خودروهای داخلی و خارجی و هزینه های مزتبط - میزان آلایندگی خودروهای داخلی در مقایسه با وارداتی ها و هزینه اجتماعی ناشی از آلایندگی - میزان نیاز به قطعات یدکی خودروهای داخلی ناشی از مسائل کیفی در مقایسه با هزینه تعمیرات خودروهای خارجی (علیرغم کیفیت بسیار بالاتر قطعات خودروهای خارجی، گارانتی خودروهای خارجی دو سه برابر خودروهای داخلی است) - میزان هزینه تحقیق و توسعه برای تولید محصول خارجی که همه و همه بصورت ارز از کشور خارج می شود و در نهایت هیچ چیزی عاید کشور نمی شود. - هزینه تجهیزات خطوط تولید خودروسازان و همچنین قطعه سازان داخلی که همه و همه از خارج از کشور و هزاران هزار موضوع دیگر آیا از صفر تا صد خودرو و صنایع وابسته در داخل تولید می شود؟! هرگز تحلیلتان بسیار بسیار اشتباه است
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    این موضوع صحت نداره چون اینقدر هزینه های سربار دارن این شرکتها که برای خودشون هم قابل محاسه نیست
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    تابناک از خودرو سازها چقدر گرفتی تا مقاله رو بنویسی !
  • محمد ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    با سلام اگر ایران خودرو سازی نداشته باشد و مردم ارز این خودروها نخرند با توجه به این تورم و بیکاری - بنظر من حدود 500 هزار نفر دیگر بیکار و خانه نشین خواند شد .
  • نیما ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    در مقابل سه حسن ، ده ها ضرر داره که مردم دارن تاوانش را پس میدن از جمله هزارها کشته - بر باد رفتن دسترنج سالیان قشر فقیر و متوسط- بهره مند نشدن از امکانات روز خودرو - و....... بنظر شما اینا مهمن یا ایجاد شغل وقتی واسه هزار نفر کار ایجاد کردی در مقابل ده هزار نفرو به کشتن دادی و جیب ملتو خالی کردی و دست مردم را از اسایش دور نگه داشتی بنظرتون سود کردین؟!!!!!!!!
  • محسن ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    شما که میگی صحت نداره برو از مردم عراق قیمت رو بپرس که هر پراید رو 1700 دلار میخرن خودم از چند نفر پراید سوار تو عراق سوال کردم
  • محسن ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    این سه اثر بودن خودروسازای ایرانی فقط در حد شعاره و در واقع هیچکدوم اجرایی نیست
  • سید ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    اقتصادما دیگه از لبنان و افغانستان و ترکیه و .. که کمتر نیست چطور اونا همه از ماشینای روز اروپا و آمریکا استفاده میکنن؟؟؟ تازه اگه خودرو سازی تعطیل بشه میشه از ظرفیت نیروی انسانیش برای بخشهای دیگه اقتصاد مثل لوازم خانگی و .. استفاده کرد
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    فقط سه ميليون؟؟؟؟ پرايد 7 تومن بود الآن 20 تومنه.
  • پراید ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    هیچ اتفاقی نمی افتد.مرگ ومیردرتصادفات کاهش پیدا می کند.مردم مجبور نیستن کلی پول بابت ماشین های بی کیفیت بدن.می تونن آرزو به دل نمونن لااقل یه ماشین خوب سوار شن.
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    سالانه 16000 نفر بر اثر تصادفات میمیرند هزاران نفر قطع نخاع می‌شوند کی جواب اینها را ميدهد
  • مرصاد ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    چطور بنزین باید جهانی شه همه پرداختیامون به دولت باید جهانی شه دریافتیامون نشه اقا ما خودرو به قیمت جهانی میخوایییم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس