به گزارش مشرق، در صورتی که به جستجوی ریشههای هایپرلوپ بگردیم، نام ایلان ماسک و اسپیسایکس را خواهیم دید. ماسک در سال ۲۰۱۴ ایدهی سیستم ارتباطی هایپرلوپ را از طریق انتشار یک مقاله ارائه کرد.
ایدهی ماسک در مورد هایپرلوپ استفاده از سیستم لولهکشی شدهای است که درونشان شرایط خلا ایجاد شده و کپسولهایی که مسافران درون آنها قرار گرفتهاند میتوانند با سرعت میانگین ۹۶۲ کیلومتر در ساعت حرکت کنند. برای مثال در مورد مسیر احتمالی بین لس آنجلس تا سان فرانسیسکو، گمانهها حکایت از طی این مسیر در بازهی ۳۵ دقیقه دارند. یعنی مسافران مسیر ۵۷۰ کیلومتری بین این دو شهر را با سرعت میانگین ۹۶۲ کیلومتر در ساعت طی خواهند کرد، البته بیشترین سرعت ممکن در این مسیر۱٫۲۲۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.
هدف از پیادهسازی چنین سیستم ارتباطی، کاهش بیش از پیش زمان مورد نیاز برای سفر بین شهرها است. در مقایسه با سیستمهای ریلی نیز، استفاده از هایپرلوپ بسیار مقرون به صرفهتر به نظر میرسد. ناوگان ریلی و قطارها در بهترین حالت با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند که هایپرلوپ فاقد آنها است. برای مثال میتوان به باد اشاره کرد که میتوان تاثیر منفی روی سرعت قطار به دلیل ایجاد مقاوت داشته باشد.
ماسک خود به دنبال پیادهسازی و تجاری کردن این طرح نرفت، اما کارآفرینانی نظیر Ahlborn با توسعهی ایدهی مطرح شده در پی آنند تا این طرح را بهعنوان یک ایدهی تجاری پیاده کنند.
برنامههای HTT
کمپانی HTT در سال ۲۰۱۳ میلادی بنا نهاده شده و تحقیقات در مورد هایپرلوپ را نیز در سال ۲۰۱۴ میلادی به پایان برد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط Ahlborn، این کمپانی در حال آماده کردن پیش نیازهای مختلف به منظور آغاز فرآیند ساخت پروژه است. HTT در این مسیر پیمانکارانی را که مسیرهای مورد نیاز را خواهند ساخت، انتخاب میکند.
Ahlborn در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:
در حال حاضر ما همهی شرایط را در مورد Quay Valley در نظر گرفتهایم، اما سعی میکنیم تا بصورت مداوم راههای جدیدی را برای کاهش هزینهها و همچنین بهبود عملکرد سیستم پیدا کنیم. کاری که ما انجام میدهیم، در گذشته انجام نشده است و از اینرو چالش بزرگی پیش روی ما است. در ماههای آینده ما سعی میکنیم تا شماری از دستاوردهای خود را برای پاسخ دادن به سوالات مطرح شده، ارائه کنیم.
هرچند نمونهی توسعه یافته در درهی Quay تنها ۸ کیلومتر طول داشته و در آن امکان رسیدن به سرعت ۸۰۰ کیلومتر در ساعت نیز نخواهد بود، اما با این حال این الگوی کوچک میتواند تجربیات فراوانی را برای ساخت مسیرهای طولانیتر در اختیار HTT قرار دهد.
پس از ساخت اولین هایپرلوپ در درهی Quay، کمپانی HTT برای ساخت یک مسیر بزرگتر و طولانیتر دیگر در آسیا یا آفریقا اقدام خواهد کرد. HTT دلیل توسعهی مسیر هایپرلوپ در آسیا یا آفریقا را ارزان بودن زمین و همچنین کاهش هزینههای در فرآیند توسعه میداند.
توسعه دهندگان هایپرلوپ به دنبال چه هستند؟
استارت آپ دیگری با عنوان Hyperloop Technologies که در شهر لس آنجلس واقع شده در حال کار روی هایپرلوپ است. این کمپانی در خفا به کار خود ادامه میدهد، اما شنیدهها حکایت از این دارد که نمونهای از این سیستم در دفتر اصلی کمپانی در حال توسعه است.
هرچند ایلان ماسک نقشی در توسعهی این سیستم ندارد، اما وی سال آیندهی میلادی رقابتی را ترتیب خواهد داد تا طی آن بهترین پیادهسازیها انجام شده حول فناوری هایپرلوپ انتخاب شود. برای مثال در جریان این رقابتها تیمهایی که بتوانند بهترین کپسولها را توسعه دهند، جوایزی را دریافت کرده و احتمالا جذب کمپانیهایی خواهند شد که در این مسیر در حال فعالیت هستند. البته احتمال تولد استارت آپهای جدیدی نیز متصور است که میتواند با ایجاد رقابت بین کمپانیهای فعال در این حوزه، پیشرفت در زمینهی هایپرلوپ را شتاب بخشیده و باعث تجاری شدن هر چه زودتر این فناوری گردد.
براساس اطلاعات ارائه شده تاکنون بیش از ۱۲۰۰ تیم برای شرکت در این رقابت ثبت نام کردهاند. انتظار میرود در آیندهی نزدیک، اسپیس ایکس اطلاعات بیشتری را در خصوص این رقابتها منتشر کند.
نظر شما در مورد فناوری هایپرلوپ چیست؟ آیا میتوان از این فناوری در آیندهی نزدیک استفاده کرد؟ شانس این فناوری در برابر قطارهای مغناطیسی Maglev که هر روز رکوردهای جدیدی را در سرعت ثبت میکنند، به چه اندازه است؟
منبع: زومیت
ایدهی ماسک در مورد هایپرلوپ استفاده از سیستم لولهکشی شدهای است که درونشان شرایط خلا ایجاد شده و کپسولهایی که مسافران درون آنها قرار گرفتهاند میتوانند با سرعت میانگین ۹۶۲ کیلومتر در ساعت حرکت کنند. برای مثال در مورد مسیر احتمالی بین لس آنجلس تا سان فرانسیسکو، گمانهها حکایت از طی این مسیر در بازهی ۳۵ دقیقه دارند. یعنی مسافران مسیر ۵۷۰ کیلومتری بین این دو شهر را با سرعت میانگین ۹۶۲ کیلومتر در ساعت طی خواهند کرد، البته بیشترین سرعت ممکن در این مسیر۱٫۲۲۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.
هدف از پیادهسازی چنین سیستم ارتباطی، کاهش بیش از پیش زمان مورد نیاز برای سفر بین شهرها است. در مقایسه با سیستمهای ریلی نیز، استفاده از هایپرلوپ بسیار مقرون به صرفهتر به نظر میرسد. ناوگان ریلی و قطارها در بهترین حالت با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند که هایپرلوپ فاقد آنها است. برای مثال میتوان به باد اشاره کرد که میتوان تاثیر منفی روی سرعت قطار به دلیل ایجاد مقاوت داشته باشد.
ماسک خود به دنبال پیادهسازی و تجاری کردن این طرح نرفت، اما کارآفرینانی نظیر Ahlborn با توسعهی ایدهی مطرح شده در پی آنند تا این طرح را بهعنوان یک ایدهی تجاری پیاده کنند.
برنامههای HTT
کمپانی HTT در سال ۲۰۱۳ میلادی بنا نهاده شده و تحقیقات در مورد هایپرلوپ را نیز در سال ۲۰۱۴ میلادی به پایان برد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط Ahlborn، این کمپانی در حال آماده کردن پیش نیازهای مختلف به منظور آغاز فرآیند ساخت پروژه است. HTT در این مسیر پیمانکارانی را که مسیرهای مورد نیاز را خواهند ساخت، انتخاب میکند.
Ahlborn در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:
در حال حاضر ما همهی شرایط را در مورد Quay Valley در نظر گرفتهایم، اما سعی میکنیم تا بصورت مداوم راههای جدیدی را برای کاهش هزینهها و همچنین بهبود عملکرد سیستم پیدا کنیم. کاری که ما انجام میدهیم، در گذشته انجام نشده است و از اینرو چالش بزرگی پیش روی ما است. در ماههای آینده ما سعی میکنیم تا شماری از دستاوردهای خود را برای پاسخ دادن به سوالات مطرح شده، ارائه کنیم.
هرچند نمونهی توسعه یافته در درهی Quay تنها ۸ کیلومتر طول داشته و در آن امکان رسیدن به سرعت ۸۰۰ کیلومتر در ساعت نیز نخواهد بود، اما با این حال این الگوی کوچک میتواند تجربیات فراوانی را برای ساخت مسیرهای طولانیتر در اختیار HTT قرار دهد.
پس از ساخت اولین هایپرلوپ در درهی Quay، کمپانی HTT برای ساخت یک مسیر بزرگتر و طولانیتر دیگر در آسیا یا آفریقا اقدام خواهد کرد. HTT دلیل توسعهی مسیر هایپرلوپ در آسیا یا آفریقا را ارزان بودن زمین و همچنین کاهش هزینههای در فرآیند توسعه میداند.
توسعه دهندگان هایپرلوپ به دنبال چه هستند؟
استارت آپ دیگری با عنوان Hyperloop Technologies که در شهر لس آنجلس واقع شده در حال کار روی هایپرلوپ است. این کمپانی در خفا به کار خود ادامه میدهد، اما شنیدهها حکایت از این دارد که نمونهای از این سیستم در دفتر اصلی کمپانی در حال توسعه است.
هرچند ایلان ماسک نقشی در توسعهی این سیستم ندارد، اما وی سال آیندهی میلادی رقابتی را ترتیب خواهد داد تا طی آن بهترین پیادهسازیها انجام شده حول فناوری هایپرلوپ انتخاب شود. برای مثال در جریان این رقابتها تیمهایی که بتوانند بهترین کپسولها را توسعه دهند، جوایزی را دریافت کرده و احتمالا جذب کمپانیهایی خواهند شد که در این مسیر در حال فعالیت هستند. البته احتمال تولد استارت آپهای جدیدی نیز متصور است که میتواند با ایجاد رقابت بین کمپانیهای فعال در این حوزه، پیشرفت در زمینهی هایپرلوپ را شتاب بخشیده و باعث تجاری شدن هر چه زودتر این فناوری گردد.
براساس اطلاعات ارائه شده تاکنون بیش از ۱۲۰۰ تیم برای شرکت در این رقابت ثبت نام کردهاند. انتظار میرود در آیندهی نزدیک، اسپیس ایکس اطلاعات بیشتری را در خصوص این رقابتها منتشر کند.
نظر شما در مورد فناوری هایپرلوپ چیست؟ آیا میتوان از این فناوری در آیندهی نزدیک استفاده کرد؟ شانس این فناوری در برابر قطارهای مغناطیسی Maglev که هر روز رکوردهای جدیدی را در سرعت ثبت میکنند، به چه اندازه است؟
منبع: زومیت