شکل‌گیری فضای جدید بین‌المللی درخصوص ایران و نیز روابط در حال گسترش جمهوری اسلامی با کشورهایی نظیر روسیه، خصوصا در حوزه‌های هوافضا و تعاملات در عرصه‌های نظامی، بر اهمیت حضور ایران در بزرگترین نمایشگاه هوافضای جهان افزوده است.

به گزارش مشرق، نمایشگاه بزرگ هوافضای روسیه با نام Maks طبق روال گذشته که هر 2 سال یکبار در شهرک ژوکوفسکی روسیه برگزار می‌شد، امسال نیز از روز سه شنبه (سوم شهریورماه) به مدت 7 روز میزبان بیش از 40 کشور جهان خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور نوپا در حوزه علوم هوایی و فضایی که طی سالهای اخیر خصوصا توانسته است جایگاه خود را در میان کشورهای پیشرفته جهان در این عرصه رشد دهد، امسال با شکل و شمایلی متفاوت‌تر از گذشته در ماکس 2015 حضور خواهد یافت.

جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اقدام به شرکت در این نمایشگاه کرد که البته این حضور در سالهای ابتدایی جنبه‌ای تشریفاتی و بیشتر با عنوان بازدیدکننده بود اما در دوره های اخیر خصوصا دوره گذشته در ماکس 2013 و امسال، این حضور جدی تر شده و در این دوره، جمهوری اسلامی ایران با شکل و شمایلی متفاوت‌تر از 2 سال قبل در ماکس حضور دارد.

* ایران در ماکس

2 سال قبل، در غرفه ایران که به همت ستاد توسعه فناوری هوافضای معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در سوله دی-3 نمایشگاه با مساحت 80مترمربع برپا بود، دستاوردهای هوافضایی 5 دانشگاه (تربیت مدرس، علم و صنعت، خواجه نصیر‌الدین طوسی، صنعتی اصفهان و صنعتی مالک‌اشتر)، 5 شرکت از بخش خصوصی هوافضا (پادیکو، هوادریای قشم، آبتاب صنعت نوین، پمپ گستران پویا و فناوران فراهوافضا) و چندین ارگان از بخش‌های دولتی (ستاد توسعه فناوری هوافضای معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، سازمان صنایع هوافضا، سازمان جغرافیایی، گروه فضایی صاایران)، به نمایش گذاشته شد.

ماکت ماهواره‌برهای سفیر امید، سفیر رصد و سیمرغ از جمله محصولات فضایی جمهوری اسلامی ایران بودند که با نمایش در ماکس 2013 نظر بسیاری از کارشناسان و متخصصان صنعت فضایی را به خود جلب کردند.

اما حضور ایران در نمایشگاه امسال قدری متفاوت تر از قبل خواهد بود که این تغییرات هم در تنوع بیشتر محصولات ارائه شده به چشم می‌خورد و هم در مقدار فضایی که برای ارائه دستاوردهای ایرانی به کشورمان اختصاص یافته است.

در حوزه محصولات، امسال شاهد برخی سامانه‌ها و تجهیزات ایرانی خواهمیم بود که طی سالهای اخیر در حوزه فضایی به دست آمده‌اند.

ماکت ماهواره‌برهای سفیر و سیمرغ و نیز ماهواره‌های رصد، فجر و طلوع ازجمله مهمترین این دستاوردها هستند.

علاوه بر اینها نمونه اصلی بخش بازگشتی راکت کاوشگر و کپسول زیستی به همراه اولین عروسک میمون که پیش از ارسال اولین میمون ایرانی به فضا ارسال شده بود، در ماکس 2015 پش روی بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

اینها برخی محصولاتیست که توسط «مرکز ملی فضایی ایران» ارائه می‌شود.

مرکز ملی فضایی ایران (بنا بر حکم رئیس جمهور خطاب به سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) وظیفه هماهنگی، برنامه ریزی، سیاست گذاری و نظارت بر همه نهادهای مرتبط در این حوزه را برعهده داشته و در این نمایشگاه نیز نقش اصلی هماهنگی و حضور نمایندگان و نیز دستاوردهای تمام نهادهای فضایی را ایفا می‌کند. (هماهنگی‌های دوره قبل برعهده ستاد توسعه فناوری هوافضا بود.)

علاوه بر این مرکز، از طرف اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران هم چند شرکت برجسته خصوصی، آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته و ستاد توسعه هوایی و هوانوردی معاونت علمی نیز به همراه چند شرکت دولتی دیگر در این نمایشگاه حضور خواهند داشت که یکی از موارد مد نظر برای نمایش در ماکس 2015، ماکت هواپیماها و بالگردهای ایرانی خواهد بود.

باید به همه اینها اضافه کرد که علاوه بر دستگاه‌های علمی و فناوری دولتی و خصوصی، بخش های دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران نیز که نقش مهمی در پیشبرد توان علمی و فناوری کشور دارند، در این نمایشگاه حاضر خواهند بود.

* یک تغییر مهم و معنادار

از طرف دیگر امسال نسبت به دوره قبل، غرفه و فضایی که در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد دستخوش تغییرات مهمی شده است.

پیش از این، شرکت ها و سازمان های ایرانی در غرفه‌های پراکنده مستقر بودند اما در این دوره همه آنها به صورت تجمیع شده در فضایی به مساحت 105 متر مربع به ارائه دستاوردهای خود خواهند پرداخت که این امر می‌تواند در ارائه بهتر محصولات ایرانی موثرتر باشد.

اما مهمترین تغییر در غرفه جمهوری اسلامی را باید اختصاص محوطه V.I.P مخصوص مسئولان و میهمانان خارجی جهت انجام مذاکرات، تبادل نظرات و انعقاد قراردادهای احتمالی دانست.

شکل‌گیری فضای جدید بین‌المللی درخصوص ایران و نیز روابط در حال گسترش جمهوری اسلامی با کشور روسیه خصوصا در حوزه‌های هوافضا و تعاملات در عرصه‌های نظامی می‌تواند بر اهمیت حضور ایران در این نمایشگاه بیفزاید.

جمهوری اسلامی ایران با هدف گسترش و نوسازی ناوگان هوایی خود چه در حوزه نظامی و چه غیرنظامی و نیز ارتقا توان موشکی در حوزه‌هایی نظیر پدافند هوایی سعی در ایجاد روابط متقابل نظامی خصوصا با کشور روسیه دارد که برای نمونه دستور لغو عدم تحویل سامانه موشکی S300 توسط رئیس جمهور روسیه در ماههای اخیر یک نمونه از این تغییر در فضای بین‌المللی است.

البته این همکاری و گسترش روابط تنها به روسیه محدود نخواهد بود و همانطور که سردار دهقان وزیر دفاع نیز طی روزهای گذشته در نسشست خبری خود اظهار داشت: کشورهای بسیاری سبدهای خود را در صف ایجاد روابط و یا گسترش روابط پیشین با جمهوری اسلامی ایران چیده اند.

حضور ایران در نمایشگاه‌هایی از این دست قطعا در گسترش این روابط و نیز شکل گیری ارتباطات موثر در حوزه های مختلف علمی و فناوری بسیار مثمرثمر خواهد بود.

در پایان لازم به ذکر است که بیش از 40 شرکت علمی و فناوری ایران در ماکس 2015 حضور دارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مسعود ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    من به روابط اخیر ایران با روسیه خوشبینم به نظر من روسیه تمایل به رابطه با ایران داشت ففط از قدرت سیاسی برای پشت سر گذاشتن تبعاتش برخوردار نبود
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    این چیزی که می گی درست ولی بی وجودی روسها رو تو این زمینه باید دخیل دانست.
  • شهرام ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    ما که بخیل نیستیم ما هم امیدواریم اما اگه به همین روند پیش بره باز هم اعتماد ما به روسیه سالها زمان خواهد برد تنها با تحویل چند تا اس 300 نمیتونیم به روسها اعتماد کنیم اگه روسیه ایران را همان طور که امریکا اسرائیل را حمایت میکنه حمایت کنه . اون موقع میفهمیم که روسیه از خر شیطون اومده پایین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس