به گزارش مشرق، کامران دانشجو وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری در شانزدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل که در دانشکده فنی دانشگاه تهران در حال برگزاری است گفت: من یک روستایی هستم و افتخار میکنم. روستایی نداریم که در ایران شهید نداده باشد و انقلابیگری نکرده باشد.
وی افزود: متاسفم بگویم که در دوران دفاع مقدس اگر شهید چمران را کنار بگذارید حتی یک شهید از اعضای هیات علمی سراسر کشور نمیبینیم اما سرتاسر روستاهای ایران پر از شهید است.
وی در ادامه در رابطه با دانشگاه تراز انقلاب اسلامی گفت: برای تعریف این دانشگاه باید ببینیم مشکل دانشگاه چیست. زیربناییترین مشکل دانشگاه این است که دانشگاه در ایران کپی و مقلد دانشگاههای غرب است.
دانشجو تصریح کرد: در زمان رضاخان سه نفر که نسبت به دین ضدیت داشتند به غرب سفر کردند و در آنجا دانشگاه را دیدند و کپی آن را در ایران راهاندازی کردند.
وزیر سابق علوم افزود: در زمان محمدرضا شاه که غربگرایی به غربستایی تبدیل شده بود ماهیت دانشگاههای ما درست عین ماهیت دانشگاههای غرب شد یعنی علوم انسانی ما همانند علوم انسانی غربی بود.
وی ادامه داد: بعد از انقلاب نیز روی همه منابع یک بسمالله گذاشتند و عکسها را تغییر دادند اما منابع همان منابع غربی بود. مصوباتی بعد از انقلاب وجود دارد که اگر آنها عملی شده بود امروز ما دانشگاه همتراز انقلاب را شاهد بودیم.
دانشجو تصریح کرد: برای اینکه ما دانشگاهی همتراز انقلاب اسلامی داشته باشیم بعد از اینکه فهمیدیم مشکل دانشگاه ما چیست؟ باید ببینیم دانشگاه تراز انقلاب اسلامی چه وجه تمایزی با دانشگاههای دیگر باید داشته باشد و برای شناخت تمایز باید گفتمان انقلاب را بشناسیم که همان گفتمان امام (ره) و رهبری است.
وزیر سابق علوم گفت: ما باید بدانیم موتور محرکه انقلاب و نظام چه بوده است و آیا این موتور محرکه درون دانشگاه وجود دارد یا خیر.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم گفتمان انقلاب را در یک جمله خلاصه کنیم در آیةالکرسی خلاصه میشود. آن فرازی که میگوید کفر به طاغوت و استکبارستیزی مقدمه و سطح لازم برای ایمان به خداست.
دانشجو تاکید کرد: اگر استکبارستیزی و کفر به طاغوت نباشد ایمان به خدا حاصل نخواهد شد. حالا اگر استکبارستیزی و کفر به طاغوت را با هر بهانه و ادبیاتی خواسته یا ناخواسته بخواهند از انقلاب بگیرند در زمین دشمن بازی کردهاند.
وی ادامه داد: در زمان اصلاحات شعارهایی مانند گفتوگوی تمدنها، دوستی با همه دنیا، تنشزدایی داده میشد. امروز نیز شعارهایی مانند تعامل با جهان یا تقابل با جهان، اسلام رحمانی، ما باید با همه دوست باشیم و جهان بدون خشونت داده میشود. اینها همه بهانههایی است که قصد دارد استکبارستیزی را از انقلاب بگیرد. آیا در دو سال گذشته که این شعارها مطرح شده است خشونت جهان کمتر شده است؟
دانشجو تصریح کرد: در زمان اصلاحات میگفتند چرا اینقدر میگویند «مرگ بر ...» امروز هم غیرمستقیم همان حرفها زده میشود. شاید یک عده کدخدایی آمریکا را قبول داشته باشد اما چه کسی میگوید آمریکا، انگلیس و آلمان همه جهان هستند.
وی افزود: در زمان اصلاحات بحث تنشزدایی با جهان مطرح میشد الان هم بحث تعامل با جهان مطرح میشود. مگر ما با جهان تقابل داریم. اگر تقابلی هم هست با افراد و مجموعههایی است که مسلمانان را میکشند. اموال آنها را به غارت میبرند و به ناموس آنان تجاوز میکنند.
وزیر سابق علوم اظهار داشت: در زمان اصلاحات گفته میشد باید با همه دوست باشیم. امروز هم بحث اسلام رحمانی مطرح است. ما براساس آموزههای دینی همه انسانها را دوست داریم اما با همه آنها دوست نیستیم.
وی اضافه کرد: امام حسین (ع) در روز عاشورا برای دشمن خود دعا میکرد اما شمشیر هم داشت و با آنها مقابله میکرد.
وی در جایی به عمر سعد نصیحت میکند اما برد-بردی در کار نبوده است.
وی تاکید کرد: آیا میشود کاری کرد که در روز قیامت هم امام حسین راضی باشد هم شمر چنین چیزی محال است.
دانشجو ادامه داد: ما در زیارت عاشورا هم سلام داریم و هم لعن. هم تقرب داریم و هم برائت و اعتدال یعنی این. در صف حق بودن و مبارزه علیه باطل معنای خود را دارد.
وی ادامه داد: ما باید شمر، یزید، عمر و عاص و معاویه زمان خودمان را بشناسیم. اوباما یا نتانیاهو مگر غیر از این هستند.
وزیر سابق علوم اظهار داشت: اولین وجه تمایز دانشگاه تراز انقلاب اسلامی استبکارستیزی و نفرت از طاغوت است. امام (ره) میفرماید تا تمام عناصر دانشگاه اسلامی نشود دانشگاه اسلامی نمیشود، تا اساتید در صحنه تقابل با استکبار نباشند و تا استادی وجود داشته باشد که اسلام آمریکایی را ترویج کند دانشگاه تراز انقلاب اسلامی ایجاد نمیشود.
دانشجو یادآور شد: برخی امام و گفتمان امام را به گونهای به تصویر میکشند که گویی امام یک لیبرال بوده است و با این کار به امام، ملت و انقلاب ظلم میکنند.
وی ادامه داد: امام (ره) میفرماید جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر و یا اینکه میفرمایند هر کس سلمان رشدی را دید باید آن را بکشد و اگر کشته شد شهید است. این عدالت است. عدالتی که هر چیزی سر جای خودش قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: یعنی چه که گفته میشود اعتدال در حجاب و عفاف باید اینها را تعریف کنند. آیا میشود نصف، حجاب و پوشش را و نصف دیگر پوشش نداشت. آیا اعتدال این گونه است.
دانشجو افزود: آیا اینکه گفته میشود نیروی انتظامی مسئول بهشت و جهنم نیست اعتدال است. برخی مواقع ما تعریفهایی را از خودمان در رابطه با اسلام در میآوریم در صورتی که این گونه نباید بگوییم آیا اعتدال و میانهروی در سیاست خارجی این است که ما جنایت فابیوس را فراموش کنیم یا اینکه اصرار کنیم که باید به ما غرامت بدهد.
وزیر سابق علوم اضافه کرد: آیا فراموش کردن فتنه و ظلمی که سران فتنه به مردم کردند اعتدال است. اینکه فراموش کنیم در دوران اصلاحات از درون دولت با نظام تقابل میشد اعتدال است. آیا اعتدال این است که مهاجرانی،کدیور و امثال آنها را فراموش کنیم. آیا اعتدال این است که خدمات دولت نهم و دهم را فراموش کنیم و چند حاشیهای را که داشته همواره تکرار کنیم.
دانشجو خاطرنشان کرد: آیا اعتدال در دانشگاه به معنی بازگشت فتنهگران است؟ اینکه بگوییم هم فتنهگران باشند هم دانشجویان انقلابی و ارزشی اعتدال را برقرار کردهایم. اینکه به تشکلهای ناب فشار بیاوریم و تشکلهای مندرآوردی بسازیم اعتدال است.
وزیر سابق علوم ادامه داد: باور کنید اینها نه اعتدال است نه میانهروی اینها همه وادادگی است. اعتدال یعنی مومن در درون دانشگاه و جامعه احساس آرامش و فتنهگر احساس خطر کند. محجبه در جامعه احساس آرامش و هنجارشکن احساس خطر کند.
وزیر سابق علوم افزود: امروز روز حساب است و باید جواب بدهند که تولید علم و پیشرفت علم چه شد؟ من معتقدم کسی که اکنون وزیر علوم است فردی مومن است و توصیه میکنم نگذارند دانشگاه جولانگاه احزاب و افراد سیاسی شود.
دانشجو ادامه داد: حالا وقت آن است که بدانند موضوع بورسیهها چه شد آیا نباید که امروز که همه چیز مشخص شده و به حدود 4 هزار خانواده ظلم شده است و اذهان هزاران خانواده مشوش شده و آبروی آنها رفته برای آنها جایابی کرد.
دانشجو تاکید کرد: جایابی وظیفه وزیر علوم است و اینکه دانشجویان بورسیه را سرگردان کنند کار درستی نیست.
وزیر سابق علوم افزود: آیا نباید رئیسجمهور که چندمین بار در دانشگاههای مختلف بحث بورسیهها را مطرح کرد امروز از دانشجویان بورسیه عذرخواهی کند. آیا وی رئیسجمهور دانشجویان بورسیه نیست و فقط رئیسجمهور چند نفری است که اسامی دانشجویان بورسیه را منتشر کرد.
وی اظهار داشت: تا حرفی میزنیم جهنم را به ما حواله میدهند. شما که مسئول جهنم و بهشت ما نبودید پس چرا بهشت و جهنم را به ما حواله میدهید.
دانشجو در ادامه سخنان خود افزود: معنویت و نشاط معنوی وجه تمایز بعدی دانشگاه همتراز انقلاب است. نشاط معنوی یعنی عناصر دانشگاه دغدغه دین داشته باشند و تبلور احکام دینی درون جامعه باشد.
وزیر سابق علوم در ادامه در پاسخ به سوال دانشجویان در رابطه با متن برجام اظهار داشت: آنچه در مذاکرات هستهای داده شد تماما سرمایههایی بود که در دولت نهم و دهم جمع شده بود. دولت نهم و دهم اسب را زین کرده و تحویل داد. البته یک چیزهایی هم گرفته شده که باید دقیق بررسی شود تا ببینیم چه بوده است.
وی در ادامه در رابطه با سوال دیگری افزود: بحث موشکی را به بحث هستهای گره زدن خطرناک است. رهبری هم فرمودند فرماندهان نظامی اذن ندارند. به هیچ کسی با هیچ بهانهای اجازه دهند که از مراکز نظامی آنها بازدید کنند. یا ما ولایتمداریم و مو به مو این فرمایش را اجرا میکنیم یا گوش نمیدهیم که چوب آن را بعدا خواهیم خورد.
وی در ادامه در رابطه با سوال دیگری افزود: در دولت دهم موضعگیری ما نسبت به مسائل فرهنگی مشخص بود و وقتی در رابطه با پیدا بودن موی سر مباحثی مطرح شد من مواضع خود را مطرح کردم.
وی ادامه داد: کسانی که از شعارهای انقلاب خوششان میآیند دولت نهم و دهم را میزنند.
دانشجو در خاتمه در رابطه با فعالیت جبهه یکتا اظهار داشت: ما فعلا یک جبهه گفتمانی امام، رهبری و انقلاب هستیم و آنجایی که ببینیم عملی با این گفتمانها نمیخواند موضعگیری خواهیم کرد.
وی افزود: متاسفم بگویم که در دوران دفاع مقدس اگر شهید چمران را کنار بگذارید حتی یک شهید از اعضای هیات علمی سراسر کشور نمیبینیم اما سرتاسر روستاهای ایران پر از شهید است.
وی در ادامه در رابطه با دانشگاه تراز انقلاب اسلامی گفت: برای تعریف این دانشگاه باید ببینیم مشکل دانشگاه چیست. زیربناییترین مشکل دانشگاه این است که دانشگاه در ایران کپی و مقلد دانشگاههای غرب است.
دانشجو تصریح کرد: در زمان رضاخان سه نفر که نسبت به دین ضدیت داشتند به غرب سفر کردند و در آنجا دانشگاه را دیدند و کپی آن را در ایران راهاندازی کردند.
وزیر سابق علوم افزود: در زمان محمدرضا شاه که غربگرایی به غربستایی تبدیل شده بود ماهیت دانشگاههای ما درست عین ماهیت دانشگاههای غرب شد یعنی علوم انسانی ما همانند علوم انسانی غربی بود.
وی ادامه داد: بعد از انقلاب نیز روی همه منابع یک بسمالله گذاشتند و عکسها را تغییر دادند اما منابع همان منابع غربی بود. مصوباتی بعد از انقلاب وجود دارد که اگر آنها عملی شده بود امروز ما دانشگاه همتراز انقلاب را شاهد بودیم.
دانشجو تصریح کرد: برای اینکه ما دانشگاهی همتراز انقلاب اسلامی داشته باشیم بعد از اینکه فهمیدیم مشکل دانشگاه ما چیست؟ باید ببینیم دانشگاه تراز انقلاب اسلامی چه وجه تمایزی با دانشگاههای دیگر باید داشته باشد و برای شناخت تمایز باید گفتمان انقلاب را بشناسیم که همان گفتمان امام (ره) و رهبری است.
وزیر سابق علوم گفت: ما باید بدانیم موتور محرکه انقلاب و نظام چه بوده است و آیا این موتور محرکه درون دانشگاه وجود دارد یا خیر.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم گفتمان انقلاب را در یک جمله خلاصه کنیم در آیةالکرسی خلاصه میشود. آن فرازی که میگوید کفر به طاغوت و استکبارستیزی مقدمه و سطح لازم برای ایمان به خداست.
دانشجو تاکید کرد: اگر استکبارستیزی و کفر به طاغوت نباشد ایمان به خدا حاصل نخواهد شد. حالا اگر استکبارستیزی و کفر به طاغوت را با هر بهانه و ادبیاتی خواسته یا ناخواسته بخواهند از انقلاب بگیرند در زمین دشمن بازی کردهاند.
وی ادامه داد: در زمان اصلاحات شعارهایی مانند گفتوگوی تمدنها، دوستی با همه دنیا، تنشزدایی داده میشد. امروز نیز شعارهایی مانند تعامل با جهان یا تقابل با جهان، اسلام رحمانی، ما باید با همه دوست باشیم و جهان بدون خشونت داده میشود. اینها همه بهانههایی است که قصد دارد استکبارستیزی را از انقلاب بگیرد. آیا در دو سال گذشته که این شعارها مطرح شده است خشونت جهان کمتر شده است؟
دانشجو تصریح کرد: در زمان اصلاحات میگفتند چرا اینقدر میگویند «مرگ بر ...» امروز هم غیرمستقیم همان حرفها زده میشود. شاید یک عده کدخدایی آمریکا را قبول داشته باشد اما چه کسی میگوید آمریکا، انگلیس و آلمان همه جهان هستند.
وی افزود: در زمان اصلاحات بحث تنشزدایی با جهان مطرح میشد الان هم بحث تعامل با جهان مطرح میشود. مگر ما با جهان تقابل داریم. اگر تقابلی هم هست با افراد و مجموعههایی است که مسلمانان را میکشند. اموال آنها را به غارت میبرند و به ناموس آنان تجاوز میکنند.
وزیر سابق علوم اظهار داشت: در زمان اصلاحات گفته میشد باید با همه دوست باشیم. امروز هم بحث اسلام رحمانی مطرح است. ما براساس آموزههای دینی همه انسانها را دوست داریم اما با همه آنها دوست نیستیم.
وی اضافه کرد: امام حسین (ع) در روز عاشورا برای دشمن خود دعا میکرد اما شمشیر هم داشت و با آنها مقابله میکرد.
وی در جایی به عمر سعد نصیحت میکند اما برد-بردی در کار نبوده است.
وی تاکید کرد: آیا میشود کاری کرد که در روز قیامت هم امام حسین راضی باشد هم شمر چنین چیزی محال است.
دانشجو ادامه داد: ما در زیارت عاشورا هم سلام داریم و هم لعن. هم تقرب داریم و هم برائت و اعتدال یعنی این. در صف حق بودن و مبارزه علیه باطل معنای خود را دارد.
وی ادامه داد: ما باید شمر، یزید، عمر و عاص و معاویه زمان خودمان را بشناسیم. اوباما یا نتانیاهو مگر غیر از این هستند.
وزیر سابق علوم اظهار داشت: اولین وجه تمایز دانشگاه تراز انقلاب اسلامی استبکارستیزی و نفرت از طاغوت است. امام (ره) میفرماید تا تمام عناصر دانشگاه اسلامی نشود دانشگاه اسلامی نمیشود، تا اساتید در صحنه تقابل با استکبار نباشند و تا استادی وجود داشته باشد که اسلام آمریکایی را ترویج کند دانشگاه تراز انقلاب اسلامی ایجاد نمیشود.
دانشجو یادآور شد: برخی امام و گفتمان امام را به گونهای به تصویر میکشند که گویی امام یک لیبرال بوده است و با این کار به امام، ملت و انقلاب ظلم میکنند.
وی ادامه داد: امام (ره) میفرماید جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر و یا اینکه میفرمایند هر کس سلمان رشدی را دید باید آن را بکشد و اگر کشته شد شهید است. این عدالت است. عدالتی که هر چیزی سر جای خودش قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: یعنی چه که گفته میشود اعتدال در حجاب و عفاف باید اینها را تعریف کنند. آیا میشود نصف، حجاب و پوشش را و نصف دیگر پوشش نداشت. آیا اعتدال این گونه است.
دانشجو افزود: آیا اینکه گفته میشود نیروی انتظامی مسئول بهشت و جهنم نیست اعتدال است. برخی مواقع ما تعریفهایی را از خودمان در رابطه با اسلام در میآوریم در صورتی که این گونه نباید بگوییم آیا اعتدال و میانهروی در سیاست خارجی این است که ما جنایت فابیوس را فراموش کنیم یا اینکه اصرار کنیم که باید به ما غرامت بدهد.
وزیر سابق علوم اضافه کرد: آیا فراموش کردن فتنه و ظلمی که سران فتنه به مردم کردند اعتدال است. اینکه فراموش کنیم در دوران اصلاحات از درون دولت با نظام تقابل میشد اعتدال است. آیا اعتدال این است که مهاجرانی،کدیور و امثال آنها را فراموش کنیم. آیا اعتدال این است که خدمات دولت نهم و دهم را فراموش کنیم و چند حاشیهای را که داشته همواره تکرار کنیم.
دانشجو خاطرنشان کرد: آیا اعتدال در دانشگاه به معنی بازگشت فتنهگران است؟ اینکه بگوییم هم فتنهگران باشند هم دانشجویان انقلابی و ارزشی اعتدال را برقرار کردهایم. اینکه به تشکلهای ناب فشار بیاوریم و تشکلهای مندرآوردی بسازیم اعتدال است.
وزیر سابق علوم ادامه داد: باور کنید اینها نه اعتدال است نه میانهروی اینها همه وادادگی است. اعتدال یعنی مومن در درون دانشگاه و جامعه احساس آرامش و فتنهگر احساس خطر کند. محجبه در جامعه احساس آرامش و هنجارشکن احساس خطر کند.
وزیر سابق علوم افزود: امروز روز حساب است و باید جواب بدهند که تولید علم و پیشرفت علم چه شد؟ من معتقدم کسی که اکنون وزیر علوم است فردی مومن است و توصیه میکنم نگذارند دانشگاه جولانگاه احزاب و افراد سیاسی شود.
دانشجو ادامه داد: حالا وقت آن است که بدانند موضوع بورسیهها چه شد آیا نباید که امروز که همه چیز مشخص شده و به حدود 4 هزار خانواده ظلم شده است و اذهان هزاران خانواده مشوش شده و آبروی آنها رفته برای آنها جایابی کرد.
دانشجو تاکید کرد: جایابی وظیفه وزیر علوم است و اینکه دانشجویان بورسیه را سرگردان کنند کار درستی نیست.
وزیر سابق علوم افزود: آیا نباید رئیسجمهور که چندمین بار در دانشگاههای مختلف بحث بورسیهها را مطرح کرد امروز از دانشجویان بورسیه عذرخواهی کند. آیا وی رئیسجمهور دانشجویان بورسیه نیست و فقط رئیسجمهور چند نفری است که اسامی دانشجویان بورسیه را منتشر کرد.
وی اظهار داشت: تا حرفی میزنیم جهنم را به ما حواله میدهند. شما که مسئول جهنم و بهشت ما نبودید پس چرا بهشت و جهنم را به ما حواله میدهید.
دانشجو در ادامه سخنان خود افزود: معنویت و نشاط معنوی وجه تمایز بعدی دانشگاه همتراز انقلاب است. نشاط معنوی یعنی عناصر دانشگاه دغدغه دین داشته باشند و تبلور احکام دینی درون جامعه باشد.
وزیر سابق علوم در ادامه در پاسخ به سوال دانشجویان در رابطه با متن برجام اظهار داشت: آنچه در مذاکرات هستهای داده شد تماما سرمایههایی بود که در دولت نهم و دهم جمع شده بود. دولت نهم و دهم اسب را زین کرده و تحویل داد. البته یک چیزهایی هم گرفته شده که باید دقیق بررسی شود تا ببینیم چه بوده است.
وی در ادامه در رابطه با سوال دیگری افزود: بحث موشکی را به بحث هستهای گره زدن خطرناک است. رهبری هم فرمودند فرماندهان نظامی اذن ندارند. به هیچ کسی با هیچ بهانهای اجازه دهند که از مراکز نظامی آنها بازدید کنند. یا ما ولایتمداریم و مو به مو این فرمایش را اجرا میکنیم یا گوش نمیدهیم که چوب آن را بعدا خواهیم خورد.
وی در ادامه در رابطه با سوال دیگری افزود: در دولت دهم موضعگیری ما نسبت به مسائل فرهنگی مشخص بود و وقتی در رابطه با پیدا بودن موی سر مباحثی مطرح شد من مواضع خود را مطرح کردم.
وی ادامه داد: کسانی که از شعارهای انقلاب خوششان میآیند دولت نهم و دهم را میزنند.
دانشجو در خاتمه در رابطه با فعالیت جبهه یکتا اظهار داشت: ما فعلا یک جبهه گفتمانی امام، رهبری و انقلاب هستیم و آنجایی که ببینیم عملی با این گفتمانها نمیخواند موضعگیری خواهیم کرد.